EKONOMİ - 21 Ağustos 2019 Çarşamba 12:44

Taze kiraz, üzüm ve nar ihracatçıları yeni ihracat rekorları için kümeleniyor

A
A
A
Taze kiraz, üzüm ve nar ihracatçıları yeni ihracat rekorları için kümeleniyor

Türkiye’nin en önemli ürünleri kiraz, üzüm ve narı dünya genelinde daha fazla insanın tüketmesi için ihracatçılar, Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (URGE) projesinde bir araya geliyor.

Türkiye’nin en önemli ürünleri kiraz, üzüm ve narı dünya genelinde daha fazla insanın tüketmesi için ihracatçılar, Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (URGE) projesinde bir araya geliyor. Hedefin, 3 üründe toplam 387 milyon dolar olan yıllık ihracatı 750 milyon dolara çıkarmak olduğu belirtildi.


Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin koordine edeceği Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (URGE) projesi ile Ege Bölgesindeki taze kiraz, üzüm ve nar ihracatçısı firmaların kurumsal kimlik kazanmaları ve birlikte belirlenecek hedef pazarlarda ortak pazarlama yapması hedefleniyor.


Taze kiraz, üzüm ve nar ihracatından Türkiye’nin 2018 yılında 387 milyon dolar döviz geliri elde ettiğini ifade eden Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak, URGE projesi ile önümüzdeki üç yıllık süreçte yürütecekleri pazarlama faaliyetleriyle üç ürünün ihracatında 750 milyon doları aşmayı hedeflediklerini dile getirdi.


Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliğinin 2016-19 yılları arasında sürdürdüğü taze kiraz ve üzüm URGE projesi sayesinde büyük kazanımlar elde ettiği bilgisini paylaşan Uçak, “Türk kiraz ve üzüm ihracatçısı özellikle Uzak Doğu pazarına odaklandı, Çin ve Güney Kore’ye kiraz ihracatı başladı. Hava kargo Türk ihracatçısının yoğun kullandığı bir nakliye aracı haline geldi. Yeni URGE projemizde daha fazla üye firmamızın katılımı ile güçlerimizi birleştireceğiz. Ege Bölgesinin lezzetlerini daha fazla dünya insanının tatması için çalışacağız” şeklinde konuştu.


Kiraz, üzüm ve nar ihracatının artması için ihracatçılar olarak ev ödevlerini çalıştıklarını anlatan Uçak, nar ihracatının artması için Tarım ve Orman Bakanlığından ihracata uygun kalibre ve renkte yeni çeşitlerin geliştirilmesi konusunda destek talebinde bulundu. Uçak sözlerini şöyle tamamladı:


"Öte yandan, Türkiye’de üretilen ve ihracatı gerçekleştirilen üzüm çeşitlerinin yanı sıra, iri taneli, özellikle Uzak Doğu pazarında tüketicinin tercih edebileceği beyaz ve siyah çekirdeksiz sofralık üzüm çeşitlerinin araştırılarak üretiminin arttırılması için çalışmalar yapılması gerekiyor. Kirazda ise ülkemizde ‘Ziraat 0900’ çeşidi yoğun olarak üretiliyor. Daha erken hasat edilebilecek ‘Early Burlat, Early Lory, Prime Giant’ gibi erkenci çeşitlerin Türkiye’de üretimi ihracata yeni açılan Çin ve G. Kore pazarlarımızda ABD gibi rakiplerimizle rekabet etme şansımız artacaktır."



Üç üründe de üretimde güçlü konumdayız


Türkiye, 2018 yılı verilerine göre kiraz üretiminde 640 bin tonluk rekolte ile dünya lideri konumunda, nar üretimi ise 538 bin ton. Türkiye nar üretiminde bu rekolte ile dünya üçüncüsü olduğu ifade edilirken, sofralık üzümde ise Türkiye 1 milyon 930 bin tonluk üretimi ile dünya beşincisi konumda.


Taze kiraz, üzüm ve nar URGE projesinde yer alacak firmaların proje giderlerinin yüzde 75’ine kadarlık kısmı Ticaret Bakanlığı tarafından desteklenirken, yüzde 25’lik dilimi katılımcı firmalar tarafından karşılanacak.



