EKONOMİ - 21 Mayıs 2020 Perşembe 15:06

Deloitte, 60 kategoride salgının etkilerini analiz etti

A
A
A
Deloitte, 60 kategoride salgının etkilerini analiz etti

Deloitte, değişen tüketici alışkanlıklarını kategori bazlı incelediği ‘Küresel kovid-19 Salgınının Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri Raporu’nun ikincisini yayımladı.

Deloitte, değişen tüketici alışkanlıklarını kategori bazlı incelediği ‘Küresel kovid-19 Salgınının Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri Raporu’nun ikincisini yayımladı. Deloitte Danışmanlık ekibi tarafından hazırlanan "Küresel Covid-19 Salgını’nın Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri Raporu"na göre, uzaktan eğitim, ulusal market zincirleri ve hobi kategorilerinde yaşanan pozitif eğilim devam ediyor. Özel bankaların, risk algısının yüksek olduğu bu dönemde tedbirli davranmayı seçmesi talebi kamu bankalarına yöneltirken; otomobil kategorisinde talepteki canlanmaya dair ilk işaretler gelmeye başladı.



Karantina dönemi yaşam tarzı, iş yapış şekilleri ve alışkanlıklarda etkisini sürdürmeye devam ediyor. Koronavirüs salgını nedeniyle evde geçirilen bu dönemin, sektörlerde de olumlu ve olumsuz etkisi görülüyor. Deloitte’un hazırladığı ’Küresel Koronavirüs Salgınının Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri Raporu’, 60 alt kategoride sektörlerin salgından ne yönde etkilendiğini gözler önüne serdi. İlki geçen ay yayımlanan ve on sekiz alt kategorinin daha eklendiği rapora göre; mart ve nisan ayında kamu, kamu bankaları, pazaryerleri, kargo ve hobi kategorilerine olan ilgi artarken; kamu sağlık, diğer ulaşım, kıyafet-ayakkabı, havayolu ve sağlık destek ürünleri kategorilerine olan ilginin azaldığı gözlemlendi.


Evcil hayvanlar, kargo, pazaryerleri, bebek ve çocuk ürünleri, sağlık destek ürünleri, iç giyim, elektronik, kişisel bakım, medya, mobilya, kitap, ev tekstili, oyun ve eğitim kurumları kategorileri mart ayında yakaladıkları olumlu etkiyi nisan ayında da en yüksek oranda sürdürebilen kategoriler olarak dikkat çekti. Salgın sürecinde değişen tüketim alışkanlıklarından en fazla olumsuz etkilenen kategoriler arasında yemek siparişi kategorisi yer aldı. Bu kategoride mart ayında başlayan eğilimde Nisan ayında da düşüş seyretti.



"Talep dijitale kayıyor, toparlanmak için zamana ihtiyaç var"


Raporla ilgili değerlendirmede bulunan Deloitte Şirket Ortağı Hakan Göl, talebin hızla dijital ortama kaydığını, toparlanmanın biraz daha uzun süreye yayılacağını belirterek, "Deloitte Danışmanlık ekibi olarak geçtiğimiz nisan ayında küresel koronavirüs salgınının Türkiye’de farklı kategorilere etkilerini, tüketicilerin dijital etkileşimi üzerinden analiz etmiş ve salgının etkilerinin yeni hissedildiği dönemdeki değişimleri göstermeye çalışmıştık. İkinci versiyonda ise güncelleme ile salgının gelişimine ilişkin durumları göstermeyi hedefledik." dedi.



Raporda önemli değişimler gözlemlendiğini vurgulayan Hakan Göl, sektöre hizmet eden şirketlere tavsiyelerini şu şekilde sıralandı:


Dijital sıçramaya odaklanılmalı


E-ticaret firmaları kanal sayılarını arttırmalı ve çeşitlendirmeli


İş modeli değiştirilmeli ve kaynaklar tekrar kurgulanmalı


Daha odaklı promosyon yapılmalı ve dijital kanallara özgü sadakat programları tasarlanmalı


Kazanılan yeni müşteri korunmalı


Tüketicilerin akıllarında kalınmalı


Salgından ağır zarar gören sektörler, kamu karar vericileri ile kurtarma veya teşvik paketlerini görüşmeli.



