EKONOMİ - 20 Temmuz 2017 Perşembe 09:02

Ortadoğu'nun kozmetik dükkanı Türkiye

A
A
A
Ortadoğu'nun kozmetik dükkanı Türkiye

Ortadoğulu turist kozmetik firmalarının yüzünü güldürdü. Ortalamanın 2-3 katı alışveriş yapan Arap turistler sayesinde yatırımcılar da Türk firmalarının kapısını çalıyor

Dünya’dan Selenay Yağcı’nın haberine göre, Türkiye'deki kozmetik dükkanlarının kapısını son dönemde en çok Ortadoğulu turist aşındırıyor. Bölge ülkelerinden turistler, özellikle kozmetik alışverişini Türkiye'den yapıyor. Sadece kozmetik almak için Türkiye gelenler bile var. Normal sepet ortalamasının 2-3 katı alışveriş kozmetik dükkanlarının gelirlerini artırıyor. Sephora, Gratis, M.A.C, Eyüp Sabri Tuncer, Flormar ve Golden Rose gibi markaların mağazaları bu ilgiden nasibini alıyor. Perakende sektörü içinde en hızlı büyüme gösteren Türkiye kozmetik pazarı global markaların yanı sıra Ortadoğulu yatırımcının da dikkatini çekti. Türk markaların kapısını çalarak satın alma, ortaklık, franchise tekliflerinde bulunuyorlar. İstiklal caddesinde diğer mağazalar Kepenk indirirken kozmetik markaları ikinci mağazalar açıyor. 20 markanın bir yıl içinde 597 mağaza açması bekleniyor.

BİR SEFERDE 10 BİN-20 BİN TL'LİK ÜRÜN ALIP ÇIKIYOR

Son dönemde başta İstanbul olmak üzere Türkiye'ye Ortadoğulu turist artışının kozmetik firmalarına da yaradığını kaydeden Eyüp Sabri Tuncer Genel Müdür Yardımcısı Atilla Arıman, özellikle Karaköy ve Tarihi Bedesten Çarşısı’nda yer alan mağazalarına yoğun ilgi gösterildiğini söyledi. Ortadoğulu müşterileri içinde tek seferde binlerce liralık alışveriş yapan müşterileri olduğunu dile getiren Arıman, "Özellikle ud serisi ürünlerimizden tek defada 10 bin TL’ye varan alışverişler oluyor. Daha yüksek tutarlı alışveriş talepleri içinse bulundukları ülkelere teslimat yapacak şekilde organize oluyoruz" dedi.

Başta kişisel bakım ürünleri olmak üzere gül, ud, amber ve yeni İstanbul temalı Eau de Cologne serilerine Ortadoğuluların yoğun ilgi gösterdiklerini ifade eden Arıman, zaman zaman mağaza konseptlerini bulundukları ülkelere taşımak isteyen girişimci müşteriler bile olduğunu kaydetti. Ortadoğulu turist alışverişinin ciroda önemli bir yer tutsa da asıl önemli gelişmenin bölge ülkelerine ihracatta kendisini gösterdiğini vurgulayan Arıman, "Bu ülkelere yaptığımız direkt ihracat satışlarının payı da toplam ihracat cirosu içinde yüzde 60’lara yaklaşıyor" diye konuştu. Gerek franchaise, gerekse satın alma konusunda başarılı Türk kozmetik markalarının talep gördüğünü söyleyen Arıman, "Bizlere de çeşitli fon yönetimleri aracılığı ile buna benzer birleşme ya da şirket satın alma talepleri geliyor. Ancak pek sıcak bakmıyoruz" dedi.

M.A.C İstanbul mağazasından bir yetkili de Ortadoğulu turistlerin kozmetik alışverişlerinde oldukça eli açık olduğunu belirterek, "Bir kerede 10 bin liralık, 20 bin liralık alışveriş yapan turistler oluyor. Bazı günler sadece Ortadoğu'lu turiste satış yapıyoruz. Hatta makyaj yaptıranların sayısı da oldukça fazla. Birçoğu aldıkları ürünleri ülkelerinde eşe dosta hediye ederken bazısı da satış yapıyor" diye konuştu.

"İLGİ ARTARAK DEVAM EDİYOR"

İran başta olmak üzere birçok Ortadoğu ülkesinden gelen turistlerin yoğun ilgisini çektiklerini kaydeden Flormar Pazarlama Direktörü Can Dilek de, genel bir tercih olarak toplu alışveriş yaptıklarını söyledi. Türkiye mağazacılık cirolarının yüzde 10'unun turistlerden geldiğini ifade eden Dilek, Ortadoğulu turistin normal sepet ortalamasının 2-3 katı harcama yaptığını vurguladı. Türkiye'ye ilginin yüksek olduğunu ve artarak devam ettiğini gördüklerini dile getiren Dilek, Türkiye'nin her geçen gün daha da cazip bir yatırım coğrafyası haline geleceğini ifade etti.

