EĞİTİM - 27 Haziran 2020 Cumartesi 15:27

Uzmanlar 2020 TYT sınavını değerlendirdi

A
A
A
Uzmanlar 2020 TYT sınavını değerlendirdi

Yaklaşık 2,5 milyon adayın başvurduğu Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)’nın ilk oturumu olan Temel Yeterlilik Testi (TYT) bugün gerçekleşti. Tüm yurtta saat 10:15’te başlayan sınav, tek oturumda 165 dakika sürdü. TYT' de adaylara 40 Türkçe, 40 Matematik, 20 Sosyal Bilimler (dinden muaf öğrenciler için ekstra 5 felsefe), 20 Fen Bilimleri sorusu soruldu. Sosyalde 5 Tarih, 5 Coğrafya, 5 Felsefe ile 5 Din Kültürü Ahlak Bilgisi; fende ise 7 Fizik,7 Kimya, 6 Biyoloji sorusu yer aldı.

28 Haziran Pazar günü ise YKS ikinci oturumu Alan Yeterlilik Testleri (AYT) ve YKS üçüncü oturumu Yabancı Dil Testi (YDT) uygulanacak.

Uğur Okulları Sınavlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Adil Kurt ve Lise Akademik Kurulu öğrencilerden alınan bilgilere göre YKS’nin ilk oturumu olan TYT’yi değerlendirdi:

Uğur Okulları Sınavlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Adil Kurt, sınavla ilgili şu değerlendirmede bulundu:

“2020 TYT, ÖSYM formatına ve MEB müfredatına uygun bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Sınav kapsamının, yapılan MEB kazanım sadeleştirme açıklamasına uygun hazırlandığı görülmüştür. Ayrıca 30 dakika fazla zaman verilmesi çalışan öğrenciler için avantaj sağlamıştır. Türkçe ve Tarih dersi sorularının tüm kademelerden, felsefe dersi sorularının 11. sınıf kademesinden, diğer derslerin ise 9. ve 10. sınıf kademesinden olduğu görülmüştür. Matematik testinde sorular hikayeleştirilerek temel bilgi sorgulanmış; öğrencinin soruyu ilk okumada anlayıp basit matematik bilgisi ile yorumlaması ve hatasız işlem yapması istenmiştir. Geometride ise klasik geometri yerine, geometriksel düşünmeyi ön plana çıkaran sorular yer almıştır. Türkçede önceki yıllardan farklı olarak paragraf sorusu artırılmış, dil bilgisi azaltılmıştır. Sosyal Bilimler’de tüm bölümlerden orta kolaylıkta sorular sorulmuştur. Fen Bilimleri testi soruları ise geçen yıl olduğu gibi beklenilen seviyede, temel bilgileri sorgulayacak şekilde sorulmuştur. Tüm derslerde TYT formatı olan doğru okuma, doğru düşünerek yorum yapabilme ve zamanı iyi kullanarak hatasız işlem yapma yetkinlikleri ölçülmüştür.”

TYT Matematik sorularını değerlendiren Uğur Okulları Lise Matematik Akademik Kurul Üyesi Nilda Yüksel, “Matematik ve geometri soruları 9. ve 10. sınıf konularını kapsamaktadır. Matematik soruları okuduğunu anlayabilme, mantıksal akıl yürütme, matematiksel olarak ifade etme ve işleme yöneliktir. Paragraf olarak düzenlenmiş soruların dikkatli okunması gerekmektedir. Geometri soruları çoğunlukla modelleme ve hikayeleştirme kurgusuyla hazırlanmış, gerçek hayatla ilişkilendirilmiş, geometriksel düşünme becerisini ölçen niteliktedir” dedi.

Türkçe soruları değerlendiren Uğur Okulları Türk Dili ve Edebiyatı Akademik Kurul Üyesi Cevdet Eyüboğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:

“Türkçe sorularında ağırlık yine okuma ve okuduğunu anlayıp yorumlama üzerinedir. Sınavda öğrencilerimizden aldığımız duyumlara göre 7-8 soru dil bilgisi iken geriye kalan sorular paragraf, cümlede anlam ve sözcükte anlam sorularından gelmiştir. 2020 TYT’ deki dil bilgisi soruları 2019 TYT’ den farklı olarak daha az sayıda sorulmuş. Anlam bilgisi olarak tanımladığımız sorularda kullanılan dilin yalın olması ve güncel olaylardan alınmış olması soruların çözülebilirliğini artıracaktır fakat 2019 yılına oranla soru sayısı artmış olan paragraf sorularındaki çeldirici seçeneklerin kuvvetli olması öğrencilerin zaman kaybına neden olmuş gibi görünmektedir. Sorulan dil bilgisi sorularının da öğrenciye zaman kaybettirmiş olabileceği ancak zor olarak nitelendirilecek tarzda sorular olmadığı görülmektedir.”

