EKONOMİ - 09 Kasım 2019 Cumartesi 11:40

Uzmanlar, AVM’lerin geleceğini mercek altına aldı

A
A
A
Uzmanlar, AVM’lerin geleceğini mercek altına aldı

“Alışveriş Merkezleri: Yeni Ufuklar” Semineri, iş dünyasından ve akademik camiadan birçok ismin katılımıyla gerçekleşti. Seminerde sektörün geleceğine dair önemli konular ele alındı.

Seminer, Altınbaş Üniversitesi ve ECE Türkiye’nin ev sahipliğinde Altınbaş Üniversitesi Gayrettepe Yerleşkesi’nde gerçekleşti. Seminerde, ticari gayrimenkul sektöründe yaşanan değişim süreci, gayrimenkulün geleceği, perakendecilikte yeni dönem, dijitalleşmenin etkileri ile yatırım finansmanı konuları sektörün önde gelen isimleri ve akademisyenler tarafından masaya yatırıldı.

Altınbaş Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Talat Çiftçi, açılış konuşmasında “Eskiden tüketiciler herhangi bir şey satın almak istediklerinde tek bir mağaza üzerinden ihtiyaçlarını karşılıyorlardı. Günümüzde ise AVM’ler birçok mağaza ve ürünle tüketicilere fiyat alternatifli seçenekler sunuyorlar. Ayrıca gelişen dijital alışveriş imkanları ve elektronik gelişmeler, bütün kitle ve sektörleri etkiliyor. Biz de üniversite olarak nöro-pazarlama konusundaki çalışmalarımızı sürdürüyor, üniversitemizdeki CO-OP eğitim modeliyle, eğitim ve iş yaşamını birleştirmeyi hedefliyoruz’’ dedi.

“AVM’ler alışveriş fonksiyonunun çok ötesinde”

Alışveriş merkezlerinin rekabet edebilmeleri için konumlandırma stratejilerini çok iyi belirlemesi gerektiğini vurgulayan Altınbaş Üniversitesi İşletme Fakültesi Dekanı Prof. Dr. A. Ercan Gegez, “Günümüzde alışveriş merkezleri “alışveriş” fonksiyonunun çok ötesine geçiyor. Daha çok gezme, eğlence ve sosyalleşme ihtiyacını tatmin eden bir yaşam merkezleri haline dönüyor. Bu durumun da alışveriş merkezlerine önemli sosyal sorumluluklar yükleniyor. Alışveriş merkezlerinin para harcatma odaklı merkezler olmak yerine, insanlara sosyal faydalar sağlayan merkezlere dönüşmeleri gerekiyor” şeklinde konuştu.

“Teknoloji odaklı alışveriş deneyimini zenginleştirmeliyiz”

AVM sektörünü şekillendiren yeni parametrelerin ortaya çıktığını ve müşteri beklentilerinin değiştiğini söyleyen ECE Türkiye Genel Müdür ve CFO’su Nuri Şapkacı, “Bu noktada sektörün tüm paydaşları arasında yapıcı iş birlikleri geliştirmek ve geleceğe yönelik uzun vadeli stratejik planlamalar yapmak önem kazanıyor. Çalışmalarımızı yenilikçi bir vizyonla kurgulamamız, müşteri ve teknoloji odaklı yaklaşımlarla alışveriş deneyimini zenginleştirmemiz gerekiyor. ECE Türkiye olarak Altınbaş Üniversitesi ile birlikte bugün bu etkinliğe ev sahipliği yapmaktan, sektörün geleceğini farklı bakış açıları ile değerlendirmekten ve bu anlamda sinerji oluşturacak bir iş birliğinin parçası olmaktan dolayı mutluluk duyuyoruz” dedi.

