GÜNDEM - 15 Ocak 2020 Çarşamba 09:53

112’ye gelen çağrıların yüzde 90’ı asılsız

A
A
A
112’ye gelen çağrıların yüzde 90’ı asılsız

Hayat kurtarmak için saniyelerle yarışan 112 acil sağlık ekipleri her gün yüzlerce asılsız ihbarla karşı karşıya kalıyor. Vatandaşların kimi zaman telefonunun çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için bile 112'yi aradığını belirten İstanbul Avrupa İl Ambulans Servisi Başhekimi Uzm. Dr. Fatih Türkmen, “Üzülerek söylüyorum ki çağrıların yüzde 90’u asılsız çağrılar. Bu konuda halkımızın daha duyarlı olmasını istiyoruz” dedi.

Evinde, trafikte ya da birçok alanda acil sağlık sorunu yaşayan vatandaşlar telefona sarılarak 112’yi arıyor ve yardım istiyor. Her gün 20 binden fazla ihbar alan biri Anadolu ve biri Avrupa yakasında olan iki komuta merkezi de ihbar telefonlarıyla ekipleri hızla harekete geçiriyor. İstanbul İl Ambulans Servisi Başhekimliği Avrupa Komuta Kontrol Merkezi’ne gelen ihbar sonrası da ekipler, hastaya ulaşmak için yola çıkıyor. Komuta merkezinde telefonları yanıtlayan görevliler, asılsız olan bu çağrıların içerisinde telefonunun PIN kodunu unutanlardan, şaka yapmak için aradığını söyleyenlere, çocuklara kadar birçok kişinin olduğunu ifade etti. Merkeze gelen telefonları önce asılsız çağrıları eleyen görevliler alırken, ambulansa ihtiyacı olan vatandaşlar 112 ekiplerini yönlendiren görevlilere aktarılıyor. Sonrasında ise ekipler hayat kurtarmak için harekete geçiyor. İstanbul Avrupa İl Ambulans Servisi Başhekimi Uzm. Dr. Fatih Türkmen de ayda 500 binin üzerinde çağrı aldıklarını belirterek vatandaşların zamanla yarışan sağlık çalışanlarına karşı duyarlı davranması gerektiğini belirtti. Türkmen, 112'ye gelen çağrıların yüzde 90'ının asılsız olduğunu da ifade etti.

“5 milyon çağrının yüzde 90’u asılsız çağrılar”

Sağlık çalışanlarının hayat kurtarmak için zamanla yarıştığını bu nedenle meşgul edilmemeleri gerektiğini ifade eden İstanbul Avrupa İl Ambulans Servisi Başhekimi Uzm. Dr. Fatih Türkmen, “Burası İstanbul geneli yaklaşık gelen çağrıların yüzde 70’ini karşılayan bir merkez, İstanbul’da her gün 20 binden fazla ihbar oluyor. Bu sayı aylık 500 binden fazla çağrı yapıyor. Üzülerek söylüyorum ki aldığımız çağrıların yüzde 90’u asılsız çağrılar. Bu konuda halkımızın daha duyarlı olmasını istiyoruz. Buradaki ekibi gereksiz yere meşgul etmemelerini rica ediyoruz. Ambulansın arkasından araçların takip etmemesini istiyoruz. İstanbul’da büyük bir aileyiz. 4 bin tane sağlıkçı ve sağlıkçı olmayan personelle hizmet vermekteyiz. 3 bin tanesi sahada, yaklaşık bin tanesi de Avrupa ve Anadolu kontrol merkezlerinde çalışan personellerimiz. 260’dan fazla ambulansımız şu an İstanbul’da halkımıza hizmet veriyor. Bir helikopterimiz, 2 tane deniz ambulansımız var. Gereksiz çağrıların bir kısmı telefonun çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için, bir grup çocuklar tarafından oyun niyetiyle arayanlar var. Burada İstanbul halkına 7-24 kesintisiz bir şekilde onların hayatlarını kurtarmak için canla başla mücadele eden bir ekibiz” dedi.

