GENEL - 24 Mart 2020 Salı 09:40

Kolonyacıların ’fırsatçı’ üzüntüsü

A
A
A
Kolonyacıların ’fırsatçı’ üzüntüsü

Balıkesir’deki kolonya üretici ve satıcıları artan talebi karşılamak için çaba gösterirken, etil alkol sıkıntısı ile “fırsatçı” duruma düşmekten sıkıntılarını dile getirdi.

Balıkesir’deki kolonya üretici ve satıcıları artan talebi karşılamak için çaba gösterirken, etil alkol sıkıntısı ile “fırsatçı” duruma düşmekten sıkıntılarını dile getirdi.


Milli Kuvvetler Caddesi’ndeki kolonyacılar arastasındaki iş yerleri kolonya satışlarında yaşanan yükseliş sonrasında ham madde sıkıntısından artan fiyatlardan dolayı vatandaşın gözünde “fırsatçı” durumuna düşmekten üzüntü duyduklarını söylediler. Kolonya satış danışmanı Kübra Koçak yüksek fiyattan kolonya satmaktan mutlu olmadıklarını dile getirerek, “Kolonya mecburiyet değil mutluluk için kullanılsın”dedi.



Kübra Koçak: “İnsanlar keşke misafirleri için kolonya alsalardı”


Kolonyacılar arastasında bir iş yerinde satış danışmanı olarak çalışan Kübra Koçak, korona virüs nedeniyle satışlarının iyi olduğunu söyledi. Koçak insanların iyi günlerinde kolonya kullanımını temenni ederek, “Şu anda kolonya satışlarımız çok güzel. Malum korona virüsü gibi bir durum var ortada. İnsanlar sürekli daha önce çok sık almadıkları kolonyayı devamlı kullanıyorlar şu anda mecburiyetten. Ama biz bu durumdan çok memnun değiliz açıkçası. Sonuçta bir hastalık bu, insanlar şu anda ölüme kadar gidiyorlar. Ama biz mutlu değiliz bu durumdan. İnsanlar buraya geldiklerinde, alışveriş yaptıklarında memnun bir şekilde ayrılmıyorlar bizim yanımızdan, sürekli bir şikayet içindeler. İnsanlar şu anda bizi fırsatçı olarak görüyor ve biz bu durumdan hiç hoşnut değiliz. Satışlarımızı keşke insanları mutlu bir şekilde ağırlayarak iş yerimizden göndersek. Yani insanlar bayram alışverişi yapar gibi alışveriş yapsalar ya da misafirlerine ikram için bu kolonyaları kullansalar. Yani insanlar aldıkları kolonyaları mutlu bir şekilde kullansalar, mecburiyet için kullanmasalar biz daha mutlu olacağız. Sonuçta kolonya satın alanlar bizim müşterilerimiz ve biz bu insanları iş yerimizden mutlu ağırlamak istiyoruz. Gülerek ya da sevinerek göndermek istiyoruz bu insanları. Ama maalesef bu durum şu an söz konusu değil” diye konuştu.



“Fırsatçı demeleri bizi üzüyor”


Kübra Koçak hammadde yokluğundan dolayı kolonyaya gelen zamlardan sonra vatandaşın gözünde “fırsatçı” durumuna düşmekten duyduğu üzüntüyü ifade ederek, “İnsanlar bizi fırsatçı olarak görüyorlar ve gün içinde sürekli olarak insanlar bize ’bu işi fırsata çevirdiniz’, ’biz daha önceden kolonyayı bu fiyata almıyorduk’, ’fiyatlar neden bu şekilde oldu’ diyorlar. Bütün bunların sebebi ise şu; biz daha önceden kolonya üretimindeki alkolü 1 liradan alıyorsak şu anda 3-4 liraya alıyoruz. Kesinlikle etiket bulamıyoruz, ambalaj bulamıyoruz. Kutu derseniz normalde 30 kuruşa aldığımız bidonlarımızı, pet şişelerimizi şu anda 5-6 liraya alıyoruz. Biz bu işi kesinlikle fırsata çevirmedik. Mecbur bir şekilde aldığımız malı satmamız lazım ve bize gelen bir maliyeti var bunun. Maliyeti olduğu için de fiyatlarımızı bu şekilde yapmak zorundayız. Bir şekilde eleman çalıştırıyoruz, kira ödüyoruz. Bunları da çıkarmak zorundayız. Ama insanımız bunu düşünmüyor. Biraz daha duyarlı olurlarsa hepimiz birbirimize destek olmak zorundayız bu süreçte. Sonuçta biz de bu durumun içindeyiz. Satıcı olarak bize de gelebilir bu sıkıntı, hepimizin başına gelebilir. Birbirimize destek olalım bu durumda” ifadelerini kullandı.