Seminerde “Gayrimenkulün Geleceği” başlıklı bir sunum gerçekleştiren ECE Türkiye Genel Müdür ve CEO’su Stefan Zeiselmaier, zor zamanlardan geçen ticari gayrimenkul sektörünün yeniden büyüme ivmesi yakalayacağını, ancak küresel ve yerel etkilerle sektörde büyük bir değişimin başladığını vurguladı. Alışveriş merkezlerinin de bu denklemde uzun dönemli başarıya ulaşmak için doğru konumlandırılmaları gerektiğini belirten Zeiselmaier, “Alışveriş merkezleri, sadece perakende arzının müşterilerle buluştuğu mekanlar olmaktan çıkıyor. Artık alışveriş merkezi deyince, perakendenin yanı sıra farklı fonksiyonların birbirini desteklediği karma kullanımlar, insanları bir araya getiren sosyal merkezler, müşterilerin yenilikleri deneyimleyebilecekleri showroom’lar, online ve offline’ın birleştiği çoklu kanallar akla geliyor. Bu karmaşık yapıların çekim gücü, ortak yaşam alanları, veri merkezleri, yeni nesil oteller gibi farklı fonksiyonlarla daha da artırılıyor” ifadelerinde bulundu.

Perakendecilikte yeni dönem

ECE Türkiye Alışveriş Merkezi Yönetimi Direktörü Semet Yolaç Canlıel’in moderatörlüğünde gerçekleşen “Perakendecilikte Yeni Dönem” başlıklı panelde, BMD ve Twigy Terteks Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, Boyner Grup Başkan Yardımcısı ve İcra Komitesi Üyesi Serdar Sunay ve Altınbaş Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nden Dr. Tülay Şamlıoğlu konuşmacı olarak yer aldı.

BMD ve Twigy Terteks Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Öncel, “Perakende dönüşüyor, dijitale eviriliyor. Geleneksel satış alanlarında gerekli değişiklikleri yapmayanların yaşamlarını sürdürmeleri zorlaşırken, dijitalleşmenin gerekliliklerini yerine getirenler için de önümüzdeki yakın gelecekte bugünden tahmin bile edemeyecekleri fırsatlar açılacaktır” dedi.

Boyner Grup Başkan Yardımcısı ve İcra Komitesi Üyesi Serdar Sunay, “Perakendenin misyonu, artık eskisine göre çok daha karmaşık. Bizler artık, temel müşteri yararını gözeterek insan ve teknolojiyi en mükemmel şekilde bir araya getirmeli, muazzam bir ürün karması derlemeli ve bunu erişilmez bir hizmet seviyesi ile sunmalıyız. Bu noktada “müşteriyi okuyabilmek” işimizin en önemli parçası. Boyner Grup olarak hayata geçirdiğimiz “Hopi” uygulamamız ile teknolojiden yararlanarak müşterilimize verdiğimiz hizmetin mükemmel olması için çalışıyor ve dünya perakendesine de örnek oluyoruz” diye konuştu.

Ticari gayrimenkulde finansman süreçleri

“Fizibilite Sanatı, Perakende ve AVM Yatırımlarında Finansman Mücadelesi” başlıklı günün ikinci paneli ECE Türkiye CFO’su Nuri Şapkacı moderatörlüğünde gerçekleşti. Panelde, Yapı Kredi Proje ve Yapılandırılmış Finansman Direktörü Hale Tunaboylu Yayla ve QNB Finansbank Proje ve Yapılandırılmış Finansman Direktörü Umut Ultav, proje finansmanının Türkiye’deki gelişimi ile perakende ve AVM yatırımlarının finansmanında dikkat edilmesi gereken konular hakkında görüşlerini paylaşırken problemli projelerde bankacılık sektörünün sağladığı destek ve önerilere de değindiler.

