EKONOMİ - 12 Şubat 2020 Çarşamba 16:30

Başkan Şahin, esnaf ve tüccarların 2020 yılında dikkat etmeleri gereken konuları açıkladı

A
A
A
Başkan Şahin, esnaf ve tüccarların 2020 yılında dikkat etmeleri gereken konuları açıkladı

Van-Ağrı-Hakkâri Bölge SMMM Odası Başkanı İbrahim Şahin, esnaf ve tüccarların 2020 yılında dikkat etmeleri gereken konuları açıkladı.

Van-Ağrı-Hakkâri Bölge SMMM Odası Başkanı İbrahim Şahin, esnaf ve tüccarların 2020 yılında dikkat etmeleri gereken konuları açıkladı.


Açıklamalarda bulunan İbrahim Şahin, gelir idaresi 2020 yılında kesilecek faturalara ilişkin yeni bir düzenleme getirdiği belirtilerek, “Bilindiği üzere, 509 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği‘nin ‘IV.2.4.3. e-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenme Zorunluluğu Getirilen Diğer Faturalar’ başlıklı bölümü ile faaliyeti gereği fatura düzenlemek zorunda olan mükelleflerden, e-Arşiv Fatura uygulamasına dâhil olmayanlarca, 01/01/2020 tarihinden itibaren düzenlenecek faturaların vergiler dâhil toplam tutarının 30 bin TL’yi (vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından vergiler dâhil toplam tutarı 5.000 TL’yi) aşması halinde söz konusu faturaların ‘e-Arşiv Fatura’ olarak başkanlıkça sunulan e-Belge düzenleme portali üzerinden düzenlenmesi zorunluluğu getirilmiştir. Bu işlemlerin sağlıklı yürütülmesi için tüccar ve esnafımızın mali müşavirlerine danışmaları gerekiyor. Bu tebliğe konu e-Belge uygulamalarına dâhil olan mükellefler, uygulamaya dâhil oldukları tarihin içinde bulunduğu ayın (e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamaları için 7 nci günün) sonuna kadar, söz konusu belgeleri kâğıt ortamda da düzenleyebilirler. Ancak aynı işlem için ‘e-Belge veya kâğıt ortamdaki belgelerinden sadece birinin düzenlenmesi gerekmektedir’ hükmüne yer verilmiştir. Yine; basit usul mükelleflerimizin defter beyan ve beyannamelerinin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde gelir idaresine gönderebilmeleri için bir mali müşavire başvurarak işlemlerini yapmaları gerekmektedir. Basit usul mükelleflerin odaları aracılığı ile işlemlerini yaptıkları zaman yine mali müşavir imzası ile göndermeleri gerekmekte olduğunu belirterek, geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari kazançlardan ibaret olan mükelleflerin; 2019 yılı kazançlarına ilişkin yıllık beyannamesi 2020 yılı Şubat ayının başından 2 Mart günü akşamına kadar verilecektir. Verilecek yıllık beyannameler üzerinden hesaplanan gelir vergisinin ilk taksiti 02/03/2020 tarihine kadar, ikinci taksit ise 30/06/2020 tarihine kadar (iki eşit taksitte) ödenecektir” dedi.


Basit usule tabi mükelleflere uygulanacak kazanç indirimine de değinen Şahin, “Basit usulde tabi olarak vergilendirilen mükelleflerin 2019 takvim yılında elde ettikleri ve 2020 yılında beyan edecekleri ticari kazançlarına 11 bin TL kazanç indirimi uygulanır. Mükellefin beyana tabi diğer gelir unsurlarının da (kira geliri, menkul sermaye iradı vb.) bulunması halinde bu gelirlere indirim uygulanmaz. Genç girişimcilerde kazanç istisnası vardır.


