SPOR - 06 Ekim 2024 Pazar 19:46

Toz duman arasında liderlik mücadelesi

A
A
A
Toz duman arasında liderlik mücadelesi

Kocaeli’de 41. kez düzenlenen ralli organizasyonunda 51 otomobil ve 102 sporcu kıyasıya yarıştı. Direksiyon başına geçen pilotlar, Türkiye’nin en iyisi olabilmek için tüm yeteneklerini sergiledi.


Petrol Ofisi Maxima 2024 Türkiye Ralli Şampiyonası’nda sezonun 6. ayak yarışı olan ve bu yıl 41’incisi düzenlenen Kocaeli Rallisi; Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu, Kocaeli Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü ve Kocaeli Otomobil Sporları Kulübü iş birliğinde gerçekleştirildi. 3 gün boyunca büyük heyecana sahne olan 41. Kocaeli Rallisi’nde 51 otomobil ve 102 sporcu kıyasıya yarıştı.


Körfez Yarış Pisti’nde cuma günü verilen seremonik startın ardından usta pilotlar, cumartesi günü toprak karakterli etaplarda tozu dumana katarak yarışmaya başladı. İzmit-Kandıra-Derince sınırları içerisinde 15 kategoride gerçekleştirilen yarışların ardından Körfez Yarış Pisti’nde düzenlenen etapta pilotlar, otomobillerinin hız ve performanslarıyla pistte adeta dans etti. 3,5 kilometrelik parkuru en hızlı sürede tamamlamak için yarışan pilotlar, izleyicilere unutulmaz anlar yaşattı. Pazar sabahı direksiyon başına geçen ekipler, Kocaeli’nin köylerinde toplam uzunluğu 412,30 kilometre olan 9 toprak etapta Türkiye’nin en iyi pilotu olmak için tüm yeteneklerini sergiledi.


Yarış tutkunlarını Kocaeli’de buluşturan ralli, Toksport WRT takımının pilotları Buğra Banaz ve Gürol Onur Ahıskalı ikilisinin liderliğiyle sona erdi. Çekişmeli geçen yarışta ikinci sırayı Parkur Racing ekibinden Kerem Kazaz ve Corentin Silvestre alırken, Toksport WRT takımından Volkan Işık ve Levent Gür ikilisi üçüncü olarak podyumun son basamağına çıktı. Nefes kesen yarışı Uğur Soylu-Şener Güray ikilisi dördüncü, Burak Başlık-Sedat Bostancı ikilisi beşinci, Efehan Yazıcı-Mehmet Akif Yalçın ikilisi altıncı tamamladı. Dereceye giren pilotlar, müthiş rekabetin ardından kupalarını törenle aldı.



"Liderliği korumayı başardık"


Yarışı genel klasmanda birinci tamamlayan Toksport WRT takımının pilotu Buğra Banaz, ödül töreninde yaptığı açıklamada, "İlk gün bazı aksaklıklar yaşamış olsak da liderliği korumayı başardık. İkinci gün ise farklı bir stratejiyle yarışa devam ettik. Zorlu bir yarışı kazanmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Bu sonuç, Eskişehir Rallisi’nden sonra gelen ikinci zaferimiz oldu" ifadelerini kullandı.



