GÜNDEM - 17 Temmuz 2023 Pazartesi 12:34 | Son Güncelleme : 17 Temmuz 2023 Pazartesi 14:52

Çalışan annenin en önemli gündemi 'çocuk bakıcıları'

A
A
A
Çalışan annenin en önemli gündemi 'çocuk bakıcıları'

Büyükşehirlerde çalışan annelerin en önemli sorunu, çocuklarını emanet edebilecekleri güvenilir bir bakıcı. Kimi ‘çocuğuma annane şefkatiyle yaklaşabilecek yaşça büyük bir ablamız olsun’ derken kimi de enerjik ve alanında eğitimli bir dadı hayal ediyor. 

Bu durumda olan annelerin ise iki tercih şansı var. Birincisi kendi çevrelerinden biri ile anlaşmak olsa da bu imkana sahip olamayan aileler çoğunlukta. İkincisi ise devlet denetimi altında çalışan ‘Özel İstihdam Büroları’ yani ‘Resmi Bakıcı Ajansları’.

Bakıcı ajansları 2003 yılından bu yana Çalışma Bakanlığı tarafından denetlemeye alınmış resmi kurumlardır. Buralara iş başvurusunda bulunan adaylar sabıka kaydı başta olmak üzere, sağlık raporlarını ve ikametgahlarını bildirmek zorundadır. Bu şartları sağlamaları ailelerin adaylarla görüşme öncesinde yapmaları gereken güvenlik kontrollerini ajansların yapmasını zorunlu kılar. Profesyonel bir ajans ile çalışmanın diğer bir kolaylığı ise istediğiniz kriterlere uygun adayların ön mülakatlar sonucunda elenerek ve referans kontrolleri yapılarak karşınıza getirilmesidir. 

Çocuklarımız söz konusu olduğunda işi şansa bırakmayız. Günümüz büyükşehir yoğunluğunda zamandan da tasarruf etmek adına ailelerin güvenilir bir bakıcıya hızlıca ulaşmaları için yapmaları gereken ise bu firmalar arasındaki en profesyonel ile iletişim kurabilmektir.

Ülkemizde en çok tercih edilen resmi firmalardan biri İstanbul ve İzmir gibi iki büyük şehirde 3 merkeziyle hizmet veren Alya Danışmanlık. Çocuk bakıcı, hasta bakıcı, ev temizlik elemanları gibi ev personeli istihdamında uzmanlaşmış olan Alya Danışmanlık, 15 yılı aşkın tecrübesiyle bugüne kadar 6.000’den fazla ailenin eleman ihtiyacına çözüm buldu.

Bu kadar önemli bir konuda özellikle ilk kez bakıcı alacak olan aileler için Alya Danışmanlık şirket müdürü Rabia Şeyma Kuvan ile ‘çocuk bakıcısına sorulması gereken sorular’ hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik.

Çalışan annenin en önemli gündemi 'çocuk bakıcıları'

Merhaba. Öncelikle kendinizden ve bu işe nasıl başladığınızdan biraz bahseder misiniz?

Merhaba. Ben 21 yaşından beri ailem ile beraber bu sektörde başı çeken firmalardan biri olan Alya Danışmanlık’ta aktif bir şekilde çalışıyorum. Başlarda aileme yardım etmek için işe başladığım şirketimizde 2015 yılından beri müdür olarak görev almaktayım ve Bakırköy şubemizin başındayım. 15 yıl öncesinde kendi yaşlımıza eleman ararken tanıştık danışmanlık şirketleri ile ve bu sektörün aileler için ne kadar önemli olduğunu süreci yaşayarak öğrendik.

Sizce aileler için bakıcı bulmak neden bu kadar zor?

Bakıcı bulmanın zorluğu öneminden kaynaklanıyor. Bir fabrikaya eleman aldığımızda aday eğitimine göre değerlendirilir ama aynı çatı altında yaşayacağımız ve en önemlisi yaşlımızı ya da çocuğumuzu emanet edeceğimiz kişiyi seçmek ailemize üye seçmek gibidir. Eğitimi, kültürü, temizlik anlayışı, konuşma ve giyim tarzı, referansları gibi birçok maddede değerlendiririz adayları. Bu süreci kendi içinde çözebileceğini düşünen çoğu ailemiz uzun uğraşlar ve yorgunluk sonucunda yine bize dönmektedir. Çünkü kendileri ilan verseler de büyükşehirlerde yaşayan hiçbir ailemizin o kadar fazla aday ile mülakat yapacak zamanı olmuyor.

Bakıcı olmak için şirketinize başvuran kaç aday var? Bu başvuruları ailelere nasıl ulaştırıyorsunuz?