TÜRKİYE'DE PAZAR 8 MİLYAR TL

KTSD Genel Koordinatörü ve aynı zamanda TOBB Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayi Meclisi Başkan Yardımcısı Vuranel Okay'ın verdiği bilgilere göre; 2015 yılında kozmetik sektörü ihracatı 1.2 milyar dolar olarak gerçekleşti. Türkiye’nin ihracatına bakıldığında İran’ın ağırlığının arttığı görülüyor. İran’a en çok saç ürünleri, makyaj ve cilt bakım ürünleri ihraç ediliyor. Bir diğer canlı pazar ise Kuzey Afrika. Buraya da traş ürünleri, deodorantlar ve renkli kozmetikler ihraç ediliyor.

Her yıl ortalama yüzde 10 büyüyen dünya kozmetik sektörü 460 milyar dolarlık hacme sahip. 2020’de 675 milyar dolar seviyesine çıkması öngörülüyor. Türkiye’de ise 8 milyar TL’nin üzerinde. Normal koşullarda kozmetik tüketimi TL bazında yüzde 10-20 arasında artış gösterirken son yıllarda muhtelif iç ve dış etkenler sonucunda döviz bazında yerinde sayıyor. Türkiye’de kişi başına düşen kozmetik harcaması 30 dolar. Avrupa ve Amerika’da bu rakam çok daha yüksek.

GERÇEK AĞAÇTAN TÜTSÜNÜN FİYATI 200 BİN TL...

Körfezli turistlerin Türkiye'ye ilgisini gören 85 yıllık lüks Suudi arabistan markası Abdul Samad Al Qurashi, mağazalaşmış. Dünya çapında 400 mağazası ve 600 satış noktası olan markanın İstanbul ve Ankara'da ikişer mağazası bulunuyor. Hepsi de kendine ait. Suudi Arabistan'ın en ünlü ve büyük markası Abdul Samad Al Qurashi, 200 liradan başlayarak 20 bin liraya kadar esans ve parfüm, 200 liradan başlayarak 200 bin liraya kadar da tütsü satışı yapıyor.