Feyzullah Saçan: “Etil alkol bulamazsak dükkanlarımızı kapatırız”


Balıkesir’de 25 yıldır kolonya üretimi ve satışı yaptığı söyleyen Feyzullah Saçan ise kolonya yapımında kullanılan etil alkol sıkıntısına dikkat çekti. Etil alkolün şu anda litresinin 10 liradan 20-23 liraya kadar yükseldiğini kaydeden Feyzullah Saçan, “Balıkesir’de 25-26 senedir kolonya üretiyoruz ve satıyoruz. Şu anda sektörümüz çok iyi gidiyor. Fakat ben 25 yıldır bu işi yapıyorum şu anda bayramlardan 2-3 kat iş oluyor ama etil alkol sıkıntısı var. Bilindiği gibi etil alkol şu anda dezenfektede kullanılıyor. İthalat olmadığı için şu anda alkol bulamıyoruz. Alkol olmadığı için şu an dükkanları kapatma noktasına geldik. Bunun yanında fiyatlar çok uçtu. Araştırıyoruz ama fiyatlar ikiye katladığı için sıkıntımız var. Devletimizden bu etil alkol sorununa çözül bulmasını bekliyoruz. Yoksa ciddi anlamda dükkanlar kapanacak. Çünkü eskiden alkolü Tekel’den alıyorduk, ama kapandı. Şu anda ithalat da olmuyor, olmadığı için bazı firmalar fiyatlarını ikiye katladı. Önceden 10 liraya aldığımız etil alkolün litresi 20-23 lira bandında seyrediyor. Tabi 23 liraya alkol aldığımız zaman kolonyanın bize 45-50 lira maliyeti olacak, biz de 80 liraya satmak zorunda kalacağız. Biz kolonyayı 80 liraya satamayız. Müşterilerimiz de haklı. Bize ’fırsatçı’ diyorlar ama müşteriye laf anlatamıyoruz. Bu işe devletimiz bir çare bulması gerekiyor. Alkol yok. Mesela ben Konya Şeker’i, Afyon Şeker’i aradım. Oradan Nisan’a, Mayıs’a gün veriyorlar. Bu şekilde olursa biz dükkanı kapatırız. Hatta şu an birkaç arkadaşımız dükkanlarını kapattı. 23 liraya alkol alırsak 40-45 liraya mal ederiz 80 liraya kolonya satamayız. Bana sorsanız bu fiyatlara ben de kolonya almam. Bize ’fırsatçı’ diyorlar ama biz mal bulamıyoruz. Biz fırsatçı değiliz. Bursa’da, İstanbul’da bu işi yapan arkadaşlarım var 80-90 liraya kolonya sattıklarını söylüyorlar. Ayrıca internette de litresi 90 liraya kolonya var. 90 liraya biz limon kolonyası satamayız. Ama 20-25 liraya alkol alırsak fiyatlar bu şekilde çıkıyor. Devletimizin bize bir şekilde yardımcı olması lazım. Devlet bize 10 liraya alkol bulursa biz 20 liraya satalım hiç önemli değil. Para da kazanmayalım bu devirde önemli değil 3 lira 5 lira kazanalım. Biz ona razıyız ama alkol bulamadığımız için dükkanımızı kapatacağız. Dükkanımızı kapatırsak bu sefer halkımız ’bunlar parayı buldu kapattı’ diyecekler ve laf olacak. Alkol bulunmazsa sektör kapanma noktasına geldi. Böyle giderse 1 hafta 10 gün içinde dükkanlarımızı kapatmak zorunda kalacağız. Şu anda Balıkesir’de biz şu anda 80 derece liman kolonyasının litresini 35-40 liraya satıyoruz. Bunun bize maliyeti 30 lira. Şu anda 3-4 lira kar için çalışıyoruz ama hiç önemli değil. Ama devletimiz alkol bulursa 20 liraya satalım hiç önemli değil” diye konuştu.



