GÜNDEM - 19 Şubat 2020 Çarşamba 12:25

50 yıl önce yapımına karşı çıkılan Boğaziçi Köprüsü, trafik yoğunluğunu karşılamakta zorlanıyor

A
A
A
50 yıl önce yapımına karşı çıkılan Boğaziçi Köprüsü, trafik yoğunluğunu karşılamakta zorlanıyor

Türkiye’nin İstanbul Boğazı üzerinde inşa ettiği ilk köprü olma özelliğine sahip olan 15 Temmuz Şehitler Köprüsü (Boğaziçi Köprüsü) aradan geçen 50 yıl sonra artan trafik yoğunluğunu karşılamakta zorlanıyor.

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) 1968 yılında Boğaz Köprüsü yapılmaması için “Boğaz Köprüsü, Türkiye ve İstanbul’un başına gelen en büyük felakettir” sözleri ile dava açmıştı. Dönemin CHP Eski Genel Başkanı Bülent Ecevit ise mitinglerde dahi "Köprüden zenginler geçecek. Hiç gereği yokken İstanbul'a asma köprü yapıyorlar" sözlerini sık sık kullandığı iddia edilmişti. Bugün ortalama günde 150 bin aracın geçtiği köprünün yapımının ne kadar haklı olunduğu bir kez daha ispatlanmış oldu.

15 Temmuz Şehitler Köprüsü, Karadeniz ile Marmara Denizini birbirine bağlayan İstanbul Boğazı üzerinde yer alan üç asma köprüden biri. Köprünün ayakları Avrupa Yakası'nda Ortaköy, Anadolu Yakası'nda Beylerbeyi semtlerinde. 20 Şubat 1970 tarihinde yapımına başlanan köprü, 30 Ekim 1973 tarihinde, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 50. yıldönümü şerefine Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk tarafından devlet töreniyle hizmete açıldı. 26 Temmuz 2016'da köprünün resmi adı, FETÖ mensuplarının askeri darbe girişimi sırasında köprüde hayatını kaybeden vatandaşların anısına 15 Temmuz Şehitler Köprüsü olarak değiştirildi.

2019 yılında günde ortalama 150 bin araç geçti

Yapım aşaması ile birlikte 50 yıllık bir geçmişe sahip olan köprü bugün gelinen noktada İstanbul’da bulunan araç trafiğini karşılamakta zorlanıyor. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2019 yılı Aralık ayı motorlu kara taşıtları verilerine göre, İstanbul'da trafiğe kayıtlı 4 milyon 190 bini aşkın araç bulunuyor. Boğaziçi Köprüsü, Avrupa ve Asya arasında sabit bağlantı olarak hem Türkiye hem de İstanbul ulaşım ağının çok önemli bir halkası. Köprüde, açılışından bugüne kadar trafik artışı beklenenin çok üstünde gerçekleşti. Köprünün ilk hizmete açıldığı yıl günlük ortalama araç geçişi 32 bin iken 1987'de bu sayı 130 bine, 2004 yılında ise 180 bine çıktı. 2019 yılında ise araç geçişi ortalama 150 bine yükseldi. Günümüzde Boğaziçi Köprüsünden yalnızca belediye, halk otobüsleri ve turist taşıma belgesine haiz otobüsler ile otomobil ve motosikletlerin geçişine izin verilmekte. Boğaziçi Köprüsü 1978'den beri yaya trafiğine kapalı hizmet veriyor.

50 yıl önce yapımına karşı çıkılan Boğaziçi Köprüsü, trafik yoğunluğunu karşılamakta zorlanıyor

