KÜLTÜR SANAT - 18 Mayıs 2019 Cumartesi 09:43

Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi, raflarda

A
A
A
Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi, raflarda

Merhum Kemal H.

Merhum Kemal H. Karpat’ın gözünden Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi, Timaş Yayınları etiketiyle raflardaki yerini aldı.


Sosyal tarih denildiği zaman akla gelen önemli tarihçilerden biri olan G. M. Trevelyan klasikleşmiş olan “English Social History” adlı eserinde sosyal tarihi, siyasi tarihin hariç bıraktığı ya da unuttuğu insanların tarihi olarak tanımlar. Bunu yaparken, insanları siyasetten bağımsız düşünmenin zor olduğunu ve hele İngiltere insanı için bunun daha zor olduğunu belirtir. Sosyal tarih olmaksızın iktisadî ve siyasi tarihin anlaşılamayacağını savunur. Bu sözleri Osmanlı tarihi ve insanına uyarlamamız mümkündür. Nitekim, XX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Charles Issawi, Roger Owen, Halil İnalcık, Donald Quataert, Nikolai Todorov gibi tarihçi ve sosyal bilimciler “Osmanlı sosyal ve ekonomik tarihinin” farklı dönemlerine ve bölgelerine ışık tutmaya çalıştı. Bu çalışmaların hiçbirisi ‘devlet’i konu dışında bırakmamıştır. Bu çalışmalarda birinci ve ikinci elden nicel ve nitel veriler kullanılarak Osmanlı toplumunun bürokrasiden başka diğer unsurları da incelenmiştir.


Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi de bir yönüyle yukarıda ismi verilen sosyal bilimcilerin takip ettiği metot ve verileri kullanmak suretiyle oluşturulmuş bir sosyal tarih çalışmasıdır. Salt bir döneme odaklanmış mikro bakışı içermemekle birlikte Osmanlı Devleti’nin son üç asırlık tarihinin sosyal, ekonomik, askerî ve siyasi dönüşümüne yol açan toplumsal, siyasi, ekonomik ve kültürel olguları sosyoloji, iktisat, siyaset bilimi, felsefe, demografi, istatistik gibi disiplinlerin yöntem ve bulgularıyla makro açıdan incelemektedir. Bu yönüyle disiplinler arası bir yaklaşım benimsenmiş ve klasik siyasi tarihçiliğin anlatım dili ve üslubundan uzaklaşılmıştır. Ayrıca, metnin içinde geçen birtakım küçük olay ve olgular yazarın aslında ayrıntılara dikkat eden titiz yapısını da gözler önüne sermiştir. Merhum Kemal Karpat’ın vefat etmeden kısa bir süre önce yayınevimize verdiği bu kitabı neşretmekle hüzünlü bir sevinç yaşamaktayız.


“Hem toplumsal yapı hem de sosyal hareketlilik açısından Osmanlı Devleti öncelikle Avrupa’nın kapitalist düzeninin kafa tutmasına mukabele edecek ve onun teknolojisini özümseyecek temel toplumsal şartlara sahipti” Bu tercüme hazırlanırken Kemal H. Karpat Hoca ahirete intikal etti ve ne yazık ki bir kitabının daha neşredilmesi mutluluğunu yaşayamadı. Velut bir yazar ve akademisyen olarak uzun bir ömre büyük eserler sığdıran ve Osmanlı tarihi çalışmalarını uluslararası ölçekte ve standartlarda ele alan Karpat, yerli ve yabancı pek çok tarihçinin yetişmesine vesile oldu. Tarihçiliğini, yaşadığı dönemden bağımsız tutmadı ve çağdaş Türkiye’nin siyasi, sosyal, kültürel, askerî ve ekonomik meselelerine dair de kalıcı monografiler kaleme almak suretiyle pek çok meslektaşına göre farklı olduğunu fiilen göstermiş oldu.


