EKONOMİ - 05 Nisan 2022 Salı 10:33

MB: 'Emtia fiyatlarındaki artış eğilimi jeopolitik gelişmelerle belirginleşti'

A
A
A
MB: 'Emtia fiyatlarındaki artış eğilimi jeopolitik gelişmelerle belirginleşti'

Merkez Bankası Mart ayı fiyat gelişmeleri raporunda, emtia fiyatlarındaki artışın jeopolitik gelişmelerle belirginleştiği belirtildi.

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası TCMB Mart ayına ilişkin fiyat gelişmeleri değerlendirmesini yayımladı. Rapora göre, tüketici fiyatları Mart ayında yüzde 5,46 oranında artmış, yıllık enflasyon 6,70 puan yükselişle yüzde 61,14 olarak gerçekleşti. Tüketici yıllık enflasyonundaki artış alt gruplar geneline yayılırken bu gelişmeye en belirgin katkı enerji, gıda ve temel mal gruplarından geldi. Yılın başından itibaren emtia fiyatlarında gözlenen artış eğilimi jeopolitik gelişmelerle beraber bu dönemde bir miktar daha belirginleşti. Türk lirası cinsinden uluslararası enerji fiyatlarındaki görünüm yurt içi enerji fiyatları üzerinde etkili olurken elektrik fiyatlarında kademeli tarife sisteminde yapılan düzenleme ve KDV indirimi daha olumsuz bir görünümü sınırladı.

Gıda yıllık enflasyonundaki yükseliş alt gruplar genelinde devam ederken, son dönemde aylık bazda yüksek artışlar kaydeden taze meyve ve sebze fiyatları Mart ayında görece yatay seyretti. Ayrıca, gıda grubu alt kalemlerinde KDV indiriminin sarkan etkileri de gözlenmeye devam etti. Temel malda yıllık enflasyon giyim ve ayakkabı grubunda yatay seyrederken diğer alt gruplarda yükseldi. Bu dönemde, hizmet grubunda yıllık enflasyon alt gruplar genelinde artmış, enerji ve gıda fiyatlarındaki görünüme paralel olarak ulaştırma ve lokanta-otel öne çıkan gruplar olmaya devam etti. Uluslararası emtia fiyatlarında devam eden güçlü yükseliş ve tedarik zincirlerindeki aksamalar neticesinde üretici fiyatlarındaki artışlar sürdü. Bu görünüm altında, B ve C göstergelerinin yıllık enflasyonlarındaki yükseliş devam etti.

Mart ayında tüketici fiyatları yüzde 5,46 oranında yükselmiş ve yıllık enflasyon 6,70 puan artarak yüzde 61,14 oldu. Bu dönemde B ve C endekslerinin yıllık değişim oranları sırasıyla 4,33 ve 4,34 puan artarak yüzde 51,34 ve yüzde 48,39 olarak gerçekleşti.

Alt grupların yıllık tüketici enflasyonuna katkıları incelendiğinde, bir önceki aya göre enerji, temel mal, gıda, hizmet ve alkol-tütün-altın gruplarının katkıları sırasıyla 2,31; 1,46; 1,42; 1,15 ve 0,36 puan arttı. Mevsimsellikten arındırılmış verilerle incelendiğinde, B ve C endekslerinde aylık artışların önceki aya kıyasla görece yatay seyrettiği izlendi.

Aylık fiyat artışları B endeksini oluşturan temel mal ve işlenmiş gıda gruplarında Mart ayında bir miktar gerilerken, hizmet grubunda arttı.

Hizmet fiyatları Mart ayında yüzde 4,19 oranında yükselmiş, grup yıllık enflasyonu 3,83 puan artışla yüzde 36,72 oldu. Yıllık enflasyon, ulaştırma ve lokanta-otelde daha belirgin olmak üzere, tüm alt gruplarda yükseldi.
Akaryakıt fiyatlarındaki artışların yansımasıyla, ulaştırma hizmetleri fiyatları yüzde 9,47 oranında artmış ve alt grubun yıllık enflasyonu yüzde 60,35 oldu.

Ulaştırma hizmetlerinde, karayolu ile şehirler arası yolcu taşımacılığının yanı sıra otobüs ve demiryolu ile şehir içi yolcu taşımacılığı fiyatlarındaki yükselişler öne çıktı. Temel girdi maliyetlerindeki artışların sürmesi gerek yemek gerekse konaklama hizmetleri kaynaklı olarak, lokanta-otel alt grubunu olumsuz etkilemiş ve fiyatların yüzde 6,04 oranında artmasıyla yıllık enflasyon yüzde 60,40 seviyesine ulaşmıştır. Diğer hizmetler alt grubunda fiyat artışları genele yayılırken, geriye endeksleme davranışının yaygın olduğu eğitim hizmetleri ile birlikte sigorta ücretleri öne çıkan kalemler oldu. Bu dönemde, mevsimsel etkilerden arındırılmış verilerle incelendiğinde, kirada aylık artışların yavaşladığı izlendi. Temel mal yıllık enflasyonu Mart ayında 4,81 puanlık yükselişle yüzde 59,19 seviyesine ulaşmıştır. Bu dönemde, yıllık enflasyon giyim ve ayakkabı grubunda yatay seyrederken diğer gruplarda artış gösterdi.