“Sosyolojik, psikolojik ve diplomatik gelişmeler takip edilmeli”

Akademik kariyerinin yanı sıra iş dünyası ve medyada da ekonomi yorumculuğuyla tanınan Altınbaş Üniversitesi Öğretim Görevlisi ve Ekonomist Prof. Dr. Emre Alkin de seminer kapsamında “Organize Perakende ve Alışveriş Merkezleri” konulu bir sunum gerçekleştirdi. Alkin, “Gelişen dinamikler ve değişen paradigmalar ışığında tüketim talebinin ne yöne doğru evrildiğini, geleceğin ekonomisi ile bugünkü ekonomi arasında ne gibi yaklaşım farkları olacağını anlatırken, dijital teknolojiler, Iot, sanayi 4.0 ve AR ile ilgili trendleri göz ardı etmiyoruz. Buna rağmen gelişen ve değişen dünyanın tüketici trendleri ve organize pazarlar olarak nitelendirmemiz gereken AVM’lerin kazanacağı yeni özellikleri anlamak için sosyolojik, psikolojik hatta diplomatik gelişmeleri de takip etmek zorundayız. Popüler kültürün etkisi ise sosyal medya ile giderek artarken, bir yandan gelirinden fazla tüketen bireyleri oluşturmak isteyen kurumlar diğer yanda kendi kendine yeten sistemleri kurmaya çalışanlar kıyasıya çarpışıyor diyebilirim” dedi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara AJet’in Ankara-Erzincan seferi yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara’ya geri döndü AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara Esenboğa Havalimanına geri döndü. Edinilen bilgilere göre AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan Boeing 737 tipi uçakta bomba ihbarı yapıldı. Ankara Esenboğa Havalimanından saat 23.55’te kalkan uçak, ihbar nedeniyle yaklaşık 40 dakika sonra Ankara Esenboğa Havalimanına döndü. Yolcuları tahliye edilerek güvenli bölgeye alınan uçakta güvenlik güçleri tarafından arama yapıldı. Yarım saat süren incelemenin ardından ihbarın asılsız olduğu öğrenildi. Uçakta bulunan yolculardan Murat Bozdelen ise o anları, “AJet firmasından Erzincan için biletimizi aldık. Saat 23.55’te bindik. Biz 40 dakikada indiğimizi sandık. Bize bilgilendirme yapılmadı. İndikten sonra sadece, kadınlar ve çocuklar çıksın, dediler. Biz de internete girip öğrendik ki bomba ihbarı varmış. Sonra buraya geldik, mağdur olduk. Bana kalsa ben biletin parasını isterim ama öyle bir şey yapmıyorlar. 7 gün bekletiyorlarmış” şeklinde anlattı. Uçakta bulunan başka bir yolcu Ayhan Akkaya ise “Saat 12’ye beş kala bindik. Uçak Ankara’ya geri indi. Bize hiçbir şey söylenmedi. 2 saat uçağın içerisinde bekledik. Yetkililerden cevap alamadık. Biz neden beklediğimizi sorduk. Pilot bey bilgi verecek, dediler ama bilgi veren olmadı. Güvenlik güçleri silahları ile gelince biz tedirgin olduk zaten. İlk önce bayanları aldılar. Sonra bizi aldılar. Buraya getirdiler bizi ama burada da yetkili bulamıyoruz” dedi.
