EKONOMİ - 15 Eylül 2014 Pazartesi 11:55

TAV, Sabiha Gökçen'e ortak oluyor

A
A
A
TAV, Sabiha Gökçen'e ortak oluyor

TAV Havalimanları, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nın yüzde 40 hissesi için Limak Grubu ile hisse satın alım sözleşmesi imzaladı.

TAV Havalimanları, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nın yüzde 40 hissesi için Limak Grubu ile hisse satın alım sözleşmesi imzaladı.TAV Havalimanları açıklamasına göre, hisse devrinin sonuçlanmasıyla, TAV ve işletmenin yüzde 60 hissesine sahip Malaysia Airport Holding, Sabiha Gökçen'de ortak olacak.

TAV Havalimanları, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki yüzde 40 hissesini almak üzere Limak Grubu ile anlaştı. Sözleşmeye göre, gerekli onayların alınması ve işlemin tamamlanmasının ardından TAV ve Malaysia Airports, Sabiha Gökçen'de ortak olarak havalimanının yönetiminde eşit paya sahip olacak.

Konuyla ilgili açıklama yapan TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener “Yeni havalimanının faaliyete başlamasıyla Atatürk Havalimanı’nın kapanacağı düşünüldüğünde, Sabiha Gökçen'e ortak olmak TAV için önemli bir stratejik adım anlamına geliyor. Atatürk Havalimanı'nın sonrasını planlamak ve İstanbul'un büyüme potansiyelinden en azından 2030’a kadar faydalanmak üzere bir ayağımızı İstanbul'da tutmak amacıyla fırsatları kovalamak TAV'ın üst yönetimi olarak bizim sorumluluğumuzdur. Geçtiğimiz dönemde hepsi TAV tarafından işbirliğine dayalı bir şekilde işletilen Üsküp, Ohrid, Tiflis, Batum, Riga, Enfidha, Monastir, Ankara, İzmir, Bodrum ve Gazipaşa havalimanlarını içeren bir ağ oluşturduk. Özellikle İstanbul ve Medine arasında güçlü bir sinerji oluşturduk. Tüm bu havalimanı işletmelerimiz, ana üssümüz olan İstanbul'da ortaya çıkan bilgi birikiminden, hizmetlerden, İstanbul operasyonunun kapsam ve ölçeğinden yararlandı. Yeni havalimanı açıldığında İstanbul'un ikinci havalimanı olacak Sabiha Gökçen'de yer almamız bu verimliliği devam ettirecektir. Bu çerçevede Limak ile müzakerelere başladık ve bir anlaşmaya vardık. İş hayatının önemli unsurlarından birisi, yeni ortaya çıkan durumlarda zamanı yakalayıp şirketinizi uzun vadeli hedeflerine taşıyacak şekilde pozisyonlamaktır. Anlaşmanın iki tarafı için de ortak bir noktada buluşmak için mantıklı nedenleri vardı. Limak’ın yeni havalimanını alan konsorsiyumun ortaklarından olup oraya daha fazla konsantre olmak istemesi, bizim ise yukarıda anlattığım nedenlerden ötürü İstanbul’daki operasyonlarımızı 2021 sonrasına taşıma arzumuz bu anlaşmanın yollarını açtı. Malaysia Airports eğer ön alım hakkını kullanmaz ise, gerekli onaylar alındıktan sonra Sabiha Gökçen’de işletmeye katkıda bulunmaya başlarız" dedi.

Şene açıklamalrına şöyle devam etti: "Önümüzdeki 5-6 yılda Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen'de varlığımızın bulunması verimlik artışı yakalamak ve hem havayolu hem de yolcularımıza sunduğumuz hizmetleri geliştirmek için yeni fırsatlar oluşturacaktır.Bazıları Atatürk Havalimanı’ndan slot alamayan ve Sabiha’ya da gitmek istemeyen ciddi bir havayolu portföyü var. Biz bu havayollarının önemli bir kısmı ile ya diğer havalimanlarımızda çalışıyoruz ya da yer hizmetleri şirketimiz Havaş’ın söz konusu havayollarıyla ilişkisi çok iyi. Bu bağlantıları kullanarak bahsettiğim portföyden ciddi bir uçak sayısını daha İstanbul’a getirebileceğimize inanıyoruz. Ayrıca çok ciddi büyüme kaydeden THY ve diğer Türk özel havayolu şirketlerinin de bu havalimanlarında rahatlamasını sağlayabiliriz. İyi bir birliktelik olacağına inanıyorum.
Dünyanın önde gelen havalimanı işletmecileri arasında yer alan Malaysia Airports ile güçlerimizi birleştirerek, her iki tarafın da sahip olduğu bilgi birikiminin biraraya getirerek Sabiha Gökçen'i daha da geliştirmeyi umuyoruz. Malaysia Airports ile Sabiha Gökçen'in ötesinde, başka projelerde de çok ciddi işbirlikleri yapabileceğimize inanıyoruz. Bu birlikteliğin oluşturacağı bilgi ve sosyal sermaye bence en önemlisi olacaktır. Şirketimiz stratejisinin önceliği, ülkemiz menfaatleri, çalışanlarımızın, müşterilerimizin ve yatırımcılarımızın mutluluğu için çalışmak üzerine kurulmuştur. Biz sadece havalimanı işletmesi yapan bir şirketiz; başka projelere girmiyoruz ve elimizdeki sermaye birikimini ülkemizin bir havalimanına yatırmaktan da çok mutluyuz".

