GÜNDEM - 08 Aralık 2025 Pazartesi 14:24

Aras EDAŞ Genel Müdürü Akbaş; "Kriz senaryolarına karşı hazırlığımız mevcut"

A
A
A
Aras EDAŞ Genel Müdürü Akbaş; "Kriz senaryolarına karşı hazırlığımız mevcut"

Aras EDAŞ Genel Müdürü Fikret Akbaş, kriz senaryolarına karşı gerekli hazırlıklarının mevcut olduğunu söyledi. Akbaş, kurumun sorumluluk bölgesinde yaptığı çalışmaları detayları ile paylaştı.


Abonelerin yüzde 1,5’i etkilenecek


Ocak 2026 itibarıyla yürürlüğe girecek yeni uygulamada, yıllık 4 bin kilovatsaatin (aylık ortalama 333 kWh) üzerinde elektrik tüketen abonelerin artık devlet katkısından yararlanamaya-cağını hatırlatan Aras EDAŞ Genel Müdürü Fikret Akbaş, bölgede bu kapsama giren abone sayısının hizmet verilen toplam abonelerin yüzde1,5’ini oluşturduğunu söyledi. Geri kalan mesken abonelerinin devlet desteğinden yararlanmaya devam edeceğinin altını çizen Akbaş, "Bu tüketim eşiğini geçen abonelere mesajla bildirim yapılacak. İsterlerse ‘serbest tüketici anlaşması’ yapabilirler. İstemezlerse mevcut abonelik üzerinden devam ederler. Sadece devlet desteğinin azaldığını faturalarında görürler. Zaten, mesken abonelerinin dışındaki ticarethanelerdeki yıllık enerji tüketimi ortalama 15 bin kilovatsaati, tarımsal sulama abonelerinin yıllık tüketimi de150 bin kilovatsaati buluyor" dedi.


"Kriz senaryolarına hazırlıklıyız"


Doğu’da sorumluluk bölgesi olan Erzurum, Ağrı, Ardahan, Bayburt, Erzincan, Iğdır ve Kars illerinde yaşanabilecek krizlere hazırlıklı olduklarına dikkat çeken Genel Müdür Fikret Akbaş şöyle konuştu; "Kriz senaryoları üzerine çalışmamız elbette var, bu hemen hemen bütün sektörlerde olduğu gibi bizde de yürütülen bir süreç. Örneğin; Erzurum’un birdenbire tamamen elektriğinin kesilmesi durumunda ekiplerin ne yapacağı, teknik olarak nasıl hareket edeceğimiz gibi senaryolar hazırlanıp, bunlar üzerinden planlamalar yapılıyor. Biz enerji zincirinin son halkasındayız, büyük çaplı kesintiler genelde bizden kaynaklanmaz. Üretim tarafında bir sorun varsa geniş çaplı kesinti olur. Bizim kesintilerimiz daha çok lokal düzeyde olur. Buna yönelik her zaman hazırlıklıyız. Ancak deprem gibi büyük afetlerde ne yapacağımıza dair ayrı planlarımızda mevcut. Afet durumlarında geçmişte de görüldüğü gibi sistemi ilk ayağa kaldıran sektör genelde elektrik dağıtımıdır. Çünkü ekiplerimiz hem eğitimlidir hem de fedakarca çalışır.


Kayıp kaçak oranını düşürdük


Aras EDAŞ’ın sorumluluk bölgesindeki kayıp kaçak oranlarıyla ilgili bir soruyu yanıtlayan Ak-baş, eski hatlardan veya hatların mesafesinden kaynaklanan ya da şebekenin kendi doğasıyla alakalı kayıpları "teknik kayıp" olarak nitelendirdiklerini ifade ederek şunları söyledi; "Bunun yanında bir de kaçak var. Bu ikisini beraber değerlendirerek kayıp-kaçak olarak adlandırıyoruz.2013 yılında özel sektöre devir yapılırken yüzde44 olan kayıp kaçak oranı bugün itibari ile yüzde14’e düştü. Bu ciddi bir başarı. Özellikle Doğubayazıt, Patnos ilçelerinde çok fazlaydı. Erzurum’un, Kars’ın ve Iğdır’ın bazı ilçelerinde vardı yine. Yaptığımız mücadele ve özellikle teknolojik yatırımlarla bu oranlar düştü. Erzincan, Bayburt, Ardahan ve Erzurum’un güney ilçeleri hariç baktığımız zaman kayıp kaçakta Türkiye ortalamasının altındayız"