Toz duman arasında liderlik mücadelesi

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Uzmanlardan LGS değerlendirmesi: "2025 LGS’de Türkçe, matematik ve fen sorularının belirleyici olduğu görülüyor" Uğur Okulları Genel Müdür Yardımcısı Adil Kurt, Liselere Geçiş Sistemi sınavını değerlendirerek, "Türkçe’de anlam bilgisi ve görsel yorumlamayla ilgili çeldiricisi yüksek sorular vardı. Matematik sorularının çözümünde öğrenciler zaman sıkıntısı yaşamış olabilirler. Fen bilimlerinda tüm ünitelerden sorular soruldu" dedi. Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavı, Türkiye genelinde yaklaşık 1 milyonu aşkın öğrencinin katılımıyla gerçekleşti. İki oturumdan oluşan sınavın birinci oturumu 09.30’da, ikinci oturumu ise 11.30’da başladı. Sınavın birinci bölümünde öğrencilere 50 soruluk sözel alan testi için 75 dakika süre verilirken, ikinci bölümünde ise 40 soruluk sayısal alan testi için öğrencilere 80 dakika süre tanındı. Sınavda A, B, C ve D olmak üzere dört farklı kitapçık kullanıldı. Adil Kurt, 2025 LGS sorularının MEB’in yıl boyunca yayımlamış olduğu örnek sorular ve geçmiş yıllarda yayımlamış olduğu tüm MEB soruları ile uyumlu olduğunun gözlemlendiğini söyledi. Bu yıl da öğrencilerin tüm ünitelerden sorumlu olarak sınava girdiğini belirten Kurt, sorularla ilgili değerlendirmelerde bulundu: "Türkçe dersinde sorular, geçen yıllara göre zorluk düzeyi daha da yüksek tarzda hazırlanmıştır. Anlam bilgisi ve görsel yorumlama soruları çeldiricisi yüksek sorulardan oluşmaktadır. Türkçe dersinin sözel bölümde, sınavın belirleyicisi olabileceğini söyleyebiliriz. Sınavın genelinde görsele bağlı yorumlama, sözcük ve cümle bilgisi, metin yorumlama, dil bilgisi ve yazım-noktalama konularına yer verilmiştir. T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde ise özellikle kavram bilgisini yoklayan sorular karşımıza çıkmaktadır. Dikkat gerektiren bir sınav olup öğrencilerin yorum yapma, çıkarım yapma yetenekleri de ölçülmüştür. Bilgi eksiği bulunmayan ve yorum yapabilme gücü yüksek öğrencilerin yapabileceği düzeyde bir sınav olmuştur." "Matematik sorularında zaman sıkıntısı yaşamış olabilirler" Kurt, "Matematik dersinin sorularının çok basit düzeyde olan altı soru dışında dikkatli ve sorgulanarak okunması gerektiği, varsa görsellerin dikkatle yorumlanması gerektiği göze çarpmaktadır. Tarz olarak matematikte ihtimal barındıran ve birden fazla durumun değerlendirmesini içeren sorulara yer verilmiştir. Öğrenciler, matematik sorularının çözümünde zaman sıkıntısı yaşamış olabilirler. Matematik soruları içerik bakımından geçen yıl sorulan sorularla basit bilişsel düzeydeki soruların soruluş biçimi dahil benzerlik göstermektedir, tüm ünitelerden soru sorulmuştur. Matematik dersi özelinde seçici olabilecek soruların sayısı bu sene biraz daha fazla tutulmuştur. Tek soru tek kazanımı sorgular mantığı bu sene soruların çoğunda korunmuş olmakla beraber birkaç soruda kazanım birlikteliği mevcuttur. Örneğin, dönüşüm geometrisi, geometrik cisimlerin açınımı bilgisi de gerektiren şekilde sorulmuştur" dedi. "Fen bilimleri soruları geçen seneye göre zordu" Fen bilimlerinde ise soruların metinlerinin uzun ve görsellerin yoğun kullanıldığını gördüklerini belirten Kurt, "Sınavda zorlayıcı ve çeldiricileri güçlü, seçici olabilecek nitelikte sorular bulunmaktadır. Tüm ünitelerden soru sorulmuştur. Geçen seneye göre daha zor bir sınav olduğunu söyleyebiliriz" dedi. "Muhakeme yetenekleri ve bilgi düzeyleri ölçmeye yönelik sorular" Kurt, "Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi sorularının önceki yıllara