EKONOMİ - 22 Aralık 2023 Cuma 09:13

TÜDKİYEB Genel Başkanı Nihat Çelik: "Fiyatları Birlikler belirlemeli"

A
A
A
TÜDKİYEB Genel Başkanı Nihat Çelik: "Fiyatları Birlikler belirlemeli"

Türkiye Koyun Keçi Yetiştiricileri Merkez Birliği (TÜDKİYEB) Genel Başkanı Nihat Çelik, emeğini 85 milyon insanın emeğine dönüştüren yetiştiricilerin her türlü övgüye layık olduğunu belirterek, "Fiyatları Birlikler belirlemeli" dedi.


Çelik, yetiştiricilerin ürettikleri ürünlerin fiyatlarını kendilerinin belirleyemediğine dikkat çekerek, “Yetiştiricilerimiz ürettiği ürünleri ya da yetiştirdiği hayvanlarını fiyat olarak belirleyemiyor. Üretiyor, yetiştiriyor ama fiyatları başkaları belirliyor. Başkaları kazanıyor ama üreten kazanamıyor. Yemin hammaddeleri çoğunlukla ithal edilirken burada da yetiştiriciler üzerinden ithalatçı kazanıyor ama yetiştirici kazanamıyor. Kasaplık hayvan veya et ithal eden kazanıyor bizim yetiştirici zararda. Sütte de durum farklı değil. Süt fiyatlarını da üretici değil sanayici belirliyor. Bizim talebimiz ette de sütte de fiyatların Yetiştirici ve Üretici Birlikleri tarafından belirlenmesidir. Yetiştirici Birlikleri pazarda, fiyat belirlemede etkin olarak rol almalıdır. Bu sağlanırsa üretici hak ettiği değerden kazanır ve kazandıkça da üretmeye daha bir şevkle devam eder. Üretim arttıkça sonuçta bunun faydasını tüketici görür. Uygun fiyatlardan bolca et ve süt tüketir. Üreticinin kazancı ile maliyetleri arasındaki dengeyi oluşturamazsak yıllar geçse de değişen bir şey olmaz kaybeden yine üretici ve tüketici, kazanan ise yine başkaları olur“ ifadelerini kullandı.


5 Yıllık Eylem planımız acilen uygulamaya konulmalı


Hayvancılıkta üretimin artırılması ile et ve süt fiyatlarında istikrarın yakalanacağına vurgu yapan Çelik “ Hayvancılıkta üretim yapan yetiştiriciler yaptığı işten para kazanırsa üretime devam eder kazanamazsa bir süre sonra bu işten çekilir. Dolayısıyla anaç hayvanlar kesime gider ki bugün büyükbaşta yaşanan durumun nedenlerinden birisi budur. Ana olmadan yavru olmayacağına göre anaç hayvanlardaki azalma hayvancılığı oldukça zora sokar ve bunun telafisi için ancak 8-10 yıl gerekir. Bu duruma düşmemek için günü birlik ithalat politikalarına göre değil yetiştiriciyi koruyup kollayacak, genç nüfusu hayvancılığa yöneltecek politikaların öncelikle hayata geçirilmesi gerekir. Bu doğrultuda ülkemiz kırmızı et açığını kapatarak insanlarımızın bolca et tüketimini sağlamak için acil ve ciddi eylem planlarına ihtiyacımız var. Bu manada Merkez Birliği olarak 32 maddeden oluşan ve 2023-2028 yıllarını kapsayan beş yıllık eylem planı hazırlayarak Bakanlığımıza sunmuştuk. Dolayısıyla Tarım ve Orman Bakanımız İbrahim Yumaklı’nın nezdinde Hayvancılık Genel Müdürlüğümüzden beklentimiz 5 yıllık eylem planımızın artısıyla eksisiyle değerlendirilerek biran önce uygulamaya konulmasıdır“ değerlendirmesini yaptı.


Çözüm küçükbaş hayvancılıkta, 2024 yılı küçükbaşta hamle yılı olmalı


Genel başkan Çelik, kırmızı et probleminde çözüm adresinin küçükbaş hayvancılık olduğunu belirterek şunları kaydetti:


“Bugün gerek kırmızı et üretiminde ve gerekse fiyat artışlarının tüketiciye olumsuz yansıması hususunda yaşanılan problemlerin çözüm adresi bellidir. Çözüm küçükbaş hayvancılıktadır. Çözümün formülü ise küçükbaş hayvan sayısı ile birlikte hayvanların verimlerinin artırılmasıdır. Kuzu eti en etkili ilaçlardan bile değerlidir. Onun için de kuzu etini değerli kılacak tedbirler hayata geçirilmeli, bunun için de sürekli olarak dile getirdiğimiz gibi meralardan kaba yem üretimine, çoban sorunundan girdi maliyetlerinin düşürülmesine ve daha da önemlisi küçükbaş eti tüketiminin özendirilmesi ve teşvik edilmesine kadar birçok konuya olduğundan çok daha fazla önem ve ağırlık verilmesi kırmızı ette yaşanılan sorunları en aza indirebilecektir. Dolayısıyla 2024 yılının küçükbaş hayvancılığın hamle yılı olması yolunda yoğun bir şekilde çalışmalara ağırlık verilmelidir.”



