EKONOMİ - 03 Şubat 2023 Cuma 14:13

Petrol Ofisi sürdürülebilir havacılık yatırımlarına hız verdi

A
A
A
Petrol Ofisi sürdürülebilir havacılık yatırımlarına hız verdi

Petrol Ofisi, sürdürülebilir havacılık yatırımlarını artırıyor. 2022 yılından bu yana Türkiye pazarına sürdürülebilir havacılık yakıtı SAF ikmali gerçekleştiren Petrol Ofisi bu alanda Pegasus Hava Yolları ile süregelen iş birliğini güçlendiriyor. Yeni protokol ile Petrol Ofisi'nin Pegasus Hava Yolları'na ikmal edeceği SAF hacminin 2023 yılında üç, 2024 yılında ise 10 kata kadar artması öngörülüyor.

Petrol Ofisi sürdürülebilir havacılık alanındaki yatırımlarına hız verdi. 2022 yılının mart ayından bu yana, Pegasus Hava Yolları tarafından işletilen uçaklara sera gazı emisyonlarını yüzde 80'e kadar azaltan sürdürülebilir havacılık yakıtı Neste MY Sustainable Aviation FuelTM (SAF) ikmalini gerçekleştiren Petrol Ofisi, bu iş birliğini 2024 yılına taşıyor. İmzalanan yeni protokol ile birlikte Petrol Ofisi, İzmir Adnan Menderes ve Ankara Esenboğa Havalimanlarından Pegasus Hava Yolları'na ikmal ettiği SAF hacmini 2023'te üç kat, 2024 yılında ise 10 kata kadar artırmayı hedefliyor. Yemeklik yağ ve hayvansal yağ atıkları gibi yüzde 100 yenilenebilir atık ve atık ham maddelerden üretilen SAF, uçak motorlarında veya yakıt altyapısında herhangi bir değişikliğe gerek olmadan kullanılabiliyor.

“Sürdürülebilir yarınlara yatırım yapıyoruz”
Protokol hakkında açıklamada bulunan Petrol Ofisi Grup CEO'su Mehmet Abbasoğlu, “Petrol Ofisi Grubu olarak faaliyet gösterdiğimiz sektörlere öncülük edecek, ülke ekonomisinin yarınlarına gerçek katma değerler sağlayacak yatırım ve iş birliklerimize hız kesmeden devam ediyoruz. Gururla söyleyebilirim ki Petrol Ofisi Grubu, Türkiye ve bölge havacılık trafiğinin en önemli dinamolarından biri. Yarım yüzyılı aşkın bir süredir hizmet verdiğimiz havacılık alanında, PO Air markamızla Türkiye'nin 72 havaalanında yakıt ikmali sağlıyor, 250'den fazla havayolu şirketine küresel ölçekte, yılda çeyrek milyonu aşkın uçağa hizmet sunuyoruz. Bu dev operasyon hem sektörümüzün hem de ilgili paydaşlarımızın fayda ve geleceğine yönelik adımlar atmamızın mücbir sebebi. Dolayısıyla uyumla hareket ettiğimiz Pegasus Hava Yolları ile havacılık endüstrisi için hayati önem taşıdığına inandığımız bu iş birliğini güçlendirerek sürdürmekten ve sürdürülebilir yarınlara yatırım yapmaktan büyük memnuniyet duyuyoruz” dedi.

İş birliği hakkında konuşan Pegasus Hava Yolları CEO'su Güliz Öztürk, “Pegasus Hava Yolları olarak, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'nin (IATA) ‘2050'ye kadar Net Sıfır Karbon Emisyonu' kararı doğrultusunda, sürdürülebilir havacılığı desteklemek adına çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu hedefe ulaşmak için; karbon salınımı düşük, çevreci ve sürdürülebilir kaynaklardan üretilen SAF kullanımının artırılması büyük önem taşıyor. Mart 2022'den bu yana uçaklarımıza SAF ikmali gerçekleştiren Petrol Ofisi ile iş birliğimizi güçlendirerek sürdürme kararı aldık. İş birliğimizi önümüzdeki iki yıl içerisinde yurt içinde coğrafi olarak da genişletmeyi hedefliyoruz. Sürdürülebilir havacılığı desteklemek adına var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz" dedi.

Yapılan açıklamaya göre, üyesi olduğu Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği'nin (IATA) “2050'ye Kadar Net Sıfır Karbon Emisyonu” hedefi doğrultusunda sürdürülebilir havacılığı önceliklendiren Petrol Ofisi, yenilenebilir yakıtlar ve döngüsel çözümlerde önde gelen firmalardan Neste'nin SAF yakıtını ilk olarak 2022 Mart ayında İzmir'den Sabiha Gökçen'e uçan Pegasus Hava Yolları'na dolaylı olarak gerçekleştirmişti. Geçen yılın haziran ve kasım aylarında, bu kez Neste'den doğrudan yapılan ikmallerle Neste ile olan iş birliğini artıran Petrol Ofisi halen İzmir Adnan Menderes ve Ankara Esenboğa Havalimanlarından yapılan SAF tedarikini artırarak sektöre katma değer sağlamaya devam ediyor.

