ÇEVRE - 08 Temmuz 2021 Perşembe 10:46

Şehrin göbeğinde düşmeye yakın olan kaya parçaları, yürekleri ağızlara getiriyor

A
A
A
Şehrin göbeğinde düşmeye yakın olan kaya parçaları, yürekleri ağızlara getiriyor

Mardin’de, şehrin göbeğinde bulunan bir yükseklikte, düşmeye yakın olan kaya parçaları, yürekleri ağızlara getiriyor.

Mardin’de, şehrin göbeğinde bulunan bir yükseklikte, düşmeye yakın olan kaya parçaları, yürekleri ağızlara getiriyor.


Mardin’in Artuklu ilçesinde, alışveriş merkezi karşısında bulunan, trafik akışının yoğun olduğu bir bölgede, birden fazla işletmenin giriş alanı ve insanların geçtiği alanın yukarısındaki yükseklikte bulunan 2 kaya parçası, düşmek üzere. Zaman zaman bulunduğu yükseklikten aşağıya doğru taşların düştüğünü söyleyen vatandaşlar, kaya parçalarının tehlike teşkil ettiğini belirterek taşların düştüğü alandan tedirgin olduklarını ve yüreklerinin ağızlarına geldiğini kaydetti. Yakın zamanda yerden yüksekte bulunan kaya parçalarından taşların dökülerek insanların geçtiği alana düştüğünü ifade eden bir restoran işletmecisi Mahmut Ahi, kaya parçalarının restoran işletmelerinin bulunduğu alana çok yakın olduğunu belirterek, 6 ay önce işletme araçlarının üzerine büyük kaya parçalarının düştüğünü, araç şoförlerinin canını zor kurtardığını ifade etti. Ahi, yetkililerin kaya parçalarının bulunduğu konumdan kaldırılmasını istediklerini söyledi.



"Birisinin üzerine düştüğünde vebalini kim taşıyacak"


Restoran işletmecisi Mahmut Ahi, kaya parçalarının yüksekten düştüğü zaman vebalinin taşınamaz olduğunu kaydederek, restoranlarının önünde durmaktan korktuklarını dile getirerek, "Bizim restoranımızın girişinde bir kaya sorunumuz var, devamlı olarak tepeden kaya parçaları, araçlarımızın üzerine düşüyor ve araçlarımıza zarar veriyor. Biz burada restoranımızın önünde durmaktan korkuyoruz. Bir an önce bu kaya sorununun çözülmesini istiyoruz. Tepede düşmeye yakın olan kayalıklar hem çirkin bir görüntü oluşturuyor hem de buraya zarar veriyor. Yarın veya ertesi gün birimizin üzerine büyük bir kaya parçası düşer, burada bulunan araçlarımıza ciddi zararlar verir. Her gün kayalıkların risk teşkil ettiği alanda mal yüklüyor ve servis yapıyoruz. Diyelim ki biz buradan araçlarımızı çektik, geceleyin bir vatandaş aracını buraya getirdi, burada durdu veya bir sokak hayvanının bu alandan geçişi sırasında kayalıkların veya kaya parçalarının düşmesi de kaçınılmaz. Kayalık sorunundan dolayı iş yerimizi buradan taşıyabiliriz, başka yerde servisimizi yapabiliriz, ama biz gitsek bile biz gittikten sonra ne olacak? Kaya parçaları birisinin üzerine düştüğünde bunun vebalini kim taşıyacak?" dedi.



"6 ay önce aracımızın üzerine büyük bir kaya parçası düştü"


Yaklaşık 6 ay önce bir araçlarının üzerine kaya parçası düştüğünü dile getiren Ahi, araçlarının camının patladığını söyledi. Ahi, "Araç şoförümüz 2 saniye ile kendini kurtardı. Büyük bir kaya parçası, aracın üzerine düştü, aracın ön kısmını parçaladıktan sonra etrafa dağıldı. Aracımızda hasar meydana geldi. Bizim burada boşuna kimseyi rahatsız edecek niyetimiz yok, yetkililere buradan bildiriyor ve istirham ediyoruz, ancak yetkililer bu problemi çözüme kavuşturur, yoksa biz yapamayız. Kaya parçaları yerden yaklaşık 500 metre yükseklikte bulunuyor, benlik bir durumsa ben yaparım. Bu benlik bir durum değil. Yarın öbür gün burada yağış olduğu zaman ve yukarıdan su aktığı zaman kayalıklar ile taşların altı boşalır. Orada bulunan taşlar, bir çocuğun, yaşlı bir vatandaşın, hamile bir kadının veya bir sokak hayvanının üzerine düştüğü zaman, bunun sorumlusu kim olacak? Şimdiden buradan bildirelim, sorumlusu illaki bu durumu çözüme kavuşturacaktır. Yoksa burada kimseyi eleştirecek veya şikayet edecek bir durumumuz yok. Yetkililerden ricamızdır, bu problem bir an önce çözüme kavuşturulsun" diye konuştu.



"Evime korkarak gidiyorum"


İş yerinden eve korkarak gittiğini belirten işletme sahibi Ahi, evinin balkonundan dükkanının bulunduğu alanı korkarak kontrol ettiğini ifade ederek, "Evime korkarak gidiyorum, evim iş yerinin hemen karşısında, evimde balkona çıktığım zaman diyorum ki Allah’ım, inşallah orada bir sokak hayvanı veya bir insan oturmasın, üzerlerine taş düşmesin. Evimden korkarak kontrol ediyorum. Ama nereye kadar dikkat edebilirim? Biz burada olmadığımız zaman, saymış olduğum varsayımlar mutlaka olacaktır. Allah etmesin bir canlının üzerine düştüğü zaman, durumun altından kalkamayız, giden can geri gelmez" şeklinde konuştu.