TÜDKİYEB Genel Başkanı Nihat Çelik: "Fiyatları Birlikler belirlemeli"

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Balıkesir Hasan Yıldız Lokantacılar Odası Başkanlığına aday Balıkesir Lokantacılar Ve Benzerleri Esnaf Sanatkârlar Odası Başkanı Hasan Yıldız ve Yönetim Kurulu Üyeleri 8 Ocak 2026 yılında düzenlenecek kongre öncesinde ve sektörel konularda basın toplantısı düzenledi. Başkan Yıldız, en büyük sıkıntılarının çırak ve personel bulamamak olduğunu açıkladı. Başkan Yıldız kendisi ve ekibine duyulan güvenden dolayı oda üyelerine teşekkür etti. 4 dönemden bu yana görevde olduklarını ve 5. Dönem için yeniden yola çıktıklarını söyleyen Yıldız dinamik kadro ile adaysız kongreye gideceklerini söyledi. Başkan Yıldız, "Sektör mensuplarının Hizmet Alanıdır. Bu kuruma seçilen Başta Başkanı olmak üzere tüm organları oda üyelerimizin hizmetindedir. Bu herkes tarafından böyle bilinmeli. Esnaf kimdir: 6102 sayılı Türk ticaret kanuna göre tanımı ise İktisadi faaliyeti nakdi sermayeden ziyade bedeni çalışmasına dayanan ve kazancı ancak geçimini sağlayacak düzeyde bulunan işletmelerdir. Başkan Yıldız, "Önceki dönem; Balıkesir Höşmerim Tatlısı Coğrafi işaret tescil Belgesini odamız adına tescilletmiştik. Bu dönem de Balıkesir valimizin destekleriyle GMK proje sunarak coğrafi işaret başvurumuz Resmi coğrafi işaret ve geleneksel ürün adı bülteninde yayınlanmış Balıkesir Etli Çorba Odamızca Tescillenmiştir. Yakın zamanda Valiliğimizin öncülüğünde lansmanı gerçekleşecektir. Sayamadığımız birçok faaliyetimiz önümüzdeki dönemde artarak devam edecektir" dedi. 5362 sayılı esnaf sanatkar meslek kuruluşları kanunu gereği 2026 yılı Ocak, Şubat, Mart ayı sonuna kadar odaların seçimli genel kurullarını yapmak zorunda olduğunu hatırlatan Başkan Yıldız üye sayılarının 850 olduğunu ve bunlardan 2026 genel kurulunda 732 kişinin oy kullanacağinı ve bayan üye sayısının 275 olduğunu belirtti. "Balıkesir halkı rahat olsun" Başkan Yıldız gıda denetim sorusuna yanıt vererek, "Türkiye de büyükşehirlerde veya illerde bazı haberler nedeniyle bizim esnaflarımız sıkıntı yaşıyor. Bize atılan bir nevi iftira gibi. Tüm illerde sanki gıda üreticileri günah keçisi oldu. Balıkesir’de Gıda Tarım ve Orman İl Müdürlüğü denetim yapıyor, biz denetim istiyor ve denetime destek veriyoruz. Balıkesirli vatandaşlarımız gönül rahatlığı ile hizmet satın alınabilirler. Kapımız her zaman denetime açık, Balıkesir güvenli bir şehir, Balıkesir halkı rahat olsun " diye konuştu. 40 yıldır sektör içerisinde olduğunu dile getiren Başkan Yıldız sektörün sorunlarını da ifade ederek "En büyük sıkıntımız çırak ve personel bulamamak. Bunun yanında hükümetimizden KDV düzenlemesi bekliyoruz. Tüm ürünlerimiz yüzde 1 ile giriyor, yüzde 10 ile çıkıyor. Esnaf için bu ciddi yüktür. Eşitlik olsun istiyoruz. Esnaf olarak lokantada su satılırsa yüzde 10, marketten alırsak yüzde 1, çay ocağında ise yüzde 0. Aynı marka aynı gramaj, KDV çıkışları farklı. Aradaki bu farklılık düzeltilmeli. Son yıllarda mahalli idarelerin hizmet sektörüne yönelik cafe, lokanta, aşevi adı altında işletme açtılar. Bu artık frenlemeli. Kentin lokasyonu en kıymetli yerlerinde en iyi konseptlerle büyükşehir belediyesi ve ilçe belediyeleri yeme içme yerleri kuruyor. Esnafın rekabet gücü yok. Bundan sonra yeni açılacak yerler bizim sabrımızı zorlar. Üye sorunlarından bir tanesi de banka POS komisyonlarının fazlalığı. yüzde 3’ün altında neredeyse POS komisyonu yok. 2024 yılında çalışma yaptık, bir esnaf arkadaşımızın 1 yılda posa ödediği işletme kirasından fazla çıktı" dedi. "Fiyatları minimum tutuyoruz" Vatandaş yemeklerinden pahalılığından şikayetçi ancak bizimde personel giderleri, kira, stopaj, SSK, vergi, tazminat ödemeleri ve diğer giderlerimiz var. Bizim işyerlerimizde bir personelin maaşı bir asgari ücretinde üzerinde. KDV oranları da yüksek, KDV oranlarında düşüş olursa bizlerde fiyatlarda gerileme yaparız. Biz mümkün olduğu kadar minimum seviyede tutmaya çalışıyoruz"
