EKONOMİ - 02 Ocak 2025 Perşembe 11:31

ASAT kendi bilgi sistemini inşa etti

A
A
A
ASAT kendi bilgi sistemini inşa etti

Antalya Büyükşehir Belediyesi Su ve Atıksu İdaresi (ASAT) Genel Müdürlüğü ve ALDAŞ teknoloji ofisi Türkiye’de bir ilke imza atarak, kendi öz kaynakları ve mühendisleriyle yeni bir bilgi sistemi inşa etti. ASAT’ın tüm hizmet ve verilerini tek bir çatı altına toplayan sistemle ALO ASAT’ın memnuniyet oranı yüzde 50’den yüzde 95’e çıktı.


Antalya Büyükşehir Belediyesi ASAT Genel Müdürlüğü ve ALDAŞ teknoloji ofisi yeni bir yazılım geliştirdi. Büyükşehir Belediyesi’nin öz kaynakları ve kendi mühendisleri tarafından geliştirilen yazılımla ASAT Genel Müdürlüğü dijital bilgi sistemine geçti. Teknik altyapısında mikroservis mimarinin kullanıldığı yazılım çok yüksek işlem yüklerini kaldıracak ve minimum donanım yatırımlarıyla performanslı çalışacak şekilde kurgulandı.



“Tüm süreçler görünür kılındı”


Yazılım ile ASAT’ın tüm süreçleri görünür kılınırken, ortaya çıkan verimsizliklerle birlikte pek çok zararın önüne geçilmesi sağlandı. ASAT Genel Müdürlüğü’nün tüm süreçleri, tüm saha işlemleri, kaynak kullanımı, sarfiyatları tamamen izlenir oldu. Bilgi sistemi inşası sırasında ASAT’ın, her damla suyun takibi, işletme verimi, abone memnuniyeti ve kamu kaynaklarının verimli kullanılması baz alındı. Süreçlerdeki iyileştirmelerle gözle görünür verim artışları sağlanırken, oluşabilecek bir çok zararın önüne geçilmesi sağlandı.


Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek’in genç mühendislere sağladığı destekle ortaya çıkan projede, yazılım ile donanım uyum içinde çalıştırılarak, oluşabilecek uyumsuzluklar üretim aşamasında çözüldü. Kurgulanan bilgi sistemiyle birlikte ASAT içinde birikmiş dağınık veri yığınları, kurallı ve verimli hale dönüştürüldü.


Sahada yürütülen her işlemin anında sisteme işlenmesini sağlayacak mobil sistemle veri bütünlüğü sağlandı. Süreçlerin akışı tamamen sistem kontrolünde yönlendirilirken, aksaklıklar anında merkezde görüntülenebiliyor.



“Telif ve lisans sorunu ortadan kalktı”


Bu sistemle birlikte su ve kanalizasyon işletmesinde coğrafi bilgi sistemi gibi en detay ürünler dahi millileştirildi. Dış ülke ve kuruluşlara hiçbir lisans ve telif bağımlılığı olmayan, tamamen Antalya Büyükşehir Belediyesi’ne ait bir bilgi sistemi elde edildi. Bilgiye erişimdeki engelleri ortadan kaldıran bu yapıyla, Antalya Büyükşehir Belediyesi Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdi. Farklı illerde birçok belediye bu deneyimden faydalanmak için girişimde bulundu.



“Memnuniyet yüzde 95’e çıktı”


Bilgi sisteminin devreye girmesiyle ASAT’ın tahakkuk miktarı metreküp bazında yüzde 8.5 arttı. Abonelik fesih başvuruları 7 günden 4 saate inerken, abone keşfi 5 günden 4 saate, sayaç değiştirme 7 günden bir güne indi. ASAT’ın manuel tahakkuku 19 bin 307’den 9 bin 276’ya gerileyerek yüzde 50 azaldı. ASAT’ta yıllardır biriken mükerrer hale gelen kirli veri tekilleştirildi, gerçek değerlere ulaşıldı. ALO ASAT’ın memnuniyet oranı yüzde 50’den yüzde 95’e çıktı. İhbarlara ortalama müdahale süresi 72 saatten 8 saate indi. ALO ASAT çağrı merkezi cevaplama süresi ortalama 8 saniyeye indi.



