GÜNDEM - 27 Temmuz 2025 Pazar 13:09

Gök vatanın bekçisi yerli ve milli olarak geliştirilen GÖKHAN füzesi

A
A
A

GÖKHAN füzesi hakkında konuşan TÜBİTAK SAGE Müdürü Kemal Topalömer, "GÖKHAN füzesi gök vatanımızın artık önemli bir bekçisi olacak'' dedi.

Türk savunma sanayi, savunma teknolojilerindeki atılımlarına bir yenisini daha ekledi. Türk Hava Kuvvetleri’nin uzun menzilli hava hedeflerini etkisiz hale getirme kabiliyetini artırmak amacıyla TÜBİTAK SAGE tarafından GÖKHAN füzesi geliştirildi. "GÖKHAN", ramjet motor teknolojisi, yüksek manevra kabiliyeti ve çift yönlü veri bağı özelliğiyle yeni nesil hava-hava füzeleri arasında yerini alıyor. "GÖKHAN" İlk Milli Ramjet Motorlu Hava-Hava Füzesi yeni nesil platformlarda ortak muharebe ortamında görev yapabilecek.

"İlk defa Türkiye’de sıvı yakıtlı milli ramjet motorlu geliştirdiğimiz bir hava hava füzesi"

GÖKHAN füzesi hakkında bilgi veren TÜBİTAK SAGE Müdürü Kemal Topalömer, "GÖKHAN füzesi bizim ilk defa Türkiye’de sıvı yakıtlı milli ramjet motorlu geliştirdiğimiz bir hava hava füzesi. 2021 yılında Milli Savunma Bakanlığı ile imzaladığımız bir sözleşme kapsamında GÖKHAN füzemizi geliştiriyoruz. Füzemizi IDEF 2025 Fuarı’nda da ilk defa gün yüzüne çıkardık. Lansmanımızı da sayın bakanlarımızın katılımıyla icra ettik. Tabi bir sürprizle de karşılarına çıktık. Halihazırda sözleşmemizde yer alan menzilin ötesinde bir menzile gidecek bir sözleşme değişikliği ve o menzilden de daha ileriye gidecek yeni bir sözleşme imzasıyla lansmanımızı taçlandırdık. Menzile ilişkin şu anda bir şey söylemem mümkün değil. Hem stratejik hem de kritik bir proje o nedenle açıklamamız mümkün değil" dedi.

"GÖKHAN füzesi gök vatanımızın artık önemli bir bekçisi olacak "

GÖKHAN füzesinin gök vatanın bekçisi olacağını belirten Kemal Topalömer, "Çelik Kubbe bir hava savunma sistemi, GÖKHAN ise bir taarruz füzesi. GÖKHAN füzesi Çelik Kubbe’de değil ama gök vatanımızın artık önemli bir bekçisi olacak. Çünkü menzili itibariyle süpersonik özelliklerinden dolayı muharip hava unsurlarına karşı çok etkili bir füze geliştiriyoruz. O anlamda hava sahamızda gök vatanımızda çok önemli bir aktör olacak GÖKHAN" diye konuştu.

Türk savunma sanayinin gelişiminden de söz eden Kemal Topalömer, "Türk savunma sanayimiz her defasında daha da üzerine koyarak gidiyor. Firmalara olan ilgi çok yoğun. Fuarlar dışında da biz tüm şirketlerimiz özel kamu bu alanda faaliyet gösteren şirketlerimiz haftada en az 2-3 heyet ağırlıyoruz. O nedenle dost ve müttefik ülkelerin bize olan ilgisi çok yüksek. Biz de hem kendi ihtiyaçlarımızı karşılarken bir yandan da onların ihtiyaçlarına cevap verebilecek ölçüde gelişim ve üretimi planlıyoruz. 2024 yılını savunma sanayimiz yaklaşık 7 buçuk milyar dolar bir bütçeyle kapattı. Bunun ben önümüzdeki yıllarda kat ve kat artacağına inanıyorum. Teknolojik füzelerle birlikte hem ihracat rakamları artacak hem de ülkemizin bu alandaki bilinirliği daha da artmış olacak. KAAN projesine de çok kritik girdilerimiz var. Bütün bu gördüğünüz hava savunma seyir füzelerimiz, hava hava füzelerimiz Kaan’a da entegre olacak. Daha sonra KIZILELMA, Hürjet’e entegre edeceğiz. Bizim ülkemizde geliştirilen tüm hava unsurlarında yerli ve milli füzelerimiz birlikte görev icra edecekler" diye konuştu.

