TEKNOLOJİ - 19 Şubat 2025 Çarşamba 14:55

Doç. Dr. Yakın: "Yapay zekâ, reklamcılığın çeşitliliğini ve demokratik yapısını tehdit edebilir"

A
A
A
Doç. Dr. Yakın: "Yapay zekâ, reklamcılığın çeşitliliğini ve demokratik yapısını tehdit edebilir"

Yaşam alanında önemli bir dönüşüm yapan yapay zekâ sistemleri, özellikle içerik üretimi ile reklamcılık sektörüne derinden etkiliyor. Konu ile ilgili açıklamalarda bulunan Doç. Dr. Mehmet Yakın, iletişim sektöründe insan faktörünün göz ardı edilmemesi gerektiğini vurguladı.


DeepSeek ve ChatGPT gibi yapay zekâ tabanlı sistemler, reklamcılık sektöründe veri analizi, kişiselleştirilmiş pazarlama ve içerik üretimi alanlarında devrim yaparken insanların fark oluşturmasını ve etik standartları etkiliyor. Yapay zekâ destekli reklamcılığın sunduğu fırsatlar ve beraberinde getirdiği riskler, sektörde yeni tartışmaları da beraberinde getiriyor. Konu ile ilgili açıklamalarda bulunan İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölüm Başkanı Doç. Dr. Mehmet Yakın, yapay zekâ sistemlerinin iletişim sektörüne önemli katkılar sağladığını belirtti.


DeepSeek ve ChatGPT gibi yapay zekâ tabanlı sistemlerin gerek yaşamımızda gerekse reklamcılık sektöründe önemli bir dönüşüm oluşturduğunu söyleyen Doç. Dr. Yakın, yapay zekânın veri analizi, içerik üretimi, müşteri iç görülerini anlama ve kişiselleştirilmiş pazarlama stratejileri geliştirme gibi alanlarda sağladığı avantajlarla markaların tüketicilere daha etkili bir şekilde ulaşmasını mümkün kıldığını belirtti.



"DeepSeek ve ChatGBT reklamcılara önemli kolaylıklar sağlıyor"


Yapay zekâ sistemleri, reklamcılıkta fark oluşturmanın yanı sıra stratejik karar alma süreçlerini de destekleyen güçlü araçlar olarak öne çıktığını belirten Yakın, yapay zekâ sistemlerinin büyük veri analiz yetenekleri sayesinde, tüketici davranışlarını anlamada ve trendleri öngörmede markalara önemli katkılar sunduğunu belirtti. Ayrıca, DeepSeek ve ChatGPT gibi yapay zekâ programlarının doğal dil işleme teknolojileri sayesinde, hedef kitleye uygun metinler, reklam sloganları ve kampanya içerikleri oluşturma konusunda reklamcılara önemli bir kolaylık sağladığını ekledi.


Doç.Dr. Mehmet Yakın, "Özellikle dijital pazarlama ve sosyal medya reklamcılığı alanında, bu yapay zekâ sistemleri kişiselleştirilmiş ve veri odaklı kampanyalar oluşturmak için kullanılmaktadır. Kullanıcı eğilimlerini analiz ederek doğru zamanda, doğru platformda ve en etkili mesajlarla tüketiciye ulaşma imkânı sunan bu teknolojiler, reklam bütçelerinin daha verimli kullanılmasına imkan tanımaktadır. Yapay zekânın sunduğu otomasyon imkânları sayesinde, reklam ajansları ve pazarlama ekipleri rutin içerik üretimi, hedefleme ve raporlama süreçlerini optimize ederek daha fark oluşturan ve stratejik işlere odaklanabilmektedir. Ayrıca, yapay zekâ destekli sohbet botları ve müşteri hizmetleri araçları, tüketici ile marka arasındaki etkileşimi artırarak müşteri sadakatini güçlendirmektedir" ifadelerine yer verdi.