“Tüm veriler sisteme girildi tüm süreçler izlenir oldu”


Kamu kaynakları her noktada izlenir oldu, sistemin tamamen bütünleşik ve otomatize olmasıyla ASAT’ın 2024 yılında 155 bin satır muhasebe fişi, 10 bin satın alma tifi otomatik olarak oluşturuldu. ASAT’ın taşınır taşınmaz her şeyi kayıt altına alındı. ASAT’a 3 bin 522 taşınmaz, 17 kiralık taşınmaz, 814 orman izni, 36 atıksu arıtma tesisi, 268 terfi merkezi, 8 su üretim tesisi, 3 terfi merkezi, 20 DSİ tahsisli kaynak, 200 imalat projesi, 100 sondaj çalışması ve yılda yaklaşık 1 milyon metreküp su kiralama faaliyeti koordinatları, öz nitelikleriyle birlikte sisteme işlendi.



“ASAT her noktadan izlenebilir hale geldi”


Yeni sistemle birlikte ASAT’ın 5 güneş enerji santraliyle, 1256 elektrik sözleşme sistemi işlenirken, tüm elektrik üretimi ve tüketiminin sistem üzerinden takip edilmesi sağlandı. Yeni sistemle bütün ihaleler ve hakedişler sisteme aktarılırken, hakediş hesaplamaları otomatik olarak yapılabilecek. Böylelikle ASAT artık her anı, her noktadan izlenebilir bir işletme haline geldi. ALDAŞ teknoloji ofisi bilgi sistemini geliştirmek adına teknolojinin sağladığı tüm ileri imkanların kullanılması çalışmalarını sürdürecek.



