SAĞLIK - 21 Eylül 2022 Çarşamba 12:17

'Alkateryan metoduyla kalıcı kilo kaybı sağlanabilir'

A
A
A
'Alkateryan metoduyla kalıcı kilo kaybı sağlanabilir'

Kilo vermede sporun yanında beslenme önemli rol oynuyor. Alkateryan metodu ile beslemeye vurgu yapan Holistik Beslenme ve Wellness Koçu Selen Gülbahçe, “Alkali beslenmenin biyokimyasını alıp bunu Akdeniz beslenmesinin felsefesiyle harmanladım. Akdeniz beslenmesi bir diyetten çok, bir çeşit yaşam tarzı felsefesi. Aynı zamanda bugüne kadar hakkında en çok araştırma yapılmış, uzun ve sağlıklı ömrü en çok destekleyen beslenme biçimi” dedi.

Alkali beslenmenin biyokimyası ile Akdeniz beslenmesinin felsefesini birleştirerek, Alkateryan metodunu oluşturan Holistik Beslenme ve Wellness Koçu Selen Gülbahçe, kendi beslenme metoduyla 4 binin üzerinde kişinin kalıcı kilo hedeflerine ulaşmasını sağladığını açıkladı. Gülbahçe, Alkateryan metodunun Türk mutfağıyla uyumlu olduğunu belirtti.

Diyet temelli beslenme modellerinin uzun vadede geçici çözümler olarak kaldığını dile getiren Gülbahçe, “Daha sürdürülebilir bir metot oluşturabilmek için Alkali beslenmenin biyokimyasını alıp bunu Akdeniz beslenmesinin felsefesiyle harmanladım. Akdeniz beslenmesi bir diyetten çok, bir çeşit yaşam tarzı felsefesi. Aynı zamanda bugüne kadar hakkında en çok araştırma yapılmış, uzun ve sağlıklı ömrü en çok destekleyen beslenme biçimi. Selenlehafifle Platformu’nda da bu beslenme yöntemine ilişkin önerilerde bulunuyorum” dedi.

Türk mutfağına en yakın beslenme modeli

Akdeniz beslenmesi özellikle Ege ve Akdeniz bölgelerindeki beslenme biçimine yakın olduğunu aktaran Gülbahçe, "Bu beslenme biçimi, bol zeytinyağlı, sebze ve balık ağırlıklı öğünleri temel alıyor" dedi.

Diyetlerin aksine Akdeniz beslenmesinin kısıtlayıcı olmadığını, hiçbir besini hayatımızdan çıkarmadığını da ifade eden Gülbahçe, “Akdeniz beslenmesinde yasaklar, katı kurallar, kalori saymaca yoktur. Temeline sebzeleri, bitkileri, baharatları ve zeytinyağını alması açısından Alkali beslenmeye benzer ama çok daha sürdürülebilir bir yaklaşımdır" açıklamalarında bulundu.

"Alkateryan metodu gündelik hayatın koşuşturmacasına ayak uyduruyor"

Gülbahçe, sözlerine şöyle devam etti: "Alkateryan metodunda bilinen diyetlerde olan besin gruplarını hayatımızdan çıkarmak, kısıtlamalar, kalori saymalar, makro besin hesabı yapmalar hatta porsiyon kavramı bile bulunmuyor. Alkateryan metodunu uygulayanlar dengeleme mantığını anlayarak, bedenini dinlemeyi öğrenerek, doğru beslenmeyi hayatına entegre edebiliyor ve bunu yaparken de diyet yapmadan hızlıca hem kilo verebiliyor hem de wellness hedeflerine ulaşabiliyor."

Diyet yapmadan hızlı, kalıcı, sürdürülebilir kilo kaybının yanı sıra Alkateryan metodunun diğer sağlıklı yaşam hedefleri için de birçok fayda sunduğunun altını çizen Gülbahçe, danışanlarının ilk ayda yağdan 4 ila 14 kg arasında kilo kaybı gözlemlediğini söyledi. Alkateryan metodunun daha enerjik hissetmek isteyenler için de birebir olduğunu dile getiren Gülbahçe, “Alkateryan beslenmeyle kalıcı kilo kaybı sağlamanın yanında, daha sağlıklı bir sindirim sistemine, parlayan saçlara, sağlıklı bir cilde, daha güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olabilirsiniz. Alkateryan metodu aynı zamanda kadınların adet dönemlerini çok daha rahat geçirmesini, ödem ve şişliklerin azalmasını da sağlıyor" ifadelerini kullandı.