kıyasla daha yüksek bir zorluk düzeyine sahip olduğunu görmekteyiz. Bu yılki sorular öğrencilerin muhakeme yeteneklerini ve bilgi düzeylerini ölçmeye yönelik olarak hazırlanmıştır. Özellikle yorum gerektiren sorular aracılığıyla, öğrencinin yalnızca düşünsel yetkinliği değil, aynı zamanda konuya dair bilgi birikimi de ölçülmeye çalışılmıştır. İngilizce dersinde, geleneksel soru türlerine yer verilse de sorular, açık ve anlaşılır bir biçimde sunulmuştur. Bu durum, düzenli çalışan öğrencilerin başarıya ulaşmasını kolaylaştırmıştır. Öte yandan sınavda son ünitelerden az sayıda soru sorulması dikkat çekmiştir" dedi. Uğur Okulları bölüm başkanları sınavı değerlendirdi Uğur Okulları Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, İngizce sorularıyla ilgili bölüm başkanlarının yaptığı değerlendirmeler ise şöyle: "Türkçe: LGS Türkçe sınav soruları; okuma becerisini ölçme, tablo-grafik yorumlama, metin tahlili ve şekil (görsel) yorumlama, sözcük bilgisini ölçme, cümle düzeni kurabilme, görsele dayalı sözel mantık yorumlama, yazım kurallarını ve noktalama işaretlerini sorgulama, dilbilgisi kurallarını çözümleme tarzında hazırlanmıştır. Sınavda eylemsi, cümlenin ögeleri ve yazı türleri ünitelerinden soru sorulmadığı görülmektedir. Ayrıca bu yıl sınavda anlam bilgisi sorularına daha da fazla ağırlık verildiği göze çarpmaktadır. Sorularda kullanılan metinlerin uzunluğu dikkat çekmektedir. Görsel sorularda da metin sorularında da çıkarım ve yorum yapma ön planda yer almaktadır. Soruların bir kısmı yenilikçi, öğrencileri analitik ve çoklu düşünmeye sevk eden; öğrencinin bilişsel yeterliliğini sınayan geliştirici tarzda hazırlanmıştır. Klasik tarzda diyebileceğimiz soru türlerine de yer verilmiştir. Her iki tarzda sorulan sorularda ortak nokta zorluk düzeyinin yüksek olduğu sorulara yer verilmiş olmasıdır. Görsel ve grafik yorumlama soruları ile görsele bağlı sözel mantık yorumlama soruları oldukça dikkat gerektiren ve çok iyi okunması gereken sorular olarak öne çıkmıştır. Sınavdaki soruların büyük bir kısmının eleyiciliği yüksek, dikkat gerektiren, bilgiyi kullanabilme ile doğru okumayı ölçen sorulardan oluştuğu görülmektedir. Matematik: 2025 LGS matematik sorularının zorluk derecesine göre orta zorluk düzeyindeki soru sayısının fazla olması ile birlikte zor bir sınava daha yakın olduğunu söyleyebiliriz. Sorular içerisinde ihtimal barındıran, birden fazla durumu değerlendirmeye yönelik yorum soruları bulunmaktadır. Geometri soruları tamamen sade geometrik şekiller ile sorulmuştur. Geometriden bağımsız konularda da örneğin birinci dereceden denklemler sorusu veya cebirsel ifadeler konuları gibi konularda da görsel yorumlamanın öne çıktığı bir sınav olmuştur. Tüm ünitelerden soru sorulmuştur. Sınavın genelinde denklem yeteneği kuvvetli olan öğrenciler soruların çözümünde daha hızlı ilerlemişlerdir. T.C. İnkılap tarihi ve atatürkçülük: Sınavın bilgiyi yorumlayıp çıkarımda bulunmaya yönelik temel bilgi içeren, MEB müfredatı ve sınav kapsamındaki konular dahilinde hazırlanmış sorulardan oluştuğu görülmektedir. Sorular, kavram bilgisine sahip ve onu yorumlayabilen öğrencilerin cevaplayabileceği nitelikte sorulardır. Sınavdaki bir soru ise doğrudan bilgi gerektirmektedir. Diğer sorular ise paragraftan çıkarımda bulunmaya yöneliktir. Bu sınav, bilgi eksiği bulunmayan ve yorum yapabilme gücü yüksek öğrencilerin yapabileceği düzeyde bir sınav olmuştur. Fen bilimleri: Sınavda "Madde ve Endüstri, Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilimi, Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi" ünitelerine ağırlık