Kiraz ihracatı 200 milyona koşuyor


Türkiye’nin kiraz ihracatı ise 2019 yılında 183 milyon doları aştı. 2018 yılına göre yüzde 14 artış gösteren kiraz ihracatında Almanya, 87 milyon dolarlık tutarla zirvede yer alırken, Rusya 42 milyon dolarlık Türk kirazı tercih etti. Bu ülkeleri 10 milyon dolarlık kiraz talebi ile Hollanda takip etti. Bu yıl kiraz ihracatının start aldığı Çin’e ise; 3,3 milyon dolarlık Türk kirazı gitti.


Türkiye, 2018 yılında 122 milyon dolar sofralık üzüm ihraç ederken, Rusya 66 milyon dolarlık Türk üzümü talebi ile açık ara birinci ülke olmuştu. Nar ihracatında ise; 115 milyon dolarlık dövizi hanesine yazdıran Türkiye en fazla narı 33 milyon dolarlık tutarla Rusya’ya gönderdi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Karşıyaka, play-off primleri için harekete geçti Karşıyaka Spor Kulübü yönetim kurulu, kulüp binasında bir araya gelerek futbol takımının oynayacağı play-off maçları için prim kampanyası başlattı. Karşıyaka Spor Kulübü Başkanı İlker Ergüllü ve beraberindeki yöneticiler, Mavişehir’deki kulüp binasında bir araya gelerek TFF 3. Lig 2. Grup’ta play-off oynayacak futbol takımı için prim kampanyası başlattı. Başkan Ergüllü 3 Milyon TL ile başlangıcı yaparken Nazım Torbaoğlu 3 Milyon TL, eski başkan Azat Yeşil 1 Milyon TL, kulüp yöneticisi Mustafa Taşova ve Mustafa Karabağlı da 2’şer Milyon TL bağışta bulundu. Toplantıda açıklamalar yapan Karşıyaka Spor Kulübü Başkanı İlker Ergüllü, “Futbolla ilgili ben 3 Milyon TL’lik başlangıçla kampanyayı başlatmak istiyorum. Bana vekalet veren ve işleri nedeniyle yanımızda olamayan Mustafa Taşova da 2 Milyon TL’lik katkı veriyor. Camiamızın sevilen isimlerinden Mustafa Özçakar da desteklerini açıkladı. Bu katkı play-off maçlarımız oynanırken büyüyerek devam edecektir” dedi. “Play-off öncesi takımlarımıza moral depolamak istiyoruz” ’Burada toplanmamız tarihi bir gün olarak kayda geçecektir’ diyen Başkan Ergüllü, “Biz Zühtü Işıl ve arkadaşlarının kurduğu savaşçı bir kulübüz. Artık bu savaş günümüz boyutlarında değişik boyutlara geçti. Bu nedenle futbola ve basketbola ekonomik alanda daha fazla desteklemek için play-off öncesinde moral motivasyon depolamak için burada toplandık. Başlangıcı güzel yaptığımızı düşünüyorum. Bu kampanya play-off’taki her maç sonrasında artarak devam edecektir. Umarım 6 maç sonunda da inşallah üst lige çıkan taraf biz olacağız. Burada sağlanan katkıyla da takımımızı ve teknik heyetimizi memnun edeceğimizi düşünüyorum. Tüm katkı vereceklere şimdiden çok teşekkür ederim. Hem kendi ve hem de yönetim kurulumuz adına. Buradan umarım üst lige çıkarız. Çünkü bir yılı daha kaybetmek maalesef hepimiz için hüsran olacak. Bu yılı camia olarak kazanalım” şeklinde konuştu. Öte yandan bağış yapılacak IBAN hesabının ise gün için resmi sosyal medya hesaplarından paylaşılarak taraftarların ilgisine sunulacağı dile getirilirken, ismini vermek istemeyen bağışçıların katkılarıyla prim için toplanan desteğin şimdiden 15 Milyon TL seviyelerine geldiği öğrenildi. Kampanyanın sloganı ‘Şampiyonlukta sende ol’ olarak belirlendiği duyuruldu. Basketbol VIP satışlar başlıyor Futbolda tarafında oynanacak play-off maçları için basın toplantısı düzenleyen Karşıyaka Spor Kulübü İlker Ergüllü, bir müjde de basketbolseverlere verdi. Gelecek sezona iyi başlangıç yapmak için VIP ve saha kenarı biletlerini satışa çıkarıldığını dile getiren Ergüllü, “Basketbol sezonumuzun eksiksiz tamamlanması ve geçmişi temizleyerek yeni bir bütçeyle başlamak adına yarından itibaren saha kenarı ve VIP satışlarını başlatıyoruz. Yaklaşık 1 hafta gündemde kalacak. Tüm basketbolseverleri, camiamızı ve taraftarlarımızı yerlerini almaya davet ediyorum” diyerek sözlerini tamamladı.
