GENEL - 23 Ocak 2012 Pazartesi 10:37

BOĞAZ KÖPRÜSÜ`NDE KOROZYON TEHLİKESİ

A
A
A
BOĞAZ KÖPRÜSÜ`NDE KOROZYON TEHLİKESİ

İstanbul Aydın Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Afet Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Yrd. Doç. Dr. Kubilay Kaptan, 40. yıl bakımı yapılması için bir yıl trafiğe kapatılıp kapatılmaması tartışma konusu olan bin 560 metre olup uzunluğundaki Boğaziçi Köprüsü için ilginç bir değerlendirmede bulundu.
Yrd. Doç. Dr. Kubilay Kaptan, "Eğer ’40 yıllık ağır bakım’ diye bir bakım gerekçesiyle köprünün bir yıl trafiği kapatılması gündeme geliyorsa bu durum tehlikenin boyutunun büyük olduğunun ama bunun gizlendiğinin bir göstergesidir" dedi.
Kubilay Kaptan, yaptığı açıklamada, İngiliz standartları esas alınarak projelendirilen Boğaziçi Köprüsü’nde geçen yıllar içerisinde birçok sorunlarla baş başa kalındığını hatırlattı. 23 Ocak 2004’te soğuk bir kış gecesi saatte 123 km hızla esen rüzgarın köprünün en uzun halatlarından birisinin koptuğunu, dönemin Bayındırlık Bakanlığı Müsteşarı Sabri Erbakan’ın Boğaziçi Köprüsü’nün hemen bakıma alınması gerektiği açıkladığını belirten Kaptan, geçen yıl da Ortaköy Viyadüğü’ndeki kirişlerin korozyona
uğraması sonucu betonunun çatladığını ve döküldüğünü kaydetti.
KOROZYON TEHLİKESİ
Yrd. Doç. Dr. Kubilay Kaptan, şöyle konuştu: "Köprü tabliyelerinin asıldığı çelik kablolar sürekli olarak tekrarlanan yüklerin etkisi altındadır. Bu hareketli yük onları da, tabliyelere bağlandıkları levhaları da doğal olarak yoracaktır. Doğal olmayan ise, hatalı imalatın sonucu bu yüklerin misliyle artmış olmasıdır. Çünkü arabalar ek yerlerini aşarken tekerlekler önce boşalıp sonra hızla diğer zemine düşmekte ve bu olay ön ve arka tekerlekler olarak iki kez yinelenmektedir. Bugün günlüğü dört yüz
binlere varan araba sayısının otuz dokuz yıldır bu sorunlu köprünün üzerinde hoplayıp zıplaması onun doğalın ötesinde çok yorulmasına ve erken yaşlanmasına neden olmuştur. Ayrıca kirişlerin bakımı 40 yıldır düzgün yapılmadığından, viyadük ayakları en iyi şekilde güçlendirilse de ayaklara uzanan kirişlere hiçbir şey yapılmadığından yağmurdan, havadan etkilenmiş, gözeneklerinden oksijen almış ve donatıları korozyona uğramıştır. Eğer 40 yıllık ağır bakım diye bir bakım gerekçesiyle köprünün bir yıl trafiği
kapatılmasının tartışılıyor olması tehlikenin boyutunun büyük olduğunun ama bunun gizlendiğinin bir göstergesidir. Bu hastalıklar da, korozyona uğramış demirler, çelik kirişler, levhalar olabilir."
Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Aksaray Aksaray’da mandıra çöktü: 750 küçükbaş hayvan göçük altında kaldı Aksaray’da şiddetli yağış nedeniyle mandıra çöktü. 750 küçükbaş hayvanın göçük altında kaldığı mandıra enkazında kurtarma çalışması başlatıldı. Aksaray’da 3 gündür aralıklarla devam eden şiddetli yağış birçok olumsuzlukları da beraberinde getirirken, sel ve su baskınlarının ardından bugün de içerisinde 750 küçükbaş hayvanın bulunduğu bir mandıra çöktü. Aksaray’ın merkeze bağlı Yeşilova beldesinde yaşanan göçük nedeniyle vatandaşların 112 Acil Çağrı Merkezine haber vermesi üzerine olay yerine İl Afet Acil Durum (AFAD), Aksaray Belediyesi İtfaiye Müdürlüğü ve jandarma ekipleri sevk edildi. Kısa sürede olay yerine intikal eden ekipler iş makinelerinin de desteğiyle kurtarma çalışması başlattı. Mandıra enkazında kurtarma çalışmaları halen devam ederken İl Afet Acil Durum Müdürü Kadir Çelik, “Yeşilova beldemizde aşırı yağışlar sonucu bir ahırın çöktüğü ihbarı üzerine iki ekiple olay yerine geldik. Şu anda telef olan hayvanlar var. Toplam hayvan sayısının 750 olduğu söyleniyor. Kurtarma çalışmaları devam ediyor. Kurtarma operasyonumuz bittikten sonra net sayı belli olacak” dedi. Yeşilova Köseli Mahalle Muhtarı Kemal İlgün ise “Bölgede 3 gündür yağış devam etmekte. Bizim burada mandıramızın çökmesinden dolayı 750’ye yakın küçükbaş hayvanımız göçük altında kaldı. Ağıl altında kalan hayvanlardan ne kadar zayiat verdiğini bilmiyoruz. Zayiat sabah sayımında çıkacak. Allah izin verirse burayı kurtarmaya çalışıyoruz. Yağışlardan dolayı mandıra çöktü” diye konuştu.