"Çalanlar hoyratça çalıyor"


Kaçak elektrik kullanımıyla ilgili gelen ihbarlara hassasiyetle yaklaştıklarını hatırlatan Akbaş, "Vatandaşlarımızın şunu da bilmesini isteriz ki, bu ihbarlar kesinlikle gizli tutuluyor. İhbar eden kişiyi kendi ekiplerimiz bile bilmiyor. Bu konuda çok titiz davranıyoruz. Dürüst vatandaşın da hakkını korumak zorundayız. Çalanlarda hoyratça çalıyor, dolayısıyla oranlar da bu yüzden yükseliyor. Trafo-pano arası abone kabloları, kırsaldaki nakil hatlarının alt kısımları ve pano-box (Elektrik dağıtım kutusu) kilitleri kırılarak çalınıyor. Hırsızlık olayları, sadece vatandaşların can ve mal güvenliğini tehdit etmekle kalmıyor, şirketimiz ve ülke ekonomisine de büyük oranda zarar veriyor" dedi.


Muhtarlara özel iletişim ağı


Kurum olarak müşteri memnuniyetine büyük önem verdiklerini vurgulayan Genel Müdür Fikret Akbaş, sorunlara hızlı ve etkin çözüm sağlamak adına 13 ayrı kanaldan çağrı aldıklarını belirterek, şunları söyledi; "Müşterilerimizin her türlü talep, soru ve şikâyetlerine anında yanıt verebilmek için 7 gün 24 saat hizmet veren bir çözüm merkezi oluşturduk. Hizmet erişimini kolaylaştırmak adına, yalnızca telefon değil; sosyal medya, canlı chat, mobil uygulama, e-posta, web sitesi, müşteri merkezleri gibi fazla farklı iletişim kanalını aktif olarak kullanıyoruz. Gelen arıza, bakım, aydınlatma veya enerji kesintisi bildirimleri, çağrı/çözüm merkezi ekibimiz tarafından alınıp derhal saha ekiplerine yönlendiriliyor. Böylece sorunlar sahada hızlıca ele alınıyor. Muhtarlarımızın bize kolayca ulaşabilecekleri sadece onlara özel bir iletişim kanalımız var. Ayrıca Türkiye’de sadece bizim kullandığımız Cimer benzeri bir ‘Arimer’ sistemimiz var. Burada da vatandaşlarımız sorunlarını hiyerarşik bir şekilde üst amirlere iletebilecekleri bir uygulamayla hizmet veriyoruz." Akbaş, bağımsız araştırma kuruluşları tarafından yapılan anketlerde, Aras EDAŞ’ın 21 dağıtım şirketi arasında müşteri memnuniyetinde Türkiye3.’sü olduğunu belirterek, bu başarıyı daha üst sıralara çıkarma çabasında olduklarını söyledi.


"Kışın hizmetlerimiz aksamıyor"


Bölgenin ağır kış şartlarının kurumun vatandaşa hizmet sunmasında bir engel teşkil edip etmediği yönündeki soruya da cevap veren Fikret Akbaş, kış için gerekli ekipmanları olduğu gibi personelin de bu anlamda eğitimli olduğunu kaydederek; "Kış şartlarında çalışabilecek vaziyette ekiplerimiz var, dolayısıyla herhangi bir ihtiyaç halinde hızlıca müdahale ediyorlar. Yatırımlarla ve bakımlarla şebekeleri iyileştiriyoruz yaz ve kış aylarında sorunları minimize etmeye çalışıyoruz. Buna rağmen bir arıza oluşursa kış şartlarında da sürekli müdahale ediyoruz. Yer yer kar motosikleti, atv kullanıyoruz. Gerekirse yaya gidiyoruz. Arızanın olduğu bölgeye bir şekilde mutlaka ulaşıyoruz" dedi. Son yıllarda insansız hava araçlarını (İHA)da kullanmaya başladıklarını ifade eden Akbaş, şu bilgileri verdi; "İHA’lar, özellikle arıza ve bakım amaçlı yaptığımız çalışmalarda önceden tespit için çok fayda sağlıyor. Eskiden dron yokken aşağıdan bakarak arızayı görmeye çalışıyorduk. Dronlar üstten fotoğraflama yaparak ekiplerin göremediği yerleri görünür hale getiriyor ve böylece ön tespitlerle bakım gerçekleştiriyoruz. İkinci kullanım alanımız ise projelendirme. Eskiden topograflar sahaya gidip ölçüm yapardı çünkü direkleri rastgele dikmiyoruz. Mutlaka hesabı, kitabı var ve bu ölçümlere dayanıyor. Şimdi bunu dronlarla çok hızlı şekilde yapıyoruz. Bu da bize ciddi zaman kazandırıyor. Teknoloji bu anlamda sürece dahil oldu. Ayrıca termal ci-hazlarımız da var. Bir ısınma ya da gevşeme varsa termallerle ölçüyoruz."