Neste'de Yenilenebilir Havacılıktan Sorumlu Başkan Yardımcısı Jonathan Wood, Petrol Ofisi ile sürdürdükleri iş birliği ile ilgili olarak, “Şirket olarak havacılık sektörünün emisyonları azaltma konusundaki iddialı hedeflerini gerçekleştirmesine yardımcı olmaya kararlıyız. Bu doğrultuda yakıt ikmal zincirindeki ortaklarla gerçekleştirdiğimiz iş birlikleri çok kritik. Petrol Ofisi ile bir arada çalışmaktan mutluluk duyuyoruz ve bu stratejik ortaklık sayesinde Neste MY Sürdürülebilir Havacılık Yakıtımızın Türkiye'deki havalimanlarına ve havayollarına olan tedarikini artırmayı arzuluyoruz. Hollanda'nın Rotterdam şehrindeki ve Singapur'daki rafinerilerimizde devam eden yatırımlar sayesinde SAF üretim kapasitesini 2023 sonuna kadar 15 kat artıracağız” şeklinde konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bursa Bursa Uludağ Üniversitesi 3D beton yazıcı ile 3 günde 300 metrekarelik ev yapacak Türkiye’de inşaat sektöründe ezber bozan bir teknoloji geliştirildi. Artık bir ev inşa etmek için ne ustaya ne de aylar süren şantiye trafiğine ihtiyaç duyulacak. 3D beton yazıcılarla modern ve dayanıklı bir ev yalnızca birkaç gün içinde ortaya çıkacak. Bursa Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü ve Jet Robotik Mühendislik tarafından geliştirilen 3D beton yazıcılar ve betonun çok daha kısa süre içerisinde donmasını sağlayan tamamen yerli karışımlar sayesinde 300 metrekarelik betonarme bir evi 3 gün gibi kısa bir sürede inşa edebilecek. Jet Robotik Otomasyon Direktörü Arda Bayur’un geliştirdiği sistemde, bilgisayarda hazırlanan 3 boyutlu proje tüm detaylarıyla onaylandıktan sonra makineye yükleniyor. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Ar-Ge ekibi tarafından hazırlanan özel solisyon ile karıştırılan beton, tıpkı mürekkep ile yazılır gibi katman katman dökülüyor. Nozul milimetrik hassasiyetle ilerliyor ve tüm süreci bilgisayar yönetiyor. 150 metrekare tek katlı bir yapının iç ve dış duvarları sadece 2-3 günde tamamlanabiliyor. Bu sürede şantiyede tek bir usta bile bulunmuyor; sistemi 2-3 kişilik teknik ekip kontrol ediyor. Bu da hem maliyeti düşürüyor hem de hata payını neredeyse sıfıra indiriyor. 3D beton yazıcı sayesinde sıva işçiliği ortadan kalkıyor, duvar yüzeyi makineden çıktığı gibi düzgün oluyor. Elektrik ve su tesisatı da duvar içine kolayca entegre edilebiliyor. Çift katmanlı yapı sayesinde araya izolasyon malzemesi, elektrik ve su tesisatı kolayca yerleştirilip kapatılabiliyor. 3D beton yazıcı teknolojisi yalnızca ev üretmiyor. Aynı yazıcıyla bank, merdiven, masa, süs havuzu, saksı gibi şehir mobilyası için mimari tasarımlar da üretilebiliyor. Jet Robotik ekibinin 10, 20, hatta 30 katlı binalar için farklı bir metot ile döküm yapabilecek Ar-Ge çalışmalarını sürdürdüğünü ve bu süreçte devlet üniversiteleriyle ortak projeler yürütüldüğünü belirten şirketin Direktörü Arda Bayur, "Uzun yıllardır 3 boyutlu beton yazıcılar üzerinde çalışıyoruz. Son 2 yıldır çift kompenentli sistemlerle bunu farklı bir boyuta taşıdık. Harcın içerisine yüksek basınç ve düşük debi ile enjekte ettiğimiz katalizör sayesinde harcı çok hızlı bir şekilde ayakta durabilir bir hale getirebiliyoruz. Kendi geliştirdiğimiz yazılım sayesinde yaklaşık bir günlük eğitimle bir operatör bu makineyi rahatlıkla kullanabilir. Çok hızlı bir şekilde bina üretebiliyoruz. Bu bize maliyet açısından ne fayda sağlıyor. Dünya genelindeki hem konvansiyonel hem de 3D yazıcılarla üretilen