verilmiştir. "Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi" ünitesinden elektrik enerjisinin dönüşümü konusuna ait bir soru bu yıl ilk defa sorulmuştur. "DNA ve Genetik Kod" ünitesinden bu yıl daha az soru gelmiştir. Fen bilimleri LGS sınav sorularının yıl içerisinde MEB tarafından yayımlanan örnek sorulara, her ünite için hazırlanan il bazlı sorulara ve çalışma kitabındaki sorulara benzer nitelikte hazırlandığını söyleyebiliriz. Birçok soruda soru metinlerinin uzun olduğunu görmekteyiz. Bu uzun metinlere ait soruların çok dikkatli okunması gerekmektedir. Sorularda bilimsel deney düzeneklerinin kullanıldığını görmekteyiz. Bazı sorularda öğrencilerin bilimsel düşünme becerilerini kullanmaları ve anlatılan olaylar arasında bağlantı kurmaları istenmiştir. Sınavın geneline baktığımızda görsellerin yoğun olarak kullanıldığını söyleyebiliriz. Sorulardaki bu görsellerin iyi analiz edilmesi öğrenciyi doğru sonuca götürecektir. Sorular; öğrencilerin öğrendiği bilgiyi kullanma, verileri karşılaştırma, okuduğunu anlama ve yorumlama yeteneğini geliştirme gibi becerileri ölçmektedir. Ayrıca bazı sorularda grafikler ve tablolar kullanılarak analitik düşünme becerisi de ölçülmüştür. Çevre kirliliği sorusunda olduğu gibi günlük hayatımızdan örneklere yer verilerek güncel konulara da değinilmiştir. Sorularda soru köklerindeki kesinlikle, olabilir gibi ifadelere dikkat edilmesi doğru seçeneğe ulaşılmasında önemlidir. Sınavda basit soruların daha az, orta zorlukta ve öğrencileri zorlayan, çeldiricileri güçlü olan, dikkat edilmesi gereken soruların çoğunlukta olduğunu görüyoruz. Özellikle ısı, elektrik ve basit makine sorularının öğrencileri zorlayacağını söyleyebiliriz. Fen bilimleri sınavının tamamını değerlendirdiğimizde sınavın geçen yıla göre daha zor olduğu görülmektedir. Din kültürü ve ahlak bilgisi: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi sorularının MEB tarafından yayımlanan örnek sorulara benzerlik gösterdiği görülmektedir. Öğrencilerin sorumlu olduğu her üniteden dengeli bir şekilde soru sorulmuştur. Sınavda genel olarak okuduğunu anlama, yorumlama ve çıkarım yapma becerilerini ölçen, neden- sonuç ilişkisini sorgulatan sorulara yer verilmiştir. Önceki yıllardan farklı olarak bu yıl doğrudan bilgiyi ölçen sorular sorulmuştur. Bazı sorular, sarmal nitelikte olup birden fazla kazanımı ölçmektedir. Sorular genel olarak orta zorluk düzeyindedir. Çoğunlukla dikkat gerektiren, bilgiyi ölçen paragraf sorularına yer verilmiştir. Bunun yanında, çıkarım yapılması istenen öncüllü sorular da kullanılmıştır. Doğrudan bilgiyi ölçen sorulara yer verildiği için sınavın önceki yıllara göre daha belirleyici bir sınav olduğunu söyleyebiliriz. İngilizce: 2025 LGS İngilizce sınavı; yapı ve içerik açısından kazanımlarla uyumlu, ölçme ve değerlendirme ilkelerine uygun bir sınav olmuştur. Sorular, öğrencilerin temel dil becerilerini (özellikle dil bilgisi ve kelime bilgisini) ölçmeye odaklanmış; çeldirici yoğunluklu, aşırı detay içeren yapıdan uzak duran doğrudan bilgiyi kullanmaya dayalı bir yaklaşımla sorulmuştur. Geleneksel soru türlerine yer verilmiş ancak sorular, açık ve öngörülebilir bir biçimde sunulmuştur. Bu durum, düzenli çalışan öğrencilerin başarıya ulaşmasını kolaylaştırmıştır. Öte yandan sınavda son ünitelerden az sayıda soru sorulması dikkat çekmiş; bu dağılım, sınavın yıl geneline yayılan kazanımları öncelediğini ve yüzeysel değil, kalıcı öğrenmeyi hedeflediğini göstermektedir. Genel olarak sınav, adil ve ölçücü yapısıyla öğrencilerin bilgi temelli performanslarını yansıtma niteliği taşımaktadır."