Raporun diğer önemli çıktıları şöyle sıralandı:


E-devlet hizmetlerine talep artıyor: Nisan ayında devlet tarafından sunulan pandemi özel destekleri, işten çıkarmalar gibi nedenler ile e-devlet hizmetlerine olan talepte hızlı bir artış yaşandı.


Fiyat hassasiyeti öne çıkıyor: En yüksek pozitif etkiyi gösteren kategoriler arasında en yüksek sıçramayı fiyat karşılaştırma siteleri gerçekleştirdi. Nisan ayında e-ticarete alışan tüketicilerin daha çeşitli ürün almaya başlaması sonrası pazar yerleri arasındaki rekabet artışı, tüketicilerin karşılaştırma yapma ihtiyacını da artırdı. Fiyat hassasiyetinin önümüzdeki dönemde de devam etmesi bekleniyor.


Ev gereçleri ve yapı malzemelerine ilgi dikkat çekiyor: Birçok otel, restoran ve evde ertelenen küçük tadilatların bu dönemde devreye alınmasının yaratığı talep sonucunda küçük dekoratif ürünler ve balkon/bahçe ürünlerinin pozitif ayrışması Nisan ayında da devam etti.


Instagram içerik üreticileri sürece uyum sağlıyor: Mart ayında yakaladıkları ilgiyi devam ettiren kategorilerin başında sosyal medya geliyor. Nisan ayında özellikle Instagram içerik üreticilerinin sürece uyum sağlamalarıyla artış yaşandı. Twitter ise, mart ayındaki güçlü trendini Nisan ayında da devam ettirdi.


Sağlık ihtiyaçları erteleniyor: Salgın nedeniyle tüketicilerin, kamu hastane ve sağlık kurumlarına gitmemek ve ihtiyaçlarını ötelemek yönündeki negatif trendi nisan ayında da devam ediyor.


Özel bankalar talebi kamu bankalarına kaptırıyor: Özel banka kategorisinde Mart ayında başlayan düşüş, Nisan ayında da sürüyor. Risk algısının yüksek olduğu bu dönemde özel bankaların daha tedbirli davranmayı seçmeleri nedeniyle talep kamu bankalarına doğru kaydığı gözleniyor.



Çalışmanın veri ortaklarından Sensor Tower’ın Mobil İçgörü Birimi Başkanı Randy Nelson dünyada salgının mobil teknolojilere etkileri için şunları ekledi: "Küresel olarak koronavirüs salgını, Sensor Tower’ın çalıştığı pazarlarda haftalık olarak ölçülen uygulama kullanımında önemli bir artışa neden oldu. Bir ülkenin 200’üncü onaylanmış koronavirüs vakasından sonraki uygulama kullanım oranı normal iki haftaya kıyasla yaklaşık yüzde 50 daha fazla olarak gerçekleşerek zirveye ulaştı. Bu artışlar; uzaktan çalışma, eğitim, yiyecek / market teslimatı ve eğlence de dahil olmak üzere belirli uygulama kategorilerindeki derin kullanım artışlarından kaynaklandı ve araç paylaşımı, navigasyon ve finans gibi diğer uygulama kategorilerinin belirgin düşüşünü dengeledi. Çin gibi zorunlu kısıtlamaları yavaş yavaş ortadan kaldırmaya başlayan ülkelerde, uygulama yüklemelerinin daha normal büyüme seviyelerine geri dönüşüne tanık oluyoruz. Uygulama indirme sayılarındaki normalleşmenin ortalama 15 hafta sürdüğünü gözlemledik."