Fizik sorularını değerlendiren Uğur Okulları Fizik Akademik Kurul Üyesi Volkan Alpay, “2018 yılından bu yana soru formatındaki matematiksel işlemlerden arındırılmış, temel bilgi düzeyini, okuduğunu anlayıp yorum yapabilme yeteneğini ve dikkati ölçen soruları bugün yapılan TYT sınavında da ağırlıklı olarak görmekteyiz. TYT’ deki 7 fizik sorusunun 9. sınıf ve 10. sınıf müfredatlarından sorulduğu görülmektedir. Sorulara zorluk açısından bakıldığında herkesin yapabileceği soruların yanında bir kısım sorularda ayırt edicilik ön plana çıkmaktadır” yorumlarında bulundu.

Kimya sorularını yorumlayan Uğur Okulları Kimya Akademik Kurul Üyesi Bedrettin Boyacıgil, “Kimya soruları beklenildiği gibi 9. ve 10. sınıf müfredatında belirtilen konuları içermektedir. Sorular müfredattaki konuları tarayacak şekilde düzenlenmiş, önceki yıllarda olduğu gibi temel bilgileri sorgulayacak şekilde sorulmuştur. Beklenilmeyen bir soru ile karşılaşılmamıştır. Öğrenciler soruların ifadesinin net ve anlaşılır olduğunu belirtiyor. Ayrıca soruların normal düzeyde olduğunu ve çalışmalarının sonucunu iyi bir şekilde alacaklarını ifade ediyorlar” dedi.

Biyoloji sorularını değerlendiren Uğur Okulları Biyoloji Akademik Kurul Üyesi Asuman Kılıç, “Fen Bilimleri testinde yer alan Biyoloji sorularının ortaöğretim müfredat kazanımları ile uyumlu olduğu ve soru formatının geçen yıl ile benzer olduğu görülmüştür. Sorular 9. ve 10. sınıf müfredatını kapsamaktadır. Soruların temel bilgi düzeyinde, nitelik ve kapsam olarak ÖSYM formatına uygun, beklenilen zorluk derecesinde olduğu düşünülmektedir” ifadelerinde bulundu.

Coğrafya sorularını değerlendiren Uğur Okulları Coğrafya Akademik Kurul Üyesi Davut Gürler, “Coğrafya sorularının, 9. ve 10. sınıf ortak müfredatını ve ünitelerini kapsadığı görülmektedir. Düzenli olarak çalışan, harita okuryazarlığı iyi olan öğrencilerin rahatlıkla çözebileceği sorular yöneltilmiş. Ayrıca öğrencilerden aldığımız duyumlara göre tartışmalı herhangi bir soru bulunmamaktadır” diye konuştu.

Tarih sorularını değerlendiren Uğur Okulları Tarih Akademik Kurul Üyesi Zeynep Ergün,
“Öğrencinin hem yorum hem de doğrudan bilgi düzeyini ölçen sorular sorulmuştur. Daha önceden yayınlanan örnek sorularda olduğu gibi resim, şekil, grafik gibi içeriklere yer verilmemiş. Klasik soruların yanı sıra öncüllü sorulara da yer verilmiş. Sorularda açık, net ve anlaşılır bir dil kullanılmış. Sınav konularına hakim olan, soru kökünü doğru okuyan, temel kavramları doğru yorumlayan ve akıl yürüten öğrencilerin yapabileceği nitelikte olup sorular orta düzey zorluk seviyesine sahiptir” yorumlarında bulundu.

Felsefe sorularını değerlendiren Uğur Okulları Felsefe Akademik Kurul Üyesi Gülay Ataç, “Sorular, müfredata uygun olup, öğrencinin paragrafı dikkatli ve doğru okuma becerisini, ardından da bilgiye dayalı yorum gücünü ölçmeye yöneliktir. Soruların ifade biçimi açık ve anlaşılır olup orta düzeyde bir zorluk içermektedir. Felsefenin temel kavramlarını bilmeyi ve bunlara dayanarak akıl yürütüp yorum yapmayı gerektiren bir sınavdır” dedi.

