SPOR - 27 Kasım 2014 Perşembe 12:24

Cüneyt Çakır’ın hastalığı nasıl bir hastalık?

A
A
A
Cüneyt Çakır’ın hastalığı nasıl bir hastalık?

FIFA kokartlı hakem Cüneyt Çakır'ın hastalığının 'akciğer sönmesi' olarak tabir edilen 'Pnömotoraks' olduğu belirlenirken bu hastalığın özellikle en sık uzun ince yapılı 20 ila 40 yaş arası daha çok sigara içen erkeklerde görüldüğü belirtildi.

Spor Toto Süper Lig'de oynanan Gençlerbirliği-Kardemir Karabükspor maçının ikinci yarısına çıkamayan FIFA kokartlı hakem Cüneyt Çakır'ın hastalığının 'akciğer sönmesi' olarak tabir edilen 'Pnömotoraks' olduğu belirlenirken bu hastalığın özellikle en sık uzun ince yapılı 20 ila 40 yaş arası daha çok sigara içen erkeklerde görüldüğü belirtildi.

Halk arasında “Akciğer sönmesi” olarak bilinen “Pnömotorask” hastalığının; bıçaklanma, düşme, çarpma, çarpışma sert, kesici delici alet ile yaralanma, ya da künt bir travmaya maruz kalması gibi nedenlerden dolayı Akciğerinin yaralanarak sönmesi olarak adlandırıldığı kaydedildi.

Konuyla ilgili bilgiler veren Medical Park Trabzon Hastanesi Göğüs Cerrahisi uzmanı Op.Dr. Yıldıray Bekar, akciğer sönmesinin kendiliğinden ve travmatik olarak iki şekilde görüldüğünü söyledi. Bekar "Pnömotoraks, plevral boşluk olarak bilinen, 2 akciğer zarı arasında hava olması ve akciğerin sönmesi olarak bilinir. Bir düşme, çarpma ya da cerrahi müdahale olmadan gelişen pnömotorakslara ‘spontan pnömotoraks’ denir. Akciğer filmi normal görünen hastalarda saptanan, pnömotoraksa ‘primer spontan pnömotoraks’, Akciğer filminde akciğer dokusunun hastalıklı olduğu görülen hastalarda gelişen pnömotoraksa ise ‘sekonder spontan pnömotoraks’ adı verilir” dedi.

Primer pnömotoraks görülme sıklığının yılda yüz binde 9 olduğunu kaydeden Dr. Bekar, “Herhangi bir akciğer rahatsızlığı görülmeyen hastalarda, yeni ortaya çıkan ve daha sonra yapılan tetkiklerde bir akciğer hastalığı (amfizem, bül, kitle, kist gibi) izlenirse ve bu patolojinin pnömotoraks oluşturma olasılığı bulunuyorsa, hastalık ‘sekonder spontan pnömotoraks’ olarak adlandırılır. Primer pnömotoraks görülme sıklığı : Yılda 100 binde 9' dur. En sık uzun ince yapılı 20 ila 40 yaş arası daha çok sigara içen erkeklerde görülür. Bayanlarda 5'te 1 oranında daha az görülür. Sekonder Spontan Pnömotorakslı hastaların yüzde 60’ında neden kronik obstrüktüf akciğer hastalığı 'KOAH'tır. Ayrıca astıma, interstisyel akciğer hastalıkları, tüberküloz, akciğer kanseri, akciğer infarktları ve pnömoni de pnömotoraksa neden olur" diye konuştu.
Akciğer sönmesinin düşme, bıçaklanma, çarpma gibi travmalara bağlı olabileceğine dikkat çeken Dr. Bekar, “Hastanın Bıçaklanma, düşme, çarpma, çarpışma gibi karşıdan gelen sert, kesici delici bir alet ile yaralanma, ya da künt bir travmaya maruz kalması ile Akciğerinin yaralanarak sönmesi olarak adlandırılır. Belirtilerinden en sık başvuru nedeni; bıçak saplanır gibi göğüs ağrısı veya nefes darlığıdır ve çoğu hastada ani başlangıçlıdır. Hastaların çoğu hekime başvurmalarına neden olan ani ağrı ya da nefes darlığından önce geçen aylar içinde zaman zaman oluşan ve geçen ani batıcı ağrıları tarif eder. Bazen de hastalar gece uykularından şiddetli bir göğüs ağrısı ile uyanabilirler ve bunu genelde Kalp hastalığı gibi değerlendirirler. Çekilen Basit bir Akciğer filmi ile teşhis doğrulanabilir. Nadir olarak, pnömotoraksların yüzde 2’si kadarı spontan ‘hemopnömotoraks’ olabilir. Bu Bilgisayarlı Toraks Tomografisi, tanımada kullanılabilecek en etkin görüntüleme yöntemidir. Ayrıca, altta yatan hastalığı aydınlatmak açısından faydalıdır. Nüks eden ya da çifttaraflı pnömotorakslı (aynı anda ya da farklı zamanlarda oluşan) hastalarda da Akciğer Tomografisi oldukça yararlı ve hızlı teşhis konulmasını sağlar. Primer spontan pnömotorakslı Genç hastalar, hemen her zaman tek akciğerin tamamen sönmesini tolere ederler. Ancak, egzersiz toleransı çok azalır ve egzersizde, bazen 1 kat merdiven çıkarken ya da acil servisin içinde filme giderken dahi hipotansiyon gelişebilir. Buna hareket ederken aniden artabilen ağrı da eklendiğinde, bazı genç hastalarda hipotansif şok ile karşılaşılabilir” şeklinde konuştu.