binalardaki ton başına harç maliyeti yaklaşık 150 ile 300 dolar bandında değişmektedir. Biz bunu Uludağ Üniversitesindeki hocalarımızla birlikte yaptığımız çalışmalarla 70-80 dolar bandına indirebildik. Ton başına maliyetimiz 70-80 dolar olmakla beraber bina ölçeğine göre bu maliyet değişmektedir. Devlet üniversiteleri ve hocalarımızla yaptığımız ortak çalışmalar neticesinde harcın ve makinenin gereksinim duyduğu teknik özellikleri ve harcın özelliklerini geliştirmekteyiz" dedi. "24 saatlik çok kısa bir sürede biz 200 metrekarelik alanı yazdırıp kullanıma sunabiliyoruz" Projenin en büyük Ar-Ge ortağı Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Mardani ise, geliştirdikleri proje sayesinde 24 saatlik çok kısa bir sürede 200 metrekarelik alanı yazdırıp kullanımına sunabildiklerini söyledi. Asıl amaçlarının deprem sonrası barınma ihtiyacını hızlı bir şekilde çözmek olduğunu aktaran Mardani, "Örnek olarak 24 saatlik çok kısa bir sürede biz 200 metrekarelik alanı yazdırıp kullanıma sunabiliyoruz. Ayrıca bu teknoloji sayesinde askeri binalar ve deniz ekosistemini geliştirmek için resifler, kent mobilyaları, tasarımı ve üretimi gibi pek çok farklı başarılı projeler yapabiliyoruz. Aslında bu proje geleneksel beton üretimine bir alternatif değil, daha hızlı, daha ekonomik, daha ekolojik faydalarından dolayı stratejik bir ortak diyebiliriz" dedi. 3D yazıcılı beton teknolojisinin 2000’li yıllarda ortaya çıkan bir teknoloji olduğunu hatırlatan Mardani, teknolojinin her geçen gün çok hızlı bir şekilde gelişmekte olduğunu vurguladı. "Örneğin günümüzde Çin’de 5 katlı binalar yapılabilmektedir. Avrupa ve Amerika’da köprüler ve çeşitli barınaklarla alt yapı ihtiyaçları giderilebiliyor. Türkiye’de ise deprem sonrası birkaç kentte pilot uygulamalar başarılı bir şekilde başladı. Ancak yaygın bir şekilde belediyeler tarafından kullanılıp beton kent mobilyaları yapılmaktadır. Bizim de belediyelerle ortak çalışmalarımız devam ediyor. İstediğimiz nesneleri yazdırabiliyoruz" diye konuştu. "2026 yılında gerekli mevzuatlar çözülerek Türkiye’de çok katlı binalar bu sistemle yazdırılacak" Yöntemin avantajlarından da bahseden Prof. Dr. Ali Mardani, 3 boyut teknolojisinde kalıba ihtiyaç olmadığını, inşaat üretim giderlerinin yüzde 35’ini kalıp giderleri kapsadığı için otomatik olarak bu giderin azalmış olduğunu söyledi. Prof Dr. Mardani, "İşçi sayısı azaldığı için işçi kazası sayıları da azalıyor. Biz ekip olarak dünyada ve Türkiye’de yapılan uygulamaları sıklıkla takip ediyoruz. Bu teknoloji ilk ortaya çıktığında çimento tüketimi çok fazla olduğu için sera gazı salınımı açısından olumsuzluklar ortaya çıkarıyordu. Çünkü 1 ton çimento üretiminde yaklaşık 1.2 ton hammadde yakılıyor, 900 kilometreküp sera gazı salınımı gerçekleşiyor. Dolayısıyla benim yürüttüğüm bir proje kapsamında bizim ekipteki kimya hocamızın laboratuvarında bir katkı geliştirdik. Patentini de aldık. Bu katkı sayesinde biz çimento üretimindeki sera gazı salınımını yüzde 42 oranında azalttık. İnsan sağlığına zararlı olan krom 6’yı krom 3’e indirdik. Krom bağlama potansiyelini kazandırdık biz bu katkımıza. Bu 3’lü fonksiyonu bizim üretim sistemimize entegre ettiğimiz zaman daha ekonomik, daha ekolojik ve yenilikçi bir ürün ortaya koyduk. Bu beton üretimini diğer 3 boyutlu uygulamalarla kıyasladığımız zaman aslında ton başı 150-200 bin dolar maliyet ortaya çıkıyor. Bizim buradaki ekolojik sistemimizle ortaya koyduğumuz ekonomik karışımlarla aslında 80 bin dolara kadar düşebiliyoruz. Onun da sebebi ürettiğimiz çimentolarımız daha ince taneli olduğu için biz otomatik olarakta diğer bağlayıcı sistemleri, diğer mineral katkılarını da daha yüksek oranda bu sisteme dahil edebiliyoruz. Bizim ürünümüz tamamen yerlidir. 