Aras EDAŞ’ın sosyal projeleri


Kurum olarak sosyal sorumluluk projelerine de ayrı bir önem verdiklerinin altını çizen Akbaş, özellikle kayak sporuna ciddi destek sağladıklarına değinerek, "Bunun yanında genç istihdamını artırmak amacıyla yeni mezun arkadaşlarımızı eğitim programlarımız-dan geçirerek sektöre kazandırıyoruz. Yine, bölgemizin göçmen kuş güzergâhında yer alması nedeniyle, hem kuşların hem de şe-beke altyapısının zarar görmesini engelleyecek önlemleri titizlikle uyguluyoruz. Geçmişte leylek popülasyonunun korunmasına yönelik başlattığım ve Avrupa’dan ödül alan proje, hala südrüyor. Bölgemizde ise sadece leyleklerle sınırlı kalmayıp tüm göçmen kuşların güvenliği için göç yolları üzerindeki hatlarda gerekli tedbirleri sosyal sorumluluk anlayışıyla hayata geçiriyoruz" şeklinde konuştu.


Kamu kurumlarıyla iyi ilişkilerimiz var


Aras EDAŞ olarak sorumluluk bölgesindeki illerde bulunan kamu kurumlarıyla uyum içinde çalıştıklarını söyleyen Akbaş, "Aslında biz de bir kamu hizmeti yapıyoruz. Yani devle tadına vatandaşa hizmet sunuyoruz. Biz vatandaştan topladığımız paralarla bu yatırımları yapıyoruz. Genellikle kamu kurumlarıyla bir problem yaşamıyoruz. Bazen belediyeler bizim bilgimiz dışında kazı yaptığında şebeke hatlarına zarar veriyor, bizi mağdur ediyorlar" dedi.


Şarj istasyonları sisteme ek yük getiriyor


Son dönemlerde sayıları artan araç şarj istasyonları ve çatı üstü güneş enerji santrallerinin (GES) mevcut şebekelerin yükünü artırdığını dile getiren Fikret Akbaş şunları söyledi; "Bölgemizde büyük ölçekli güneş enerji santrallerinin yanı sıra çatı üstü GES uygulamaları da giderek yaygınlaşıyor. Dolayısıyla neredeyse her evde küçük çaplı da olsa bir üretici oluşmaya başladı. Bu durum elbette dağıtım şirketleri açısından yeni zorlukları beraberinde getiriyor. Şarj istasyonlarının yüksek kapasitede elektrik çekmesi ve buna ek olarak hanelerde bireysel üretim tesislerinin bulunması, şebeke yönetimi açısından önemli riskler doğuruyor. Bu gelişmeleri sağlıklı şekilde yönetebilmek amacıyla bölgemizde hem yeni yatırımlar yapıyor hem de güçlü bir teknolojik altyapı kuruyoruz. Karşılaştığımız risklerin başında, aşırı tüketim ve dengesiz yüklenme nedeniyle bölgesel elektrik kesintilerinin artması geliyor. Aynı şekilde çatı üstü üretimlerin sisteme giriş-çıkış döngüsü hatlarımızda anlık dengesizliklere yol açıyor. Bu dengesizlikleri izleyebilmek ve hızlı müdahale edebilmek adına kapsamlı bir takip ve kontrol altyapısı oluşturmaya çalışıyoruz. Tüm bunlar yeni bir sistem, yeni bir yatırım alanı ve doğal olarak yeni bir maliyet kalemi anlamına geliyor. Ancak değişen enerji ekosistemi içinde bunu yönetmek zorundayız. Bölgedeki bu üretim yapıları henüz çok yüksek seviyelerde olmasa da hızla artış gösteriyor."