ASAT kendi bilgi sistemini inşa etti

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara Uçağın düştüğü gören vatandaşlar, o anları anlattı Libya Genelkurmay Başkanı Al-Haddad’ı taşıyan uçağın düşmesin ardından vatandaşlar o anları anlattı. Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al-Haddad’ı taşıyan 9H-DFJ kuyruk numaralı Falcon 50 tipi uçağın Haymana ilçesi Kesikkavak köyü yakınlarında düşmesi sonrası köylüler gördüklerini anlattı. Evinde istirahat ettiği sırada bir patlama sesi geldiğini ifade eden vatandaş, "İkinci patlama sesi gelince herkes sokağa döküldü. Biri trafo patlamış dedi. Sonradan uçağın düştüğünü durduk. Zaten parçaları hep görünüyordu. Sonra Jandarma ekipleri gelince bizleri oradan çıkarttılar. Oradan sağ çıkma ihtimalleri yok, kötü bir patlama oldu. Herkese geçmiş olsun" dedi. Gazi Özgür’se saat 20.00-21.00 sıralarında yüksek bir patlama sesi duyduğunu ifade ederek, "Bir de yoğun bir sis ve hafif bir yağmur vardı. Patlamanın neticesini bilemediğimizden dolayı anlık haberler yayılmaya başladı. Haberler yayılmaya başlayınca arabaya bindim. Bölgede Jandarma ekipleri dronlarla arama yapıyorlardı. Deprem oluyor ve depremden önce gelen patlama sesi gibi bir ses geldi. Kalıntıları ilk gençler görünce Jandarmaya haber vermişler. Jandarma da olay yerine geldi ve herkesi uzaklaştırdı. Uçağın enkazı bulundu" diye konuştu. Olayı anlatan Gökhan Tekin ise, "Otelde teknik servis olarak çalışıyorum. Bir patlama sesi duydum. Otelde doğalgaz patlaması oldu diye bizim otelin ismini verdiler. Bizim otelde öyle bir patlama olmadı. Sonra uçak düştüğünü söylediler. Uçak parçaları vardı, ceset vardı jandarma sokmadı bizi oraya. Ses büyüktü, deprem oldu ya da bomba patladı sandık ama sonradan uçağın düştüğünü öğrendik" şeklinde konuştu.
Ankara İletişin Başkanı Duran’dan düşen uçakla ilgili açıklama İletişim Başkanı Burhanettin Duran, Libya Genelkurmay Başkanını taşıyan uçağın düşmesi ile ilgili sosyal medya hesabından açıklama yaptı. İletişim Başkanı Duran, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, uçağın elektrik arızası nedeniyle acil durum bildirdiğini belirterek, "23 Aralık 2025 günü Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al Haddad ve maiyetindeki dört kişi ile üç mürettabatı taşıyan bir özel jet, 20:17’de Esenboğa havalimanından kalktıktan sonra 20:33’te hava kontrol merkezine elektrik arızasından kaynaklı acil durum bildirmiş ve acil iniş talebinde bulunmuştur. Uçak hava kontrol merkezi tarafından tekrar Esenboğa havalimanına yönlendirilmiş ve havalimanında gerekli önlemler alınmaya başlamıştır. Acil iniş için alçalmaya başlayan uçak 20:36’da radar ekranından kaybolmuş ve sonrasında irtibat kurulamamıştır" ifadelerine yer verdi. Olay yerinde gerekli çalışmaların devam ettiğini ve sadece resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalara itibar edilmesi gerektiğini vurgulayan Duran, "İçişleri Bakanlığımıza bağlı ekiplerce başlatılan arama faaliyetleri sonucunda düştüğü anlaşılan uçağa ait enkaza ulaşılmış olup, ilgili tüm kurumlarımızca gerekli çalışmalar titizlikle sürdürülmektedir. Bu süreçte başta basın-yayın kuruluşlarımız olmak üzere kamuoyumuzun sadece resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalara itibar etmesi; bunun haricinde sosyal medyadaki teyitsiz bilgi, spekülasyon ve komplo teorilerini dikkate almaması, dezenformasyon girişimlerine prim verilmemesi adına oldukça önemlidir" ifadelerini kullandı.
Kars Masalsı yolculuğun son durağı: Turistik Doğu Ekspresi Kars’ta coşkuyla karşılandı Türkiye’nin en prestijli demiryolu rotalarından biri olan ve Ankara’dan yola çıkan Turistik Doğu Ekspresi, kış sezonunun en yoğun seferlerinden birini tamamlayarak son durağı olan Kars’a ulaştı. Yaklaşık bin 300 kilometrelik etkileyici bir parkuru geride bırakan tren, Kars Garı’nda büyük bir coşkuyla karşılandı. Yolcuları Kars Garı’nda karşılayan Vali Ziya Polat, yolculara hoş geldin dileklerini ileterek karanfil takdim etti. Kars’a Ankara’da geldiğini ifade eden İrem Büğrü, "Ankara’da Kars’a turistik tren ile geldik. Her şey çok güzeldi. Çok güzel karşılandık. Kars halkına teşekkür ediyorum" dedi. "Sevgi dolu sıcak bir karşılama ile bu ayazı hiç hissetmedik" Turistik Doğu Ekspresi ile Kars’a gelen TCDD Taşımacılık Genel Müdür Yardımcısı Şems Çakıroğlu, "Biz Kars’a trenimizi dün Ankara’dan 13.55’de yola çıkardık. Yüzlerce kişiyle beraber inanılmaz keyifli, neşeli bir yolculukla buraya kadar geldik. Öncesinde Erzincan’a uğradık. Erzurum’a uğradık. Kars’a geldik, inanılmaz sevgi dolu sıcak bir karşılama ile bu ayazı hiç hissetmedik. Çok teşekkür ediyorum" diye konuştu. Kars’ın marka şehir olduğunu dikkat çeken Vali Ziya Polat, "Kars’ın soğuk gecesinde sıcak bir karşılama ile Turistik Doğu Ekspresi Kars’a, Kars’ta Turistik Doğu Ekspresi’ne kavuştu. Tabi Kars’ın en önemli turizm markalarından biri olan Turistik Doğu Ekspresi buraya yolcu edenlere teşekkür ediyoruz. Gazi Kars’ımız Ani, Çıldır, Sarıkamış, Şehitler diyarı Baltık mimarisi ile bu bölgenin, ülkemizin en önemli turizm destinasyonlarından biri artık, bu turizm merkezi olma yolunda tabi ki Turistik Doğu Ekspresi başlangıç noktası, buraya çok büyük bir marka kattığını hepimiz biliyoruz. Kars’a gelen misafirlerimize hoş geldiniz diyoruz" şeklinde konuştu. Daha sonra gar binasına geçen yolcuları burada aşıklar türküleriyle karşıladı. Yolcular son olarak çıkıştı ateşle yakılan Kars yazısıyla otellerine uğurlandı. Öte yandan, Turistik Doğu Ekspresi’nin şehre gelişiyle birlikte Kars’taki otellerde doluluk oranları yüzde 100 seviyesine ulaştı. Geceyi Kars’ta geçirecek olan yolcular sabahın ışıklarıyla sırasıyla UNESCO Dünya Miras Listesi’ndeki tarihi şehir Ani Ören Yerini gezecek. Donmuş Çıldır Gölü üzerinde atlı kızak keyfi yapacak. Kars Mutfağının olmazsa olmazı Kaz eti ve gibi yöresel lezzetlerin tadına bakacak.