Danışanlarının çoğunun yoğun hayat temposuna sahip kişiler olduğunu vurgulayan Gülbahçe, bu nedenle beslenme düzeninde vitamin ve mineral bakımından yoğun besinlerin yer almasının önemli olduğunu söyledi. Gülbahçe, “İşlenmemiş besinler, sebzeler, meyveler, çiğ kuruyemişler, tahıllar, baklagiller, balık, organik tavuk, tofu, yumurta gibi kaliteli protein kaynakları çok değerli. Bu seçeneklerin besin değeri yüksek olduğundan hem enerjiyi artırmada hem de stres yönetiminde etkili olurlar” dedi.

Alkateryan metodunun olmazsa olmazının sebzeler ve bitkiler olduğunu ifade eden Gülbahçe, “Alkateryan metodumun merkezinde Alkali beslenme olduğundan ağırlıklı tüketilen besinler pH’ı 7’den yüksek yani alkali besinlerdir. Yani Alkateryan metodunda olmazsa olmaz yiyecekler, sebzeler ve bitkilerdir. Sebze deyince aklınıza sadece çiğ sebze gelmesin zeytinyağlı taze fasulyeden tutun, fırında pişmiş bol baharatlı sebzeler, rengarenk karışımlar, çin usulü tavada pişmiş stir fry tipi sebzeler, salatalar, tencere yemekleri gibi her türlü sebzeyi düşünebilirsiniz” dedi.

Gülbahçe, kalıcı ve sürdürülebilir kilo kaybı için zorlanmadan, aç kalmadan, rahatlıkla uygulanabilecek 3 günlük bir Alkateryan menü örneğini de paylaştı.

Gülbahçe, kalıcı kilo kaybı için 3 günlük örnek Alkateryan menüsünü şöyle sıraladı:

1’inci gün sabah: İstenilen 2 veya 3 adet meyve ile meyve salatası içerisine tarçın, 10 çiğ kuruyemiş ve 2 yemek kaşığı yoğurt. Öğlen: 4-5 yemek kaşığı tahıl veya baklagil (kinoa/mercimek/karabuğday/maş fasulyesi/nohut) ve bolca çiğ salata. Ara: 4 kereviz sapı veya 2 salatalık ve bitki çayı. Akşam: Balık veya tofu ya da yumurta ve yanına salata ya da zeytinyağlı sebze.

2’nci gün kahvaltı öncesi: 1 porsiyon meyve ve tarçın (veya 1 meyveli bol sebzeli smoothie) Kahvaltı: 2 yumurtalı omlet veya menemen ya da haşlanmış yumurta (veya çırpılmış tofu) ve bol sebze, 6-8 zeytin (veya çeyrek avokado). Öğlen: Protein ve salata (salatada keten tohumu veya chia tohumu olsun 1 yemek kaşığı). Ara: 1 porsiyon meyve ve tarçın. Akşam: Zeytinyağlı sebze ve bolca salata