Dayanıklı mal fiyatları (altın hariç) Mart ayında yüzde 5,09 oranında artarken, grup yıllık enflasyonu yüzde 68,54 oldu. Bu dönemde otomobil (yüzde 7,56) ve mobilya (yüzde 3,48) öne çıkan kalemler oldu. Diğer temel mallarda fiyatlar başta ilaç olmak üzere alt gruplar genelinde yüksek aylık artışlar göstermiş ve bu grupta yıllık enflasyon yüzde 65,85 oldu. Giyim ve ayakkabı alt grubu yıllık enflasyonu yüzde 26,54 ile diğer alt gruplara kıyasla daha düşük seyretti. Enerji fiyatları Mart ayında yüzde 11,01 oranında artmış, grup yıllık enflasyonu 19,96 puanlık yükselişle yüzde 102,94 oldu. Bu dönemde artan jeopolitik risklerle beraber hızlanan uluslararası enerji fiyatları akaryakıt (yüzde 25,76), katı yakıt (yüzde 18,92) ve tüp gaz (yüzde 14,60) aylık fiyat değişimleri üzerinde belirleyici oldu. Öte yandan, elektrik fiyatlarında kademeli tarife limitinin arttırılması ve KDV indirimiyle birlikte elektrik fiyatları gerilemiş (yüzde -9,70) ve grup enflasyonunu sınırladı. Gıda ve alkolsüz içecek fiyatları Mart ayında yüzde 4,73 oranında artmış, grup yıllık enflasyonu 5,86 puan yükselerek yüzde 70,33 oldu.

Uluslararası tarımsal emtia fiyatlarında belirginleşen artışlar yurt içi fiyatları baskı altına alırken, Şubat ayı ortasında uygulamaya konulan KDV indirimlerinin sarkan etkileri daha olumsuz bir görünümün önüne geçmiştir. Bu görünüm altında, işlenmemiş gıda grubunda daha belirgin olmak üzere gerek işlenmemiş gerekse de işlenmiş gıda grubunda yıllık enflasyon artış kaydetti.

İşlenmemiş gıdada, mevsimsellikten arındırılmış taze meyve ve sebze fiyatlarının yataya yakın seyrettiği izlendi. Öte yandan, diğer işlenmemiş gıda grubu içinde, yükselen yem fiyatlarının etkilediği kırmızı ve beyaz et kalemlerinin yanı sıra patates ve yumurta olumsuz ayrıştı. İşlenmiş gıda gruplarından ekmek ve tahıllarda görülen yüzde 5,65 oranındaki artışta buğday fiyatları belirleyici olurken, diğer işlenmiş gıda grubunda ayçiçek yağı öncülüğünde katı-sıvı yağlar ile et ürünleri, şeker ve alkolsüz içecekler öne çıktı. Alkollü içecekler ve tütün ürünleri fiyatları Mart ayında yüzde 3,91 oranında artmış, yıllık enflasyon yüzde 51,43 seviyesine yükseldi. Bu gelişmede sigara fiyatlarında üretici firmalar kaynaklı yapılan artışlar etkili olurken, tütün ürünleri grubunun aylık tüketici enflasyonuna katkısı 0,18 puan oldu. Yurt içi üretici fiyatları Mart ayında yüzde 9,19 oranında artmış, yıllık enflasyon 9,96 puan yükselişle yüzde 114,97 oldu. Mart ayında emtia fiyatlarındaki güçlü artış sürmüş ve tedarik zincirlerindeki aksaklıklar devam etti. Ana sanayi gruplarına göre incelendiğinde, yıllık enflasyon enerji grubu başta olmak üzere tüm alt gruplarda yükseldi.