Antalya Varyanttan aşağı atılan scooter 15 yaşındaki çocuğun başına düştü Antalya’da arkadaşı ile birlikte denize gelen 15 yaşındaki çocuğun kafasına, varyantın üst kısmından aşağı atılan scooter düştü. Yaralanan genç hastaneye kaldırıldı. Olay, saat 16.00 sıralarında Muratpaşa ilçesi Bahçelievler Mahallesi’nde bulunan Konyaaltı Varyantında meydana geldi. Edinilen bilgiye göre. Arkadaşı ile birlikte denize girmek için Konyaaltı’na gelen isminin Emirhan olduğu öğrenilen 15 yaşındaki çocuk evlerine dönmek için varyantın yan kısmında bulunan eski merdivenler bölümünden yukarı çıkmaya başladı. Dik merdivenlerden yukarı çıkmaya başlayan iki arkadaş yolun yarısında durarak sahili izlemeye başladı. Bu sırada 15 yaşındaki çocuğun kafasına varyantın üst kısımdan kimliği belirsiz kişi veya kişilerce atılan kiralık scooter düştü. Acı içinde yere yığılan gencin yardımına çevrede bulunan vatandaşlar yetişti. Başına scooter düştü Durumun 112 Acil Çağrı Merkezi’ne bildirilmesi üzerine olay yerine polis, itfaiye, sağlık ve AFAD ekipleri sevk edildi. AFAD ve itfaiye ekiplerinin yardımıyla bulunduğu yerden sedyeyle ambulansla taşınan genç, ilk tedavisinin ardından hastaneye kaldırıldı. Polis ekipleri olayla ilgili inceleme başlatırken yaşananlara şahit olan Veli Tokalar isimli genç, "İki arkadaş burada oturuyordu. Yaklaşık 10-15 metre yukardan bir scooter Emirhan isimli çocuğun başına düştü. Başında 3-4 santimetre yarılma vardı, kendisine ilk müdahaleyi vatandaşlarla birlikte yaptık. Sağlık ekiplerine haber verdik, ambulans gelene kadar şuurunu açık tutmaya çalıştık. Sağlık ekipleri kendisini hastaneye götürdüler. Daha öncede benzer olaylar yaşandı, buraya bir önlem alınabilir" dedi.