Tatiller ve özel günlerde değişmekle beraber ayda ortalama 80 ila 100 özgeçmiş kayıt etmekteyiz. Bakıcı olmak için şirketimize başvuran adaylardan yarısı ilk mülakatta elenir. İlk görüşmede uygun olduğunu düşündüğümüz adayların arasından ailelerimizin kriterlerine uygun olanların bilgilerini 4 ayrı şekilde kayıtlarımıza geçiyoruz. Eleman arayışında bulunan ailelerimizin talebine göre kendileriyle öncelikle mesaj – mail yoluyla bilgi paylaşımında bulunuyoruz. Özgeçmişlerini uygun buldukları adaylar ile isterlerse telefon üzerinden görüntülü görüşme yaptırıyoruz isterlerse de ofisimizde ya da ailemizin ikamet adresinde yüz yüze görüşme organize ediyoruz.

Sizi diğer firmalara göre öne çıkaran nedir?

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı tamamen resmi çalışan şirketimiz diğer firmalardan farklı olarak ailelerimize 2 ay boyunca “sınırsız eleman değişikliği” hakkı vermektedir. En uygun elemanı bulana kadar yeni aday yönlendirmesi yapıyoruz. 

Bunun anlamı iki taraf için de zaman kaybı olmaması adına ailelerimizin her seferinde ilk kez eleman alıyormuş gibi ilgili ve özverili bir hizmet görecek olmalarıdır.

Şirketiniz ile ilgili gelecek hedefleriniz neler?

Kadın istihdamının her geçen gün arttığı düşünüldüğünde yıllar geçtikçe bakıcılara daha çok ihtiyaç duyacağımız elzemdir. Dolayısıyla zaman içinde bize daha çok iş düşmektedir. Birinci hedefimiz Ankara, Antalya gibi büyükşehirlerimize de ofisler açıp, eğitimli personellerimiz ile oradaki ailelerimize de profesyonel hizmeti götürebilmek.

İkinci hedefimiz ise Avrupa’da çalışmak isteyen bakıcı adaylarımızın önünü açmak. Bunu da Almanya, Hollanda ve İsviçre gibi genç nüfusun hızla tükendiği ülkelerin yabancı işçi alım yasaları kapsamında gerçekleştirmek istiyoruz. Şu anda Avrupa’ya sadece Bulgaristanlı ve Romanyalı gibi Avrupa vatandaşlarımızı gönderebilirken, kısa bir zaman sonra Türk vatandaşlarımızı da Avrupa’da iş sahibi yapabilmek için hazırlıklarımız devam etmektedir.

Profesyonel bir şirket yerine kendi imkanları ile bakıcı arayan ailelerimiz için öneriniz var mı?

Tabii. Ülkemizde ev personeli olarak en çok ihtiyaç duyulan elemanlar çocuk bakıcıları. Kendi imkanları ile bakıcı arayacak zamanı olan ailelerimiz için, bir çocuk bakıcısı adayına mülakatlarda sorulması gereken 15 soruyu aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz. 

Çocuk Bakıcı Sorulması Gereken Başlıca Sorular

Hepimizin çocuk bakıcısına sorması gereken ilk 5 Soru;

•    1. Sigara içiyor musunuz?
•    - Çocuk bakıcı adayının çocuğunuzun yanında veya evinizin herhangi bir bölgesinde sigara ve benzeri kötü alışkanlıklar kullanıyor olması söz konusu bile değildir.

•    2. Herhangi bir konuda alerjiniz veya hastalığınız var mı?
•    - Evetse detay vermesini isteyiniz. Hastalık veya alerji durumu kabul edeceğiniz seviyede ise, acil bir durumda nasıl müdahale etmeniz gerektiğini sorunuz..

•    3. İlk yardım hakkında bilginiz var mı?
•    - Çocuğunuza acil durumlarda müdahale edebilmesi gerekir.

•    4. Neden çocuk bakmak istiyorsunuz?
•    - Mecbur kaldığı için değil ( Lütfen tanıdıklarınız vasıtasıyla görüştüğünüz çocuk bakıcı adayının mecburiyetten bu işi yapmak zorunda kaldığını hissettiyseniz görüşmeyi sonlandırın! ), çocukları sevdiği ve bu işi meslek edindiği için çocuk bakıcılığı yapıyor olması gerekir.

•    5. Sabırlı mısınız?
•    - Çocuk bakıcısında bulunması gereken en temel özelliklerden biri de sabırlı olmasıdır.