2022 yılından itibaren farklı hocalarla çalışmalara başladık. Benim yürüttüğüm bazı projeler ve yüksek doktora tezlerinde biz ilk başta tek kompenantlı sisteme giriş yaptık. Ancak daha özgü bir nesne yazdırmak adına Ar-Ge çalışmalarımızla birlikte çift kompenantlı sisteme geçtik. Şu an betonun katılaşma süresini de kendimiz kontrol edebiliyoruz. Ayrıca Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın bu konu üzerine yoğun bir şekilde çalıştığını biliyoruz. Öngörümüz 2026 yılında gerekli mevzuatlar çözülerek, artık Türkiye’de çok katlı binaların bu sistemle yazdırılması mümkün olacaktır. Biz Uludağ Üniversitesi olarak farklı hocalarla işbirliği yapıyoruz. 2022 yılından itibaren 3 boyutlu beton üretimine başladık. Şu an betonun katılaşma süresini de biz kendimiz ayarlıyoruz. Dolayısıyla biz artık inşaatın teslim süresini de belirlemiş oluyoruz" diye konuştu.
İstanbul Yurtta hava durumu Yurt genelinin çok bulutlu, Güney Ege ile Çanakkale, İzmir, Zonguldak, Bolu ve Karabük çevreleri dışında kalan bütün bölgelerin aralıklı yağışlı geçeceği tahmin ediliyor. Genellikle yağmur ve sağanak, Akdeniz kıyılarında yer yer gök gürültülü sağanak, Doğu Karadeniz’in iç kesimlerinin yüksekleri ile Doğu Anadolu’nun kuzey ve doğusunda karla karışık yağmur ve yer yer kar şeklinde görülecek olan yağışların Doğu Anadolu’nun güney ve batısı, Güneydoğu Anadolu’nun kuzeyi ile Kırklareli, İstanbul, Bursa, Balıkesir ve Yalova çevreleri, Antalya’nın doğu kıyıları, Erzurum’un güneyinde kuvvetli, Hakkari ve Şırnak çevrelerinde yer yer çok kuvvetli olması bekleniyor. Doğu Karadeniz’in iç kesimleri ile Doğu Anadolu’nun kuzey ve doğusunda buzlanma ve don olayı görüleceği tahmin ediliyor. Sabah ve gece saatlerinde İç Ege, İç Anadolu ve Batı Karadeniz’in iç kesimlerinde pus ve yer yer sis bekleniyor. Meteoroloji Genel Müdürlüğünden alınan tahminlere göre, hava sıcaklığı kuzey, iç ve batı kesimlerde biraz azalacak. Rüzgar, genellikle güney yönlerden, hafif ara sıra orta kuvvette, Marmara’nın kuzey kesimlerinde kuzey ve kuzeybatı yönlerden kuvvetli olarak (40-60 km/saat) esecek. Bazı illerde beklenen hava durumuyla günün en yüksek sıcaklıkları ise şöyle: Ankara: Çok bulutlu, akşam saatlerinde yağmur ve sağanak yağışlı 11 İstanbul: Çok bulutlu, aralıklı yağmur ve sağanak yağışlı (Yağışların sabah ve öğle saatlerinde yer yer kuvvetli olması bekleniyor) 14 İzmir: Çok bulutlu 17 Adana: Parçalı ve çok bulutlu, aralıklı sağanak ve gök gürültülü sağanak yağışlı 15 Antalya: Parçalı ve çok bulutlu, bu sabah ve öğle saatlerinde sağanak ve gök gürültülü sağanak yağışlı (Yağışların sabah saatlerinde doğu kıyılarında yer yer kuvvetli olması bekleniyor) 17 Samsun: Parçalı ve çok bulutlu, bu sabah ve gece saatlerinde yağmur ve sağanak yağışlı 18 Trabzon: Parçalı ve çok bulutlu, bu sabah ve öğle saatlerinde yağmur ve sağanak yağışlı 17 Erzurum: Çok bulutlu, aralıklı yağmur ve karla karışık yağmurlu, yüksekleri kar yağışlı (Yağışların güney kesimlerinde bu akşam saatlerinde yerel kuvvetli olması bekleniyor) 7 Diyarbakır: Çok bulutlu, aralıklı yağmur ve sağanak yağışlı (Yağışların yer yer kuvvetli olması bekleniyor) 14