50 yıl önce istemediler, bugün talebi karşılamakta zorlanıyor

Öte yandan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) 1968 yılında 1. Boğaz Köprüsü’nün yapılmaması için dava açmış, "Boğaz Köprüsü, Türkiye ve İstanbul'un başına gelen en büyük felakettir" açıklaması yapmıştı. Rahmetli Başbakan Adnan Menderes Boğaza köprü yapmak isteyince, İsmet İnönü 'yıkılır' diyerek karşı çıkmıştı. Diğer taraftan dönemin CHP Eski Genel Başkanı Bülent Ecevit’in de köprüyü istemediği tarihçiler tarafından sıkça dile getirildi. Ecevit’in mitinglerde dahi "Köprüden zenginler geçecek. Hiç gereği yokken İstanbul'a asma köprü yapıyorlar. Bu köprüden mutlu azınlık, zenginler geçecektir" sözleri dönemin gazete manşetlerinde sıkça yer aldı. CHP'li Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya da, "Boğazın güzelliğini bozar" ifadelerini kullandı. CHP'li Eski Maliye Bakanı Prof. Dr. Besim Üstünel ise, "Köprü akıl ve hesap işi değildir" iddiasında bulundu. Öte yandan bazı kesimler ise "Boğaz Köprüsü yerine Zap Suyu'na köprü yapalım" diyerek açık açık yatırımın önüne set oldu. O gün yapılmaması için davalar açılan ve akla hayale gelmeyecek sözler söylenen köprüden bugün günde yaklaşık 150 bin araç geçerek yapımının ne kadar doğru bir adım olduğu bir kez daha ispatlandı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bursa Yenişehir’de doğa yürüyüşü büyük ilgi gördü Yenişehir Belediye Başkanı Ercan Özel, 140 doğaseverle birlikte 12 kilometrelik doğa yürüyüşü gerçekleştirdi. Doğa tutkunlarına çağrıda bulunan Başkan Ercan Özel, Yenişehir’de keşfedilecek çok yer olduğuna dikkat çekerek, "Yenişehir’i doğa sporları ve alternatif turizm alanında daha güçlü bir noktaya taşımak için çalışmalarımıza kararlılıkla devam edeceğiz" dedi. Yenişehir’in doğal güzelliklerini tanıtmak, doğa turizmini canlandırmak ve ilçeyi yeni yürüyüş rotalarıyla daha cazip hale getirmek amacıyla organize edilen etkinlik, Bilecik’in Osmaneli ilçesine bağlı Avdan Köyü’nden başladı. Yürüyüş, Gölcük Yaylası’nda verilen mola ile devam ederken, katılımcılara burada ateş başında öğle yemeği ikram edildi. Doğanın eşsiz manzaraları eşliğinde gerçekleştirilen yürüyüş, Kızılhisar Mahallesi’nde sona erdi. 12 kilometrelik parkur boyunca katılımcılar hem temiz havanın tadını çıkardı hem de birlik ve beraberlik duygusunu pekiştirdi. Etkinliğe Yenişehir Belediye Başkanı Ercan Özel ve Garnizon Komutanı Albay İbrahim Feyzi Büğdüz’ün yanı sıra YENDAK, ANDA ve YAK ekipleri ile İbrahim Orhan Meslek Yüksekokulu öğrencileri, öğretmenler ve çok sayıda doğa tutkunu katılım sağladı. Etkinlik sonrası değerlendirmelerde bulunan Başkan Ercan Özel, Yenişehir’in doğal yapısının bu tür organizasyonlar için önemli bir avantaj sunduğunu belirterek, "Doğayla iç içe etkinlikler sayesinde hem sağlıklı yaşamı teşvik ediyor hem de ilçemizin sahip olduğu değerleri daha geniş kitlelere tanıtıyoruz. Bu çalışmalarımızı önümüzdeki süreçte artırarak sürdürmeyi hedefliyoruz" dedi. Yenişehir’in keşfedilmeyi bekleyen pek çok doğal alana sahip olduğunun altını çizen Başkan Özel, "Yaylaları, ormanları ve yürüyüş rotalarıyla ilçemiz adeta açık hava parkuru niteliğinde. Bu zenginliği sürdürülebilir turizm anlayışıyla değerlendirmek istiyoruz. Yenişehir’i doğa sporları ve alternatif turizmde güçlü bir marka haline getirmek için çalışmalarımıza aralıksız devam edeceğiz" ifadelerini kullandı.
Konya NEÜ Diş Hekimliği Fakültesi’nin yeni birimleri açıldı Konya’da Necmettin Erbakan Üniversitesi (NEÜ) Diş Hekimliği Fakültesi Dijital Simülasyon Merkezi, Mikroskop Destekli Eğitim Salonu Genel Anestezi Ünitesi Açılış Töreni düzenlendi. NEÜ Diş Hekimliği Fakültesinde düzenlenen törende konuşan Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Rıza Tunçdemir, "Bugün açılışımızı yapacağımız mikroskop destekli eğitim salonunda gerek öğrencilerimize gerek asistanlarımıza gerek dışarıda özelde muayenehanesi olan meslektaşlarımıza buraya davet ederek burada nitelikli güzel eğitimler vermeyi hedefliyoruz. Alanında uzman hocalarımızı eğitim salonuna davet ederek burada yine nitelikli eğitimler vermeyi hedefliyoruz. Bu anlamda zaten biliyorsunuz ki çok küçük bir alanda çalışıyoruz. Ağız ortamı çok küçük bir alanda çalışıyoruz. Bu mikroskoplar yaklaşık 12,5 kat dokuyu büyüterek çok daha başarılı çok daha uzun soluklu restorasyonlar yapmamıza vesile kılıyor. Yine birinci katta yapacağımız simülasyon laboratuvarında üçüncü sınıf öğrencilerimizle birebir hastayı simüle eden cihazlarımızla eğitim verdikten sonra dördüncü sınıfta kliniğe alarak bizzat dokuları simüle eden eğitim laboratuvarında eğitim aldıkları için daha özgüvenli daha başarılı bir şekilde kliniğe çıkıyorlar ve orada uygulamaların yapıyorlar" dedi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Cem Zorlu da, "Simülasyon merkezi öğrencilerimizin bizzat hastayla karşılaşmadan önce pratiğini daha hazır hale getirmesi bakımından önemli. Çünkü hastayla karşılaştığındaki heyecanını o esnada daha temkinli ve tecrübeli olarak rahatlıkla kontrol edebilecek, daha faydalı sonuçlar elde edebilecek. İkincisi piyasada para kazanacak. Bu da çok önemli. Üçüncüsü belki manevi açıdan çok daha önemli. Çünkü özel hastalarımıza hizmet edecek. Bu Türkiye’de çok az. Simülasyon merkezi Türkiye’de ilk. Bu açıdan da önem arz ediyor. Bu üç tane ünitemizin de fakültemize, üniversitemize, Konya’mıza, memleketimize hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum" diye konuştu.