Hepimizin Çocuk Bakıcısına Sorması Gereken İkinci 5 Soru: 

•    1. Eğitim durumunuz nedir?
•    2. Çocuk bakımı deneyiminiz var mı?
•    3. Çocuğun ihtiyacı olan konularda yeterliliğiniz?
•    - Bebek – çocuk yemekleriyle ilgili bilgisi
•    - Bebeğiniz 1 yaşının altında ise, kaçıncı ayda hangi tip oyuncaklarla oynayabileceği hakkındaki bilgisi
•    - Çocuk oyun ve aktiviteleriyle ilgili bilgisi
•    4. Ulaşım probleminiz var mı?
•    5. Haftada … gün ve ……-…... saatleri arasında çalışabilir misiniz?
•    - Cevabın istenildiği gibi olup olmadığı, sizin bakıcınızdan beklentilerinize göre değişiklik göstermektedir.

Hepimizin Çocuk Bakıcısına Sorması Gereken Üçüncü 5 Soru:

•    1. Bu işi ne kadar süreyle yapmayı planlıyorsunuz?
•    - Cevabın istenildiği gibi olup olmadığı, sizin bakıcınızdan beklentilerinize göre değişiklik göstermektedir.
•    2. Medeni durumunuz nedir?
•    - Evli ise eşinin ne iş yaptığı
•    - Bekarsa yakın zamanda evlenmeyi düşünüp düşünmediği ( Çocuk bakıcı ailenizin üyesi gibi olacağından yukarıdaki gibi özel hayatla ilgili soruları sormaktan çekinmeyiniz )
•    3. Kendi çocuğunuz var mı?
•    - Varsa yaşları ve eğitim durumlarını sorunuz. Çocuk bakıcı adayınızın çocuklarının hakkında bilgi sahibi olmanız gereklidir. Ve çocuğunuza bakacak olan kişinin kendi çocuklarıyla olan iletişimi önemli bir referanstır.
•    4. Referanslarınız?
•    5. Maaş beklentiniz nedir?