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularını yorumlayan Uğur Okulları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Akademik Kurul Üyesi Gökhan Karaman ise şu değerlendirmelerde bulundu:

“Daha çok okuduğunu anlama ve anlarken de öğrenciye bir miktar bilgi sahibi olması gerektiğini hatırlatan sorulardan oluşmuştur. TYT’ de temel bilgi gerektiren sorular olmasına rağmen yine de soruların içeriğine bakacak olursak öğrencinin soruları doğru cevaplayabilmesi adına birtakım özet bilgilere sahip olması gerektiği görülmektedir. Sınavın paragraf ağırlıklı sorulardan oluşması bizleri şaşırtmamıştır. Soruların ifade biçimi açık ve anlaşılırdır. Zorluk düzeyi önceki yıllardaki TYT sınavlarıyla benzer seviyede olup beklenildiği gibidir. Sınav kolay ve orta zorlukta sorulardan oluşmuştur.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Batman Öğrencisini "Heimlich" manevrasıyla hayata döndüren öğretmen o anları anlattı Batman’da nefes borusuna simit kaçan öğrencisini "Heimlich" manevrasıyla kurtaran öğretmen, o anları anlattı. Batman Borsa İstanbul Ortaokulunda teneffüste yediği simit soluk borusuna kaçan bir öğrenci nefessiz kaldı. Bu sırada koridorda nöbetçi Matematik Öğretmeni Levent Döndü, öğrencisinin boğazını sıktığını ve nefessiz kalarak kıvrandığını fark etti. Döndü, "Heimlich" manevrası ile öğrencisine müdahale etti. O anları İhlas Haber Ajansı muhabirine anlatan Matematik öğretmeni Levent Döndü, nöbet esnasında koridorda gezdiği esnada öğrencisinin nefes alamadığını gördüğünü, fark ettiğini söyledi. Hemen koşarak müdahale ettiğini belirten Döndü, "Öğrenci tam tıkanmıştı nefes alamıyordu okulumuzun böyle bir sorunla karşılaşması bizi tabii ki üzdü. Her öğretmen arkadaşımın yapacağı gibi ben de müdahale ettim. Batman Milli Eğitim il Müdürlüğü ilk yardım eğitim merkezinden almış olduğumuz eğitimler sayesinde çocuğumuza Heimlich manevrasını uyguladık. Çocuğumuzu hayata geri döndürdük bir şeye vesile olduk. İlk yardımında ne kadar önemli olduğunu, ilk yardım merkezinin de ne kadar önemli olduğunu gördük. Sağlık eğitim ile alakalı tüm eğitimleri öğretmen arkadaşlarımız ile birlikte alıyoruz. Aldığımız eğitimlerde Heimlich manevrası sayesinde çocuğumuza biraz faydamız dokundu” dedi. Burada çocuklara sadece eğitim öğretimin dışında her alanda, her anlamda sahip çıktıklarının bir işareti göstergesi olduğunu aktaran Döndü, "Çocuklarımızın gerek psikolojik gerekte sosyolojik gerekte bu şekilde hayati durumlarında her zaman öğretim başta olmak üzere canla başla hepimiz çocuklarımızın yanındayız. Aydınlıyım 5 yıldır Batman merkez Borsa İstanbul ortaokulunda görev yapıyorum matematik öğretmeniyim. Çocuğun durumunu görünce onu ilk başta kurtarmam gerektiğini aklıma geldi hızlı bir şekilde hemen manavlarımızı yaparak çocuğu kurtardık. Çocuğu kurtardıktan sonra odaya götürdük çok güzel bir his bir duygu yaşadım. Özelikle sonrasında elim ayağım titredi çok üzüldüm. Görüntüyü izledikten sonra daha da etkilendim. Olayın üzerindeyken soğukkanlılıkla kalabildim. İlk yardımın hayati yönlerinden birisi de bu zaten soğukkanlı kalabilmektir. Tüm bireylerin tüm vatandaşların herkesin bu eğitimi almalarını düşünüyorum. Hayatın her alanında her zaman karşımıza çıkıyor. Umarım hiçbir zaman hiçbir çocuğumuza vatandaşımıza böyle bir durum yaşanmazdır. Ertesi gün aile geldi okula kalabalık bir şekilde teşekkür ettiler, ben de duygulandım onlar da duygulandı. Çocuğumuz teneffüslerde yanıma geliyor