Özelleştirmeden itibaren 12 yılda 36 milyarlık yatırım


Doğu Anadolu’da 7 ile enerji dağıtım hizmeti veren Aras EDAŞ’ın, 2013 yılın-dan itibaren yaptığı yatırımların 36 milyar liraya yaklaştığı belirten Akbaş, "2026 yılında 7 milyar liralık bir yatırım yapacağız. Bu yatırımla ilgili EPDK’ya başvurduk. Kesintisiz, sürdürülebilir enerji için teknolojik kolaylıklardan faydalanarak daha kaliteli hizmet sunmanın gayreti içerisindeyiz" ifadelerini kullandı.


Kadın mühendis sayısında yüzde 900 artış


Aras EDAŞ’ın istihdam politikasıyla ilgili de bilgi veren Genel Müdür Akbaş, özellikle kadın istihdamı konusunda hassas olduklarına işaret ederek, "Kendi görev dönemime baktığımda aşağı yukarı80 civarında olan kadın çalışan sayısı bugün 272’yeulaşmış. Bu da yüzde 189oranında bir artış ediyor. Ben, aileye çok değer veren bir insanım. Şirketimizde de bu anlayış hakim. Her zaman çalışanlarımıza öncelik verir sonra işi düşünürüz. Dolayısıyla aileye ve kadına değer veriyoruz. Çünkü kadın eliyle yapılan işin kalitesine ve başarısına inanıyorum. ‘Kadın personeliniz arasında yönetici, saha personeli ya da mühendis var mı’ derseniz; mühendis sayısı 2014’te 7 iken bugün 72 kadın mühendise çıkmış. Kadın yönetici oranımız tüm yöneticiler içinde yüzde 14, toplam kadın çalışan oranımız yüzde 12. Yani yöneticilik tarafında da bir destek veriyoruz. Toplam çalışan sayımız yaklaşık 2 bin 350, kadın çalışan oranını yüzde 189 artırmışız, kadın mühendis oranı ise yüzde 900’ün üzerinde artmış. Son zamanlarda teknisyenlere ağırlık vermeye başladık. Üniversite okuyamamış kadın arkadaşlarımızın da iş gücüne dahil olmasını istiyoruz. Sahada sayaç okuyan, sayaç değiştiren kadın teknisyenlerimiz var. Teknik birimlerde bile çalışan kadınlarımız var" diye konuştu.



Aras EDAŞ Genel Müdürü Akbaş; "Kriz senaryolarına karşı hazırlığımız mevcut"