Ortadoğulu turistlerin markayı çok iyi bildiğini ve bilenlerin gelip yüklü alışveriş yaptıklarını kaydeden mağaza yetkilisi Muhammed Hicazi, müşterilerinin standart olduğunu ve en çok ilgiyi doğal tütsülerin gördüğünü belirtti. Hicazi, Ortadoğulu kadınların özellikle banyodan sonra saçlarını güzel koksun diye kullandığı tütsülerin, Tayvan, Hindistan gibi ülkelerden gelen doğal ağaçlardan olduğunu ve hiçbir kimsayal bulunmadığını belirtti. Ayrıca Hicazi, 3 gramlık gül esansı için 2 bin gül kullanıldığını ve 3 gramlık şişenin fiyatının bin 250 TL olduğunu belirterek, Ortadoğuluların gül kokusuna özellikle düşkün olduğunu kaydetti. Ayrıca Suudi Arabistan Kralı'nın parfümünü satan marka, gümüş kutusunda olan bu parfüm için 15 bin TL istiyor.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Manisa Manisa Büyükşehir İtfaiyesinden samanlık yangınları uyarısı Manisa Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı, son günlerde artan samanlık yangınlarına karşı hayvan yetiştiricilerine önemli uyarılarda bulundu. Yangınların uzun sürdüğü, aşırı su harcamasına ve hayvanların yaralanması ya da ölümüyle sonuçlandığına dikkat çekilen açıklamada, alınacak küçük çaplı önlemlerle büyük yangınların önüne geçilebileceğine vurgu yapıldı. Son günlerde Manisa’da samanlık depolarında, özellikle saman ve kuru ot balyalarından yangınlar çıktığının görüldüğüne dikkat çeken Manisa Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı, bu tür yangınların üreticilere büyük zarar verdiği, yangınların uzun sürdüğü ve çok fazla tonajda su harcandığı bazı yangınlarda hayvanların yaralandığı ve öldüğüne dikkat çekerek, hayvan yetiştiricilerine önemli uyarılarda bulundu. Konu ile ilgili İtfaiye Dairesi Başkanlığından yapılan açıklamada, “Mevsim şartlarından dolayı kuru ot ve saman açısından uygun zaman olması sebebiyle çiftçilerin kendi ürettikleri veya dışarıdan aldıkları ot balyalarını yem depolarına istiflemektedirler. Fakat iyi kurutulmamış ve nem miktarı fazla olan otların balyalanması ve bu balyaların yem depolarına üst üste istiflenmeleri sonucunda, nem miktarının fazla olması sebebiyle içten içe bir kızışma olmakta ve maalesef bu durumda samanlıkta çıkan yangınların artışını göstermektedir” denildi. Alınacak tedbirler sıralandı Açıklamada, samanlık yangınlarına karşı alınacak tedbirler şöyle sıralandı: “Yangına sebebiyet verecek tüm ihtimallerin göz önünde bulundurularak, gerekli tedbirlerin alınması, samanlığa yakın yerlerde kesinlikle ateş vb. yanıcı, yakıcı madde yakılmaması ve demir kaynağı ya da kıvılcıma neden olacak ısı işlemleri yapılmaması gerekmektedir. Çiftliklerde çalışan tüm personelin yem depolarına kesinlikle sigara ile girmemeleri, yem deposuna yakın yerlere de izmaritlerin atılmaması gerekmektedir. İşletmede görevli tüm personele, yangın konusunda eğitim ve farkındalık çalışmaları yapılmalı gerekirse Büyükşehir itfaiyemiz eğitim biriminden destek de istenmelidir. Traktör vb. mazot veya yakıt içeren veyahut yangına neden olabilecek, yangını hızlandırabilecek araçlar yem deposunda bulundurulmamalıdır. Ateşleyici ve yanıcı malzeme kaynakları birbirinden ayrı yerlerde muhafaza edilmelidir. Her an çıkabilecek yangınlar için su depoları ve su pompaları yangın söndürme cihazları çalışır durumda bulundurulmalıdır. Duman algılama dedektörleri takılarak yangına başlangıç anında, yangın büyümeden ilk müdahale sağlanmalıdır. Elektrik tesisatı sık sık kontrolden geçirilmelidir. Hayvan yemi olarak kullanılacak otların depolanmadan önce iyice kurutulduğundan emin olunmalıdır. Isıölçer aletlerle sık sık ısı ölçümü yapılmalıdır. Olabilecek bir yangın tehdidinde derhal 112 acil çağrı merkezi aranarak İtfaiye ile irtibata geçilmeli ve itfaiye araçlarının geçeceği ve müdahale edeceği yerler açık bırakılması sağlanmalıdır. Yangın sırasında saman balyalarını taşıyacak iş makinaları, kepçe vb. araçlar hazır bulundurulmalıdır. Yangın hayvanların bulunduğu yere yakınsa hızlıca hayvanların tahliyesi yapılmalıdır. Yetiştiriciler olabilecek yangın durumları olmadan önce az maddiyat ile tedbir alarak büyük yangınların önüne geçebilirler.”
Eskişehir Eskişehirspor evindeki son maçında 4-1’lik skorla galip geldi Eskişehir Yeni Atatürk Stadyumu’nda sezonun son ev sahipliğini yaptığı maçında Eskişehirspor, rakibi Çimili Belediyespor karşısında 4-1’lik skorla galip geldi. Bölgesel Amatör Lig’in 25’inci haftasında Eskişehirspor evinde Çilimli Belediyespor’u ağırladığı maçta farklı galibiyet ile puanını 49’a çıkardı. Maçın ilk yarısında tempo, genel olarak Çimili Belediyespor’un sahasında olurken, Eskişehirspor ilk 45 dakikayı Kerem Eryılmaz’ın 29’uncu dakikada attığı gol ile 1-0 önde kapadı. İkinci yarının henüz başlarında Eskişehirsporlu futbolu Sergen Şakirler’in 46’ncı dakikada attığı gol ile fark ikiye çıktı. Genel olarak baskıyı kuran taraf olan Eskişehirspor’da Ferit Özler’in kendi kalesine attığı gol farkı yeniden bire indirdi. Temposu yoğun geçen mücadelede Çilimli Belediyesporlu İbrahim Halil Aksu , Eskişehirspor’un atağında topu uzaklaştırmak isterken kendi kalesine attı ve skor 3-1 oldu. Ev sahibi takımın atağında ceza sahası dışına çıkan Çimili Belediyespor kalecisi Ramazan Aydın, kendisine aşırtma gol atmaya çalışan rakip takım oyuncusunun şutuna müdahele edince hakem tarafından kırmızı kart gördü. 10 kişi kalan rakibi karşısında dakika 87’de gol atan Ercan Kuruçayır, takımının dördüncü golünü atarken, skoru da belirlemiş oldu. Eskişehirspor, ligin 26’ncı haftasında ve son maçında 12 Mayıs Pazar günü Ankara temsilcisi Ankara Türkiye Kömür İşletmeleri’ne konuk olacak.