"Bir gözüm kayalıklarda diğer gözüm yaptığım işte"


Çalıştığı restoranda servis personeli olan Emrullah Abdar ise müşterilere servis yaptığı zaman, işine odaklanamadığını belirterek şöyle konuştu:


"Burada servis yaptığımız zaman korku içerisindeyiz. Bir gözüm serviste, diğer gözüm de kayalarda olduğu için işime odaklanamıyorum. Bazen buraya araçlar park ettiği zaman, ’Efendim aracınızı buraya yanaştırmayın ’ diyoruz. Kayalıklar her an bir insanın üzerine düşecek diye korkuyoruz. Vatandaşları sürekli uyardığım için işime sahiplenemiyorum. Dün hatta burada yukarıdan taşlar düştü. Vatandaş aracın kapısını açacaktı, elim yüreğimdeydi, bir şey olacağından korktum. Ne yapacağıma şaşırdım, koşa koşa yanlarına gittim. Bu yüzden yetkililerden bu kayalara bir çözüm bulmalarını istiyoruz".

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul TAV Havalimanları ilk çeyrekte 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi TAV Havalimanları 2024’ün ilk üç ayına ilişkin finansal ve operasyonel sonuçları açıkladı. TAV bu dönemde 321 milyon avro ciro ve 86 milyon avro FAVÖK elde etti. Havalimanı işletmeciliğinde Türkiye’nin dünyadaki lider markası TAV Havalimanları yılın ilk üç ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22 artışla 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi. TAV’ın işlettiği havalimanlarında dış hat trafiği geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 27 arttı. TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Serkan Kaptan, “Kış döneminde yolcu trafiğimiz uzayan turizm sezonu ve havalimanlarımıza uçan havayollarının yürütmekte olduğu filo genişletme stratejilerinden olumlu etkilendi. Böylece birinci çeyrekte, geçen seneye göre dış hat yolcumuz yüzde 27, toplam yolcumuz da yüzde 22 büyüdü. Gerek İzmir, gerekse Ankara havalimanlarımız iç hattan dış hata transfer stratejisine odaklanan AJet, Pegasus ve SunExpress’in filo büyümesinden olumlu etkileniyor. Faaliyetlerimizdeki başarının tamamını finansal sonuçlarımıza da yansıtmayı başardık. Ciromuz yüzde 28 artarak 321 milyon avroya ve FAVÖK de yüzde 97 artarak 86 milyon avroya ulaştı. Düşük sezonda olmamıza rağmen net kar da pozitife döndü ve 9 milyon avro oldu. İyi bir başlangıç yaptığımız 2024’ün yüksek sezonu olan yaz aylarında da canlı bir trafik beklemeye devam ediyoruz. Erken rezervasyonlar da bize bu yönde olumlu sinyaller veriyor" dedi. "Antalya yatırımımızı 2025’in ilk çeyreğinde, Ankara yatırımımızı da 2025’in son çeyreğinde bitirmeyi planlıyoruz" Tarihi ölçekteki büyük yatırım programlarının planladıkları takvime uygun bir şekilde ilerlediğini söyleyen Kaptan, "Bu program doğrultusunda Antalya, Almatı ve Ankara Esenboğa havalimanlarımızla birlikte diğer havalimanı ve hizmet şirketlerimize yatırım yapıyoruz. Almatı yatırımımız yüzde 94 oranında tamamlandı ve Haziran 2024’te yeni dış hat terminalinin açılışını yapmaya hazırlanıyoruz. Yeni terminalin Almatı yolcusu için hizmet kalitesi ve seyahat tecrübesinde iyileşme oluşturmasını bekliyoruz. Yüzde 77 oranında tamamlanan Antalya yatırımımızı 2025’in ilk çeyreğinde ve yüzde 42 oranında tamamlanan Ankara yatırımımızı da 2025’in son çeyreğinde bitirmiş olmayı planlıyoruz. Bu yatırımlarımıza ek olarak, Medine Havalimanı’nın kapasitesini yıllık 8 milyon yolcudan 18 milyon yolcuya çıkaracak ve iki etap halinde yapılacak olan ek yatırımlara da katılma kararı aldık. Bu büyük yatırım programımız sonucunda 2020 yılında 8 sene olan ortalama işletme süremizi 2024 yılında 29 yıla çıkardık. Satın alma bedelleri ve kira peşinatlarını dahil ettiğimizde 2025 yılına kadar toplam yaklaşık 2,5 milyar avro yatırım büyüklüğüne ulaşmış olacağız. Bu büyüklük sektörümüzün geleceğine olan güvenimizin en önemli göstergesidir. Programımızda mesafe kaydettikçe yatırımlarımızın meyvelerini de almaya başlıyoruz. Bu kapsamda, 2024 yılı için 430 milyon ile 490 milyon avro arasında FAVÖK beklemeye devam ediyoruz. İlerleyen senelerde yatırımlarımızdan daha da artan geri dönüşler bekliyoruz ve kendimize orta vadede 2018 yılında yakaladığımız tarihi en yüksek FAVÖK seviyesi olan 573 milyon avroyu geçme hedefi koyuyoruz. Bu hedef artık kısa zamanda ulaşılabilir bir mesafede duruyor. Çalışanlarımızın büyük gayretleri ve hissedarlarımızla iş ortaklarımızın destekleri sayesinde TAV Havalimanları’nı bir dünya markası haline getirmeyi başardık. Orta vadeli hedefimiz olan tüm zamanların en yüksek FAVÖK rakamına ulaşmak hedefimizi de yakın zamanda birlikte gerçekleştireceğimize olan inancım tam” diye konuştu.