EKONOMİ - 30 Kasım 2023 Perşembe 10:07

Büyüme verisi açıklandı: Türkiye ekonomisi 3. çeyrekte yüzde 5,9 büyüdü

Büyüme verisi açıklandı: Türkiye ekonomisi 3. çeyrekte yüzde 5,9 büyüdü

Türkiye ekonomisi yılın üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 5,9 büyüdü.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2023 yılı üçüncü çeyreğine ilişkin gayrisafi yurt içi hasıla verisini açıkladı. Buna göre, Gayrisafi Yurt İçi Hasıla (GSYH) 2023 yılı üçüncü çeyrek ilk tahmini; zincirlenmiş hacim endeksi olarak, bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 5,9 arttı.

İnşaat sektörü 2023 yılı üçüncü çeyreğinde yüzde 8,1 arttı

GSYH’yi oluşturan faaliyetler incelendiğinde; 2023 yılı üçüncü çeyreğinde bir önceki yıla göre zincirlenmiş hacim endeksi olarak; inşaat yüzde 8,1, sanayi yüzde 5,7, finans ve sigorta faaliyetleri yüzde 5,1, hizmetler yüzde 4,3, kamu yönetimi, eğitim, insan sağlığı ve sosyal hizmet faaliyetleri yüzde 3,6, gayrimenkul faaliyetleri yüzde 2,7, diğer hizmet faaliyetleri yüzde 2,2, bilgi ve iletişim faaliyetleri yüzde 1,7 ve tarım sektörü yüzde 0,3 artarken mesleki, idari ve destek hizmet faaliyetleri yüzde 2,5 azaldı. Ürün üzerindeki vergiler eksi sübvansiyonlar ise yüzde 16,5 arttı.

Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış GSYH zincirlenmiş hacim endeksi, bir önceki çeyreğe göre yüzde 0,3 arttı. Takvim etkisinden arındırılmış GSYH zincirlenmiş hacim endeksi, 2023 yılı üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 5,1 arttı.

GSYH 2023 yılının üçüncü çeyreğinde cari fiyatlarla 7 trilyon 681 milyar 432 milyon TL oldu

Üretim yöntemiyle Gayrisafi Yurt İçi Hasıla tahmini, 2023 yılının üçüncü çeyreğinde cari fiyatlarla bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 79,8 artarak 7 trilyon 681 milyar 432 milyon TL oldu. GSYH’nin üçüncü çeyrek değeri cari fiyatlarla ABD doları bazında 295 milyar 815 milyon olarak gerçekleşti.

Hanehalkı nihai tüketim harcamaları 2023 yılının üçüncü çeyreğinde yüzde 11,2 arttı

Yerleşik hanehalklarının nihai tüketim harcamaları 2023 yılının üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 11,2 arttı. Devletin nihai tüketim harcamaları yüzde 5,3, gayrisafi sabit sermaye oluşumu ise yüzde 14,7 arttı.

Mal ve hizmet ithalatı 2023 yılı üçüncü çeyreğinde yüzde 14,5, ihracatı ise yüzde 1,1 arttı

Mal ve hizmet ithalatı, 2023 yılının üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre zincirlenmiş hacim endeksi olarak yüzde 14,5, ihracatı ise yüzde 1,1 arttı.

İşgücü ödemeleri 2023 yılı üçüncü çeyreğinde yüzde 117,2 arttı

İşgücü ödemeleri, 2023 yılının üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 117,2 arttı. Net işletme artığı/karma gelir yüzde 50,7 arttı.

