GÜNDEM - 27 Mayıs 2015 Çarşamba 13:09

3. köprüde eğik askı halatların montajına başlandı

A
A
A
3. köprüde eğik askı halatların montajına başlandı

3. Köprü Projesi'nde çelik tabliyelerin konulması işlemiyle birlikte köprüyü taşıyacak iki sistemden biri olan eğik askı halatlarının da montaj işlemine başlandı.

3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu'nda köprü yapım çalışmasında önemli bir aşamaya gelindi. Malzemeleri, Fransa, Malezya ve Güney Kore'de üretilen eğik askı halatlar, karadaki ankraj kutularına sabitlendirilerek, çelik tabliyeleri taşıyacak hale getiriliyor.

Çalışmalar hakkında bilgi veren 3. Köprü Saha Mühendisi, "İlk olarak 12 metre boyundaki ‘duct’ adı verilen kabloları, ölçüm değerlerine göre birbirine 220 derecede kaynak yapılmasıyla birlikte oluşturulan koruyucu borunun içine 1 adet master kablo diye adlandırılan kablomuz yerleştiriliyor. Bu yerleştirme işlemi ilk olarak beton tabliye tarafındaki Kuzey ve Güney cephedeki 1 er adet halat için yapılmaktadır. ‘duct’lar kule vinçler yardımıyla kulede daha önce bıraktığımız deliklere yanaştırılınca, master kablo kulede ve döşemede bulunan ankrajlara sabitleniyor. Bu sabitlemenin ardından daha önce belirlenen yüklere göre ilk kablomuz geriliyor. Döşeme üzerinde ve kule üzerinde bulunan ekipmanlar sayesinde diğer kablolarımız koruyucu borunun içerisinden gidip ilk kabloda olduğu gibi ankrajlara sabitleniyorlar. İlk kablo üzerinde bulunan kuvvet okuyucu aparat sayesinde ilk kablo ve diğer kabloların kuvvetleri eşitleninceye kadar teker teker bütün kablolar geriliyor. Çelik tabliyenin kaynağının belli bir yüzdeye ulaşmasıyla birlikte bu sefer çelik tabliye tarafındaki 2 halatın montajına da aynı şekilde devam edilmektedir. 22. Çelik tabliyeye kadar her döşemede 2 şer adet halatımız bulunmaktadır. Yalnız 13. çelik tabliyemizden sonra Ana Halatlardan gelecek olan 2’şer adet askı halatı montajı da yapılacaktır" dedi.

Toplam ağırlığı 8787 ton olan 176 adet olan eğik askı halatlarının uzunlukları 154 ile 597 metre arasında değişiyor. Çapları 225 ile 315 milimetre olan halatların toplam büklüm uzunluğu ise 6500 kilometreye kadar ulaşıyor. Büklüm içindeki 7 adet tel sayısı bulunurken, tel çapı ise 5.2 milimetre. 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Konya Bu kez sulama kanalında obruklar oluştu Konya’nın Çumra ilçesinde bulunan toprak kanal olarak devam eden Çarşamba kanalı içerisinde 3 ayrı obruk oluştu. Obrukları inceleyen Konya Teknik Üniversitesi Obruk Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Fetullah Arık, çevredeki vatandaşların çok yakınına gelmemelerini, başka yerlerde de çökmeler olabileceğini, dikkatli olunmasını ve kanal içerisine girilmesi gerektiğini söyledi. Yağışların azlığı ve kuraklık Türkiye’yi etkilemeye devam ediyor. Tarımın başkenti olarak bilinen Konya Ovası’nda ise başta Çumra ilçesi ve çevre ilçeler ile illerde obrukların oluşumu her geçen gün çoğalıyor. Konya Ovası’nda iklim değişikliği ve şuursuz tarımsal sulama nedeniyle yer altı su seviyesinde geçtiğimiz aylarda 20 metreye kadar düşüşler kayıtlara geçti. Kayıt dışı kullanılan kuyuların takibi yapılamaması ve vahşi sulama sonrası yer altı su kaynaklarında 50 metreye kadar çekilme meydana gelirken, ovanın kuzey bölgesinde ise 400 metreye kadar açılan kuyulardan su çıkmadığı belirlendi. Konya’nın Çumra ilçesi bulunan Çarşamba kanalı olarak bilinen Çumra Sulaması Ana İletim Kanalı olan Apa Alemdar İsale Kanalının 3 farklı noktasında obruk oluştu. Çökmeyi fark eden mahalle sakinleri durumu yetkililere bildirdi. Yapılan ihbar üzerine olay yerine DSİ Konya 4. Bölge Müdürlüğü ekipleri sevk edildi. Oluşan obrukların incelenmesi ve önlem alınması için güvenlik önlemleri alındı, Apa Barajından su çıkışı düşürüldü. Gökhüyük, Doğanlı ve Dineksaray Mahalleri yakınlarında oluşan obruklarda incelemelerde bulunan Konya Teknik Üniversitesi Obruk Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Fetullah Arık, "Bölge içerisinde zaten şu anda içinde bulunduğumuz alan İnsuyu formasyonu dediğimiz formasyonun olduğu bölge. Bu İnsuyu genellikle suyla karşılaştığı zaman çözünebilir nitelikte birimlerden oluşuyor. Buradaki kanal aslında Çarşamba çayının güzergahı üzerinde Çarşamba Çayı’nın olduğu yerde toprak kanal şeklinde devam ediyor. Uzun geçen kurak geçen kış mevsiminden sonra sular geldiği zaman da tabii ki alttaki Çarşamba çayının altındaki gevşek tutturulmuş malzeme içerisindeki çatlaklar biraz daha genişlemiş ve alttaki boşluklara doğru hareket etmiş. Bu alttaki zaten var olan boşluğun üstteki malzemenin taşınması taşınamaması sonucu çökmesini gösteriyor. Yani bölgedeki kuraklığın en önemli göstergelerinden birisi. Bu havza içerisinde bu tarz çöküntüler özellikle yağışlardan sonra meydana geliyordu. Yoğun yağışlardan sonra burada da su akışıyla meydana gelmiş olması benzer bir görüntüyü ortaya çıkarıyor" dedi. Çevre halkına uyarılarda bulunan Obruk Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Arık, "Çevredeki vatandaşlar incelemek için de olsa çok yakınına gelmesinler. Zira çatlakların devamı var. Daha güneydeki göçüklerde aynı şey var. O yüzden şu anda zaten Devlet Su İşleri konuya müdahale ediyor. Bunlar doldurulduktan sonra belki buraya gelinebilir. Tabii vatandaşlar, bunun dışında başka yerlerde de çökmeler olabilir kanal içerisine girmemelerini öneririz. Bu bölge içerisinde biz Konya AFAD İl Müdürlüğüyle birlikte yürüttüğümüz proje çerçevesinde çalışmalarımızı tamamladık ve duyarlılık haritamızı oluşturduk. Burası yüksek duyarlı alanlardan bir tanesi ve bölge içerisinde zaten yakınlarda hemen en eski obruklardan birisi olan Gökhüyük Obruğu bulunuyor. Gökhüyük obruğunun dışında bölgede Çumra Apa bölgesi obrukları vardı geçmişte. Dolayısıyla bura da obruk açısından en azından potansiyel arz eden bir yer. Dolayısıyla burada obruk oluşumuyla ilgili, doğal şartları değiştirme şansımız yok ama kullanımıyla ilgili bir takım önlemler alınabilir" diye konuştu.