GENEL - 09 Ağustos 2019 Cuma 10:45

Bayramlar sosyal medyadan kutlanıyor

A
A
A
Bayramlar sosyal medyadan kutlanıyor

Anadolu Üniversitesi Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik, Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi (SODİGEM) Kurban Bayramı yaklaşırken, bayramlarda sosyal medya kullanım alışkanlıkları ile ilgili bir çalışma gerçekleştirdi.

Anadolu Üniversitesi Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik, Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi (SODİGEM) Kurban Bayramı yaklaşırken, bayramlarda sosyal medya kullanım alışkanlıkları ile ilgili bir çalışma gerçekleştirdi.


Sosyal medya, günlük yaşamın her alanında sıkça kullanılan bir araç olarak insan hayatında yer alıyor. Günlük, kültürel ve dini ritüellerde sosyal medyadan yararlanılırken doğum günleri, dini ve milli bayramlar gibi pek çok özel gün de artık sosyal medya üzerinden kutlanmaya başlandı. SODİGEM’in, bu noktada hazırladığı çalışmada; Kurban Bayramında sosyal medya kullanımı ele alındı.


SODİGEM’in çalışmasında, Kurban Bayramına ilişkin sosyal medya paylaşımları incelendi. SODİGEM, tarafından yapılan açıklamada, son yıllarda bayramların, geleneksel ritüeller dışında sosyal medyadan kutlandığı ifade edildi. Sosyal medyada; bayramın ana teması olan bayram ziyaretlerinden aile fotoğraflarının paylaşılmasının yanı sıra; günümüz teknolojisinde daha çok dijital toplu mesajlar ve görüntülü konuşma uygulamaları ile gerçekleşen yeni nesil bayramlaşmalar yapıldığı ifade edildi.


Geleneksel ziyaretlerin dışına çıkıldı


SODİGEM tarafından yapılan açıklamada “Sosyal medyanın insan hayatına girmesi ile birlikte, bayram kutlamalarında da geleneksel aile ziyaretlerinin dışına çıkılmıştır. Vatandaşlar geleneksel aile ziyaretleri yerine, sosyal medya üzerinden bayram tebrikleri yapmaktadır. Bunların arasında en çok Whatsapp ve SMS uygulamaları ile toplu mesaj gönderimi tercih edilmektedir. Bu mesajlar hazır metinler olabileceği gibi kişi tarafından herkese gönderilmek üzere yazılmış özlü sözlü, şiirsel metinler de olabilmektedir. Bazı sosyal medya kullanıcıları ise yazılı metinler yerine; internet ortamında buldukları ve üzerinde ‘iyi bayramlar’, ‘Bayramınız kutlu olsun’ gibi yazılar bulunan hazır görsel ve GIF’leri kullanmaktadır. Bir diğer yöntemde ise sosyal medya kullanıcıları, kurbanlıklar ve bayram temizliğine ilişkin karikatürleri sosyal medya hesaplarından paylaşmaktadır. Bayramda ailesinden ve sevdiklerinden uzakta olan vatandaşlar ise, Whatsapp, FaceTime ve Skype gibi uygulamalar üzerinden görüntülü sohbet yaparak yakınları ile bayramlaşabilmektedir. Kurbanlıklar kesildikten sonra pişirilen yemek görselleri ile ailece oturulan bayram sofraları da sosyal medya kullanıcıları tarafından sıkça paylaşılmaktadır. Kurbanlıklar kesildikten sonra pişirilen yemekler, sosyal medya kullanıcıları tarafından paylaşılmaktadır. Özellikle öncesi ve sonrası şeklinde mizahi paylaşımlar görülmektedir” denildi.


Kurbanlıklarla selfie çekiyoruz


SODİGEM tarafından yapılan açıklamada, kişilerin ibadetlerini yerine getirmek üzere kesecekleri kurbanlıklarla selfie çekerek bu fotoğrafları sosyal medyada sıkça paylaştığı ifade edildi. SODİGEM’in açıklamasında, “Kurban Bayramında sosyal medyada dikkat çeken bir diğer paylaşım ise, kurban kesimi esnasından yapılan fotoğraf paylaşımlarıdır. Bu durum sosyal medyada istenmeyen görüntülere neden olduğundan eleştirilmektedir. Kesici aletlerin kullanımından doğan kazalar ve kaçan kurbanlıklar da çoğu zaman paylaşılmaktadır” ifadelerine yer verildi.


Bazı vatandaşların ise, bayram tatilini aile büyüklerinin yanında geçirmek yerine tatile gitmeyi tercih ettiğinin belirten SODİGEM; bu sosyal medya kullanıcılarının ise bayram sürecinde tatil görüntülerini sosyal medya hesapları üzerinden paylaştıklarını ifade etti.


Hangi sosyal ağı ne amaçla kullanıyoruz?