SABİHA GÖKÇEN HAVALİMANI
Sabiha Gökçen Havalimanı 2001’de hizmete açıldı. 2007’de yapılan ihaleyle işletmesi 20 yıllığına Limak-GMR-Malaysia Airports konsorsiyumuna devredildi. GMR, bu yıl hisselerini Malaysia Airports’a satarak konsorsiyumdan çıktı. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı bu yılın ilk sekiz ayında, geçtiğimiz yıl aynı döneme göre yüzde 32 artışla 15,5 milyon yolcuya hizmet verdi. Havalimanına ikinci bir pist ve uçaklar için yeni park yerleri eklenerek kapasitesinin artırılması planlanıyor. Ayrıca, Kadıköy-Pendik metro hattının havalimanına bağlanması için çalışmalar sürdürülüyor.
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Mardin "Mardin’de tüketilen kaçak elektrik 4.8 milyon kişiye yeter" Dicle Elektrik tarafından Mardin’de yapılan yatırım, şebeke iyileştirme bakım ve onarım çalışmalarına rağmen kayıt dışı kullanım nedeniyle özellikle Derik ve Kızıltepe ilçelerinde şebekenin çökebileceği ve bu ilçelerin enerji almama riskinin olduğu uyarısı yapıldı. Mardin’de tüketilen kaçak elektriğin 1.2 milyon haneye ve 4 milyon 800 bin nüfusa yetecek güçte olduğu belirtilirken, ekonomiye zararının 6 milyar 250 milyon lira olduğu açıklandı. Dicle Elektrik, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan altı ilde kaliteli, kesintisiz ve kayıpsız enerji dağıtımı vizyonuyla çalışmalarını sürdürüyor. Yatırımlarını Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) tüketici hizmetleri ve hizmet kalitesi yönetmeliklerine uygun olarak gerçekleştiren ve Mardin’de 358 bin 600 aboneye hizmet sağlayan dağıtım şirketi, özelleştirmeden bu yana Mardin’e 10 yılda 3 milyar 200 milyon liralık yatırım yaptı. Yetkililer, yeni yatırım dönemi için, “Bu yıl Mardin’e 1 milyar TL’ye yakın bir yatırımı daha hizmete almayı hedefliyoruz. Böylece toplam yatırımımız bölgede 4 milyar TL’yi geçecek” dedi. Dağıtım şirketi, teknolojiyi odağına alarak yaptığı yatırımlarla altyapısını güçlendirmesine rağmen özellikle tarımsal sulamada kayıt dışı kullanım nedeniyle şebekenin aşırı yüklenme kaynaklı uyarı verdiğini aktardı. Dicle Elektrik’in 28 milyar TL’lik toplam alacağının 3’te birinin Mardin’e ait olduğu bildirildi. Dicle Elektrik yetkilileri tarafından yapılan açıklamada, “2023 yılında Mardin ilinde 5 milyar kWh enerji çekişi oldu. 2 milyar 465 milyon kWh’ın kayıt içinde olduğu tespit edildi. İl genelinde 2.5 milyar kWh kayıp kaçak enerji çekişi mevcut. Bu kaçak enerjinin ülkeye maliyeti ise 6 milyar 250 milyon liradır. Sadece Mardin’de tüketilen kaçak enerji, 1.2 milyon hanenin tüketimine eşittir. Her hanede 4 kişinin yaşadığını varsayarsak, bu da 4 milyon 800 bin kişinin enerji tüketimine denk gelmektedir. Enerji çekişi her geçen gün artmakta. Şehrimizin kesintisiz ve kaliteli enerji alması için olağanüstü bir çabayla çalışmalarımıza devam ediyor, kayıt dışı kullanımla mücadele ediyoruz” denildi. Kayıt dışı kullanıma bağlı olarak her geçen gün enerji çekişinin artmasının hem şebekeye hem de milli ekonomiye ciddi zararlar verdiği belirtilen açıklamada, Kızıltepe ve Derik’teki kaçak tüketim vurgusu dikkat çekti. Mardinli tarımsal sulama aboneleri üç kat fazla elektrik harcıyor Tarımsal sulamanın etkisi ile elektrik tüketiminde astronomik artış gerçekleştiğine ilişkin örnek