İşgücü ödemelerinin Gayrisafi Katma Değer içerisindeki payı yüzde 32,2 oldu

İşgücü ödemelerinin cari fiyatlarla Gayrisafi Katma Değer içerisindeki payı geçen yılın üçüncü çeyreğinde yüzde 26,1 iken, bu oran 2023 yılında yüzde 32,2 oldu. Net işletme artığı/karma gelirin payı ise yüzde 55,0 iken yüzde 47 oldu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Tunceli Tunceli’de doğa harikası krater gölüne gezi Tunceli’de, onlarca kişinin katılımıyla 3 bin rakımda bulunan doğa harikası krater gölüne gezi düzenlendi. Zorlu bir yolculuğun ardından zirve yapan katılımcılar, göl manzarasına hayran kaldı. Tunceli Dağcılık Kulübü (TUDAK) tarafından Pülümür ilçesine bağlı 3 bin rakımlı Buyer Ana Gölü’ne doğa gezisi düzenlendi. Tunceli’nin yanı sıra yurt içi ve yurtdışından yaklaşık 70 kişinin katıldığı gezi kapsamında minibüslerle Pülümür ilçesine bağlı Sarıgül Köyü’ne kadar gidildi. Buradan yaklaşık 3 saat süren zorlu bir parkuru kat eden katılımcılar zirve yaptı. Zirvede, mola vererek dinlenen ve yöre insanları tarafından kutsal kabul edilen mekanda mumlar yakan ziyaretçiler, bol bol fotoğraf çektirmeyi de ihmal etmedi. Geziye ilk kez katıldığını dile getiren Arzu Can, “Güzel bir yer. Herkesin gelmesini tavsiye ederim. Turla geldik, mumlarımızı yaktık, lokmalarımızı dağıttık” dedi. 3 bin metrede bulunan efsanesi ve tarihiyle Pülümür ilçesinin istisna yerlerinden birinde olmaktan mutlu olduğunu belirten Daimi Doğan, “Krater gölü olması ayrı bir zenginlik. Buraya gelirken güç bir yoldan geliyoruz. Buranın aynı zamanda inanç mekanı olması sebebiyle Pülümürlü hayırseverlerin, Pülümür Belediyesi’nin yolla ilgili bir takım düzenlemeler yapmasını istiyoruz. Rehberler eşliğinde güzel bir yolculuk yaptık. Hem gezmek hem de inancına, kültürüne sahip çıkmak isteyenler buyursunlar buraya gelsinler” diye konuştu. İsviçre’den gelen ve geziye katılan Elif Kılıç, “Son 3-4 senedir turlara katılıyorum. Çok memnun kalıyorum. Bugün Buyer Ana Gölü’ne geldik. Muhteşem bir yer. Turla çok güzel bir uyum içinde geldik. Herkese tavsiye ederim” şeklinde konuştu. Her sene gelmeye çalıştığını belirten Müslüm Çiçek “Ortalama 3 saat yol yürüyoruz. Ama buraya gelince o yorgunluk bitiyor. Güzel bir huzur buluyorsun” ifadelerini kullandı. İstanbul’dan geldiğini aktaran Erkan Ulucan ise “3 Saat zorlu bir parkurdan sonra cennet gibi bir yere geldim. Buraya geldiğimde tüm yorgunluğum gitti. O kadar güzel bir yer ki doğa harikası. İnancımıza göre de kutsal bir yer. Çok güzel, herkesi buraya davet ediyorum” dedi.
Ankara Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz, 15 Temmuz Anıtı’na çelenk bıraktı Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nin karşısında bulunan 15 Temmuz Anıtı’na çelenk bıraktı. Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü etkinlikleri kapsamında, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde bulunan 15 Temmuz Demokrasi Müzesi’ni çocuklarla ve gazilerle beraber gezdi. Yılmaz, daha sonra Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve 15 Temmuz Gazisi Turgut Aslan ile bir araya geldi. Yılmaz, Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve 15 Temmuz Gazisi Aslan ile açıklamalarda bulundu. 15 Temmuz’un hem direniş hem de yeniden doğuşun günü olduğunu belirten Yılmaz, "Hep söylüyoruz. Unutmadık, unutturmayacağız. O gün şehitlerimiz oldu. Onları rahmetle anıyoruz. Cenabı Allah mekanlarını cennet etsin diyoruz. Gazilerimiz, yanımızda da sağ olsun gazimiz hep bizlerle birlikte. Onlara da sağlık, afiyet, uzun ömürler diliyoruz" diye konuştu. Hafıza 15 Temmuz Müzesi’ni çocuklarla birlikte gezmenin çok anlamlı olduğuna dikkati çeken Yılmaz, şöyle konuştu: "Bu tecrübelerin yeni nesillere aktarılması lazım. Allah bir daha öyle günler göstermesin bu ülkeye. Özellikle gençlere, çocuklara bu milli şuurun aktarılması lazım. Vatanımızın, özgürlüğümüzün, demokrasimizin kıymetini, bunun için ne fedakarlıklar yapıldığını bilen gençliğimiz inanıyorum ki çok daha güçlü bir şekilde vatana, demokrasiye, bağımsızlığa sahip çıkacaktır. Onlara yürekten inanıyoruz ve güveniyoruz. Hain darbeciler başaramadılar. Bundan sonra da başaramayacaklar. Bu milli şuurla Allah onlara fırsat vermesin diyoruz. Bir taraftan da şehitlerimizden bize miras olan bu vatanı yükseltmek, daha ileriye götürmek de hepimizin görevi. İnanıyorum ki bu gençlerimiz, çocuklarımız yetişecekler. Hem milli bir şuurla yetişecekler hem de çok donanımlı yetişecekler. Ülkemizi çok daha güçlü yarınlara onlar taşıyacaklar." Yılmaz, Türkiye Yüzyılını gençlerin, çocukların inşa edeceğini dile getirerek, şunları kaydetti: "Bu yüzyılda darbelere, vesayetçilere, hainlere yer yok. Bu yüzyıl demokrasinin, bağımsızlığın, vatan sevgisinin yüzyılı olacak, huzurun yüzyılı olacak diyoruz. Hep birlikte bunu da başaracağız. Ben tekrar o gün fedakarca göğsünü tanklara, uçaklara siper edenleri buradan yürekten selamlıyorum. Şehitlerimize rahmet, gazilerimize sağlık, afiyetler diliyorum. Çocuklarımızın da gözlerinden öpüyorum. Bugün öğrendiğime göre bu açıldığından bugüne 250 bin insan ziyaret etmiş bu müzemizi. Bundan sonra da halkımızı, çocuklarımızı 15 Temmuz Külliyemizdeki 15 Temmuz müzemize bekliyoruz. Gelsinler tarihte yaşananları görsünler. İbret alalım ki tekerrür etmesin." Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, daha sonra 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü etkinlikleri kapsamında, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nin karşısındaki alanda düzenlenen törene katıldı. Tören alanına, şehit yakınları ve gazilerle beraber gelen Yılmaz, anıta çelenk bırakarak dua etti. Törende, mehter takımı da konser verdi.