SODİGEM hazırladığı çalışmada, bayram süresince sosyal ağların, hangi amaçla kullanıldığı da açıklandı. SODİGEM tarafından yapılan açıklamada, “Instagram ve Facebook daha çok görsel içerikli bayram tebriği ve fotoğraf paylaşımı için kullanılırken, Twitter’da genele hitap eden, metin ağırlıklı paylaşımlar yer almaktadır. Bayram sürecinde, Youtube’da ise daha çok marka ve kurumların, bayram tebriği içeriğindeki reklam ve videoları paylaşılmaktadır. Snapchat, Facetime, Whatsapp, Skype gibi uygulamalar ise, bayramda ailesinden ve sevdiklerinden uzakta olan kişiler tarafından görüntülü konuşma amaçlı kullanılmaktadır” şeklinde belirtildi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Yozgat Nasrettin Hoca’yı genç kuşaklara tanıtmak için market arabasından yaptırdığı eşeğiyle sokak sokak geziyor Yozgat’ta, Nasrettin Hoca kılığına giren emekli öğretmen Ertuğrul Kapusuzoğlu, market arabasından yaptırdığı maket eşeğiyle cadde ve sokaklarda gezerek, Türk mizahının en büyük nüktecisi Nasrettin Hoca’yı gelecek kuşaklara aktarmaya çalışıyor. Yozgat’ta 68 yaşındaki emekli Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni Ertuğrul Kapusuzoğlu, insanları güldüren ve düşündüren Nasreddin Hoca’yı vatandaşlara ve çocuklara tanıtmak ve bu kültürü yaşatmak için büyük çaba harcıyor. Alışveriş arabası, kumaş ve deriden yaptırıp "Alakaçan" adını verdiği maket eşeği ile Nasrettin Hoca kıyafeti giyerek cadde ve sokaklarda dolaşan Kapusuzoğlu, vatandaş ve çocuklarla buluşup ünlü Türk mütefekkiri ile ilgili fıkraları anlatıyor. Kapusuzoğlu’na vatandaşlar yoğun ilgi gösterip fotoğraf çektirirken, maket eşeğe de çocuklar binip gezme imkanı buluyor. “Nasrettin Hoca’yı dünyaya tanıtacağım” Nasrettin Hoca’yı Yozgat’ın dışında Türkiye’de ve dünyada tanıtacağını söyleyen Ertuğrul Kapusuzoğlu, “Nasrettin Hoca tesadüfen doğmuş, oluşturulmuş bir karakter değil. Ben 30 sene lisede öğrencilerimle sahneye koydum, 20 sene önce de Ankara Gazi Üniversitesi’nde Nasrettin Hoca’yı sahneye koydum ama artık öğrencilerim yok. Ben de bunu tek kişilik oyuna düşürmeye karar verdim, epeyce de bunu sahneledim ve oynadım. Tabi ki Yozgat bundan faydalanacak, Türkiye de tanıyacak ama ben dünyada da en kısa zamanda Nasrettin Hoca oyununu oynayacağım. Nasrettin Hoca Türk ve dünya mizahının da güneşidir. Kendisi sadece gülünecek, komik bir adam değil o bir kaymakam, belediye başkanı, müftü ve atabeydir, öğretmendir. Çocuklar kısmında evet gülmeceler var ama büyüklere oynarken düşündürmeler var, onu tanımamız lazım” dedi. “Nasrettin Hoca’da büyük dersler, güzellikler var” Alışveriş sepetinden yapıp adını “Alakaçan” koyduğu maket eşeğine vatandaşların ilgi gösterip fotoğraf çektirdiğini ve çocukların eşeğe bindiğini de söyleyen Kapusuzoğlu, “Nasrettin Hoca’yı yürütmekte zorladık onun için bir alışveriş sepetini üstünden kestik ve Alakaçan’ı yaptık. Bu beni çok yordu, şimdi de ikinci bir eşek yapıyoruz, birincisi Yozgat’ta kalacak ikincisiyle biz Ankara’dan başlayıp Türkiye’yi gezeceğiz. Kesinlikle iddialıyım Nasrettin Hoca’yı dünyaya tanıtacağım. Onu sevmemek mümkün değil ve her Türk vatandaşının Nasrettin Hoca’yı kesinlikle tanıması lazım. Onda bize çok büyük dersler ve güzellikler var. Her şeyi ile Nasrettin Hoca bizim, sahip çıkmalıyız” şeklinde konuştu. “Çocuklarımıza kültürümüzü öğretiyor” Cumhuriyet Meydanı’nda çocuğunu maket eşeğe bindiren vatandaşlardan İsmail Bozdemir ise, “Çok güzeldi, çocuklarımıza geçmişimizi ve göreneklerimizi öğretiyor. Çocuklar da mutlu oluyor, Nasrettin Hoca’yı, kültürümüzü tanımış oluyorlar. Bizim çok hoşumuza gitti” ifadelerine yer verdi.