Ankara Pursaklar’da görgü kuralları eğitimi Ankara Pursaklar Belediyesi’ne bağlı Hanım Evleri’nde kadınlara yönelik düzenlenmeye başlayan zarafet, nezaket ve görgü kuralları kursuna vatandaşlardan yoğun ilgi. İlçede yaşayan kadınların sosyal ve kişisel gelişimine destek vermek amacıyla 76 branşta 307 farklı kurs ile eğitim veren Pursaklar Belediyesi; zarafet, nezaket ve görgü kuralları konulu kurs, yoğun ilgi gördü. Hizmet vermeye başladığı günden bu yana Nezaket Okullarında minik öğrencilere yönelik adabımuaşeret eğitimi veren Pursaklar Belediyesi, çocukların bu eğitimleri evlerinde de alabilmeleri için zarafet, nezaket ve görgü kuralları eğitimi verdiği kursların ilk gününde kadınlar tarafından ilgi gördü. “Hanımların, ev ortamında da doğru ve güzel bir şekilde yavrularımızı yetiştirmelerine katkı da bulunacağız” Geleceğe yön verecek olan bireyleri yetiştiren kadınlara zarafet, nezaket ve görgü kurallarını konu alan kursta eğitimlerin verilmeye başlandığını belirten Belediye Başkanı Ertuğrul Çetin, “Toplumun temel taşı olan kadınların, Zarafet, Nezaket ve Görgü Kuralları eğitimleri ile yeni kuşağa da nezaket ve zarafeti öğreterek birbirine saygı duyan, değer veren ve sosyal yönden güçlü bireyler yetiştirmeyi amaçlıyoruz. Geleceğimizin teminatı olan evlatlarımızı yetiştiren hanımların, ev ortamında da doğru ve güzel bir şekilde yavrularımızı yetiştirmelerine katkı da bulunacağız. Pursaklar’da, geleceğe bırakılacak en değerli hazine, kendini iyi ifade edebilen, dürüst, çalışkan, ahlaki ve milli değerlere sahip nesiller yetişmeye devam edecek” dedi.
Gaziantep Gaziantep ALG Spor, Galatasaray maçına hazırlanıyor Gaziantep ALG Spor, Kadınlar Futbol Süper Ligi’nin son haftasında deplasmanda oynayacağı Galatasaray maçı hazırlıklarını sürüyor. Gaziantep ALG Spor, Kadınlar Futbol Süper Ligi’nin son haftasında 5 Mayıs Pazar günü saat 14.00’da şampiyonluk mücadelesi veren Galatasaray ile kritik bir maça çıkacak. Zorluk derecesi yüksek maçın hazırlıklarına Teknik Direktör Hilmi Bugüner yönetiminde aralıksız bir şekilde devam eden Gaziantep ALG Spor’da moraller yüksek. Teknik ekip değişikliğinin ardından son 5 maçını da kazanan Sarı-grili takım, pazar günü şampiyonluk hesapları yapan Galatasaray’a konuk olacak. Gaziantep ekibi, zorlu maçta güçlü rakibini yenerek hem sezonu galibiyetle noktalamak hem de ligi ilk 4 içerisinde bitirmek için sahaya çıkacak. "Biz kendi işimize bakacağız" Galatasaray hazırlıklarının yoğun bir tempoda devam ettiği Gaziantep ALG Spor Başkanı Ali Gözcü, "Bu hafta oynanacak maçlar ile sezonu noktalayacağız. Bu sezon bizim adımıza çok şanssızlıklarla geçti. Bu sezondan gereken dersi çıkarıp yeni sezonda yine şampiyonluk mücadelesi veren bir takım ortaya çıkaracağız. Sezonun son haftasında önemli bir maça çıkacağız. Tabii kimin şampiyon olacağı bizi ilgilendirmiyor. Biz sahaya çıkıp kendi futbolumuzu ortaya koyacağız ve kendi prestijimiz için sahaya çıkıp elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalışacağız" diye konuştu.