"Reklamcılığın temelinde insanların fark oluşturması ve duygusal zekâ yatmaktadır"


Reklamcılık sektörünün dinamiklerini değiştiren yapay zekâ sistemleri, sektör profesyonellerinin yenilikçi çözümler geliştirmesine ve markaların rekabet avantajı elde etmesine yardımcı olduğunu belirten Doç. Dr. Mehmet Yakın, reklamcılığın geleceğini şekillendirirken, insanların fark oluşturmasını yapay zekânın gücüyle birleştiren hibrit çalışma modellerinin de yaygınlaştığını vurguladı.


Doç. Dr. Mehmet Yakın, "Yapay zekâ tabanlı sistemler, reklamcılık sektöründe verimlilik, kişiselleştirme ve veri analizi gibi konularda önemli avantajlar sağlarken, bazı önemli riskler ve sınırlamalar da barındırmaktadır. DeepSeek ve ChatGPT gibi modellerin reklamcılık alanındaki etkisi, yalnızca inovatif bir dönüşüm olarak değil, aynı zamanda etik, fark oluşturma ve iş gücü dinamikleri açısından da tartışmaya açık bir konu olarak değerlendirilmelidir. Bu tür yapay zekâ araçlarının reklamcılığa getirdiği otomasyon ve veri analitiği, sektörde insan faktörünü geri plana itme potansiyeline sahiptir. İçerik üretimi, hedefleme ve medya planlaması gibi alanlarda yapay zeka kullanımının artması, reklam ajanslarındaki yenilikçi ekiplerin ve stratejistlerin rollerini dönüştürmekte, hatta bazı mesleklerin geleceğini tehdit edebilmektedir. Özellikle grafik tasarım alanında çalışan profesyonellerin bu konuda sosyal medyada seslerini duyurmaya çalışmaktadır. Reklamcılığın temelinde insan farkı ve duygusal zekâ yatmaktadır. Yapay zeka destekli sistemlerin ürettiği içerikler belirli kalıplar ve veri odaklı optimizasyon süreçlerine dayandığından, özgünlük ve sanatsal derinlik açısından sınırlılıklar barındırmaktadır" ifadelerini kullandı.



"Yapay zekânın reklamcılıkta yoğun kullanımı tüketicileri rahatsız etmektedir"


Yapay zekânın karar alma süreçlerinde şeffaflık ve etik sorunlara da dikkat çeken Doç. Dr. Yakın, "DeepSeek ve ChatGPT gibi modeller, büyük veri kümeleri üzerinde eğitildiğinden, bu verilerin içeriği ve kaynağı çoğu zaman belirsiz olduğunu ifade ederek şu ifadelere yer verdi:


"Algoritmalar, belirli önyargıları içselleştirebilir ve ayrımcı veya manipülatif mesajlar üretebilir. Reklamcılıkta bu tür yapay zekâ sistemlerinin yaygınlaşması, tüketici algısını şekillendirme konusunda sorumluluk sahibi bir yaklaşımı zorunlu kılmaktadır. Yapay zekâ tarafından üretilen içeriklerin etik ilkeler çerçevesinde kontrol edilmemesi durumunda, yanlış bilgi yayma, toplumsal cinsiyet ve kültürel önyargıları pekiştirme gibi riskler ortaya çıkabilir" sözleriyle şeffaflık ve etik konusuna dikkat çekmiştir. Yapay zekanın reklamcılıkta yoğun kullanımı, tüketiciler açısından da rahatsızlık oluşturabilmektedir. Kişiselleştirilmiş reklamcılığa yoğun bir şekilde odaklanılması, kullanıcıların mahremiyetinin ihlali, dijital izleme pratiklerinin yaygınlaşması ve tüketicilere yönelik psikolojik manipülasyon riskleri gibi etik sorunları gündeme getirmektedir. Kullanıcıların verileri üzerinden oluşturulan hedefleme stratejileri, tüketicilerin bilinçli tercihler yapmasını zorlaştırarak, reklamların bir tür dijital yönlendirme aracına dönüşmesine neden olabilir."