tüketim verisi paylaşan Dicle Elektrik yetkilileri, “Mardin’de 272 bin aktif abone bulunuyor ve aboneler sulama dönemi öncesi bir günde yaklaşık 5.4 milyon KWh elektrik harcıyor. Sayıları 7 bin olan Mardinli tarımsal sulama abonesi, toplam abone sayısı içinde yaklaşık yüzde 2.5’luk bir kesimi oluşturuyor. Söz konusu 7 bin tarımsal sulama abonesinin sulamanın başlaması ile birlikte günlük tüketim miktarının 18 milyon KWh’ın üzerine çıktığını görüyoruz. Diğer bir tabirle Mardinli tarımsal sulama aboneleri, ildeki diğer abone gruplarının üç katına yakın yükseklikte elektrik tüketimi gerçekleştiriyor” ifadelerini kullandı. "Kızıltepe ve Derik’e hiç enerji verilmemesi riski var" Kaçak trafolara karşı da aralıksız mücadele verdiklerini ifade eden Dicle Elektrik yetkilileri, “Yılda 6.5 milyar kWh elektriği, tarlalarını yeraltı suyu ile sulamak için kullanan bölge genelindeki 35 bin abonenin 7 bini aşkın kısmı Mardin’de bulunuyor. Bu abonelerden 5 bin 600’ünün birikmiş olan elektrik borcu ise 10 milyar TL’ye ulaşmış durumda. Tarımsal sulamanın en yoğun olarak yapıldığı Kızıltepe ve Derik’teki kaçak kullanımın bu şekilde devam etmesi durumunda, bu iki ilçede şebekelerin tamamen çökeceğini ve bu ilçelere enerji verilememe riskini göz önünde bulundurmak gerekir” dedi. Kamuoyunda zaman zaman dile getirilen elektrikteki dalgalanmalara ilişkin de bilgi veren yetkililer, yüksek kayıp kaçak oranı sebebi ile kırsalda enerji dalgalanmalarının başladığına vurgu yaptı. Yetkililer, bu durumun kırsalda yürütülen tüm faaliyetleri sekteye uğrattığının da altını çizdi.
İstanbul Ümraniye’de otobüs şoförüne silahlı saldırı: 6 el ateş etti Ümraniye’de bir İETT şoförü tartıştığı yolcu tarafından silahlı saldırıya uğradı. Başka bir otobüsle son durağa kadar şoförü takip eden şahıs, otobüsten inerek şoföre 6 el ateş etti. Silahlı saldırıda otobüs şoförü kasığından, kalçasından ve dizlerinden yaralandı. Olay, dün Ümraniye Adem Yavuz Mahallesi’nde saat 18.30 sıralarında yaşandı. İddiaya göre, Kadıköy - Ümraniye hattında sefer yapan 14B numaralı ve 34 HO 2742 plakalı İETT otobüsü şoförü Emircan Gülce ile Doğan Can isimli bir yolcu arasında bilinmeyen bir nedenle tartışma çıktı. Tartıştığı İETT şoförüne sinirlenen Doğan Can isimli yolcu, aynı yöne giden bir başka otobüse binerek son durağa kadar İETT şoförü Emircan Gülce’yi takip etti. Son durakta otobüsün durmasını fırsat bilen saldırgan otobüsten inerek daha önce tartıştığı Emircan Gülce’ye 6 el ateş etti, ardından olay yerinden kaçtı. Kurşunların hedefi olan otobüs şoförü kasığından, kalçasından ve dizlerinden yaralandı. İhbar üzerine olay yerine çok sayıda polis ve sağlık ekibi sevk edildi. Olay yerine gelen sağlık ekipleri yaralanan otobüs şoförünü Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Eğitim ve Araştırma Hastanesi kaldırırken, polis ekipleri olayla ilgili detaylı inceleme başlattı. Mustafa Gül isimli bir vatandaş, "Bu arkadaşlar Kadıköy’de tartışmışlar önce, şahıs öndeki araçla buraya gelmiş. Evine gidip silah almış ve şoförün üzerine ateş ederek şoför arkadaşı yaralamış. 3 mermi alarak yaralanmış. Üç mermiden, bir tanesini dizinden, bir tanesi kalçadan ve bir tanesi de kasığına gelmiş. Buradaki vatandaşlar tarafından müdahale edilmiş" dedi.