İstanbul "LGS sınavı genel olarak öğrencileri zorladı" Bahçeşehir Koleji Eğitimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Dr. Özge Aslan, bu sene LGS sınavının genel olarak öğrencileri zorladığının gözlendiğini ancak bu sınavın bir sıralama sınavı olduğunun unutulmaması gerektiğini söyledi. Aslan, "Geçen sene ile bu sene aynı neti çıkaran iki öğrenciyi kıyasladığımızda, bu yıl sınava giren öğrenciye gelecek başarı sırasının daha yüksek olacağı söylenebilir" dedi. 2025 yılında LGS’ye 1 milyon 10 bin 916 öğrencinin başvuru yaptığını, geçen seneye göre başvuran öğrenci sayısında 27 bin 216 azalma olduğunu belirten Bahçeşehir Koleji Eğitimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Dr. Özge Aslan, bir öğrencinin bu nedenle geçen seneye göre (X) lisesine daha düşük netlerle de yerleşebileceğini söyledi. Aslan, ilk bin sıralamasında yığılma olmayacağının da söylenebileceğini vurguladı. Aslan, "Öğrencilerin kazanabilecekleri okulları belirlemek için puanlarını hesaplayıp liselerin geçen seneki taban puanları ile kıyaslamaları doğru olmayacaktır. Çünkü tercihler puana göre değil yüzdelik dilime göre yapılır. LGS’lerde sınava giren öğrenci sayısı ile kontenjan sayılarını karşılaştırdığımızda puanla alan okullara yerleşme oranları şöyledir: 2018’de yüzde 13.1, 2019’da yüzde 13.6, 2020’de yüzde 14.5, 2021’de yüzde 17, 2022’de yüzde 19, 2023 LGS’de yüzde 20 ve 2024 LGS’de yüzde 20,5’tir. Yerel Yerleştirme ile öğrenci alan okullarla birlikte 8. sınıf öğrencilerinin tamamı için yeterli kontenjan bulunmaktadır" dedi. "Tercih döneminde uzmanlardan destek alınmalı" LGS sınav sonuçları ve tercih süreciyle ilgili de bilgi veren Aslan, şunları söyledi: "2025-LGS sonuçları 11 Temmuz’da açıklanacak, 14-24 Temmuz tarihleri arasında da tercihler yapılacaktır. Yerleştirme sonuçları 4 Ağustos’ta açıklanacak ve aynı gün boş kontenjanlar için 1. nakil tercih başvuruları alınacak. Geçen sene sınavla öğrenci alan okullardan 10, yerel yerleştirme ile 5 ve pansiyonlu okullardan 5’er tercih yapılabiliyordu. Tercih listelerinin dengeli ve hatasız yapılabilmesi için okul rehber öğretmenlerinden ve MEB’in belirleyeceği tercih merkezlerindeki uzmanlardan destek alınması son derece önemlidir." "Kısa paragraflara rağmen zorlayıcı seçenekleri, grafik ve görsel yorumlama sorularıyla ayırt edici bir sınavdı" Bahçeşehir Koleji Türkçe, Sosyal Bilgiler, Matematik, Fen Bilimleri, İngilizce, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı eğitimciler 2025 LGS sınav sorularını değerlendirdi. Türkçe Bölüm Başkanı Tülay Uğurludural yaptığı değerlendirmede, "2025 LGS Türkçe sorularının önceki yıllara göre daha kısa ve sade paragraflar içermesine rağmen, öğrenciyi yanıltabilecek türde birbirine çok yakın çeldiricilerden oluştuğu söylenebilir. Özellikle üç paragraf sorusu; anlam derinliği, çeldirici seçenekleri ve yorum gerektirmesiyle sınavın en ayırt edici soruları arasında yer almıştır. Bu sorular, sadece anlam bilgisi değil, aynı zamanda dikkatli okuma, metinler arası bağ kurma ve üst düzey yorumlama becerilerini gerekli kılmıştır. Sınavda yer alan görsel yorumlama ve grafik soruları da dikkat isteyen ve matematiksel işlem becerilerini kullanmayı gerektiren disiplinlerarası bir yapıdadır. Bu tarz soruların yoğunluğu, öğrencilerin zaman yönetimini etkileyerek sınavın ayırt ediciliğini artırmıştır. Dil bilgisi soruları ise geçmiş yıllara kıyasla daha fazla dikkat istemekte ve