GENEL - 15 Ocak 2020 Çarşamba 10:05

Karne heyecanı

A
A
A
Karne heyecanı

SANKO Üniversitesi Hastanesi Uzm.

SANKO Üniversitesi Hastanesi Uzm. Psikoloğu Melis Tümer Süyür “Kişiselleştirme yapıp, karnesi zayıf gelen çocuğa, zayıf öğrenci muamelesi yapılmamalıdır. Zayıf olan çocuğun karnesidir, kişiliği değil. Bu nedenle de kişiliğine genelleme yapılması doğru değildir” dedi.


Süyür, yarıyıl tatilinin başlamasına günler kala, karne heyecanı yaşayan öğrenciler ve aileleri için uyarılarda bulundu. Kişiliğine yönelik olumsuz davranışlarla karşılaşan çocuğun yalnızca, “başarılıysam değerliyim ve yeterliyim, başarısız olursam kimse beni sevmeyecek” gibi işlevsel olmayan gerçek dışı düşünceler geliştirebileceğine dikkat çeken Süyür, bu durumun çocukta, özgüven eksikliğine ve dolayısıyla ikinci döneme de motivasyonu düşük başlamasına neden olabileceğini söyledi.


Çocuğun, “sadece başarılı olursam toplumdan onay ve değer görebileceğim” inancı ile yalan söyleme ya da kaçınma davranışları gibi yollara da başvurabileceğinin altını çizen Süyür, “Çocukların bazısı matematikte, bazısı güzel sanatlarda veya el becerisinde daha başarılıdır. Beceri ve ilgi çocuktan çocuğa farklılık gösterir” şeklinde konuştu.


“Televizyon ve bilgisayar tembelliğe yol açabilir”


Okul dönemince aynı saatte yatıp kalkmaya alışan, tempolu ve düzenli günlük ders çalışmak durumundaki öğrenciler için yarıyıl tatilinin büyük önem taşıdığına vurgu yapan Süyür, şöyle devam etti: “Bu öğrenciler için yarıyıl tatili özgürlük gibidir. Arada bir soluklanmak, disiplinden az da olsa uzaklaşma fırsatı buldukları bir dönemdir. Çocuklar için gerçek anlamda dinlenmek, rahatlamak ve motivasyonla ikinci döneme başlamalarını sağlamak ailelerin elindedir. Vakit buldukça ders çalışarak, bolca kitap okunması sağlanmalıdır. Unutulmaması gereken bir nokta da her öğrencinin tatille ilgili beklentisinin farklı olduğudur. 15 günlük tatili kimi öğrenci eksiklerini gidermek için ders çalışmayı, kimi ise televizyon, bilgisayar, vs. başında geçirmeyi tercih ediyor. Ancak, televizyon veya bilgisayar başında geçirilen zaman dinlenmekten çok yorgunluk oluşturur. Bu düzene alışık olmayan fizyolojik yapı önceleri zorlanır, daha sonrasında da yavaş yavaş tembellik ortaya çıkar. Tatil boyunca tembelliğe alışan bünye okul açıldığında eski düzenine dönebilmek için zorlanacağından uzun süre kendini toparlayamaz. Sonucunda ikinci döneme iyi bir başlangıç yapmak amacıyla verilen tatil tersi bir durumla sonuçlanır.”


Her öğrencinin kendince çalışma stratejisi belirlemesinin önemine değinen Süyür, “Kısa ve uzun vadeli hedefler, öğrencilerin çalışma isteklerini kamçılayacaktır. Hayali ve gerçekleşmesi imkansız hedefler bir süre sonra öğrencinin ümidinin kırılmasına ve çalışma isteğinin azalmasına neden olabilir” ifadelerini kullandı.


Bu dönem “Eksik konuların tamamlanması, konuların tekrarı, bolca kitap okunması ve yeni konulara çalışılması” olmak üzere 4 temel stratejinin izlenmesini öneren Süyür, şöyle devam etti: “İnsanların öğrendiklerinin yüzde 75’ini bir haftada, yüzde 66’sını bir günde, yüzde 54’ünü de bir saat içerisinde unutuyor. Unutmayı önlemenin yoluysa yapılanları tekrar etmekten geçiyor. Özellikle geçmiş konularla ilgili çalışmalarda çok fazla hata yapan öğrencilerin mutlaka genel tekrara ağırlık vermeleri gerekir. İkinci dönemde zamanın daha kısa olması, bahar mevsiminin gelmesiyle birlikte sıcakların başlaması öğrenciler için zorluk oluşturacaktır. Konu eksiği fazla olan öğrenciler tatilde önceliği, eksik konularını tamamlamaya vermeli. Konu eksiği olmayan, çalıştığı konularda az hata yapanlar yeni konulara çalışabilirler.”