‘GÖKHAN’ın muadil bir sistemi NATO’da meteor füzesi"

GÖKHAN’ın muadil bir sisteminin NATO’da meteor füzesi olduğunu söyleyen Kemal Topalömer, "Biz GÖKDOĞAN ve BOZDOĞAN’ı geliştirdik. Türkiye’nin ilk yerli ve milli hava hava füzeleri bunlar. Bunları geliştirirken bazı ambargolarla karşılaştık. İlk başta aldığımız bazı alt bileşenleri alamaz hale geldik. Bunları da TÜBİTAK SAGE olarak kendi bünyemizde ve ilgi alanımızda olan konularda paydaş firmalarla birlikte yerli ve milli olarak geliştirdik ve bu duruma getirdik. Şimdi GÖKHAN’ın muadil bir sistemi NATO’da meteor füzesi. Meteor bir konsorsiyum projesi. İçerisinde 7 ülkenin katkısı var. Ama GÖKHAN füzesini biz alt bileşen bazında neredeyse yüzde 90 oranında yerlilik oranıyla geliştiriyoruz. Ve öyle de üretilecek" dedi.

Kemal Topalömer, "Burada ilk defa KAAN’ın iç ünitesine sığacak olan SOM-M’yi tanıtıyoruz. GÖKDOĞAN, BOZDOĞAN füzelerimiz burada. BOZDOĞAN füzemizin farklı bir versiyonu olan ve deniz savunma sistemi, hava savunma sisteminde, Çelik Kubbe’nin de bir tamamlayıcısı olan Aselsan ile birlikte geliştirdiğimiz GÖKSUR’u da burada sergiliyoruz. KUZGUN, SİHA mühimmatlarımız burada. Alt sistemlerimizi de burada sergiliyoruz" diye konuştu.

"Savunma sanayimiz önümüzdeki yıllarda şu andakinden çok ve çok daha ileride olacaktır"

Gençlerin ilgisinden söz eden Kemal Topalömer, "Gençler o kadar bilgili ve ilgili ki hem sosyal medyadan hem buradan çok soru alıyoruz. Sanki projenin içindeler. Çok teknik ve detaylı sorular soruyorlar. Türkiye’de savunma sanayide çalışan kişilerin ortalama yaşı da 34. Bu çok ciddi bir rakam. Genç bir nüfusla bunları yapıyoruz. Arkadan çok daha farklı bir gençlik geliyor. Bu itici güçle ben iniyorum ki savunma sanayimiz önümüzdeki yıllarda şu andakinden çok ve çok daha ileride olacaktır" ifadelerini kullandı.