kazanımların yüzeysel değil, derinlemesine kavranmış olmasını gerektirmektedir. Konuya hâkim olmayan öğrencilerin bu sorular karşısında zorlanabileceği söylenebilir. Özellikle dil bilgisi konularının anlam bilgisiyle ilişkilendirilerek sorulması, analiz becerilerini öne çıkarmıştır. Genel olarak değerlendirildiğinde, 2025 LGS Türkçe sınavındaki soruların güçlü çeldiricilere sahip olduğu söylenebilir. Sınavda okuma anlama becerisini derinlemesine irdeleyen metinler yer almakta, bu sorular bilgiyle birlikte yorum gücünü de ölçmektedir. Tablo, grafik ve görsel okuma becerisi gerektiren sorular, dikkat ve zaman yönetimini de ön plana çıkararak sınavın belirleyicisi olmuştur. Türkçe sınavı; okuma alışkanlığı olan, test tekniklerine hâkim, MEB örnek sorularını ve kaynaklarını düzenli takip eden öğrencilerin başarılı olacağı bir sınav olmuştur" dedi. "Kavram ve olgu bilgisinin önemini ortaya koyan ayırt edici bir sınav" Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Ferda Gençel Yavaşoğlu ise, "2025 LGS, son ünite dışında tüm yılın konularını kapsayan sorulardan oluşmuştur. Sınavda Mustafa Kemal’in askerlik hayatı ve inkılaplar sürecindeki düşünce yapısını ilgilendiren sorulara ağırlık verildiği görülmüştür. Sınavda öğrencilerin bilgileri yorumlamalarının yanı sıra coğrafi bilgi ve yer-yön ilişkisi kurma becerisi ölçen sorulara da yer verilmiştir. Ayrıca bir soruda birden fazla kazanım ölçülmüş ve öğrencilerin mevcut bilgilerine ek olarak bir önceki ünitede yer alan konulardaki bilgilerini de kullanmaları beklenmiştir. Bu nedenle yorumlama, çıkarım yapma becerilerini etkin kullanan ve dikkatli öğrencilerin soruyu doğru yanıtlayabileceği düşünülmektedir. Sakarya Savaşı ile ilgili soru öğrencilerin yorum becerisiyle yanıtlayamayacağı, doğrudan olgu bilgisine sahip öğrencilerin yanıtlayabileceği bir sorudur. Konu ve kavram bilgilerini yorumla birleştiremeyen ve harita bilgisi eksik olan öğrenciler için sınav genel anlamda zorlayıcı olmuştur. Ancak MEB örnek sorularını ve ders kitabını takip eden öğrencilerin rahatlıkla yapabileceği bir sınav olduğunu söylemek mümkündür" ifadelerine yer verdi. "Bilimsel düşünme becerilerini ölçen ayırt edici bir sınavdı" Fen Bilimleri Bölüm Başkanı Senem Ertün de, "2025 LGS Fen Bilimleri testi, genel olarak tüm yılın konularını kapsayan sorulardan oluşmuştur. Sınavda grafik, model, deney ve şemalar yoluyla öğrencilerin yorumlama, çıkarım yapma, analiz etme becerileri yoklanmış olup ayrıca hipotezi destekleyen düşüncelerin sorgulandığı soru bulunmaktadır. Geçen seneki sınava göre ayırt ediciliği daha yüksek bir sınav olduğu söylenebilir. Basit makine sorularını yorumlamak için öğrencilerin analiz yapmaları ve üç boyutlu olarak sistemi düşünmeleri gerekmektedir. Isı ve sıcaklık sorularında verilen bilgilerden öğrencinin analiz yapması, verileri grafiğe dönüştürerek sorunun bütününü kavraması gerekmektedir. Sınavın ayırt edici soruları bilgiyi yorumlayarak analiz yapabilme becerilerini ölçmektedir. Sınav, öğrencilerin sadece bilgi düzeyini değil, aynı zamanda bilimsel düşünme ve problem çözme becerilerini de ölçen, nitelikli ve seçici bir sınav olarak değerlendirilmiştir.MEB örnek sorularını ve geçmiş yıllara ait LGS sorularını düzenli çözen, konu tekrarı yapan, kavramsal bilgilere hâkim öğrencilerin daha az zorlanarak çözebileceği nitelikte bir sınav olduğu düşünülmektedir" diye konuştu. "Kavram bilgisi ve çıkarım yapma becerisi