Kitap okumaya karşı ilgisi olmayan öğrencilerin kalıcı başarılar yakalamasının çok güç olduğunu anlatan Süyür, bu öğrenciler için tatilin bulunmaz fırsat olduğunu dile getirdi.


“Çocuğunuzu başka çocuklarla kıyaslamayın”


Süyür, çocukların başarısında ailelerin yaklaşımının büyük rol oynadığına dikkat çekerek, şu önerilerde bulundu: “Çocukların sağlıklı bireyler olarak yetişmesinde ‘koşulsuz sevgi’ ve ‘güven’ önemlidir. Düşük not alma nedenlerini çocuklarınızla tartışarak çözüm üretin, karar alma süreçlerinize dahil edin, sorumluluk bilincinin gelişmesine katkı sağlayın. Okul döneminde kalkış, çalışma saati gibi rutinlere alışan çocuklarınızın tatili eğlendirici ve eğitici şekilde değerlendirmelerine destek verin ve mümkün oldukça birlikte zaman geçirerek, birbirinizi daha iyi tanımak, anlamak ve keyif almak için değerlendirin. Yetenek, ilgi ve beceri bakımından her çocuğun kendine özgü özellikleri olduğunu unutmayın. Bu nedenle çocuğunuzun dönem boyunca sergilediği performansı başka çocuklarla asla kıyaslamayın.”


Başarısızlık nedeniyle çocuğa ilgisiz kalmak güven kaybı nedeni”


İkinci dönem için motivasyonda kullanılacak en yanlış yöntemlerden birinin “Sen bu gidişle ikinci dönemde de sınıfı geçemezsin, bu kadar çalışmayla başarılı olamazsın” gibi ifadelerle çocuğa yaklaşılması olduğunu söyleyen Süyür, bu ifadelerin kaygıyı artıracağı gibi, çocuğun özgüvenini azaltacağını anımsattı.