Bu istisna kazanç uygulamasından kazancı basit usulde tespit edilenler de şartları taşımaları kaydıyla faydalanabilirler. Ancak, ticari kazancı basit usulde vergilendirilen mükellefler genç girişimcilere ilişkin kazanç istisnası ile yukarıda yazılı GVK:89/15’de yer alan 11 bin Türk Liralık indirimden birlikte yararlanamazlar. Basit usulde vergilendirmeyi tercih eden mükelleflere, aşağıdaki bir takım kolaylıklar sağlanmıştır. Basit usule tabi mükellefler tarafından; defter tutulmaz. Vergi tevkif atı yapılmaz, geçici vergi ödenmez, buna ilişkin beyanname verilmez ve bildirimde bulunulmaz. Ticari kazancın tespitinde amortismana tabi iktisadi kıymet alışları ve satışları dikkate alınmaz. Basit usule tabi mükelleflerin alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üçer aylık kayıtların, izleyen ayın sonuna kadar bahse konu sisteme kaydedilmesi gerekmektedir. 486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile usul ve esasları belirlenen Defter-Beyan Sistemi kapsamında yer alan beyana ait gelirleri sadece basit usulde tespit edilen mükellefler, yıllık gelir vergisi beyannamelerini sistem üzerinden göndereceklerdir. Bunun için esnaf ve tüccarlarımız vergi, SGK ve muhasebe iş ve işlemlerini mutlaka ruhsatı olan mali müşavirlerle çalışmaları gerektiğini, piyasada mali müşavirlik ruhsatı olmayanlarla çalışmamaları gerektiğini, aksi takdirde ciddi cezalarla karşı karşıya kalacaklarını belirtebilirim” diye konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul “Ürettiğimiz teknoloji ile işletmelerin işini kolaylaştırıyoruz” Türkiye’nin girişimcilik alanında önde gelen isimleri ve şirketleri Egirişim Summit 2024’de buluştu. 150’ye yakın start-up kurucusunun katılımıyla gerçekleşen etkinlikte bir çok yatırımcı, girişimci ve girişimci adayları bir araya geldi. Egirişim Summit 2024’te onlarca sektörde birçok üst düzey yönetici konuşmalarıyla sektörleri değerlendirdi. Son dönemin çok konuşulan sektörlerinden olan hızlı teslimat ile ilgili Vigo Kurucu Ortağı Ali Cicioğlu, ‘Hızlı Teslimat Sektörünün Bugünü ve Yarını’ isimli panelde konuşmacı olarak yer aldı. “Sen işine odaklan operasyonunu ben yönetirim” Vigo’da ekibiyle birlikte 6 bin kuryelik büyük operasyonu yöneten Ali Cicioğlu, sektöre şirket olarak nasıl katkı sağladıklarını şu sözlerle açıkladı: “Vigo bir kurye ve kurye teknolojileri firması özetle. Restaurantlara, marketlere, e-ticaret firmalarına, hem kurye tedariği sağlıyoruz hem de operasyonlarını uçtan uca yönetiyoruz. Şunu demek çok değerli, ‘Sen hiç bir şey ile uğraşmayacaksın sen sadece kendi ürünün ile, satış ile, pazarlama ile uğraş bütün operasyonu bana ver.’ Bunu nasıl yapıyorum? Doğru kuryeleri göndererek, kılık kıyafeti düzgün, vaktinde gelen seçilmiş kuryelerle çalışıyoruz. Bunu tabi herkes yapıyor diyor olabilirsin, bunun dışında kendi ürettiğimiz teknolojilerle o işin daha verimli yapılmasını sağlıyoruz. Bütün platformlara entegre müşteri panellerimiz ve kurye uygulamalarımız var. Arkada çalışan algoritmalar var, bu algoritmalar sayesinde bu işi daha verimli yapmasını sağlıyoruz bence asıl oluşturduğumuz fark bu diyebilirim. “Kuryeye dokunmak çok önemli” Anlık binlerce kurye İstanbul sokaklarında şirketimiz için çalışıyor, bu kadar aktif kuryeyi yönetmek için sahadan çok iyi anlamak lazım. Sahada olmadan, Uber gibi araçları sadece sistemden yönetmek bizde pek işlemiyor çünkü kurye de bir insan sonuçta, dokunmak lazım. Bizim çok iyi saha ekiplerimiz var, o delegasyonu, o executor ekipleri iyi oluşturduk. 