Bayburt Bayburt’ta basit yaralama suçunda taraflar TSK’ya bağış yapma şartıyla uzlaştılar Bayburt’ta ’Basit Yaralama’ suçunda taraflar Türk Silahlı Kuvvetlerine (TSK) 10 bin lira bağış yapılması noktasında anlaştılar, dosya mahkemeye intikal etmeden çözülerek kapatıldı. K.A ve B.N.K isimli iki arkadaş dışarıda vakit geçirdikleri sırada araçla yanlarına gelen H.A ve R.A isimli şahıslar tarafından darp edildiler. Darp edildikleri iddiasıyla emniyete başvuran iki arkadaş H.A ve R.A’dan şikayetçi oldular. Mağdurların şikayeti üzerine şüpheliler H.A ve R.A hakkında ’Basit Yaralama’ suçundan soruşturma başlatıldı. Cumhuriyet Başsavcılığının yürüttüğü çalışmalar sonucunda dosyadaki suçun uzlaştırmaya uygun bir suç olduğu belirlendi, dosya Bayburt Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosuna gönderildi. Uzlaştırma bürosu ekipleri, mağdur taraflarla uzlaşma şartlarını görüşmek için bir araya geldiler. Mağdur K.A ve B.N.K, TSK’ya bağış yapılması şartıyla şüphelilerle uzlaşacağını uzlaştırma bürosu ekiplerine bildirdiler. K.A’nın ve B.N’K’nın uzlaşma talebini kabul eden şüpheliler, TSK’ya 10 bin lira bağışta bulundular. Uzlaştırma Bürosu görevlilerinin titizlikle yürüttüğü çalışmalar sonucunda dosya mahkemeye intikal etmeden, çözüme kavuşturularak kapatıldı. Bununla birlikte, Uzlaştırma Bürosunda görevli Cumhuriyet Savcısı Asya Büşra Alim, taraflarla görüşme sağlayan uzlaştırmacılara titiz çalışmalarından ötürü teşekkür ederek, kişi onarıcı adalet anlayışına hizmet etme gayreti içerisinde olduklarını, kamuya yararlı edimleri Uzlaştırma Bürosu ekipleriyle birlikte gerçekleştirdiklerini ve çalışmaların özenle yürütüldüğünü vurguladı.
Bayburt Uzlaştırma Büro ekiplerince bir dosya daha çözüme kavuşturuldu Bayburt’ta özel bir diş kliniğine tedavi olmak için başvuran H.H.O isimli hasta, kendisine yanlış tedavi uygulandığı gerekçesiyle B.S.G isimli doktordan şikayetçi oldu. Mağdur H.H.O, şikayetçi olduğu doktorla Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı’na (TEMA) bağış yapma şartıyla uzlaşmaya vardı. Anlaşma sağlanan dosya ise Uzlaştırma Bürosu ekiplerinin çalışmaları sonucunda kapatıldı. H.H.O isimli bir vatandaş, tedavi olmak için gittiği özel diş kliniğinde diş hekimi B.S.G’nin kendisine yanlış tedavi uyguladığı iddiasıyla doktordan şikayetçi oldu, B.S.G, hakkında ’Taksirle Bir Kişinin Yaralamasına Neden Olma’ suçundan soruşturma başlatıldı. Dosyanın Bayburt Cumhuriyet Başsavcılığına intikal etmesi sonucunda dosya incelendi, suçun uzlaştırmaya tabi olduğu belirlendi. Devreye giren Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosu ekipleri, mağdur H.H.O ile görüşme sağladılar. Mağdur H.H.O, şüpheli B.S.G’den TEMA Vakfı’na 150 fidan bağışta bulunmasını istedi. Daha sonra şüpheli B.S.G ile bir araya gelen uzlaştırma bürosu ekipleri, H.H.O’nun talebini B.S.G’ye ilettiler. H.H.O’nun isteğini kabul eden doktor ise, 150 fidan karşılığında TEMA Vakfı’na 12 bin 800 lira bağışta bulundu. Mahkemelerin iş yükünün azaltılması amacıyla yapılan uzlaşma görüşmeleri sonucunda, taraflar edimli olarak uzlaşmayı kabul etmiş oldular. Uzlaştırma Bürosu ekiplerinin özverili çalışmalarıyla bir dosya daha sonuca vardırılarak, kapatıldı. Öte yandan, Uzlaştırma Bürosunda görevli Cumhuriyet Savcısı Asya Büşra Alim, kamu yararı gözeten çalışmaların özenle devam ettiğini bildirerek, Uzlaştırma Bürosu ekiplerine çalışmalarından ötürü teşekkürlerini iletti. Önceliklerinin kamu yararı olduğunun altını çizen Savcı Alim, Bayburt Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosu olarak çalışmaları özenle ve önemle yürüttüklerini söyledi.