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Karşıyaka, play-off primleri için harekete geçti Karşıyaka Spor Kulübü yönetim kurulu, kulüp binasında bir araya gelerek futbol takımının oynayacağı play-off maçları için prim kampanyası başlattı. Karşıyaka Spor Kulübü Başkanı İlker Ergüllü ve beraberindeki yöneticiler, Mavişehir’deki kulüp binasında bir araya gelerek TFF 3. Lig 2. Grup’ta play-off oynayacak futbol takımı için prim kampanyası başlattı. Başkan Ergüllü 3 Milyon TL ile başlangıcı yaparken Nazım Torbaoğlu 3 Milyon TL, eski başkan Azat Yeşil 1 Milyon TL, kulüp yöneticisi Mustafa Taşova ve Mustafa Karabağlı da 2’şer Milyon TL bağışta bulundu. Toplantıda açıklamalar yapan Karşıyaka Spor Kulübü Başkanı İlker Ergüllü, “Futbolla ilgili ben 3 Milyon TL’lik başlangıçla kampanyayı başlatmak istiyorum. Bana vekalet veren ve işleri nedeniyle yanımızda olamayan Mustafa Taşova da 2 Milyon TL’lik katkı veriyor. Camiamızın sevilen isimlerinden Mustafa Özçakar da desteklerini açıkladı. Bu katkı play-off maçlarımız oynanırken büyüyerek devam edecektir” dedi. “Play-off öncesi takımlarımıza moral depolamak istiyoruz” ’Burada toplanmamız tarihi bir gün olarak kayda geçecektir’ diyen Başkan Ergüllü, “Biz Zühtü Işıl ve arkadaşlarının kurduğu savaşçı bir kulübüz. Artık bu savaş günümüz boyutlarında değişik boyutlara geçti. Bu nedenle futbola ve basketbola ekonomik alanda daha fazla desteklemek için play-off öncesinde moral motivasyon depolamak için burada toplandık. Başlangıcı güzel yaptığımızı düşünüyorum. Bu kampanya play-off’taki her maç sonrasında artarak devam edecektir. Umarım 6 maç sonunda da inşallah üst lige çıkan taraf biz olacağız. Burada sağlanan katkıyla da takımımızı ve teknik heyetimizi memnun edeceğimizi düşünüyorum. Tüm katkı vereceklere şimdiden çok teşekkür ederim. Hem kendi ve hem de yönetim kurulumuz adına. Buradan umarım üst lige çıkarız. Çünkü bir yılı daha kaybetmek maalesef hepimiz için hüsran olacak. Bu yılı camia olarak kazanalım” şeklinde konuştu. Öte yandan bağış yapılacak IBAN hesabının ise gün için resmi sosyal medya hesaplarından paylaşılarak taraftarların ilgisine sunulacağı dile getirilirken, ismini vermek istemeyen bağışçıların katkılarıyla prim için toplanan desteğin şimdiden 15 Milyon TL seviyelerine geldiği öğrenildi. Kampanyanın sloganı ‘Şampiyonlukta sende ol’ olarak belirlendiği duyuruldu. Basketbol VIP satışlar başlıyor Futbolda tarafında oynanacak play-off maçları için basın toplantısı düzenleyen Karşıyaka Spor Kulübü İlker Ergüllü, bir müjde de basketbolseverlere verdi. Gelecek sezona iyi başlangıç yapmak için VIP ve saha kenarı biletlerini satışa çıkarıldığını dile getiren Ergüllü, “Basketbol sezonumuzun eksiksiz tamamlanması ve geçmişi temizleyerek yeni bir bütçeyle başlamak adına yarından itibaren saha kenarı ve VIP satışlarını başlatıyoruz. Yaklaşık 1 hafta gündemde kalacak. Tüm basketbolseverleri, camiamızı ve taraftarlarımızı yerlerini almaya davet ediyorum” diyerek sözlerini tamamladı.