5 senelik tecrübemizle bunları yaptık ve bunun dışında tabii ki kuryeyi monitör edebildiğimiz, performansını ölçebildiğimiz sistemler kurduk. “Hiç yatırım almadan ilerledik” Biz kendimizi kuryelerle müşterilerin siparişleri arasında bir B2B platform gibi konumlandırıyoruz. Dolayısıyla büyümek için çok bir kaynağa ihtiyacımız olmuyor açıkçası, bu yüzden biz de yatırım almadık. Yurt dışı planları olabilir önümüzdeki dönemlerde, öyle bir atılım olursa öyle bir yatırım ihtiyacımız olabilir. Ama bu güne kadar bu şekilde ilerleyebildik.” Yurt içi ve yurt dışında yeni hedefler Şirketin kısa ve orta vadedeki hedeflerini açıklayan Ali Cicioğlu, “Sahayı büyütmek yeni dikeylere gitmek açısından çok önemli. Şimdi C2C platformu kuruyoruz. Birine bir ürün göndermek istediğiniz zamanda Vigo’yu kullanıp gönderebileceksiniz sadece B2B değil. Aynı zamanda hala çok geniş bir pazar var, 5-6 bin sayısını çok rahat 15-20 binlere çıkarabiliriz. Bir yandan da yurt dışı pazarını hedefliyoruz oralara da güçlü bir şekilde girmek istiyoruz” dedi.
Muğla Marmaris’te gerçeği aratmayacak tatbikat Muğla’nın Marmaris ilçesinde AFAD koordinesinde SAR Arama Kurtarma Derneği tarafından düzenlenen ve iki gün süren kentsel arama kurtarma akreditasyon eğitim tatbikatı tamamlandı. Hisarönü Mahallesi Değirmenyanı mevkiinde SAR Arama Kurtarma Derneği Muğla İl Yönetimi tarafından eğitim alanında Muğla ilçelerinden katılan 35 kişilik ve tamamı gönüllülerden oluşan ekibe AFAD koordinesinde verilen tatbikat eğitiminin ikinci gününde AFAD çağrısı üzerine bölgeye intikal, BO (Base of official) alanı kurulumu, arama ve kurtarma ekiplerinin yağmur altında çalışmaları, BO alanındaki koordinasyon ve planlama üzerine eğitimler yapıldı. Eğitimde arama kurtarma köpekleri de görev alırken, arama kurtarma faaliyetleri devam ederken senaryo gereği enkaz altında kalanların yakınlarının telaşı da canlandırıldı. ‘Uluslararası kurallara göre planlama yapıyoruz’ SAR Arama Kurtarma Derneği Bodrum Koordinatörü Mert Başarır "Muğla il temsilciliğimizin hafif akreditasyon, kentsel arama kurtarma eğitimlerini yaparak yeni gelen gönüllülerimizi akreditasyona hazırlıyoruz. Burası akreditasyon sisteminde BO alanı olarak geçer. SAR olarak gelirsiniz afet bölgesine en yakın kurabileceğiniz, en mantıklı yere çadırlarımızı kurup ekibinizi buradan yönlendirirseniz burası da bizim alanımız. Her afette olduğu gibi bazı sorunlarla karşılaşabiliyoruz. Dolayısıyla güvenlik olayını da had safhada tutuyoruz. Girişlerde ve çıkışlarda gördüğünüz gibi güvenlik arkadaşlarımız duruyor. Yönetim çadırlarımızı burada uzun afetler için, konaklama çadırlarımızı burada bu şekilde hazırlanıyoruz. Uluslararası kurallara göre kurulmuş bu alanımız da 35 kişilik ekibimizin içinde ulaşım ekibimiz, lojistik ekibimiz, mutfak ekibimiz, banyo sanitasyon, medikal ekibimiz ve arama kurtarma ekiplerimiz mevcut. Arama kurtarma ekiplerimizi değişmeli olarak sahada tutuyoruz. Onun dışında güvenlik ekibimiz ve dinlenmekte olan ekibimiz, diğer lojistik depo alanı sorunlarımız hepsi burada bu alanında oluyorlar’ şeklinde bilgi verdi. "Önce teorik bilgi sonra uygulama eğitimi verildi’ AFAD Koordinesinde SAR Muğla İl temsilciliği tarafından verilen ve 48 saat süren Kentsel Arama Kurtarma Eğitimi, koordinasyon tatbikatı ile ilgili bilgi veren Muğla İl temsilcisi ve eğitmen, Doktor Onur Güney Yılmaz ‘’ Aynı zamanda derneğin genel olarak merkez yönetimde görev alıyorum. Bütün medikal süreçler, tıbbi süreçler benim üzerinden, koordinasyon benim üzerinden ilerliyor. Cuma gecesinden itibaren ekibin konaklamasını yaptık. Ardından teorik eğitimlerle başladık. Teorik eğitimlere daha önce de vermiştik yine de kısa bir özet geçmemiz gerekiyor. Ekibin ne yapacağına dair eğitim başlıkları, öncelikle intikal, bir afet çağrısı geldiğinde ekibin toplanması, bu ekibin toplanıp