GÜNDEM - 17 Şubat 2020 Pazartesi 16:56

Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

A
A
A
Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

Sakarya’da mühendislik bölümü okuyan ağabey ve kardeş heves ederek bindikleri go-kart ücretlerinin fazla gelmesi üzerine kendileri karting araçları üretmeye başladı. Kardeşler ürettikleri 10 araçtan 8’ini satarken, ürettikleri araçları geliştirerek daha da ileriye taşıyabilmek için yetkililerden destek istedi.

 Küçük yaşlardan beri go-kart ve karting araçlarına ilgi duyan Sakarya Uygulamalı Bilimler Makine Mühendisliği bölümü öğrencisi Malik Enes Savaş ile Sakarya Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği bölümü öğrencisi Ömer Faruk Savaş isimli iki kardeş, araçlara binmenin maliyetinin yüksek olduğunu ileri sürerek karting araçlarına benzer araçlar imal etmeye başladılar. Karting araçlarına duydukları ilgiyle yola çıkan ağabey Malik Enes ile kardeş Ömer Faruk, hurdacılardan buldukları motosiklet ve araba parçalarını birleştirip, şasesini kendilerinin oluşturdukları farklı tarzda araçlar yaptı. 

Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

Go-kart araçlarının dış ülkelerden Euro ile getirildiğini ve yaklaşık 10-12 bin lira gibi bir maliyeti olduğunu belirten kardeşler kendilerinin ise araçları buldukları parçalar ile 2-3 bin lira civarında imal ettiklerini söyledi. Bugüne kadar 10’a yakın araç ürettiklerini ve sosyal medya aracılığıyla da tanıttıkları araçlardan 8’ini sattıklarını ifade eden kardeşler, kendi bütçeleri ile buraya kadar gelebildiklerini ve bunları daha da geliştirerek ileriye taşıyabilmek için yetkililerden destek istedi.

Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

Karting araçlarına benzer araçları daha ucuza mal ederek yapmaya başladık 

Çocukken heves ederek bindikleri karting araçlarını üniversiteden kalan zamanlarında atölyeye gelerek hobi olarak yaptığını dile getiren Sakarya Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği öğrencisi Ömer Faruk Savaş, “Karting araçlarına çocukken heves ediyor ve biniyorduk fakat fiyatları çok yüksekti, bizde daha sonrasında araştırmaya koyulduk nasıl yapabiliriz diye. Araştırmalarımızın ardından karting aracına benzer araçları daha ucuza mal ederek yapmaya başladık. Karting araçlarının fiyatları aşırı yüksekti, yurt dışından geliyordu bu yüzden başladık bu işe. 13-14 yaşından beri ağabeyimle birlikte devam ediyoruz bu işe. Dışarıdan gören insanlar yolda durdurarak; nasıl yaptın, kaça mal ettin, ne motoru kullandın ve parçaları nereden buldun diye sorular soruyorlar. İlgi çok yüksek yani sosyal medyadan da bize yazan arkadaşlar oluyor, onlara da tavsiyem araştırma yapsınlar bu konuda nasıl yapılabilir diye, dükkanımıza da her zaman gelebilirler kapımız açık. Herkesin bir hobisi olması gerekiyor bence. Benim de üniversiteden arta kalan zamanlarımda buraya atölyeye gelip bu araçları yaparak vakit geçiriyorum, herkes yapabilir bence; sadece biraz araştırma ve biraz da el becerisi gerekiyor” dedi.

Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

Hurdacılardan bulduğumuz parçaları birleştirerek imal etmeye başladık 

Hurdacılardan buldukları parçaları birleştirerek araçları imal etmeye başladıklarını aktaran Sakarya Uygulamalı Bilimler Makine Mühendisliği öğrencisi ağabey Malik Enes Savaş ise, “Çocukluğumuzdan beri babamla bu tarz şeyler yapıyorduk el yapımı araçlar ve bisikletler ile uğraşıyorduk. Daha sonra bunu biraz daha geliştirdik, ilk etapta bisikletlere motor takmaya başladık. Go-kart ve karting araçlarına ilgimiz vardı kardeşimle beraber gidiyorduk biniyorduk. O araçlara binmenin maliyeti yüksek olduğu için daha sonrasında kendimiz bir tane yapalım dedik. Ama planı yoktu çünkü parçalar dahi Euro ile geldiği için yurt dışından hem pahalıydı hem sıfır alamazdık internette de bulamadık o dönemlerde. Daha sonrasında kendimiz ilk etapta hurdacılardan bulduğumuz parçalar, motosiklet parçaları ve araba parçalarını bulup şasesini kendimiz oluşturarak imal etmeye koyulduk. Yıllar içerisinde bu gelişti tabi. İlk yaptığımız araçlarda sürekli arızalar meydana geliyordu, bir tur atıyorduk tekrar bozuluyordu gibisinden. Daha sonra tabi geliştire geliştire ve internet üzerinden de araştırarak Ar-Ge yaparak bunu daha da ilerleterek farklı araçlar yaptık şimdiye kadar” diye konuştu.

El emeğimizle 2-3 bin lira civarında bu araçları üretiyoruz 

Yurt dışından gelen go-kartların yaklaşık 10-12 bin lira civarında olduğunu ancak kendilerinin araçları 2-3 bin lira civarında bir maliyete ürettiklerini ifade eden Malik Enes Savaş, “Go-kart araçları genelde drift yapmak için ve hız yapmak için kullanılıyor genellikle. Biz daha çok konfora önem verdik, normal araçlarda kullanılan direksiyon kutusu koyduk. Daha sonra arka çekiş sisteminde diferansiyel sistemi var. Yani biraz daha herkesin kullanabileceği, direksiyon ve freninin daha yumuşak olabileceği bir araç tasarlamak istedik. Dışarıdan hazır alma bir go-kart yurt dışından geldiği için Euro üzerinden satılıyor, 10-12 bin lira civarında alınıyor ve yere çok yakınlar, bizim asfaltımız ve arazimizde kullanılmaya uygun değiller. Bizde kendimiz yapmaya karar verdik. El emeğimizle yaklaşık 2 bin 500 - 3 bin lira gibi civarda bu araçları üretiyoruz” şeklinde konuştu.

Daha ileriye taşıyabilmek için yetkililerden destek bekliyoruz 

Ürettikleri araçlarla düşük miktarda bir yakıtla uzun saatler seyahat edilebileceğini de söyleyen Enes Savaş, “Araçlarda benzinli motor kullandık. Bunlarda yakıt tüketimi, motosikletlerde olduğu gibi oldukça düşük. Yani 10-20 liralık bir yakıtla uzun saatler seyahat edebilirsiniz. Daha ileride pil ve batarya teknolojileri geliştikçe, elektrikli yapma hedefimiz var. Daha çok yerli olarak. Çevreden de çok fazla iyi tepki aldık. Her gören durduruyor, araçların kaç kilometre sürat yaptığını, ne motoru kullandığımız ve kaça mal olduğu gibi sorular ile karşılaşıyoruz. Biz kardeşimle beraber öğrenci olarak bu kadar ilerleyebildik, bu aşamalara geldik. Çünkü belli bir maliyet karşılığında yapılabiliyor ve bu kadar karşılayabildik. Daha ileride istenildiği takdirde, elektrikli versiyon ve daha farklı versiyonlar da oluşabilir. Biz kendi bütçemiz ile buraya kadar gelebildik, bunları daha ileriye taşımak ve daha da geliştirmek için yetkililerden destek bekliyoruz. Farklı türlerde, farklı tiplerde araçlarda oluşturulabilir” ifadelerini kullandı.  