Alt gruplar bazında, aylık değişimler dikkate alındığında rafine petrol ürünleri öne çıkarken, inşaat ile bağlantılı ürünler, metaller, elektrik-gaz üretimi ile dağıtımı, temel eczacılık, tütün ve gıda ürünleri takip eden gruplar oldu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Gümüşhane Gümüşhane’de ipek böceği larvaları üreticilere teslim edildi Gümüşhane’de unutulmaya yüz tutmuş ipekböceği yetiştiriciliğinin yeniden canlanması için atılan adımlar somutlaştırıldı ve eğitim alan üreticilere alım garantili ipek böceği larvaları teslim edildi. Geçtiğimiz yıl Gaziantep’te Ticaret Bakanlığı tarafından düzenlenen 81 ilden kadın kooperatiflerinin katıldığı fuarda Bursa’da merkezi bulunan Kozabirlik’le işbirliği protokolü yapan Almila Kadın Girişimi, Üretim ve İşletme Kooperatifi başkanı Ayşegül Öznur Parlak’ın girişimleriyle pestil ve kömenin ham maddesi olan dut ağaçlarında yetiştirilmek üzere ipek böceği yetiştiriciliği başladı. Tarım ve Orman İl Müdürlüğü’nün destekleriyle önce eğitim sürecinin tamamlanmasının ardından Merkez, Torul ve Kürtün ilçesinde bu işin eğitimini alan üreticilere ücretsiz olarak ipek böceği larvaları teslim edildi. Alım garantisiyle kadınların ek gelir elde edeceği projede Kozabirlik tarafından getirilen yaklaşık 400 bin adet ipek böceği larvası 20 üreticiye 20 paket halinde teslim edildi. Tarım ve Orman İl Müdürü Dr. Ahmet Mesut Kıraç’ın da katıldığı etkinlikte üreticilere teslim edilen larvaların bir ay sonunda kozalar oluşunca yeniden kilogramla tartılıp alınacağını ve ücretlerin Bakanlık tarafından yatırılabileceğini kaydeden Almila Kadın Girişimi, Üretim ve İşletme Kooperatifi başkanı Ayşegül Öznur Parlak, teslim edilen her bir kutu larva ile bir asgari ücretin kazanılabileceğini söyledi. Gümüşhane’de ipek böcekliğinin geliştirilmesi ve sürekliliğin sağlanması için çaba göstereceklerini kaydeden Parlak, bu işin devam etmesi için dut ağacı dikilmesi gerektiğini hatırlatarak bu gibi hizmetleri vermeye devam edeceklerini belirtip destek olan bütün kurumlara teşekkür etti.
Nevşehir Gazze’deki anneler için oturdular Nevşehir’de bir araya gelen anneler, Anneler Günü’nde oturma eylemi yaparak, İsrail’i protesto etti, Gazze’deki annelere destek verdi. Nevşehir’de bir çok sivil toplum kuruluşu tarafından oluşturulan Filistin İnisiyatifi adına konuşma yapan Sedef Öğütgen; “7 aydır Gazze’de devam eden soykırım da, 9 binin üzerinde kadın 14 binden fazla bebek ve çocuk katledildi. Bizler Türkiyeli Anneler olarak artık Filistin’de çocukların öldürülmelerini izlemek istemiyoruz" dedi. Öğütgen, "Bugün burada anneler günü münasebetiyle ülkemizde ve tüm mazlum coğrafyalardaki annelerimizi anmak için bir aradayız. Biz, uğruna can verdiğimiz vatan toprağımıza ana diyen bir milletin, cenneti anaların ayaklarının altına seren bir inancın mensuplarıyız. İnancımızın da kültürümüzün de en kutsal varlıklarındandır anne. Annelerimiz bizlere sevgiyi, saygıyı, şartsız fedakârlık ve sabrı öğreten şefkat kaynağımızdır. 7 aydır Gazze’de devam eden soykırım da 9 binin üzerinde kadın 14 binden fazla bebek ve çocuk katledildi. Bizler Türkiyeli Anneler olarak artık Filistin’de çocukların öldürülmelerini izlemek istemiyoruz. Parçalanmış çocuk cesetlerinin görüntülerine artık kalbimiz dayanmıyor. Beyaz kefeninden hala kanı akan çocuklarına sarılan anneler bizim kız kardeşimizdir ve kardeşlerimizin artık bu acıları yaşamalarını istemiyoruz. Bugün burada yan yana dizilen şehit bebeklerimizin her biri Gazze’de katledilen bir çocuğu temsil etmektedir. Gazze’de katledilen tüm çocukları burada yan yana koymuş olsaydık Nevşehir sokaklarına sığmayacaktı. Ey değerli Gazzeli anneler, sizin çocuklarınızın bizim çocuklarımızdan hiçbir farkı yok. Gazze’de çocuklar gece uyudukları