3’üncü gün sabah: Chia pudding (1 yemek kaşığı bal karıştırıp geceden dolaba koyulabilir. Sabah üzerine 1 adet meyve rendelenebilir ve tarçın eklenebilir) Öğlen: 6 yemek kaşığı Türk usulü zeytinyağlı sebze ve 1 dilim ekşi maya ekmeği veya karabuğday ya da siyez ekmeği. Ara: 1 meyve ve tarçın. Akşam: Balık ve salata.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Malatya Uzmanından yapay zeka uyarısı: "Evcilleştirmezsek aileyi yıkar" İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İsmail Şan, yapay zekanın günlük hayatta birçok farklı alanda yaygın olarak kullanıldığını söyledi. Yapay zekayı ‘vahşi bir hayvana’ benzeten Prof. Dr. Şan, "Bu vahşi hayvanı evcilleştirmezsek büyüdüğünde aileyi yıkma potansiyeline ulaşır" dedi. Eğitimden sağlığa, hukuktan savunma sanayisine kadar birçok alanda artık yapay zekanın yok sayılamayacak düzeyde başarılı işlere imza attığını belirten Prof. Dr. Şan, bilinçli kullanım uyarısında bulundu. Eğitim bilimlerinde yapay zekayı sıkça kullandığını ifade eden Prof. Dr. Şan, "Derslere hazırlanma ve ders sırasında yapacağımız etkinlikleri sürdürme konusunda işimizi çok kolaylaştırıyor. Ders planı hazırlamak eskisi kadar zor değil. Küçük birkaç komutla işlerimi halledebiliyorum. Öğrencilerle ders sırasında etkileşimi kurmak daha kolay. Onlardan gelen dönüşleri birkaç saniye içinde analiz edip ne öğrenmişler, neyi yanlış öğrenmişler bunları analiz etmek çok kolaylaştı" dedi. "Aileyi yıkma potansiyeli olduğunu öngörüyorum" Yapay zekâ kullanımında insanların bilinçlendirilmesi gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Şan, "Vatandaşın bilinçlenmiyor olmasının ne zararı var diye sorabilirsiniz. Yapay zekayı yeni doğmuş vahşi bir hayvana benzetiyorum. Biz bu vahşi hayvanı evcilleştirmezsek bir süre sonra büyüdüğünde evimizin duvarlarını, kapısını, penceresini yıkabilir. Aileyi yıkma potansiyeli olduğunu öngörüyorum. Yapay zekanın girmediği bir taraf yok. Çocukların oyuncaklarında yapay zekâ artmaya başladı. Hastanelerde sağlık takibinden hukuka kadar birçok alanda arttı. Günlük hayatımıza baktığımda ise arabalardaki kısa fardan uzun fara geçmesi bir yapay zeka unsuru. Aynı şekilde çarpışma önleme sistemleri bir yapay zeka unsuru. Bunları düşündüğümüzde neredeyse hayatımızın her yerinde var. Özellikle cep telefonlarının kişisel asistanlarının bizi sürekli takip ettiği bir çağdayız" ifadelerini kullandı. Yapay zekanın küçümsenemeyecek bir konumda olduğunu belirten Prof. Dr. Şan, "Yapay zekanın ‘yapay’ ön ekinden rahatsızım. Yapay dediğimiz zaman biz onu küçümsemiş oluruz. Sizin, benim gibi bir zekâ. Dolayısıyla doğal ve yapay ayrımı zekâ kelimesine çok gitmiyor. Bunun yerine ‘tamamlayıcı’ ifadesini kullanmak daha doğru" şeklinde konuştu. "Henüz evcilleştirilmemiş bir hayvan" Prof. Dr. Şan, yapay zeka kullanırken dikkat edilmesi gerekenler için de "Varsayalım ki evcil bir hayvan besliyoruz. Bu hayvanı beslerken bile çok dikkat etmemiz gerekir ki bu henüz evcilleştirilmemiş bir hayvan. Dolayısıyla herhangi bir hayvanı evcilleştirme sürecinde ne yapmamız gerekirse burada da bunu yapmamız gerekir. Evimizi yapay zekaya teslim edip kenara çekilmek büyük bir hata olduğu gibi ilişkiler sırasında ebeveynlerin teknolojik cihazlara dalması olayından uzak durulması gerekir. Bu aynı zamanda çocuklarda teknoloji kullanımı merakını artırıyor. Akabinde bilimsel körelme geliyor" diye konuştu.