İstanbul Elektrikli araç şarj hizmetlerinde kurallar değişiyor Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde kapsamlı değişikliklere hazırlanıyor. Yeni düzenlemelerle hem sektörün gelişimine ivme kazandırılması, hem de tüketici memnuniyetinin artırılması hedefleniyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrikli araç kullanımının hızla arttığı Türkiye’de, şarj altyapısının daha güçlü, daha erişilebilir ve daha kullanıcı dostu hâle getirilmesini hedefliyor. Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde köklü değişiklikler planlandı. Yeni düzenlemelerle hem sektörün gelişimine ivme kazandırılması hem de tüketici memnuniyetinin artırılması hedefleniyor. Hazırlanan taslak çalışmaya göre, şarj hizmeti ücretlerinde, esnek fiyatlandırmaya imkân tanınarak, yığılma önlenecek. Şirketlerin belirli saatlerde ve lokasyonlarda indirim yapabilmesinin önü açılıyor. Böylece rekabetçi bir yapı oluşturulması ve kullanıcıların daha avantajlı koşullara erişebilmesi amaçlanıyor. Diğer yandan mevzuatta şarj noktası tanımına geçilmesiyle birlikte lisanslı şirketlerin belirli bir soket kapasitesine ve coğrafi yaygınlığa sahip olması zorunlu hâle geliyor; mevcut işletmeler için ise bir yıllık uyum süresi öngörülüyor. Ayrıca mobil şarj istasyonlarının lisanslı şirketler tarafından da işletilebilmesine imkan sağlanarak, özellikle yoğun dönemlerde ve acil ihtiyaçlarda erişilebilir bir alternatif sunuluyor. Roaming (ortak ağ) uygulamalarına ilişkin hukuki çerçevenin güçlendirilmesi de düzenlemenin önemli başlıklarından birisini teşkil ediyor. Şirketler arasında yapılan ortak ağ sözleşmeleri EPDK’ya bildirim kapsamında olacak. Gerektiğinde usul ve esaslar EPDK tarafından netleştirilecek. Kullanıcıların ödeme imkânlarını genişleten bir diğer düzenleme ile 1 Temmuz 2026’dan sonra otoyol ve devlet yollarında kurulacak tüm DC şarj istasyonlarında en az 1 adet kredi kartı entegrasyonu mecburi hâle geliyor. Verimlilik ve kaynak kullanımı açısından batarya doluluğu yüzde 85’in üzerine çıkan araçlarda şarj işleminin sonlandırılabilmesi mümkün hâle gelirken, güç yönetimi uygulamalarına kanuni zemin sağlanarak, hem şebeke kapasitesinin verimli kullanılması hem de kullanıcıların doğru bilgilendirilmesi hedefleniyor. Hizmet kalitesini bir üst seviyeye taşımak isteyen EPDK, çağrı merkezi kurulmasını mecburi hale getirecek. İşletme gücünü arttırmak için, arızalı istasyonlara müdahale sürelerini sıkı takip edip kullanıcı desteğini güçlendirmeyi hedefliyor. Şarj hizmetinde kullanılan yazılım sistemleri için ISO 27001 sertifikası şartı getirilirken, istasyonlarda hem şarj ağı işletmecisinin, hem de istasyon işletmecisinin marka kullanımına imkân tanınarak, alanda daha canlı bir rekabet ortamı oluşturulması planlanıyor. EPDK’nın üzerinde çalıştığı düzenlemenin, Türkiye’nin elektrikli araç dönüşümüne güçlü bir katkı sunması, sektöre dinamizm kazandırması ve tüketicilerin daha kaliteli bir hizmete erişmesini sağlaması bekleniyor. Taslak, sektör temsilcilerinin görüşlerinin alınmasının ardından kurul değerlendirmesiyle birlikte yürürlüğe girecek. Elektrikli araç sahipleri, ortak bir takip sistemi sunan akıllı telefon uygulaması ile, güzergahlarındaki aktif şarj cihazlarını görmek istedikleri, ana arterlerdeki yetersizlik ve yoğunluktan, zaman kaybı yaşadıklarını ifade ettiler. Birçok Anadolu şehrinde ilk kurulan şarj istasyonlarının uygulamalarda ve yol güzergahlarındaki levhalarda faal gibi gözükmesine rağmen, devre dışı olduğuna dikkat çeken elektrikli araç sahipleri, bu istasyonların sürekli denetlenmesi, arızalara müdahele sürelerinin takip edilip sınırlandırılması da talep ettiler. Ayrıca yoğunluğun dağıtılması, evden şarjın engellenmemesi için de yıllık 5 bin kilowatlık destek sınırının 4 bin kilowatt indirilmesi uygulamasından vazgeçilmesini hatta 7 bin kilowatta çıkartılmasını talep ettiler.