sarılıyor, bana diyor öğretmenin size hayatımı borçluyum ama aslında biz onlara gelecek borcumuz var. Elimizden geldiğince çocuklarımıza en güzel geleceği sunacağız en güzel imkanları sağlayacağız. Çocuklarımızı yeni bir hayata en güzel şekilde hazırlamaya çalışacağız” şeklinde konuştu. Yaşadığı korku dolu anları anlatan 5. sınıf öğrencisi E.K, "Teneffüs çalmıştı o an arkadaşımla konuşurken simit parçası boğazımda kaldı. O an öğretmenler odasında doğru koşarken Levent hocam bizim katta nöbetçiydi ve beni kurtardı. Hocamı çok seviyorum ve ona çok teşekkür ediyorum. Öğretmenler odasına yakın bir arada tam tıkandım ve o sıra hocam yardımıma koştu ve kurtardı. O an çok korkmuştum Levent hoca sağ olsun beni kurtardığı için sonrasında korkmadım" diye konuştu.
Bursa Yenişehir’de şeffaf belediyecilik adımı Yenişehir Belediye Başkanı Ercan Özel, daha önce defalarca önermelerine rağmen, canlı yayın yapılmayan Belediye Meclis Toplantılarının artık canlı yayınlanacağını belirterek, “Meclis’te konuşulanlar, alınan kararlar anbean halkımız tarafından takip edilecek. Şeffaf belediyecilik anlayışımızı her noktada sürdüreceğiz” dedi. Yenişehir Belediye Meclisi Mayıs Ayı Olağan Toplantısı’nı Tarihi Belediye Binası’nda gerçekleştirdi. Yenişehir Belediyesi’nin resmi sosyal medya hesaplarından ilk defa canlı yayınlanan Belediye Meclis Toplantısı, tüm meclis üyelerinin eksiksiz katılımıyla başladı. Konu hakkında açıklama yapan Yenişehir Belediye Başkanı Ercan Özel, “Geçmiş dönemde de Belediye Meclisi’nin canlı yayınlanması konusunda taleplerimiz olmuştu. Ve seçimden önce Belediye Meclisi’nin canlı yayınlanması konusunda halkımıza söz vermiştik. Bugün bu sözümüzü tutuyoruz. Meclis’te konuşulanlar, alınan kararlar anbean halkımız tarafından takip edilecek. Şeffaf belediyecilik anlayışımızı her noktada sürdüreceğiz” dedi. "Sokak hayvanları sorunu ortak akılla çözülecek" Toplantı öncesinde ilçemizde yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Yenişehir Belediye Başkanı Ercan Özel, son aylarda Yenişehir halkının sokak hayvanlarıyla ilgili şikayetlerinin arttığını hatırlattı. Geçtiğimiz günlerde, hayvanseverler, Yenişehir Doğal Hayatı ve Hayvanları Koruma Derneği ile hayvan barınağı konusunda daha önce görev yapmış uzmanlarla bir araya geldiklerini anlatan Ercan Özel, “İlk defa böyle bir toplantı düzenlendi. Aslında ortak akıl bu şekilde çalışıyor. Bu sorunun nasıl daha hızlı çözülebileceği konusunda görüş alışverişi yaptık. Daha önceki yönetimin hayvan barınağı için belirlediği yer okul yanı olduğu için yasaya ve mevzuata aykırıydı. Bu nedenle yeni bir alan çalışması yapılması gerekiyordu. Sokak Hayvanları Doğal Yaşam Alanı çok kapsamlı bir proje olduğu için hızlı hareket edemeyeceğimizi düşünerek, öncesinde geçici bir barınma merkezi yapmamız gerektiğine kanaat getirdik. Mayıs ayı içerisinde geçici barınma merkezi için çalışıp, projemizi hemen başlatacağız ve kısa zaman içerisinde de bitireceğiz. Hemen ardından da Sokak Hayvanları Doğal Yaşam Alanı projemizin teknik çalışmalarına başlayacağız” dedi. Her yıl Yenişehir’e gelerek çiftçinin mahsulünü toplamasında yardımcı olan mevsimlik tarım işçilerinin konaklayacağı bölge ilgili çalışmaları da anlatan Başkan Ercan Özel, “Yenişehir Kaymakamlığı, Bursa Büyükşehir Belediyesi, İlçe Tarım Müdürlüğü ve diğer kurumlarla birlikte ortak çalışmalar yapıyoruz. Şu anda engebeli araziyi düzeltiliyoruz. Geçen yıllardan farklı olarak çocuk oyun parkları yapmayı planlıyoruz. Bölgeyi