hazırlıklarını ivedilikle tamamlayıp afet bölgesine çıkışa hazır hale gelmesi. Çıkarken doğru şekilde araçların olay yerine intikal etmesi. Olay yerinde ilk önce kurmaları gereken operasyon üssünün kurulumu, ardından operasyon tamamlanıp afetten müdahale etmeleri gereken ihbar adresini aldıklarından sonra kurtarma ekibinin ihbar bölgesine, enkaz bölgesine intikal etmesi ve enkaz sürecinde yapacakları işlerin eğitimini yaptık’’ dedi. ‘Eğitimler devam edecek’ SAR Arama Kurtarma Derneği Marmaris Koordinatörü Erdal Yaşar 48 saatlik eğitim tatbikatı için ‘Bugün ikinci etaptayız. Aabahleyin bir AFAD’tan acil çağrı aldık. Vermiş oldukları koordinatlara ekiplerimiz araçlarıyla intikal etti. Daha sonra harekât üstümüz denilen BO alanımızı kurduk. Yönetim çadırımızı, lojistiği kurduk daha sonrasında ekipmanlar taşındı. bu burada aslında çalışan arkadaşlarımızın hepsi yeni gönüllülerimiz. Yani entegrasyon devlete entegre olacak, AFAD da entegre olacak, akreditasyon süreçlerine girecek bir ekip bu. Yaklaşık 35 kişilik bir ekibimiz ve depremde arama kurtarma ve hafif seviye olarak geçiyoruz biz ve tek yıldız arama kurtarma olarak geçiyoruz. ‘’ diyerek enkazdan arama, kurtarma ve içeride bir yaralı var ise nasıl kurtarılıp sağlık ekiplerine teslim edileceğinin eğitimin sürdüğünü belirtti.
Antalya Antalya’nın kadın muhtarları bir araya gelip hem öğrendiler hem eğlendiler 31 Mart 2024 tarihinde Türkiye yerel yönetimlerin belirlenmesi için yapılan yerel seçimler sonucu Antalya’da göreve başlayan kadın muhtarlar Kemer’de bir araya geldi. Kemer ilçesi Yeni Mahalle Muhtarı Münevver Erkal’ın ev sahipliği yaptığı kahvaltılı toplantıya Antalya Büyükşehir Belediyesi Muhtar İşleri Daire Başkanı Cihangir Yılmaz ile Kemer Belediye Başkan Yardımcısı Mehmet Derya Baytekin de katıldı. Toplantıda önceki dönem görev yapmış muhtarlar tecrübelerini paylaşırken yeni göreve başlayan kadın muhtarlar kendilerini tanıtarak seçim süreçlerinde yaşadıkları zorlukları anlattılar. Antalya’nın ilk kadın muhtarı Muazzez Kaval genç muhtarlara mahallelerinin sorunları için talepte bulunurken yaşanılan ekonomik krizi dikkate almalarını yerel yönetimlerimizi zorlayacak talep oluşturmamalarını rica etti. Türkiye Kadın Muhtarlar Derneği Antalya İl Temsilcisi Hülya Bozkurt da geçen dönemde 20 olan kadın muhtar sayısının 45’e yükseldiğini söyledi. Önceki dönem birlikte çok güzel işler başardıklarını da sözlerine ekleyen Bozkurt, “Kadın kadının kurdu değil yurdudur. Bu nedenle biz hep dayanışma içinde olup bundan sonra da çok güzel işler yapacağız” diye konuştu. Antalya Büyükşehir Belediyesi Muhtar İşler Daire Başkanı Cihangir Yılmaz ise kadın muhtar sayısının yüzde 125 oranında artmasının sevindirici bulduğunu ve kadın muhtar kavramının artık siyaset ve bürokrasi çevrelerinde gündemde olduğunu belirtti. Kemer Belediye Başkan Yardımcısı Mehmet Derya Baytekin de böyle bir toplantıya ev sahipliği yapmalarından duydukları memnuniyeti dile getirdi. Toplantının ardından şarkılar söyleyen kadın muhtarlar oyun havaları ile de karşılıklı göbek atarak seçim yorgunluğunu attılar. Toplantıya Konyaaltı Uluç Mahallesi Muhtarı Hülya Bozkurt, Pınarbaşı Mahallesi Muhtarı Gonca Ilgın, Akkuyu Mahallesi Muhtarı Gürnur Amca, Göksu Mahalle Muhtarı Gülten Yurtlak, Yıldız Mahallesi Muhtarı Sema Ebiloğlu, Demircikara Mahalle Muhtarı Müge Kutlay Kaya, Demircikara Önceki Dönem Mahalle Muhtarı Ayşe Saraç, Kemer Aslanbucak Mahalle Muhtarı Pınar Balaman, Hurma Mahallesi Muhtarı Canan Aydın, Arapsuyu Mahallesi Muhtarı Fatma Gül Şahin, Yeşilbahçe Mahalle Muhtarı Mehtap Gökçe, Cumhuriyet Mahallesi Muhtarı Gülay Eser ile Antalya’nın ilk kadın muhtarı Muazzez Kaval katıldı.