yataklarında sabah güvenle kalkabilene kadar sizin sesiniz olmaya devam edeceğiz. Zaferin adım adım geldiğini görüyoruz, hissediyoruz, dua ediyoruz. Ey değerli Gazzeli anneler, acılarınız acılarımızdır. Onurlu direnişinizi uzaktan izliyor ve bize verdiğiniz dersleri ezberliyoruz. Ey Müslümanlar Gazze’de şehit olan her çocuğun cenaze evi bizim evimizdir yüreğimizdir. Bu kadar şehit cenazemiz varken lütfen bu hayatı normal bir şekilde yaşamayın. Yaşananları unutmayın, unutturmayın. Evlerinize katillerin mallarını sokmayın! Unutmayın ki çocukların katledildiği bir dünyada hiç kimse masum değildir” dedi.
Ankara Quick Sigorta 7’nci yaşını kutluyor Yüzde 100 yerli sigorta şirketi olarak ilk poliçesini 12 Mayıs 2017 yılında düzenleyen Quick Sigorta, bugün yedinci yaşını kutluyor Kurulduğu günden bu yana farklı yaklaşımlar ile sektöre yeni ürünler kazandıran ve finansall çalışmalarıyla adından söz ettiren Quick Sigorta, bugün yedi yaşında. 81 ilde 6 binden fazla acentesinin yanı sıra her geçen gün sayısı artan 3.000’i aşkın güçlü network ağı ile sektörün sürekli büyüyen yüzü haline geldi. Quick Sigorta, Aralık 2023 itibariyla 7.7 milyar TL özkaynak ve 28.4 milyar TL’lik toplam varlıklarıyla, aktif büyüklük bakımından en büyük ilk 5 hayat dışı sigorta şirketi arasında yer alırken 2023 sonu itibarıyla sigorta sektöründeki toplam pazar payını yüzde 4.7 olarak gerçekleştirdi. Quick Sigorta, iştiraki olduğu Maher Holding’in 2023’ü “değişim, dönüşüm, etkileşim” yılı ilan etmesi nedeniyle Quickfinansall markası ile kendisine hedef belirlediği finansal vizyonunu, finans sektörüne yaptığı yatırımlar ile destekliyor ve bu iklimi yedinci yaşında da aynı hızla devam ettiriyor. MHR GYO, Quick Finans, QCar ve QPay girişimleriyle finans alanında da öne çıkan Quick Sigorta bugün acentelerini birer finansal markete dönüştürme vizyonuyla çalışmalarına devam ediyor. “Geleceğe ve yeniliğe öncülük etmeyi sürdüreceğiz” Quick Sigorta’nın yedinci yaşına da kurulduğu ilk günkü heyecanla girdiğini ve cesur adımlar attığını söyleyen Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı Ahmet Yaşar, “Küçük bir ekiple başladığımız yolculuk, bugün yüzlerce çalışan, binlerce iş ortağıyla devam ediyor. Emin adımlarla, tüm hedeflerimizi harfiyen gerçekleştirerek ve sınırlarımızı zorlayan bir cesaret örneğiyle geride altı yıl bıraktık. Maher Holding Sigorta Grubu olarak hayallerimiz çok büyük. Bu hayallere ulaşırken amiral gemimiz ise Quick Sigorta oldu bugüne kadar. Quick Sigorta’nın gerek geleceğin teknolojilerine yaptığı yatırımlar gerekse spora ve sanata destek vererek beslendiği tüm kanallar sayesinde, bundan sonra da sektöre liderlik edeceği atılımları olacak. Yedi yıl boyunca bize inanan, güvenen, bizimle birlikte olan, sevgi duyan, yüreklendiren tüm meslektaşlarımıza, aracılarımıza, eksperlerimize, iş ortaklarımıza, yöneticilerimize ve çalışanlarımıza binlerce kez teşekkürlerimi sunuyorum” diye konuştu. “Büyümeye ve gelişmeye devam ediyoruz” Quick Sigorta Genel Müdürü Eyüp Özsoy ise Quick Sigorta’nın bir sigorta şirketinden fazlası olduğunu ifade ederek “Şirketimizin vizyonu sigorta ve finans sektörünü bir araya getiren, bunu yaparken dijitalleşmenin tüm nimetlerinden faydalanarak yepyeni satın alma davranışları geliştiren bir bakış açısına sahip. Quick Sigorta da kurulduğu günden beri yüksek enerjisi ve şartlara hemen ayak uydurabilmesi ile sektörün dikkat çeken isimlerinden biri oldu hep. Bu da bize başarıyı getiriyor. 2023 sonu itibariyle, 20.3 milyar TL’lik prim üretimiyle 7. Sıradayız. Pazar payımız da 4.7’ye ulaştı. Şartlar ne olursa olsun durmadığımız gibi geliştirmelerimize devam ediyoruz. Yeni iştiraklerimiz, yatırımlarımız ve ürünlerimizle yedinci yaşımızda da büyümeye devam edeceğiz” dedi.