güvenlik altına alıyoruz. Kent estetiğini bozmamak adına da çalışıyoruz. Geçtiğimiz günlerde Bursa Valisi Mahmut Demirtaş da bölgeyi ziyaret ederek incelemelerde bulundu. Çalışmalarımızdan dolayı bizleri tebrik etti” ifadelerini kullandı. "Mali tablomuzu her yıl yayınlayacağız" Yenişehir Belediyesi’nin borç yükü hakkında da belediye meclisini bilgilendiren Başkan Ercan Özel, “Şeffaf belediyecilik kapsamında aldığımız belediyenin borçlarını ve yükümlülüklerini söyleyeceğimizi ifade etmiştik. Borç tablosunu sadece bir seferlik yapmadık. Hesap verebilirlik adına, mali tablomuzu her yıl yayınlayacağız. Bu borç tablosu, belediyemizin görevli mali işler müdürleri, yeminli mali müşavirlerle birlikte yaptığı tespitleri içeriyor. Ciddi bir borç yükü altına girilmiş ve çok ciddi israflar yapılmış. Bizler sorumluluk altındayız. İlçemizde artık güzel şeyleri konuşma vakti geldi” diye konuştu. Yenişehir’de yıllarca öğretmenlik yaptıktan sonra emekli olan ve Yenişehir’de hayatını kaybeden Muzaffer Armağan’ın isminin ikamet ettiği adres olan Kurtuluş Mahallesi, Demir Sokak’a verilmesini talep eden Cumhuriyet Halk Partisi Grup Sözcüsü Zeynep Beste Sönmez’e cevap veren Belediye Başkanı Ercan Özel, Muzaffer Armağan’ın kendisinin de öğretmeni olduğunu hatırlatarak, “Muzaffer Öğretmenimize bir kez daha Allah’tan rahmet diliyorum. Hastalığının son günlerinde kendisini ziyaret etmiş ve hayır duasını almıştım. Bu talep için teşekkür ederim” dedi. Özel, talebin olumlu şekilde değerlendirilmesi için ilgili komisyona havalesini önerdi. Önerge oy birliğiyle kabul edildi. Yenişehir Belediyesi Mayıs Ayı Olağan Meclis Toplantısı, “5393 sayılı Belediye Kanunu’nun ilgili maddeleri uyarınca Belediye’nin sahibi ve ortağı bulunduğu şirketlerin olağan ve olağan üstü genel kurullarında Yenişehir Belediyesi’ni temsil etmek üzere belediye başkanına yetki verilmesi” ile ilgili önerge MHP ve CHP’nin red oyuna karşılık İYİ Parti ve AK Parti’nin kabul oylarıyla, oy çokluğuyla kabul edildi. Diğer gündem maddeleri ise oy birliğiyle kabul edildi.
Ağrı Ağrı’da 2 bin 486 vatandaş uyuşturucu maddelerin tehlikeleri hakkında bilgilendirildi Ağrı İl Emniyet Müdürlüğü Narkotik Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğü Tubim Büro Amirliği tarafından 1-30 Nisan tarihleri arasında il genelinde yürütülen "14 Narkonokta" ve "14 En İyi Narkotik Polisi; Anne" faaliyetleri kapsamında toplam 2 bin 486 vatandaşa uyuşturucuyla mücadele konusunda bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışması yapıldı. "14 Narkonokta" faaliyetinde 2 bin 170 kişiye, "14 En İyi Narkotik Polisi; Anne" faaliyetinde ise 262 anne ve anne adayı olmak üzere 316 kişiye uyuşturucu maddelerin zararları, bağımlılık yapıcı etkileri, yasal mevzuat ve önleme yolları hakkında detaylı bilgiler verildi. Ağrı İl Emniyet Müdürü Yılmaz İpar, yaptığı açıklamada, uyuşturucuyla mücadelenin sadece kolluk kuvvetlerinin değil, tüm toplumun sorumluluğu olduğunu vurguladı. İpar, bu tür bilgilendirme ve bilinçlendirme faaliyetlerinin önemini belirterek, "Vatandaşlarımızın uyuşturucu maddelerin zararları konusunda bilinçlendirilmesi ve bu konudaki duyarlılığın artırılması, uyuşturucuyla mücadelenin en önemli unsurlarından biridir. Bu faaliyetlerimizle hem uyuşturucu kullanımının önlenmesine katkıda bulunmayı hem de vatandaşlarımızın bu konudaki farkındalığını artırmayı amaçlıyoruz" diye konuştu. İpar, bu tür faaliyetlerin önümüzdeki dönemlerde de devam edeceğini sözlerine ekledi.