Gaziantep İğne ipliğe adanan bir ömür Gaziantep’te yaşayan 71 yaşındaki Müslüm Demirdöken, bir ömrü dikiş makinesi başında geçirdi. Terzilik mesleğine henüz 13 yaşındayken çırak olarak başlayan Demirdöken, memur olarak görev yaptığı dönemde bile mesleğini sürdürdü. Çocuk yaşlardayken ustasından öğrendiği terzilik mesleğini ilerlemiş yaşına rağmen sürdüren Müslüm Demirdöken, aradan geçen 55 yıla rağmen mesleğini ilk günkü aşkla yapmaya devam ediyor, çalışma azmini de ilk günkü gibi koruyor. 13 yaşındayken çırak olarak çalışmaya başladığı terzilik mesleğini öğrendikten sonra zamanla işinde ilerleyen Demirdöken, kendi iş yerini açtığı dönemde bir taraftan da memurluk sınavlarına hazırlandı. 1980 yılında girdiği memurluk sınavını kazandıktan sonra Gaziantep İl Gençlik ve Spor Müdürlüğü’nde memur olarak görev yapmaya başlayan Demirdöken, görevli olduğu kurumundaki mesaisinden sonra terzi dükkanında mesleğini sürdürdü. 27 yıl boyunca memurluk yaptığı dönemde hem görevli olduğu kurumunda çalışan hem de mesaisi bittikten sonra açtığı iş yerinde mesleğini sürdüren Demirdöken, emekli olduktan sonra da mesleğini sürdürdü. 13 yaşında eline aldığı iğne ipliği 71 yaşına gelmesine rağmen bırakamayan Demirdöken, çok sevdiği mesleği terzilikte 55’inci yılına girdi ve çalışma azmiyle gençlere örnek oluyor. Emekli olmasına ve yaşı ilerlemesine rağmen atölyesinden kopamayan Demirdöken, çocuklarının ve çevresindekilerin de "artık emekli ol" çağrılarına rağmen her gün sabah erkenden geldiği dükkanında akşam saatlerine kadar mesai yapıyor. Mesleğini ölene kadar devam ettirmekte kararlı olan ve 55 yılı geride bıraktığı mesleğini çok severek sürdüren Demirdöken, sağlığı el verdiği ve ömrü yettiği müddetçe kimsenin kendisini makinenin başından kaldıramayacağını, elinden de iğne, iplik ve makası alamayacağını belirtti. İş hayatına erken yaşta çalışarak başladığını anlatan Müslüm Demirdöken, "İlkokul 5’e gidiyordum. O zaman bir ağabeyimin tanıdığıyla ilkokulu bitirmeden mesleğe başladım. Bana mesleği öğreten Remzi Zirek ustamla uzun yıllar çalıştım. Hemen hemen 11 sene birlikte çalıştık. 11 sene sonra askere gittim. Askerden geldikten sonra yanından ayrıldım. Remzi Başdurk diye biriyle tanıştım. Bir müddet onunla çalıştıktan sonra kendi iş yerimi kurmaya karar verdim. 1983 yılında Ahmet diye bir arkadaşım vardı, kendisiyle ortak olduk. Daha sonra dükkanı arkadaşıma bıraktım. Ben memurluk sınavları vardı ve o sınava girdim. Sınavı kazandım ve memurluğa başladım. Bir süre Milli Eğitim Müdürlüğü’nde çalıştım. Ondan sonra oradan yatay olarak Gençlik ve Spor İl Müdürlüğüne geçtim. 25 senemi Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde geçirdim ve emekli oldum" dedi. Gençlik ve Spor İl Müdürlüğündeki işini çok sevdiğini belirten Demirdöken, "O dönem Gençlik ve Spor İl Müdürümüz İsmail Kurt vardı. İsmail Kurt, bize çok yakınlık gösterdi, iyilik yaptı, yanına aldı. Onunla beraber çalıştık. bilet satardık, saha hazırlardık, temizlik yapardık. Çimlerin bakımını yapar ve biçerdik, saha çizerdik. Sahayı maçlara hazırlardık. Memur olarak çalışıyordum. Kadromuz memurdu" şeklinde konuştu. Memurluk yaptı dönemde de mesleğinden kopmadığını belirten Demirdöken, "Ben terzilik mesleğini severdim. Ben memurluk yaptığım dönemde de çalışırdım. Saat 17.00’dan sonra gece 01.00’e kadar çalışırdım. Terzilik mesleğinden hiçbir zaman kopmadım. Terzilik mesleğini severdim. Ömrüm yettiği ve sağlığım el verdiği müddetçe de çalışmaya devam edeceğim. Allah ömür verirse hep çalışacağım. Ben mesleğimi sevdim" ifadelerini kullandı. Mesleğin unutulmaya yüz tutmasından ve nitelikli personel yetişmemesinden yakınan Demirdöken, "Eskiden terzi ustası, bir öğretmen, bir doktor ve bir savcı kadar değeri