ön plana çıktı" Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı Yasemin Arayan ise sınavı şöyle değerlendirdi: "2025 LGS Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi testinde tüm sorular 8. sınıf kazanımlarını ölçmektedir. Sorular açık, anlaşılır ve net ifade edilmiştir. Sınav, bilginin yanı sıra öğrencilerin çıkarım yapma ve okuduğunu anlama becerilerini ölçmüştür. Bu yıl derse ait kavramları bilmeye yönelik soruların ağırlıkta olduğunu söylemek mümkündür. ’Kader ve Kaza’ kavramlarıyla ilgili terim bilgisini ölçen soruların ağırlıklı olduğu gözlenmiştir. Hz. Muhammed’in ’en güzel örnek olması’ anlamına gelen ’üsveihasene’ kavramı ile ilgili soru, bu kavramın anlamını bilen öğrencilerin doğru cevaplandırabileceği nitelikte; doğrudan kavram bilgisi ölçen bir soru olarak ön plana çıkmıştır. MEB tarafından yayınlanan örnek soruları ve ders kitabını takip eden öğrencilerin rahatlıkla doğru çözebileceği sorular olduğunu söylemek mümkündür." "Zaman yönetimi ve dikkat gerektiren seçici soruların olduğu bir sınavdı" İngilizce Bölüm Başkanı Talar Donikoğlu ise 2025 LGS İngilizce testinin, önceki yıllara kıyasla zaman yönetimi açısından öğrencileri daha çok zorlayan bir yapıya sahip olduğunu belirterek, "Soruların büyük bölümü öğrencilerin dil bilgisi ve kelime bilgisinin yanı sıra, verilen bilgileri analiz etme, yorumlama ve disiplinlerarası becerileri kullanmayı gerektirmektedir. Özellikle harita okuma ve temel matematiksel işlem becerilerinin dil sınavına entegre edilmesi, disiplinler arası düşünme becerisini ölçerek sınavı ayırt edici hale getirmiştir. Sınavda yer alan on sorunun yedi tanesinin olumsuz soru köküne sahip olması, öğrencilerin dikkat düzeyini ve sınav süresince motivasyonlarını koruma becerilerini önemli ölçüde etkilemiştir. Bu yapının, özellikle metinlerdeki anlamı tersine çevirme ve doğru çıkarımı yapma konusunda zorlayıcı olduğu görülmüştür. Bazı sorularda kelime bilgisi belirleyici olmuş, hedef kelime bilinmediğinde güçlü çeldiriciler nedeniyle öğrencinin doğru cevaba ulaşması zorlaşmıştır. Bu bağlamda, öğrencinin yalnızca dil bilgisi değil, kelime dağarcığı da kritik bir başarı ölçütü haline gelmiştir. Genel olarak değerlendirildiğinde, 2025 İngilizce sorularının; önceki yıllardan farklı olarak aynı soruda birden fazla beceriyi ölçen, kelime bilgisini vurgulayan ve detaylı analiz gerektiren yönleriyle ön plana çıktığını söylemek mümkündür" dedi. "Bütünleşik matematik becerilerini ölçen bir sınavdı" Matematik Bölüm Başkanı Özgür Aytekin ise sınavla ilgili şunları kaydetti: "LGS 2025’te matematik testindeki sorular, 8. sınıf matematik dersi öğretim programı konuları içerisinde dengeli bir dağılım göstermektedir. Daha önceki senelerde olduğu gibi geometrik cisimler konusundan yine sadece silindir sorusu bulunmaktadır. Sınav, çoğunlukla birden fazla beceriyi ölçen sorulardan oluşmuştur. Sorularda öğrencilerin soruları somutlaştırabilmeleri ve daha rahat yorum yapabilmeleri için şekil, grafik, tablo gibi görseller kullanılmıştır. Birçok soruda görsellerde verilen bilgilerden mantıksal çıkarımlar yaparak çözüm adımlarında kullanması gerektiği görülmüştür. Veri ve grafik okuma, yorumlama, ilişkilendirme ve farklı türden işlem becerilerini ölçen bir sınav olmuştur. Çözümleme, yorumlama, çıkarım yapabilme gibi matematik bütünleşik becerilerini, kavramsal beceriler ile birleştiren öğrencilerin başarılı olabileceği bir sınav olmuştur."