Vatandaş ne diyor


Gerek korona virüsünden korunmak gerekse de yakınlarına ikram etmek üzere kolonya alışverişine gelen vatandaşlar da fiyatlar konusunda açıklamalarda bulundu. Bir iş yerinde çalışan Erdem Aykül, “Korona virüsünden korunmak için kolonya aldım. Daha doğrusu tedbir için aldım, ellerimizi dezenfekte etmek için kolonya aldım. Korona virüsünden önce de kolonya almıştım ama fiyatlar bayağı bir artmış” diye konuşurken, emekli öğretmen Erol Kartaner de kolonya almasının sebebini şu şekilde belirtti:


“Korona virüsüne karşı önlem almak için ve eşe, dosta ikram etmek için kolonya almaya geldim. Kolonya fiyatları uygun.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara AJet’in Ankara-Erzincan seferi yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara’ya geri döndü AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara Esenboğa Havalimanına geri döndü. Edinilen bilgilere göre AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan Boeing 737 tipi uçakta bomba ihbarı yapıldı. Ankara Esenboğa Havalimanından saat 23.55’te kalkan uçak, ihbar nedeniyle yaklaşık 40 dakika sonra Ankara Esenboğa Havalimanına döndü. Yolcuları tahliye edilerek güvenli bölgeye alınan uçakta güvenlik güçleri tarafından arama yapıldı. Yarım saat süren incelemenin ardından ihbarın asılsız olduğu öğrenildi. Uçakta bulunan yolculardan Murat Bozdelen ise o anları, “AJet firmasından Erzincan için biletimizi aldık. Saat 23.55’te bindik. Biz 40 dakikada indiğimizi sandık. Bize bilgilendirme yapılmadı. İndikten sonra sadece, kadınlar ve çocuklar çıksın, dediler. Biz de internete girip öğrendik ki bomba ihbarı varmış. Sonra buraya geldik, mağdur olduk. Bana kalsa ben biletin parasını isterim ama öyle bir şey yapmıyorlar. 7 gün bekletiyorlarmış” şeklinde anlattı. Uçakta bulunan başka bir yolcu Ayhan Akkaya ise “Saat 12’ye beş kala bindik. Uçak Ankara’ya geri indi. Bize hiçbir şey söylenmedi. 2 saat uçağın içerisinde bekledik. Yetkililerden cevap alamadık. Biz neden beklediğimizi sorduk. Pilot bey bilgi verecek, dediler ama bilgi veren olmadı. Güvenlik güçleri silahları ile gelince biz tedirgin olduk zaten. İlk önce bayanları aldılar. Sonra bizi aldılar. Buraya getirdiler bizi ama burada da yetkili bulamıyoruz” dedi.
Bayburt Bayburt’ta basit yaralama suçunda taraflar TSK’ya bağış yapma şartıyla uzlaştılar Bayburt’ta ’Basit Yaralama’ suçunda taraflar Türk Silahlı Kuvvetlerine (TSK) 10 bin lira bağış yapılması noktasında anlaştılar, dosya mahkemeye intikal etmeden çözülerek kapatıldı. K.A ve B.N.K isimli iki arkadaş dışarıda vakit geçirdikleri sırada araçla yanlarına gelen H.A ve R.A isimli şahıslar tarafından darp edildiler. Darp edildikleri iddiasıyla emniyete başvuran iki arkadaş H.A ve R.A’dan şikayetçi oldular. Mağdurların şikayeti üzerine şüpheliler H.A ve R.A hakkında ’Basit Yaralama’ suçundan soruşturma başlatıldı. Cumhuriyet Başsavcılığının yürüttüğü çalışmalar sonucunda