vardı. Terzi ustaları parmakla gösterilirdi. Zaten o zaman tek bir-iki meslek vardı. Bir terzilik ve birde berber vardı. O dönemlerde öğretmene ev bile vermezlerdi. Esnafa verirlerdi. Şimdi tam tersi oldu. Şimdi esnafa ev vermiyorlar, memur diye öğretmene veriyorlar. Çünkü öğretmenin arkasında devlet var ve öğretmenin belirli bir maaşı var. Esnaf ya çalışıyor ya hiç çalışmıyor. Ya kazanıyor ya kazanmıyor. Ya iş oluyor ya olmuyor. Eleman zaten yok, kalmadı. Bizim dönemimizde aileler okul tatil olmadan çocuğunu bir işe yerleştirir ve yerini yapardı. Çocuğunun meslek sahibi olmasını isterdi. Fakat şu an eleman yok. Terzilikte bitti. Hemen hemen tüm terzi ustaları tek başına elamansız çalışıyor" diye konuştu.
Kocaeli Çöp evlerin altındaki gizli tehlike Kişinin ’atarsa başına kötü bir şey geleceği’ korkusuyla eşyalardan kopamadığı istifçilik hastalığı, tedavi edilmediği takdirde yaşamı tehdit eden boyutlara ulaşabiliyor. Uzman Klinik Psikolog Ece Çalışkan, özellikle çöp ev vakalarının patolojik bir tablo olduğuna dikkati çekerek, "Sadece istiflenen eşyaları ortadan kaldırmak ya da üzerine gitmek yeterli olmaz. Altta yatan psikolojik süreçlerin ele alınması gerekir" dedi. Toplumda genellikle ’biriktirme merakı’ olarak algılanan ancak ilerleyen evrelerde yaşam alanlarını çöp eve dönüştüren istifçilik davranışının, Obsesif Kompulsif Bozukluğun (OKB) bir yansıması olduğu değerlendiriliyor. Uzmanlar, nesnelere aşırı anlam yüklenmesiyle başlayan bu sürecin, profesyonel destek alınmadan sadece temizlik çalışmalarıyla çözülemeyecek patolojik bir sorun olduğuna dikkati çekiyor. VM Medical Park Kocaeli Hastanesi’nden Uzman Klinik Psikolog Ece Çalışkan, istifçilik davranışının psikolojik temelleri ve bu durumun bireyin yaşamına etkilerine ilişkin açıklamalarda bulundu. Çalışkan, istifçiliğin kişinin nesnelere aşırı anlam yüklemesiyle ortaya çıktığını ifade etti. "Attığında başına bir şey geleceğini düşünebiliyor" İstifçilik davranışının genellikle OKB ile ilişkili olduğunu belirten Çalışkan, "İstifçilik davranışı, OKB’nin bir davranış şekli olarak karşımıza çıkar. Kişi, anlam yüklediği nesneleri ya da batıl ve büyüsel inançlarla saklayabilir. Attığında başına bir şey geleceği ya da o nesneyle ilgili bir sorumluluk duygusu oluşacağı düşüncesiyle bu davranışı sürdürebilir" dedi. "Çöp evler patolojik düzeyi gösteriyor" İstifçiliğin her zaman aynı düzeyde görülmediğini dile getiren Çalışkan, "İstifçilik patolojik bir bulgu olarak kabul edilir. Çöp evler, istifçilikte en sık rastladığımız ve artık çok ileri düzeyde patolojik olan durumlardır. Daha makul ve kişinin işlevselliğini bozmayacak koleksiyonlar ise her zaman patolojik kabul edilmez. Ancak çöp evler, istifçilik davranışının ciddi ve tedavi gerektiren sonucudur" diye konuştu. "Mutlaka profesyonel ruhsal destek alınması gerekir" Patolojik düzeydeki istifçiliğin mutlaka ruhsal destekle ele alınması gerektiğini vurgulayan Ece Çalışkan, "Eğer bu durum OKB ile uyumlu bir istifçilikse, mutlaka profesyonel ruhsal destek alınması gerekir. Sadece istiflenen eşyaları ortadan kaldırmak ya da üzerine gitmek yeterli olmaz. Altta yatan psikolojik süreçlerin ele alınması gerekir" şeklinde konuştu. "Yakınları mutlaka destek için başvurmalı" Çalışkan, istifçiliğin kişinin günlük yaşam işlevselliğini ciddi şekilde bozduğunu da ifade ederek, "OKB, dünyada kişinin işlevselliğini bozan temel ruhsal hastalıklar arasında yer alıyor. Eğer bir kişi, yakınının böyle bir durumda olduğunu gözlemliyorsa, mutlaka ruhsal yardım için başvurmasını öneririm" ifadelerini kullandı.