Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin, 2023 yılında 300 uçaklı bir THY hedefleri olduğunu ifade ederek, "THY son 6 yıldır para kazanıyor. Ondan önceki dönemde para kaybediyordu. Bakın şimdi petrol fiyatları 140 dolar oldu ama biz yine para kazanıyoruz" dedi.
Mövenpick Otel'de düzenlenen toplantıya THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin'in yanı sıra, Bölgesel Uçuşlar Daire Başkanı ve Anadolujet Sorumlusu Sami Alan, Anadolujet İstasyon Müdürü Suat Oral da katıldı.
Toplantıda konuşan THY Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Candan Karlıtekin THY'nin bütün atılımlarını bilinçli olarak gerçekleştirdiğini ifade ederek, THY'nin daha önce zarar eden bir kurumken, son 6 yıldır para kazanan bir kurum haline geldiğine dikkat çekti.
Karlıtekin, "THY son 6 yıldır para kazanıyor. Ondan önceki dönemde maliyet giderleri daha fazla olmasına rağmen para kaybediyordu. Tekel oluşumuz, rekabet koşullarının olmayışı ve altyapı sorunları bunun başlıca nedenleriydi. Şimdi bunlar ortadan kalktı.
Kıyasıya rekabet başladı ve bu rekabet bizi de geliştirdi. Şu anki dönemimiz bizim için sadece çıraklık dönemi. Bakın şimdi petrol 140 dolara çıktı ama biz yine para kazanıyoruz. 2023 yılında 300 uçaklı bir THY hedefliyoruz. 2023 yılında olağanüstü bir THY göreceksiniz" diye konuştu. Karlıtekin, THY olarak Türkiye genelinde yılda 3,5 milyon yolcu taşıdıklarını, ikram konusunda dünya çapında hizmet verdiklerini, İstanbul'dan 109 dünya merkezine bağlantı kurduklarını kaydetti.
THY Yönetim Kurulu Başkanı Karlıtekin, şirket olarak iç hatlara yönelik ayrı bir strateji yürüttüklerini ifade ederek, Anadolujet'e ilişkin eleştirilerin de bu stratejiler doğrultusunda değerlendirilmesi gerektiğini söyledi.
Karlıtekin, Anadolujet'in THY standartlarındaki konforlu yolculuktan ziyade "low cost" stratejisiyle çalışarak maliyetlerini düşürdüğünü ve bu sayede düşük maliyetleri fiyatlara da yansıtarak yolcu sayısını arttırmayı hedeflediklerini söyledi. Göreve geldiğinde 64 olan filonun bugün
106'ya çıktığını hatırlatan Karlıtekin, sene sonunda bu sayının 120'ye ulaşacağını söyledi.
Yurtiçi ve yurtdışı hatlarda farklı bir müşteri profili olduğuna dikkat çeken Karlıtekin, İzmir projesini başlatırken pazara ilişkin Sun Express'i sokarak İzmir'de havayolu ulaşımı konusunda oturmuş bir yapıya ulaşmasını hedeflediklerini ifade etti.
Karlıtekin, İzmir'de oluşan pazarın ardından Sun Express'in kar etmesinin de başarılarına kanıt olduğuna işaret etti. İzmir'e ikinci sınıf bir muamelenin söz konusu olmadığını ifade eden Karlıtekin, talep olduğu sürece ve pazar derinleştikçe İzmir'e de yeni ürünler sunabileceklerini belirtti.
"Fiyatı düşürüp talep yarattık"
THY'nin gelişen rekabet koşulları sayesinde kendini yenileme fırsatı bulduğunu belirten Karlıtekin, pazara bir başka firma sokmanın kar getirebileceğine işaret etti.
Karlıtekin, "Biz bu pazarı provoke ediyoruz. Pazar derinleştiğinde yalnızca Sun Express'in değil, yaratılan rekabet ortamında Türk Hava Yolları'nın da gelişme göstermesini sağlayacağız. Biz yolcu yok diye uçuşu durdurmak yerine ürünün seviyesini düşürüp, ucuzlatarak müşteri çekme yoluna gidiyoruz. Bunun sonucunda da ciddi anlamda talep yarattık" şeklinde konuştu.
Dünyada yükselen petrol fiyatlarının havayolu taşımacılığını da önemli ölçüde etkilediğine işaret eden Karlıtekin, "Eğer bu dönüşümü yapmasaydık, bu stratejileri uygulamasaydık Türk Hava Yolları 50 milyon dolar zarar ederdi. 'Low cost' stratejisinin oluşturulduğu ve iç hatlarımızda uyguladığımız Ankara merkezli bu operasyon Türk Hava Yolları'na bu petrol fiyatlarına rağmen kar sağlamayı başarmıştır" dedi.
İç hatlara yönelik uçak sayısını arttırarak düşük maliyet-ucuz fiyat stratejisini öngören Ankara operasyonunda yüzde 61 oranında yolcu artışı sağladıklarını paylaşan Karatekin, havayolu taşımacılığında müşteriye zaman yönünden bir kısıt konmaması gerektiğini, saat ve sefer alternatiflerinin çokluğunun önemli olduğunu söyledi.
ELİF YILDIRIM-İZMİR