Tedavi konusunda bilgi veren Dr. Bekar, “Pnömotoraks oranı yüzde 10 ve altında ise; hasta gözlemde tutularak ve burundan oksijen verilerek tedavi edilebilir. Pnömotoraks oranı yüzde 20’den fazla olan hastalarda mutlaka cerrahi tedavi önerilir” diye konuştu. 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Büyükçekmece’de kontrolden çıkan araç tırın altına girdi: 1 ölü, 2 yaralı Büyükçekmece’de gece saatlerinde kontrolden çıkan otomobil, seyir halindeki tırın altına girdi. Kazada araç içerisinde sıkışan 1 kişi hayatını kaybederken tırın ve kaza yapan aracın sürücüleri ise yaralandı. Kaza, saat 01.45 sıralarında Büyükçekmece E5 Karayolu Edirne istikametinde gerçekleşti. İddiaya göre kontrolden çıkan E.M. (42) idaresindeki 35 KH 1721 plakalı otomobil, E5 üzerinde seyir halinde olan S.G. idaresindeki 76 DE 334 plakalı tıra arkadan çarparak tırın altına girdi. Kazayı görenlerin ihbarı üzerine olay yerine polis, itfaiye ve sağlık ekipleri intikal etti. Kazada tır sürücüsünün yaralandığı öğrenilirken tırın altına giren otomobilin sürücüsü E.M. ve yan koltukta bulunan Ahmet Andırın (58) araç içerisinde sıkıştı. İtfaiye ekiplerinin kurtarma çalışmaları sonucu sürücü E.M. bulunduğu yerden yaralı şekilde kurtarılarak ambulansla hastaneye kaldırıldı. Sağlık ekipleri yan koltuktaki Ahmet Andırın’ın ise olay yerinde hayatını kaybettiğini tespit etti. Olay yeri inceleme ekipleri ve nöbetçi savcının incelemelerini tamamlamalarının ardından Ahmet Andırın’ın cenazesi ceset torbasına koyularak ambulansla en yakındaki hastane morguna götürüldü. İtfaiye ekiplerinin çalışması sonucu tırın altına sıkışan araç bulunduğu yerden çıkarılırken polis ekipleri kazayla ilgili inceleme başlattı.
Ankara AJet’in Ankara-Erzincan seferi yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara’ya geri döndü AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara Esenboğa Havalimanına geri döndü. Edinilen bilgilere göre AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan Boeing 737 tipi uçakta bomba ihbarı yapıldı. Ankara Esenboğa Havalimanından saat 23.55’te kalkan uçak, ihbar nedeniyle yaklaşık 40 dakika sonra Ankara Esenboğa Havalimanına döndü. Yolcuları tahliye edilerek güvenli bölgeye alınan uçakta güvenlik güçleri tarafından arama yapıldı. Yarım saat süren incelemenin ardından ihbarın asılsız olduğu öğrenildi. Uçakta bulunan yolculardan Murat Bozdelen ise o anları, “AJet firmasından Erzincan için biletimizi aldık. Saat 23.55’te bindik. Biz 40 dakikada indiğimizi sandık. Bize bilgilendirme yapılmadı. İndikten sonra sadece, kadınlar ve çocuklar çıksın, dediler. Biz de internete girip öğrendik ki bomba ihbarı varmış. Sonra buraya geldik, mağdur olduk. Bana kalsa ben biletin parasını isterim ama öyle bir şey yapmıyorlar. 7 gün bekletiyorlarmış” şeklinde anlattı. Uçakta bulunan başka bir yolcu Ayhan Akkaya ise “Saat 12’ye beş kala bindik. Uçak Ankara’ya geri indi. Bize hiçbir şey söylenmedi. 2 saat uçağın içerisinde bekledik. Yetkililerden cevap alamadık. Biz neden beklediğimizi sorduk. Pilot bey bilgi verecek, dediler ama bilgi veren olmadı. Güvenlik güçleri silahları ile gelince biz tedirgin olduk zaten. İlk önce bayanları aldılar. Sonra bizi aldılar. Buraya getirdiler bizi ama burada da yetkili bulamıyoruz” dedi.