Zöhre Alagöz

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara Uçağın düştüğü gören vatandaşlar, o anları anlattı Libya Genelkurmay Başkanı Al-Haddad’ı taşıyan uçağın düşmesin ardından vatandaşlar o anları anlattı. Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al-Haddad’ı taşıyan 9H-DFJ kuyruk numaralı Falcon 50 tipi uçağın Haymana ilçesi Kesikkavak köyü yakınlarında düşmesi sonrası köylüler gördüklerini anlattı. Evinde istirahat ettiği sırada bir patlama sesi geldiğini ifade eden vatandaş, "İkinci patlama sesi gelince herkes sokağa döküldü. Biri trafo patlamış dedi. Sonradan uçağın düştüğünü durduk. Zaten parçaları hep görünüyordu. Sonra Jandarma ekipleri gelince bizleri oradan çıkarttılar. Oradan sağ çıkma ihtimalleri yok, kötü bir patlama oldu. Herkese geçmiş olsun" dedi. Gazi Özgür’se saat 20.00-21.00 sıralarında yüksek bir patlama sesi duyduğunu ifade ederek, "Bir de yoğun bir sis ve hafif bir yağmur vardı. Patlamanın neticesini bilemediğimizden dolayı anlık haberler yayılmaya başladı. Haberler yayılmaya başlayınca arabaya bindim. Bölgede Jandarma ekipleri dronlarla arama yapıyorlardı. Deprem oluyor ve depremden önce gelen patlama sesi gibi bir ses geldi. Kalıntıları ilk gençler görünce Jandarmaya haber vermişler. Jandarma da olay yerine geldi ve herkesi uzaklaştırdı. Uçağın enkazı bulundu" diye konuştu. Olayı anlatan Gökhan Tekin ise, "Otelde teknik servis olarak çalışıyorum. Bir patlama sesi duydum. Otelde doğalgaz patlaması oldu diye bizim otelin ismini verdiler. Bizim otelde öyle bir patlama olmadı. Sonra uçak düştüğünü söylediler. Uçak parçaları vardı, ceset vardı jandarma sokmadı bizi oraya. Ses büyüktü, deprem oldu ya da bomba patladı sandık ama sonradan uçağın düştüğünü öğrendik" şeklinde konuştu.
Ankara İletişin Başkanı Duran’dan düşen uçakla ilgili açıklama İletişim Başkanı Burhanettin Duran, Libya Genelkurmay Başkanını taşıyan uçağın düşmesi ile ilgili sosyal medya hesabından açıklama yaptı. İletişim Başkanı Duran, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, uçağın elektrik arızası nedeniyle acil durum bildirdiğini belirterek, "23 Aralık 2025 günü Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al Haddad ve maiyetindeki dört kişi ile üç mürettabatı taşıyan bir özel jet, 20:17’de Esenboğa havalimanından kalktıktan sonra 20:33’te hava kontrol merkezine elektrik arızasından kaynaklı acil durum bildirmiş ve acil iniş talebinde bulunmuştur. Uçak hava kontrol merkezi tarafından tekrar Esenboğa havalimanına yönlendirilmiş ve havalimanında gerekli önlemler alınmaya başlamıştır. Acil iniş için alçalmaya başlayan uçak 20:36’da radar ekranından kaybolmuş ve sonrasında irtibat kurulamamıştır" ifadelerine yer verdi. Olay yerinde gerekli çalışmaların devam ettiğini ve sadece resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalara itibar edilmesi gerektiğini vurgulayan Duran, "İçişleri Bakanlığımıza bağlı ekiplerce başlatılan arama faaliyetleri sonucunda düştüğü anlaşılan uçağa ait enkaza ulaşılmış olup, ilgili tüm kurumlarımızca gerekli çalışmalar titizlikle sürdürülmektedir. Bu süreçte başta basın-yayın kuruluşlarımız olmak üzere kamuoyumuzun sadece resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalara itibar etmesi; bunun haricinde sosyal medyadaki teyitsiz bilgi, spekülasyon ve komplo teorilerini dikkate almaması, dezenformasyon girişimlerine prim verilmemesi adına oldukça önemlidir" ifadelerini kullandı.
Kars Masalsı yolculuğun son durağı: Turistik Doğu Ekspresi Kars’ta coşkuyla karşılandı Türkiye’nin en prestijli demiryolu rotalarından biri olan ve Ankara’dan yola çıkan Turistik Doğu Ekspresi, kış sezonunun en yoğun seferlerinden birini tamamlayarak son durağı olan Kars’a ulaştı. Yaklaşık bin 300 kilometrelik etkileyici bir parkuru geride bırakan tren, Kars Garı’nda büyük bir coşkuyla karşılandı. Yolcuları Kars Garı’nda karşılayan Vali Ziya Polat, yolculara hoş geldin dileklerini ileterek karanfil takdim etti. Kars’a Ankara’da geldiğini ifade eden İrem Büğrü, "Ankara’da Kars’a turistik tren ile geldik. Her şey çok güzeldi. Çok güzel karşılandık. Kars halkına teşekkür ediyorum" dedi. "Sevgi dolu sıcak bir karşılama ile bu ayazı hiç hissetmedik" Turistik Doğu Ekspresi ile Kars’a gelen TCDD Taşımacılık Genel Müdür Yardımcısı Şems Çakıroğlu, "Biz Kars’a trenimizi dün Ankara’dan 13.55’de yola çıkardık. Yüzlerce kişiyle beraber inanılmaz keyifli, neşeli bir yolculukla buraya kadar geldik. Öncesinde Erzincan’a uğradık. Erzurum’a uğradık. Kars’a geldik, inanılmaz sevgi dolu sıcak bir karşılama ile bu ayazı hiç hissetmedik. Çok teşekkür ediyorum" diye konuştu. Kars’ın marka şehir olduğunu dikkat çeken Vali Ziya Polat, "Kars’ın soğuk gecesinde sıcak bir karşılama ile Turistik Doğu Ekspresi Kars’a, Kars’ta Turistik Doğu Ekspresi’ne kavuştu. Tabi Kars’ın en önemli turizm markalarından biri olan Turistik Doğu Ekspresi buraya yolcu edenlere teşekkür ediyoruz. Gazi Kars’ımız Ani, Çıldır, Sarıkamış, Şehitler diyarı Baltık mimarisi ile bu bölgenin, ülkemizin en önemli turizm destinasyonlarından biri artık, bu turizm merkezi olma yolunda tabi ki Turistik Doğu Ekspresi başlangıç noktası, buraya çok büyük bir marka kattığını hepimiz biliyoruz. Kars’a gelen misafirlerimize hoş geldiniz diyoruz" şeklinde konuştu. Daha sonra gar binasına geçen yolcuları burada aşıklar türküleriyle karşıladı. Yolcular son olarak çıkıştı ateşle yakılan Kars yazısıyla otellerine uğurlandı. Öte yandan, Turistik Doğu Ekspresi’nin şehre gelişiyle birlikte Kars’taki otellerde doluluk oranları yüzde 100 seviyesine ulaştı. Geceyi Kars’ta geçirecek olan yolcular sabahın ışıklarıyla sırasıyla UNESCO Dünya Miras Listesi’ndeki tarihi şehir Ani Ören Yerini gezecek. Donmuş Çıldır Gölü üzerinde atlı kızak keyfi yapacak. Kars Mutfağının olmazsa olmazı Kaz eti ve gibi yöresel lezzetlerin tadına bakacak.