Merhum Karpat bu kitabında, Osmanlı Devleti’nin devraldığı tarihsel miras ve coğrafya üzerine kurduğu özgün sosyo-politik, ekonomik, kültürel ve askerî yapılanmasının bilhassa XVI. yüzyılın sonundan itibaren yaşadığı dönüşümün sebepleri mukayeseli bir bakış açısıyla tahlil etmektedir. Ayrıca kendisine has üslubu ve metodolojisiyle Osmanlı siyasası ve toplumsal yapısı üzerindeki temel dinamiklerin paradoksal değişimini genel yönleriyle tahlil ederken çok ilginç ayrıntılara değinmek suretiyle hem bir bütün halinde Osmanlı tarihini incelemiş hem de birtakım ayrıntıları da ihmal etmediğini göstermiştir.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Erzurum Samancı; “Aile herşeydir” Eğitimci Abdullah Samancı, bir çocuğun kişisel ve akademik gelişiminde ailenin çok önemli olduğunu söyledi. Çocukların akademik başarılarının ve genel gelişimlerinin arkasında birçok faktör bulunduğunu anlatan Samancı, “Ancak, yapılan araştırmalar ve uzmanların görüşleri, aile iletişiminin bu başarıların temelini oluşturduğunu göstermektedir. Özellikle öğrencilerin aileleriyle sağlıklı ve olumlu bir iletişim kurması, başarılarını artırmanın ve zorlukları aşmanın anahtarıdır” dedi. Samancı, aile içi iletişim nasıl sağlanır ve öğrencinin başarısına nasıl katkıda bulunur? Konusunda değerlendirmesini şöyle sürdürdü; Aile İçi İletişimin Önemi Aile, çocukların ilk ve en önemli iletişim ortamıdır. Bu nedenle, aile içi iletişim kalitesi çocuğun duygusal ve sosyal gelişiminde kritik bir rol oynar. Sağlıklı bir iletişim ortamı, çocukların duygularını ifade etmelerine, sorunları çözmelerine ve başkalarıyla ilişki kurmalarına yardımcı olur. Ayrıca, aile içi iletişim, öğrencilerin özgüvenlerini artırır ve akademik başarılarını olumlu yönde etkiler. Ailenin Rolü Aileler, çocuklarıyla olan iletişimlerinde aktif bir rol üstlenmelidir. İşte ailelerin sağlıklı iletişimi sağlamak ve öğrencilerin başarısını desteklemek için yapabilecekleri bazı önemli adımlar: Açık ve Empatik Dinleme Çocuğunuzla iletişim kurarken onu dinlemek ve anlamak önemlidir. Onun duygularını, düşüncelerini ve endişelerini ciddiye alın. Empati kurarak, onun hislerini ve bakış açısını anlamaya çalışın. Olumlu Geri Bildirim Çocuğunuzun başarılı olduğu noktaları takdir edin ve ona güven verin. Ancak, yapıcı eleştirileri de yapmaktan çekinmeyin. Ancak bunu yaparken eleştirilerinizi olumlu bir dille ifade edin ve çözüm önerileri sunun. Açık ve Dürüst İletişim Aile içi iletişimde samimiyet ve dürüstlük önemlidir. Çocuğunuza karşı açık olun ve onun da size karşı aynı şekilde açık olmasını teşvik edin. Sorunlarınızı ve endişelerinizi paylaşarak, birbirinize destek olun. İşbirliği ve Destek Öğrencinin başarısı için ailecek birlikte çalışın. Çocuğunuzun akademik ve kişisel hedeflerine destek olun ve onun bu hedeflere ulaşması için gereken kaynakları sağlayın. Ayrıca, öğrencinin ödevlerine ve projelerine yardımcı olmak için zaman ayırın. Sınırlar ve Kurallar Aile içi iletişimde belirlenen sınırlar ve kurallar, herkesin kendini güvende hissetmesini sağlar. Bu nedenle, çocuğunuzla birlikte aile içi kuralları belirleyin ve bu kurallara uyulmasını sağlayın. Ancak, bu kuralları belirlerken çocuğunuzun görüşlerini de dikkate alın. İyi iletişim kurmak önemli adım Aile içi iletişim, öğrencilerin akademik başarılarını ve genel mutluluklarını önemli ölçüde etkiler. Aileler, sağlıklı bir iletişim ortamı sağlayarak çocuklarının duygusal ve sosyal gelişimini desteklemeli ve onların başarılı olmalarına yardımcı olmalıdır. Empati, açıklık, işbirliği ve destek, aile içi iletişimin temel unsurlarıdır. Unutmayın ki, çocuklarınızın başarısı için onlarla iyi iletişim kurmak her zaman en önemli adımdır.”
Manisa Gönüllü gençler Manisa’da gönüllerde taht kurdu Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından başlatılan "Damla Gönüllülük Hareketi" Projesi kapsamında, 22 farklı ilinden gelen 35 üniversite öğrencisi Manisa’yı ziyaret etti. Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından hayata geçirilen "Damla Gönüllülük Hareketi" Projesi kapsamında 22 farklı ilden toplam 35 gönüllü üniversite öğrencisi, Manisa’yı ziyaret etti. Manisa Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü’nün koordinasyonuyla düzenlenen 9 günlük program boyunca gönüllü gençler, şehrin çeşitli ilçelerindeki ilkokul ve ortaokulları ziyaret ederek öğrencilerle buluştu ve keyifli etkinliklere imza attı. Kula, Akhisar, Kırkağaç, Soma, Şehzadeler ve Yunusemre ilçelerinde düzenlenen etkinlikler, öğrenciler arasında unutulmaz hatıralar bıraktı. Gönüllü gençler ayrıca köyleri ziyaret edip köy halkıyla tanıştı ve ilçelerdeki esnaflarla sohbet etme fırsatı buldu. Huzurevlerini ziyaret ederek yaşlılarla güzel vakit geçiren gençler, Soma maden şehitliğini ziyaret edip dua etti. Gönüllü gençler Soma ilçesinde bulunan şehit ailelerini ziyaret etti. Ayrıca, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Soma Yeraltı Eğitim Ocağı’nı ziyaret ederek yeraltı madenciliği hakkında bilgi edindiler ve pazar esnafının işlerinde yardımcı oldular. Gönüllü gençler, çevre bilincini artırmak için çevre temizliği gibi önemli çalışmalara katıldılar ve Manisa’nın zengin kültürü ve tarihi hakkında bilgi sahibi oldular. Program sonrasında Manisa Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü tarafından gönüllü gençlere katılım belgesi takdim edildi. Gönüllü gençler, çevre bilincini artırmak için çevre temizliği gibi önemli çalışmalara da katıldılar ve Manisa’nın zengin kültürü ve tarihi hakkında bilgi sahibi oldular. Gönüllü gençler, Manisa Gençlik Hizmetleri Müdürü Güler Sökmen ile birlikte Manisa Vali Yardımcısı Mevlüt Özmen’i ziyaret etti. Ziyarette Vali Yardımcısı Özmen, gençleri ağırlamaktan büyük mutluluk duyduklarını ifade etti. Vali Yardımcısı Özmen, "Gençlik ve Spor Bakanlığımız, gönüllülük ruhunu yaygınlaştırmak ve daha güzel bir dünya inşa etmek adına çok önemli projeler hayata geçiriyor. Bu güzel projede yer alan siz değerli gençlerimize ayrı ayrı teşekkür ediyorum." şeklinde konuştu.