“Taksi isteyen de, PIN kodunu unutan da arıyor”

Gereksiz çağrıları eleyerek ihbarı ambulansa yönlendiren ekiplere aktardıklarını dile getiren kontrol merkezi çalışanı Asya Erdem “Taksi isteyen de oluyor daha çok çocuklar arıyor, 112’nin acil arama olduğunu çocuklara bildirmeleri gerekiyor. PIN kodunu unutanlar, sapıklar arayabiliyor. Gerçek vak'aları arkadaşlarımıza aktarıyoruz” dedi.

Hasibe Karadağ

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Karabük KBÜ’de yapay zeka toplantısı Karabük Üniversitesi (KBÜ) Rektörü Prof. Dr. Fatih Kırışık, yapay zeka alanında çalışma yürüten akademisyenlerin katılımı ile bir toplantı yaptı. KBÜ Senato Toplantı Daosı’nda Rektör Kırışık başkanlığında yapay zeka alanında yapılan çalışmaları değerlendirmek ve gelecek projeleri planlamak amacıyla yapılan toplantıya; Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İsmail Rakıp Karaş, Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Düğenci, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörü Doç. Dr. Caner Özcan, Bilgi İşlem Daire Başkanı Dr. Öğretim Üyesi İsa Avcı ile üniversitenin çeşitli akademik birimlerinde görevli yapay zeka alanında çalışmalar yürüten akademisyenler katıldı. Toplantıda, KBÜ bünyesinde yapay zeka alanına ilişkin projeler üretilmesi, sektörel iş birlikleri ve farklı üniversiteler ile ortak çalışmalar gerçekleştirilmesi konuları ele alındı. Ayrıca Karabük yerelinde ve Batı Karadeniz’deki üniversitelerle iş birliği oluşturmak ve yeni projelere öncülük etmek hedefleniyor. Bu kapsamda, alt çalışma grupları oluşturularak diğer üniversitelerle de iletişim kurulacak, projelerin belirlenmesi ve planlanması gerçekleştirilecek. Farklı kurumların ihtiyacı olan projelerin oluşturulması sağlanacak ve Karabük Üniversitesinin yapay zeka alanındaki misyonu ve vizyonu belirlenerek yeni projelerin oluşturulması ve altyapının sağlanması çalışmaları gerçekleştirilecek. KBÜ Rektörü Kırışık, yapay zekanın; eğitim, teknoloji, sağlık ve sosyal alanlardaki yenilikleri ve gelecek vizyonunu ele almak için önemli bir fırsat olduğunu belirtti. Yapay zeka sayesinde gelecekte dünyanın bambaşka bir hale geleceğini aktaran Kırışık, "Yapay zekanın bütün sahaları tutacağını, her sahaya tam bir kontrol ve baskı oluşturacağını öngörüyorum. Bildiğiniz gibi üniversitemiz, Yıldız Teknik Üniversitesinde Mart ayında gerçekleştirilen yapay zeka konulu toplantıda Yükseköğretim Kurulunun (YÖK) aldığı kararla yapay zeka, dijitalleşme ve büyük veri alanlarında yeni lisans ve ön lisans programlarının açılacağı üniversiteler arasında yer aldı. Geleceğin nasıl şekilleneceği yapay zeka ve dijital dönüşüm sürecinin neler getireceği ile ilgilidir. Bu anlamda Üniversitelerimizde öğrencilerimize çağın ihtiyaçlarına uygun olarak eğitim imkanları sunmak büyük önem taşıyor. Bu alanda yapılan çalışmalar, verilen eğitimler ve yetiştirilen insan kaynağı ülkemize büyük katkılar sunacak, ülkemizin dijital dönüşümüne destek olacaktır. Karabük Üniversitesi olarak birçok farklı alanda yapay zeka uygulamalarına ilişkin çalışmalar yürütmeye, ülkemize ve insanlığa faydalı olmaya, öğrencilerimize ileri teknoloji ve dijitalleşme alanlarında güçlü bir eğitim ve kariyer fırsatı sunmaya devam edeceğiz" dedi. Toplantının sonunda yapay zeka alanında KBÜ’de görevli bilişim personelleri ile birlikte ortak bir vizyon oluşturma, bu alandaki gelişmeleri teşvik etme, açılacak bölümler konusunda yol haritasını belirleme, çalışma grupları ile yapılacak işlemler ve adımlar konuşuldu. Akademisyenler bu tür etkinliklerin teknoloji alanındaki ilerlemeye katkı sağlamaya devam edeceğine inandıklarını dile getirdiler.