dosyadaki suçun uzlaştırmaya uygun bir suç olduğu belirlendi, dosya Bayburt Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosuna gönderildi. Uzlaştırma bürosu ekipleri, mağdur taraflarla uzlaşma şartlarını görüşmek için bir araya geldiler. Mağdur K.A ve B.N.K, TSK’ya bağış yapılması şartıyla şüphelilerle uzlaşacağını uzlaştırma bürosu ekiplerine bildirdiler. K.A’nın ve B.N’K’nın uzlaşma talebini kabul eden şüpheliler, TSK’ya 10 bin lira bağışta bulundular. Uzlaştırma Bürosu görevlilerinin titizlikle yürüttüğü çalışmalar sonucunda dosya mahkemeye intikal etmeden, çözüme kavuşturularak kapatıldı. Bununla birlikte, Uzlaştırma Bürosunda görevli Cumhuriyet Savcısı Asya Büşra Alim, taraflarla görüşme sağlayan uzlaştırmacılara titiz çalışmalarından ötürü teşekkür ederek, kişi onarıcı adalet anlayışına hizmet etme gayreti içerisinde olduklarını, kamuya yararlı edimleri Uzlaştırma Bürosu ekipleriyle birlikte gerçekleştirdiklerini ve çalışmaların özenle yürütüldüğünü vurguladı.
Bayburt Uzlaştırma Büro ekiplerince bir dosya daha çözüme kavuşturuldu Bayburt’ta özel bir diş kliniğine tedavi olmak için başvuran H.H.O isimli hasta, kendisine yanlış tedavi uygulandığı gerekçesiyle B.S.G isimli doktordan şikayetçi oldu. Mağdur H.H.O, şikayetçi olduğu doktorla Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı’na (TEMA) bağış yapma şartıyla uzlaşmaya vardı. Anlaşma sağlanan dosya ise Uzlaştırma Bürosu ekiplerinin çalışmaları sonucunda kapatıldı. H.H.O isimli bir vatandaş, tedavi olmak için gittiği özel diş kliniğinde diş hekimi B.S.G’nin kendisine yanlış tedavi uyguladığı iddiasıyla doktordan şikayetçi oldu, B.S.G, hakkında ’Taksirle Bir Kişinin Yaralamasına Neden Olma’ suçundan soruşturma başlatıldı. Dosyanın Bayburt Cumhuriyet Başsavcılığına intikal etmesi sonucunda dosya incelendi, suçun uzlaştırmaya tabi olduğu belirlendi. Devreye giren Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosu ekipleri, mağdur H.H.O ile görüşme sağladılar. Mağdur H.H.O, şüpheli B.S.G’den TEMA Vakfı’na 150 fidan bağışta bulunmasını istedi. Daha sonra şüpheli B.S.G ile bir araya gelen uzlaştırma bürosu ekipleri, H.H.O’nun talebini B.S.G’ye ilettiler. H.H.O’nun isteğini kabul eden doktor ise, 150 fidan karşılığında TEMA Vakfı’na 12 bin 800 lira bağışta bulundu. Mahkemelerin iş yükünün azaltılması amacıyla yapılan uzlaşma görüşmeleri sonucunda, taraflar edimli olarak uzlaşmayı kabul etmiş oldular. Uzlaştırma Bürosu ekiplerinin özverili çalışmalarıyla bir dosya daha sonuca vardırılarak, kapatıldı. Öte yandan, Uzlaştırma Bürosunda görevli Cumhuriyet Savcısı Asya Büşra Alim, kamu yararı gözeten çalışmaların özenle devam ettiğini bildirerek, Uzlaştırma Bürosu ekiplerine çalışmalarından ötürü teşekkürlerini iletti. Önceliklerinin kamu yararı olduğunun altını çizen Savcı Alim, Bayburt Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosu olarak çalışmaları özenle ve önemle yürüttüklerini söyledi.