Ankara Pursaklar’da görgü kuralları eğitimi Ankara Pursaklar Belediyesi’ne bağlı Hanım Evleri’nde kadınlara yönelik düzenlenmeye başlayan zarafet, nezaket ve görgü kuralları kursuna vatandaşlardan yoğun ilgi. İlçede yaşayan kadınların sosyal ve kişisel gelişimine destek vermek amacıyla 76 branşta 307 farklı kurs ile eğitim veren Pursaklar Belediyesi; zarafet, nezaket ve görgü kuralları konulu kurs, yoğun ilgi gördü. Hizmet vermeye başladığı günden bu yana Nezaket Okullarında minik öğrencilere yönelik adabımuaşeret eğitimi veren Pursaklar Belediyesi, çocukların bu eğitimleri evlerinde de alabilmeleri için zarafet, nezaket ve görgü kuralları eğitimi verdiği kursların ilk gününde kadınlar tarafından ilgi gördü. “Hanımların, ev ortamında da doğru ve güzel bir şekilde yavrularımızı yetiştirmelerine katkı da bulunacağız” Geleceğe yön verecek olan bireyleri yetiştiren kadınlara zarafet, nezaket ve görgü kurallarını konu alan kursta eğitimlerin verilmeye başlandığını belirten Belediye Başkanı Ertuğrul Çetin, “Toplumun temel taşı olan kadınların, Zarafet, Nezaket ve Görgü Kuralları eğitimleri ile yeni kuşağa da nezaket ve zarafeti öğreterek birbirine saygı duyan, değer veren ve sosyal yönden güçlü bireyler yetiştirmeyi amaçlıyoruz. Geleceğimizin teminatı olan evlatlarımızı yetiştiren hanımların, ev ortamında da doğru ve güzel bir şekilde yavrularımızı yetiştirmelerine katkı da bulunacağız. Pursaklar’da, geleceğe bırakılacak en değerli hazine, kendini iyi ifade edebilen, dürüst, çalışkan, ahlaki ve milli değerlere sahip nesiller yetişmeye devam edecek” dedi.
Gaziantep Gaziantep ALG Spor, Galatasaray maçına hazırlanıyor Gaziantep ALG Spor, Kadınlar Futbol Süper Ligi’nin son haftasında deplasmanda oynayacağı Galatasaray maçı hazırlıklarını sürüyor. Gaziantep ALG Spor, Kadınlar Futbol Süper Ligi’nin son haftasında 5 Mayıs Pazar günü saat 14.00’da şampiyonluk mücadelesi veren Galatasaray ile kritik bir maça çıkacak. Zorluk derecesi yüksek maçın hazırlıklarına Teknik Direktör Hilmi Bugüner yönetiminde aralıksız bir şekilde devam eden Gaziantep ALG Spor’da moraller yüksek. Teknik ekip değişikliğinin ardından son 5 maçını da kazanan Sarı-grili takım, pazar günü şampiyonluk hesapları yapan Galatasaray’a konuk olacak. Gaziantep ekibi, zorlu maçta güçlü rakibini yenerek hem sezonu galibiyetle noktalamak hem de ligi ilk 4 içerisinde bitirmek için sahaya çıkacak. "Biz kendi işimize bakacağız" Galatasaray hazırlıklarının yoğun bir tempoda devam ettiği Gaziantep ALG Spor Başkanı Ali Gözcü, "Bu hafta oynanacak maçlar ile sezonu noktalayacağız. Bu sezon bizim adımıza çok şanssızlıklarla geçti. Bu sezondan gereken dersi çıkarıp yeni sezonda yine şampiyonluk mücadelesi veren bir takım ortaya çıkaracağız. Sezonun son haftasında önemli bir maça çıkacağız. Tabii kimin şampiyon olacağı bizi ilgilendirmiyor. Biz sahaya çıkıp kendi futbolumuzu ortaya koyacağız ve kendi prestijimiz için sahaya çıkıp elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalışacağız" diye konuştu.