Bakıcı arayışında olup adaylarla mülakat yapacak zamanı olmayan ailelerimiz, profesyonel bakıcılarla hemen bir araya gelebilmek için İstanbul / Bakırköy, İzmir / Alsancak ve İzmir / Karşıyaka ofislerimizle alyaik.com adresinden ya da 02126601646 numaralı telefon hattımızdan bize ulaşabilirler. 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Stanimir Stoilov: "Ön bölgeye 3 transfer yapılacak " Göztepe Teknik Direktörü Stanimir Stoilov, Trabzonspor maçının ardından, "Trabzonspor gibi bir takıma karşı hata yapmamanız ve yakaladığınız fırsatları kesinlikle değerlendirmeniz gerekiyor. Son bölgedeki sonuçlandırma problemini biliyoruz ve bu nedenle ön bölgeye 3 transfer yapılacak" dedi. Trendyol Süper Lig’in 15. haftasında Göztepe, sahasında karşılaştığı Trabzonspor’a 2-1 mağlup oldu. Mücadele sonrasında düzenlenen basın toplantısında Göztepe Teknik Direktörü Stanimir Stoilov, karşılaşmaya dair açıklamalarda bulundu. İlk yarıda taktiksel bir oyun oynadıklarını ve bu bölümde rakibe fırsat vermediklerini ifade eden Stoilov, "Gerçekten zor bir maçtı. İlk yarıda daha taktiksel bir oyun oynadık ve bu bölümde rakibe fırsat vermedik. Hatta son dakikada kaleciden dönen bir top vardı, orada Bokele’nin 3 metreden kaçırdığı bir gol pozisyonu oldu. O bölümde golü bulabilirdik. İkinci yarı için ise maçtan önce de belirtmiştim; yapılan hatalarda rakibin hemen cezalandırma potansiyeli olduğunu biliyorduk ve gerçekten de böyle oldu. 2-0’dan sonra çok fazla fırsat yakaladık, gol bulmaya çalıştık. Çok da güzel bir gol bulduk fakat bunun dışında 5-6 tane çok net fırsattan yararlanamadık. Sonuçlandırmalardaki sıkıntımız maalesef devam ediyor. Trabzonspor gibi bir takıma karşı hata yapmamanız ve yakaladığınız fırsatları kesinlikle değerlendirmeniz gerekiyor fakat bunda başarılı olamadık. İkinci yarıda taraftarımızın oluşturduğu muhteşem atmosferle ve sahadaki destekle sonuna kadar mücadelemizi sürdürdük. Bu bizim için bir zorunluluktu ancak istediğimiz sonucu alamadık. Aslına bakarsanız yaz döneminden itibaren bu sıkıntının farkındayız. Daha önce de söylediğim gibi yıl sonuna kadar maksimum puanı toplamamız gerekiyor. Ardından ön bölgeye minimum 3 oyuncu eklememiz şart ve bunların fark oluşturacak, yakaladığımız pozisyonları değerlendirecek oyuncular olması gerekiyor. Son bölgedeki sonuçlandırma problemini biliyoruz ve bu nedenle ön bölgeye 3 transfer yapılacak" ifadelerini kullandı.
İzmir Fatih Tekke: "Alınan 3 puan çok değerli" Trabzonspor Teknik Direktörü Fatih Tekke, Göztepe karşılaşmasının ardından ligin en zorlu ve en sert deplasman maçına çıktıklarını belirterek, "Bu kadar eksiğe rağmen maçın son bölümünde ceza sahasını savunmaya çalıştık ve uzun toplar nedeniyle Onuachu’yu geriye çektik. Bu nedenle alınan 3 puan çok değerli" dedi. Trendyol Süper Lig’in 15. haftasında Trabzonspor, deplasmanda Göztepe’yi 2-1 mağlup etti. Karşılaşma sonrasında düzenlenen basın toplantısında Trabzonspor Teknik Direktörü Fatih Tekke, açıklamalarda bulundu. Oyunun bir bölümünde baskı yediklerini dile getiren Tekke, "Ligin en zor ve en sert takımlarından biriyle deplasmanda karşılaştık. Çok fazla eksiğimiz vardı ancak buna rağmen özellikle ilk yarıda oyun kontrolünü elimizde tuttuk. Rakibin baskı kurmasını engelleyecek şekilde konumlandık. Ön tarafta çok üretken olmayabiliriz fakat bana göre hem serbest vuruşlarda hem duran toplarda hem de birçok detayda rakibin önündeydik. Sadece bir pozisyonda geçiş şansı verdiğimizi düşünüyorum, onun dışında oyun tamamen bizim kontrolümüzdeydi. Bu da planlarımızdan biriydi ve bunu başarılı şekilde uyguladık. Özellikle yeni oynayan oyuncuların performansı ve coşkuları gayet iyiydi. İkinci yarının başında basit hatalar ve hızlı başlayan oyun nedeniyle baskıyı üzerimize aldık ve bu durum bir süre oyunu bıraktırdı. Oynamayı bıraktığımız bölümde kenarlardan, uzun toplarla ve seken toplarla baskı yedik. Pozisyonlardan birinde kırmızı kart çıktı; son adam olduğu için kırmızı kart gibi görünse de faulün varlığı tartışılabilir. Maçla ve hakemle ilgili olumlu şeyler söyleyebilirim ancak şu anda bunlara değinmenin gerekli olduğunu düşünmüyorum" ifadelerini kullandı. "Alınan 3 puan çok değerli" Genel hatlarıyla buradaki atmosferi, duygu durumunu doğru şekilde karşılayıp çok ciddi bir cevap verdiklerini düşündüğünü belirten Tekke, "Bu kadar eksiğe rağmen maçın son bölümünde ceza sahasını savunmaya çalıştık ve uzun toplar nedeniyle Onuachu’yu geriye çektik. Bu nedenle alınan 3 puan çok değerli. Oyuncuların mücadelesi, sertliğe verdikleri karşılık ve sahaya koydukları irade bana göre son derece kıymetliydi. Her birine teşekkür ediyorum, hayırlı uğurlu olsun" diye ekledi. "İyi bir insan olmayı beceremediğimiz sürece sosyal medyadaki yorumlar gerçekliği yansıtmaz" Birkaç gün önce başlayan ve herkesin ortak karar verdiği bir pozisyon üzerinden insanların güven duygusu sarsıldığını aktaran Tekke, "Bu güvensiz ortamı güvenli hale getirmek için önce iyi insan nasıl olunur düşünmemiz lazım. İyi bir insan olmayı beceremediğimiz sürece sosyal medyadaki yorumlar gerçekliği yansıtmaz. Türkiye’de özellikle son 1-2 yıldır teknik adamlar işlerini doğru yapmaya çalışıyor ve saygıyı hak ediyorlar. Ancak bu saygı yok. Aynı şekilde yeni düzen içinde antrenman yapmayan oyuncu zaten devam edemez; buna rağmen onlar da yeterli saygıyı görmüyor. Kulüp başkanları için de durum aynı. Güvenin ve saygının olmadığı bir ortamda oyunu hayatın merkezine koyarsanız sorun büyür. Yıllar önce söylediğim gibi problem iyi oyuncu-kötü oyuncu değil; iyi insan-iyi olmayan insan problemidir. Bir şeyin yasal olması onun ahlaki olduğu anlamına gelmez. Ahlaktan uzaklaştığımız sürece çözüm üretemeyiz. Bu nedenle toplumsal olarak köklerimizdeki değerlerden uzaklaşmamalı ve ‘iyi’ kavramının içini doldurmalıyız. Bunun sağlanması için gerekli adımları da yetkililerin atması gerekir; bana göre çözüm budur" ifadelerini kullandı.