"Yapay zekâ, reklamcılığın çeşitliliğini ve demokratik yapısını tehdit edebilir"


Doç. Dr. Yakın, "DeepSeek ve ChatGPT gibi yapay zekâ modellerinin büyük teknoloji şirketleri tarafından geliştirilmesi, reklamcılık sektöründe tekelleşme riskini de artırmaktadır. Küçük ve bağımsız ajansların bu sistemlere erişimi ve kullanımı maliyetli olabilirken, büyük ölçekli platformlar tarafından kullanılan yapay zekâ modelleri, reklam pazarının birkaç şirketin denetimine girmesine yol açabilir. Bu durum, reklamcılığın çeşitliliğini ve demokratik yapısını tehdit edebilir" dedi.



"Etik değerlere dayalı bir yaklaşımın göz ardı edilmemesi sektör açısından önemlidir"


Doç. Dr. Yakın son olarak şunları söyledi:


"DeepSeek ve ChatGPT gibi yapay zekâ tabanlı sistemler, reklamcılık sektörüne önemli yenilikler getirirken bu dönüşümün etik, sektörel dengeler açısından eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi gerekmektedir. Yapay zekânın reklamcılıkta fark oluşturan süreçleri destekleyen bir araç olarak kullanılması önemlidir, ancak insan dokunuşunun ve etik değerlere dayalı bir yaklaşımın göz ardı edilmemesi sektörün sürdürülebilirliği açısından kritik bir konudur."


Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Karaman Karaman’da bir kişi boşanma aşamasındaki karısını öldürerek intihar etti Karaman’da boşanma aşamasındaki 2 çocuk annesi eşini boğarak öldüren koca intihar etti. Olay, gece saat 23.00 sıralarında Valide Sultan Mahallesi 202. Sokak üzerinde bulunan 5 katlı apartmanın son katındaki dairede yaşandı. Edinilen bilgiye göre, Fatma Çetinkaya’dan (22) öğle saatlerinden itibaren haber alamayan ailesi, polis merkezine giderek kayıp başvurusunda bulundu. İhbar üzerine çalışma başlatan polis ekipleri, kadının boşanma aşamasındaki eşi Mithat Çetinkaya’nın (24) evine gitti. İtfaiye yardımıyla eve giren ekipler, 2 kişinin cansız bedeniyle karşılaştı. Yapılan inceleme sonucunda, Mithat Çetinkaya’nın karısını boğarak öldürdükten sonra kendisini asarak intihar ettiği belirlendi. Olayı duyarak gelen Fatma Çetinkaya’nın annesi kızının öldüğünü öğrenince fenalık geçirdi. Bunun üzerine adrese sağlık ekipleri sevk edildi. Adreste gelen çok sayıda polis ekibi de olayın yaşandığı sokakta güvenlik önlemi aldı. Cumhuriyet Savcısı ve olay yeri inceleme ekibinin yaptığı incelemenin ardından hayatını kaybeden karı kocanın cenazesi otopsi yapılmak üzere Karaman Eğitim ve Araştırma Hastanesi Morgu’na kaldırıldı. Öte yandan, Mithat Çetinkaya’nın evi terk ederek kendi ailesinin yanına giden karısını avukatla görüştürme bahanesiyle eve çağırdığı ileri sürüldü. Olayla ilgili başlatılan tahkikat sürüyor.
Ankara Bakan Kurum, tamamlanan asrın inşa seferberliğini Hatay’da anlattı Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, tamamlanan asrın inşa seferberliğini Hatay’da anlattı. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, 27 Aralık Cumartesi günü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla gerçekleştirilecek 455 bininci afet konutunun teslim töreni öncesi Hatay’da canlı yayına katıldı. Bakan Kurum, 81 ilde 500 bin sosyal konutun inşa edileceği Yüzyılın Konut Projesi kapsamında da deprem bölgesine özel kontenjan ayrılacağını belirterek, "29 Aralık’ta ilk kuramızı Adıyaman’daki konutlar için çekeceğiz. İlk teslimatlarımızı da Mart 2027’de dedik ama 2026 yılı içerisinde teslim edeceğimiz konutlar var" dedi. "Hatay’ın ışıkları bir daha sönmemek üzere yanacak" Hatay’ın yine önemli sembollerinden olan Anadolu’nun ilk camisi olan Habib-i Neccar Camisi ve ‘dünyada ilk aydınlatılmış cadde’ olan Kurtuluş Caddesi ile ilgili de konuşan Bakan Kurum, "Habib-i Neccar Camisi’nin restorasyonunu, Konya Büyükşehir Belediye’miz yaptı ve inşallah cumartesi günü ibadete açacağız. Artık ezan sesleri bir daha dinmemek üzere Hatay’ımızda, Habib-i Neccar Camisi’nde yankılanacak. Yine Kurtuluş Caddesi’nin aydınlatma törenini, Sayın Cumhurbaşkanımız yapacak. Yeniden Hatay aydınlanacak. Yeniden Hatay’ın o ışıkları bir daha sönmemek üzere yanacak" dedi. "Hatay’da 153 bin 755 konutumuzu cumartesi itibarıyla kurasını çekeceğiz" Bakan Kurum, tamamlanan asrın inşa seferberliğine ilişkin cumartesi günü ulaşılacak sayıları açıkladı. Kurum, şöyle konuştu: "Hatay’da 153 bin 755 konutumuzu cumartesi itibarıyla kurasını çekeceğiz ve vatandaşlarımıza teslim ediyor olacağız. Malatya’da yaklaşık 80 bin konutun teslimi ve kurası gerçekleşecek. Kahramanmaraş’ımızda 74 bin bağımsız bölümün kurasını çekiyor olacağız. Adıyaman’ımız depremde enkazın altında kaldığı düşüncesinden bugün modern bir şehir haline geldi. Adıyaman’ımızda 43 bin bağımsız bölümü, Gaziantep’te 31 bin konutu teslim ediyor olacağız. Diyarbakır’ımızda 17 bin, Elazığ’da 15 bin, Şanlıurfa’da 13 bin 400, Osmaniye’de 12 bin 500, Adana’da 12 bin, Kilis’te 2 bin 500, Tunceli’de 298, Kayseri’de 288, Sivas’ta 164 ve Bingöl’de 89 olmak üzere 455 bin konutu inşallah depremzede kardeşlerimize cumartesi günü buluşturmuş olacağız." "İlk Adıyaman’daki konutlar için kura çekeceğiz" Bakan Kurum, 500 bin sosyal konut projesi kapsamında ilk kuraların 29 Aralık’ta Adıyaman’da çekileceğini açıklayarak, "İlk Adıyaman’daki konutlar için kura çekeceğiz. Yani deprem bölgesinden başlayacağız ve mart ayının içine kadar da kuralarımız devam edecek. İlk teslimatlarımızı da Mart 2027 dedik ama 2026 yılı içerisinde teslim edeceğimiz konutlar var. 2026’da konutlarımızı teslim ediyor olacağız. Bu kapsamda Hatay’a 33 bin 289 sosyal konut yapılacak. 6 bin 800’ü Antakya ve Defne’de olacak. Yine Hassa’da, İskenderun’da, Reyhanlı’da, Kırıkhan’da sosyal konutlarımız şu an itibariyle yapılıyor, başladı. Onun da müjdesini milletimize verelim. Yine deprem bölgesindeki diğer illerimize kontenjanlarımızı ayırdık ve oradaki talep doğrultusunda bu projelerimizi gerçekleştiriyor olacağız" diye konuştu.