Başarısız karne getirdiği için çocuğa sevgi göstermemek ve ilgisiz davranmak gibi yanlış tutumların güven kaybına neden olabileceğini vurgulayan Süyür, sözlerini şöyle tamamladı: “Tatilde ilk dönemin yorgunluğunu atmak, bedeni dinlendirmek ve zihni bir nebze olsun rahatlatmak da çalışmak kadar önem taşıyor. Bu nedenle tatil programına sevilen ve zararsız televizyon programlarının izlenmesi, arkadaşlarla bir araya gelinip ortak aktiviteler yapılması, yakınların ziyaret edilmesi, hobilere daha çok zaman ayrılması gibi zevk alınacak birtakım aktiviteleri de eklemek çocuklarımıza iyi gelecektir. Ancak tüm bunları yaparken ölçülü davranmak gerektiğini unutmayalım. Eğlenceli ve dolu dolu bir tatil geçirmeleri dileğiyle.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Bakan Ersoy, Yunan mevkidaşı ile "Romeo ve Juliet" oyununu izledi Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ile Yunanistan Kültür Bakanı Lina Mendoni, William Shakespeare’in unutulmaz eseri "Romeo ve Juliet" oyununun Atatürk Kültür Merkezi’ndeki (AKM) gösteriminde bir araya geldi. Oyun, Türkiye’den Devlet Tiyatroları ve Yunanistan’dan Atina Konser Salonu Megaron ve Yorgos Lykiardopoulos kültürel organizasyonu Lykofos ortak projesiyle Ege’nin her iki yakasında tiyatro severlerle buluşuyor. Yunanistan ve Türkiye’den sanat kurumları ile sanatçıları bir araya getiren proje, iki ulus arasında köprü kurmayı hedefliyor. Dün İstanbul’da ilk gösterimi yapılan ve 28 Nisan’a kadar sahnelenmeye devam edecek esere ilişkin AKM’de gerçekleştirilen basın toplantısında Bakan Mehmet Ersoy, Bakan Lina Mendoni ile verimli bir görüşme gerçekleştirdiklerini ve değerlendirmelerde bulunduklarını söyledi. Basın toplantısında konuşan Bakan Ersoy, "Bugün değerli mevkidaşım, Yunanistan Kültür Bakanı Sayın Lina Mendoni ve beraberindeki heyeti misafir ettik. Verimli bir görüşme gerçekleştirdik; değerlendirmelerde bulunduk. Şimdi ise çok güzel bir sanat birlikteliği vesilesiyle buradayız. Devlet Tiyatrolarımız ile Pire Belediye Tiyatrosunun ortak bir proje çerçevesinde sahneye koyduğu Romeo ve Juliet oyununun İstanbul galasını izleyeceğiz” dedi. "Sanatın evrenselliği insanlık için daima ortak bir çatı olmuş; en güzel, en anlamlı birlikteliklere ev sahipliği yapmıştır" diyen Ersoy, sözlerine şöyle devam etti: “Bizler de buna sahip çıkmanın, katkı ve değer sunmanın gayretindeyiz. İnanıyorum ki bu proje sadece bir başlangıç olacak, önümüzdeki dönemlerde sanatın diğer alanlarına da yayılacaktır. Romeo ve Juliet, Shakespeare’in eşsiz kaleminden çıkmış ölümsüz bir klasik. Bizler ise bu eseri, sanatçılarımızın kendi kültürel ve tarihsel geçmişlerinden ilham alarak yeniden yorumladıkları bir temsille sahneye taşıyoruz. Oyundaki aileler kendi aralarında anadillerinde konuşurken bir araya geldiklerinde, bildikleri tek ortak dil olan İngilizce ile iletişim kuracaklar. Bu yaklaşım, farklı dillerin ve kültürlerin etkileşimiyle insan doğasının derinliklerine inerek evrensel duyguları keşfetmeyi amaçlamaktadır. Esere günümüz dünyasından açılan bu çağdaş bakış açısı ve yeni yorum vesilesiyle Türkiye ve Yunanistan’ın köklü kültürel mirasını da bir araya getirmiş ve iki ülke arasında derinleşen kültürel diyaloğu sembolize etmiş olacağız. Provalar 18 Şubat’ta, Yunanistan’da başlamıştı. Yönetmen Lefteris Giovanidis’in rejisiyle sahneye taşınan eser, Türkiye’de sanatseverlerle buluşmasının ardından Mayıs ayında, Atina’da perdelerini açacak ve iki ülkede toplamda 13 temsil gerçekleştirilecek. Ayrıca 17-27 Mayıs 2024 tarihleri arasında, Antalya’da düzenlenecek olan 14’üncü ‘Devlet Tiyatroları Antalya Uluslararası Tiyatro Festivali’nde yer almasını da planlıyoruz. Yine yaz aylarında ve önümüzdeki tiyatro sezonunda Türkiye’nin ve Yunanistan’ın farklı şehirlerinde sahnelenmesi, Avrupa’daki prestijli tiyatro festivallerine katılımı söz konusu olacak. Türkiye ve Yunanistan arasındaki kültürel ilişkilerin geliştirilerek daha ileri boyuta taşınması adına bundan sonra da Yunanistan’ın ilgili kurum ve kuruluşlarıyla eşgüdüm ve iş birliği içerisinde çalışmaktan memnuniyet duyacağımızı ifade etmek isterim. Sayın Bakan’a, Pire Belediye Tiyatrosunun ve Devlet Tiyatrolarımızın çok değerli sanatçılarına ve Sayın Lefteris Giovanidisi’in şahsında, sahne arkasında bu esere emek veren bütün ekibe teşekkür ediyorum. Sanatseverleri bu özgün ve özel temsili izlemeye davet ediyor, hepinize saygılar sunuyorum” dedi. Yunanistan Kültür Bakanı Lina Mendoni ise eserin sahneye konulma sürecinden bahsederek, Türk- Yunan ilişkileri bakımından oyunun İstanbul’da izleyicilerle buluşmasından dolayı mutluluk duyduklarını ifade etti. Romeo ve Juliet’in en güzel aşk hikayesi, aynı zamanda da bir drama olduğunu belirten Mendoni, "Bu oyun bir başlangıç olabilir. İki toplumun kültürel bağlarımızı daha da yüksek hale getirebiliriz. Sadece devlet düzeyinde değil, özel kuruluşlar arasında da ortak projelerin ve ikili işbirliklerinin olduğunu öğrenmekten mutluluk duyuyoruz. Yakın zamanda sizleri Atina’ya 16 Mayıs’ta sahnelenecek oyuna da bekliyorum. Eminim oyun, Atina’da da çok iyi karşılanacak" diye konuştu. Bakan Ersoy ve Mendoni, ortak basın toplantısının ardından AKM Tiyatro Salonu’nda sahne alan "Romeo ve Juliet" oyununu birlikte takip etti.