Burak Can Tokyürek - Orkun Kaya
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kayseri Kayseri’nin 5 yıllık Gürültü Eylem Planı çıkarılacak Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç, kent genelinde ulaşım başta olmak üzere yoğun gürültünün en aza indirilmesi için çalışmalar yaptıklarını belirterek, “Şehrimizin 5 yıllık gürültü eylem planını çıkarıyoruz” dedi. Büyükşehir Belediyesi; Başkan Büyükkılıç’ın sürdürülebilir kent vizyonuna uygun olarak hava ve gürültü kirliliği başta olmak üzere çevresel sorunlarla mücadelede yeni teknikler geliştirmeye, çalışmalarının bu vizyona uygun olması için gayret ediyor. Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç, konu ile ilgili yaptığı açıklamada, Yeni 5 Yıl Projeleri kapsamında Gürültü Eylem Planı’nı hayata geçireceklerini belirtti. Bir doktor başkan olarak, çevre ve toplumu gözeten çalışmalar yaptıklarını, yeni dönemde de bu çalışmaların aralıksız süreceğini belirten Başkan Büyükkılıç, “Yapılan araştırmalardan biliyoruz ki hava kirliliği ve trafik araçları dâhil, kalp damar hastalığı riskine bağlı olarak, ortalama 24 saatlik gürültü seviyesindeki her 5 desibel artışının kalp krizi, felç ve diğer ciddi rahatsızlıklarda yüzde 34’lük bir artışla ilişkili olduğunu göstermektedir. Bizler de yerel yönetimler olarak gürültüsüz ve konforlu bir Kayseri hedefliyoruz. Şehrimizin gürültü eylem planını çıkarıyoruz” diye konuştu. Büyükkılıç, öncelikli hedeflerinin daha yaşanılabilir, sürdürülebilir bir kent oluşturmak olduğunu vurgulayarak, “Şehrimize değer katmaya, şehrimizin insanına hizmet etmeye gayret ediyoruz. Gürültü kaynaklarına ilişkin tespiti ve 5 yıllık eylem planını kapsayan bir projeyi yeni dönemde hayata geçireceğiz” dedi.
Kayseri Pınarbaşı’nda başıboş köpekler toplanacak Kayseri Büyükşehir Belediyesi tarafından 8 Mayıs Çarşamba günü Pınarbaşı’da, Melikgazi ve Kocasinan Belediyeleri ekipleri ile ortaklaşa olarak başıboş sokak köpekleri de toplanacak Dr. Memduh Büyükkılıç yönetimindeki Büyükşehir Belediyesi; Park, Bahçeler ve Ağaçlandırma Daire Başkanlığı tarafından, çevre temizliğinden fidan dikimine, çocuk oyun grubu kurulumu, toprak dolgu ve tesfiye işlemleri ile spor aletleri ve kameriye taşımasına kadar pek çok konuda Pınarbaşı’da hizmetler gerçekleştirdi. Bu çerçevede Pınarbaşı Kaynar, Beserek, Malak ve Han Mahallelerinde, 1 kepçe, 1 kamyon ve 30 personel ile çöplük alanı, çayırlık kenarı temizlik, mıntıka ve kanal ıslah çalışmaları gerçekleştirildi. Öte yandan oyun grubu, spor aletleri ve kameriye sökümü ve istenen yere montajı yapıldı. Alagazi Mahallesi’nde yol kenarlarına 90 fidan çukuru açılması ve tüplü fidan dikimi gerçekleştirildi. Tuzgün Mahallesi’ne 30 tüplü fidan dikimi yapılırken, Merkez Hürriyet Mahallesi’ne ise çocuk oyun grubu kuruldu. Söz konusu hizmetlerin yanı sıra büyükşehir belediyesine ait süpürge aracı 10 gün boyunca Pınarbaşı merkezde temizlik çalışmaları yaptı. Büyükşehir belediyesi tarafından daha önce söz verilmiş olan, ‘Dadaloğlu Mahallesi Çöplüğü Islahı’ gerçekleştirildi. Dadaloğlu Mahallesi çöplüğü arkasına 200 tüplü fidan da çukurları açılarak toprakla buluşturuldu. Ayrıca