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bursa Otomotiv yan sanayinde küresel açılım hızlandı Küresel otomotiv tedarik sektöründe 2025 yılı; maliyet artışları, bölgesel talep daralmaları ve rekabet şartlarının sertleştiği bir dönem olarak öne çıkıyor. Türk otomotiv yan sanayi firmaları da bu tabloya karşı, uluslararası fuarlar, doğrudan müşteri ilişkileri ve hedef ülke programları ile pazar paylarını korumaya ve güçlendirmeye çalışıyor. Bursa merkezli ÜÇEL Kauçuk, 2025’i "küresel yeniden yapılanma yılı" ilan ederek dünya pazarlarında daha etkin bir stratejiye yöneldi. ÜÇEL Kauçuk Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü Hüseyin Oruç, şirketin bu dönemde beş prestijli fuarda Türkiye’yi temsil ettiğini, UİB ve BTSO’nun yurtdışı programlarına katıldığını ve farklı ülkelerde bağımsız müşteri ziyaretleri gerçekleştirdiğini söyledi. "Fuarlar, yeni iş birliklerine kapı açtı" Genel Müdür Hüseyin Oruç, bu yıl Haziran ayında düzenlenen Automechanika İstanbul’da önemli ilişkilerde bulunduklarını ifade etti. Oruç, yılın ikinci yarısında da küresel vitrindeki yerlerini koruyarak, Ekim ayında Fransa’daki Equip Auto Paris, Kasım ayının başında ABD’de gerçekleştirilen AAPEX Las Vegas ve Kasım ayının sonunda da Çin’de düzenlenen Automechanika Shanghai fuarlarına katıldıklarını belirtti. Oruç, bu organizasyonlarda ürün gamlarını ve AR-GE kapasitelerini uluslararası ziyaretçilere tanıttıklarını, farklı pazarlardan gelen yoğun ilginin de şirketin global hedeflerini desteklediğini aktardı. "Farklı kıtalara yayılan bu organizasyonlar, hem global görünürlüğümüzü artırdı hem de yeni iş birliklerinin temelini attı" diyen Oruç, şirketin üretim kalitesinin özellikle Avrupa ve Amerika pazarlarında yoğun ilgi gördüğünü ifade etti. UİB ve BTSO programları stratejiye yön verdi Fuarların yanı sıra Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) ve Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) tarafından düzenlenen yurtdışı sektör programlarına da katıldıklarını hatırlatan Genel Müdürü Hüseyin Oruç, beş farklı ülkede yapılan incelemelerin şirketin 2025-2028 ihracat planlamasına önemli katkılar sağladığını söyledi. Oruç, "Bu ziyaretlerde tedarik zinciri yapısı, rekabet şartları ve pazarın teknik ihtiyaçları sahada incelendi. Elde ettiğimiz veriler, ihracat stratejimizin temelini oluşturuyor" dedi. "Doğrudan müşteri ilişkisinin 2025’in kilidi olarak görüyoruz" Hüseyin Oruç, şirket Avrupa, Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Amerika’da gerçekleştirdikleri bağımsız müşteri ziyaretlerine de özel bir parantez açarak şunları söyledi; "Bu birebir ilişkiler sayesinde mevcut projeleri değerlendirdik, ürün performanslarına ilişkin geri bildirimleri yerinde aldık ve yeni talep trendlerini gözlemledik. Bu sayede uluslararası iş birliklerimizi derinleştirdik ve yeni projeler için güçlü bir başlangıç yaptık." "Sürdürülebilir büyüme hedefimizden taviz yok" ÜÇEL Kauçuk’un üretim gücüne, yenilikçi AR-GE yaklaşımına ve çevreci üretim modeline de değinen Oruç, şirketin gelecek dönem yol haritasını şu sözlerle özetledi; "Geleceğin pazarlarını bugünden hazırlıyoruz. Daha yüksek teknolojiye dayalı ürünler, çevreci üretim teknikleri ve müşteri odaklı mühendislik çözümleriyle global pazarda sürdürülebilir büyümeye kararlıyız."
Burdur DSİ’ye ait kepçe ile define arandığı iddiasını bölgede bulunan sigara izmaritinin DNA örnekleri aydınlatacak Burdur’da çalışma yapan Devlet Su İşleri’ne (DSİ) ait kepçe gece saatlerinde kimliği belirlemeyen şahıslar tarafından çalınarak yakındaki bir bölgede define arandığı iddiasını bölgede bulunan sigara izmaritleri aydınlatacak. İzmaritlerden alınan DNA’ların incelendiği bildirildi. Olay, geçtiğimiz günlerde Burdur’un Yeşilova ilçesine bağlı Alanköy’de meydana geldi. İddia göre, DSİ’nin bahse konu köydeki çalışması nedeniyle bölgede bulunan bir kepçe, kimliği belirlemeyen şahıs ya da şahıslar tarafından gece saatlerinde çalındı. Daha sonrasında şahıslar tarafından 700 metre uzaklıktaki bölgeye götürülerek burada define arandı. Yaklaşık 2 saat boyunca kepçeyi kullanan şahıslar daha sonrasında kepçeyi aldıkları gibi bırakarak kayıplara karıştı. Olay ise kepçedeki takip cihazı sayesinde ortaya çıktı. DSİ ekipleri tarafından durum ilk olarak jandarma bildirildi. Jandarma ekipleri tarafından yapılan çalışmalar neticesinde köyde yapılan çalışmada görevli ve kepçeyi kullanan DSİ personellinin ifadesine başvuruldu. İfadede personel durumdan haberinin olmadığını belirtirken şahısların bir mezarlığı kazdığı ve bir define bulamadıkları öğrenildi. Kazı çalışmasının yapıldığı yerde olayı gerçekleştiren şahıs ya da şahıslara ait olduğu düşünen sigara izmaritleri bulundu. Bu izmaritlerden çıkacak DNA testinin ardından olayı kimin gerçekleştirdiği tespit edileceği belirtildi.