Güzelsu taziye ve toplantı evinde toprak dolgu tesfiye işleri ile temizlik işlerinin yanı sıra fidan dikimi ve tesisat işleri de gerçekleştirildi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi tarafından 8 Mayıs Çarşamba günü Pınarbaşı’da, Melikgazi ve Kocasinan Belediyeleri ekipleri ile ortaklaşa olarak başıboş sokak köpekleri de toplanacak. Öte yandan Pınarbaşı’nın çiçeklendirilmesi için de Büyükşehir Belediyesi Park, Bahçeler ve Ağaçlandırma Daire Başkanlığı aracılığı ile destek verileceği belirtildi.
Şanlıurfa Dolu ve yağmur sonrası ziraat mühendisleri sahaya indi Şanlıurfa’da son günlerde yaşanan sağanak yağış, dolu ve seller nedeniyle sahaya inen ziraat mühendisleri, çiftçileri tarım sigortalarının önemi konusunda konusunda bilgilendirdi. Şanlıurfa İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, Şanlıurfa Ziraat Mühendisleri Odası üyeleri “Tarım Sigortalarının Önemi" ve “Antep Fıstığı Yetiştiriciliği” konularına ilişkin bilgilendirme çalışması gerçekleştiriyor. Fıstık yetiştiriciliğinin en yoğun olduğu ilçeler arasında yer alan Bozova kırsalına giden mühendisler, çiftçilerle bir araya gelerek bilgilendirme yaptı. “Tarımsal üretim sürekli risk altında olan bir sektördür” Son yıllarda küresel ısınmanın etkisiyle doğal afetlerin artışı nedeniyle tarım sigortalarının önemini vurgulayan Ziraat Mühendisi Mehmet Bilgin, “Biliyorsunuz geçtiğimiz günlerde Şanlıurfa’da gerçekleşen sağanak yağıştan dolayı birçok üretici zarar gördü. Bu zararın tanzim edilmesi noktasında tarım sigortaları olan üreticilerin poliçelerindeki bedelin yüzde 50’sini sigorta karşılıyor. Fakat tarım sigortaları mevcut olmayan çiftçiler bu zararı kendi ceplerinden karşılamak zorunda kalıyor” dedi. “TARSİM büyük önem arz etmektedir” Şanlıurfa’nın özellikle meyve ile sebze üretiminde ve hayvancılıkta önemli bir potansiyele sahip olduğunu vurgulayan Ziraat Mühendisi Mehmet Bilgin “Ancak başta sel baskını, dolu, don, fırtına ve aşırı yağış gibi doğal afetler olmak üzere, birçok faktör tarımsal üretimimizi tehdit etmekte, önemli verim ve kalite kayıplarına neden olmaktadır. Bu kayıpların telafi edilebilmesi için üreticilerimizin ürünlerini TARSİM kapsamında sigorta yaptırmaları büyük önem arz etmektedir. Bakanlık tarafından alınan karar gereği 2024 yılında sözleşmeli tarım yapan ve bazı hayvancılık desteklemelerinden faydalanan üreticilerimize TARSİM sigorta yaptırmalarının zorunlu hale getirilmesi planlamaktadır” ifadelerini kullandı. Çiftçilerle bir araya gelen Şanlıurfa İl Tarım ve Orman Müdürlüğü Ziraat Yüksek Mühendisi Mehmet Tekçe ise, “Bitkisel ve hayvansal üretimin de sigortası var. Yani neye karşılık geliyor? 100 dekarlık bir fıstığı olan çiftçinin bir dekarlık kazancının parasıyla ile 100 dekarını sigortalatması demektir. Kısaca dolu vurduğunda, sel vurduğunda, doğal afet olayı gerçekleştiğinde TARSİM o yıl elde edeceğiniz kazancın belirtilen orandaki kısmını sigorta kapsamında değerlendiriyor” diye konuştu. Şanlıurfa’da her yıl fıstık ürününün gelişme döneminde yaşanan dolu ve sağanak yağışlar nedeniyle sigortası bulunmayan çiftçiler büyük maddi kayıplarla karşı karşıya kalıyor.