- 17 Şubat 2020 Pazartesi 11:24

(Özel) Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

A
A
A
(Özel) Heves ettikleri go-kartların ücreti fazla gelen kardeşler araç üretmeye başladı

Sakarya’da mühendislik bölümü okuyan ağabey ve kardeş heves ederek bindikleri go-kart ücretlerinin fazla gelmesi üzerine kendileri karting araçları üretmeye başladı.

Sakarya’da mühendislik bölümü okuyan ağabey ve kardeş heves ederek bindikleri go-kart ücretlerinin fazla gelmesi üzerine kendileri karting araçları üretmeye başladı. Kardeşler ürettikleri 10 araçtan 8’ini satarken, ürettikleri araçları geliştirerek daha da ileriye taşıyabilmek için yetkililerden destek istedi.



Küçük yaşlardan beri go-kart ve karting araçlarına ilgi duyan Sakarya Uygulamalı Bilimler Makine Mühendisliği bölümü öğrencisi Malik Enes Savaş ile Sakarya Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği bölümü öğrencisi Ömer Faruk Savaş isimli iki kardeş, araçlara binmenin maliyetinin yüksek olduğunu ileri sürerek karting araçlarına benzer araçlar imal etmeye başladılar. Karting araçlarına duydukları ilgiyle yola çıkan ağabey Malik Enes ile kardeş Ömer Faruk, hurdacılardan buldukları motosiklet ve araba parçalarını birleştirip, şasesini kendilerinin oluşturdukları farklı tarzda araçlar yaptı.



Go-kart araçlarının dış ülkelerden Euro ile getirildiğini ve yaklaşık 10-12 bin lira gibi bir maliyeti olduğunu belirten kardeşler kendilerinin ise araçları buldukları parçalar ile 2-3 bin lira civarında imal ettiklerini söyledi. Bugüne kadar 10’a yakın araç ürettiklerini ve sosyal medya aracılığıyla da tanıttıkları araçlardan 8’ini sattıklarını ifade eden kardeşler, kendi bütçeleri ile buraya kadar gelebildiklerini ve bunları daha da geliştirerek ileriye taşıyabilmek için yetkililerden destek istedi.



Karting araçlarına benzer araçları daha ucuza mal ederek yapmaya başladık


Çocukken heves ederek bindikleri karting araçlarını üniversiteden kalan zamanlarında atölyeye gelerek hobi olarak yaptığını dile getiren Sakarya Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği öğrencisi Ömer Faruk Savaş, “Karting araçlarına çocukken heves ediyor ve biniyorduk fakat fiyatları çok yüksekti, bizde daha sonrasında araştırmaya koyulduk nasıl yapabiliriz diye. Araştırmalarımızın ardından karting aracına benzer araçları daha ucuza mal ederek yapmaya başladık. Karting araçlarının fiyatları aşırı yüksekti, yurt dışından geliyordu bu yüzden başladık bu işe. 13-14 yaşından beri ağabeyimle birlikte devam ediyoruz bu işe. Dışarıdan gören insanlar yolda durdurarak; nasıl yaptın, kaça mal ettin, ne motoru kullandın ve parçaları nereden buldun diye sorular soruyorlar. İlgi çok yüksek yani sosyal medyadan da bize yazan arkadaşlar oluyor, onlara da tavsiyem araştırma yapsınlar bu konuda nasıl yapılabilir diye, dükkanımıza da her zaman gelebilirler kapımız açık. Herkesin bir hobisi olması gerekiyor bence. Benim de üniversiteden arta kalan zamanlarımda buraya atölyeye gelip bu araçları yaparak vakit geçiriyorum, herkes yapabilir bence; sadece biraz araştırma ve biraz da el becerisi gerekiyor” dedi.



Hurdacılardan bulduğumuz parçaları birleştirerek imal etmeye başladık


Hurdacılardan buldukları parçaları birleştirerek araçları imal etmeye başladıklarını aktaran Sakarya Uygulamalı Bilimler Makine Mühendisliği öğrencisi ağabey Malik Enes Savaş ise, “Çocukluğumuzdan beri babamla bu tarz şeyler yapıyorduk el yapımı araçlar ve bisikletler ile uğraşıyorduk. Daha sonra bunu biraz daha geliştirdik, ilk etapta bisikletlere motor takmaya başladık. Go-kart ve karting araçlarına ilgimiz vardı kardeşimle beraber gidiyorduk biniyorduk. O araçlara binmenin maliyeti yüksek olduğu için daha sonrasında kendimiz bir tane yapalım dedik. Ama planı yoktu çünkü parçalar dahi Euro ile geldiği için yurt dışından hem pahalıydı hem sıfır alamazdık internette de bulamadık o dönemlerde. Daha sonrasında kendimiz ilk etapta hurdacılardan bulduğumuz parçalar, motosiklet parçaları ve araba parçalarını bulup şasesini kendimiz oluşturarak imal etmeye koyulduk. Yıllar içerisinde bu gelişti tabi. İlk yaptığımız araçlarda sürekli arızalar meydana geliyordu, bir tur atıyorduk tekrar bozuluyordu gibisinden. Daha sonra tabi geliştire geliştire ve internet üzerinden de araştırarak Ar-Ge yaparak bunu daha da ilerleterek farklı araçlar yaptık şimdiye kadar” diye konuştu.



El emeğimizle 2-3 bin lira civarında bu araçları üretiyoruz


Yurt dışından gelen go-kartların yaklaşık 10-12 bin lira civarında olduğunu ancak kendilerinin araçları 2-3 bin lira civarında bir maliyete ürettiklerini ifade eden Malik Enes Savaş, “Go-kart araçları genelde drift yapmak için ve hız yapmak için kullanılıyor genellikle. Biz daha çok konfora önem verdik, normal araçlarda kullanılan direksiyon kutusu koyduk. Daha sonra arka çekiş sisteminde diferansiyel sistemi var. Yani biraz daha herkesin kullanabileceği, direksiyon ve freninin daha yumuşak olabileceği bir araç tasarlamak istedik. Dışarıdan hazır alma bir go-kart yurt dışından geldiği için Euro üzerinden satılıyor, 10-12 bin lira civarında alınıyor ve yere çok yakınlar, bizim asfaltımız ve arazimizde kullanılmaya uygun değiller. Bizde kendimiz yapmaya karar verdik. El emeğimizle yaklaşık 2 bin 500 - 3 bin lira gibi civarda bu araçları üretiyoruz” şeklinde konuştu.



Daha ileriye taşıyabilmek için yetkililerden destek bekliyoruz


Ürettikleri araçlarla düşük miktarda bir yakıtla uzun saatler seyahat edilebileceğini de söyleyen Enes Savaş, “Araçlarda benzinli motor kullandık. Bunlarda yakıt tüketimi, motosikletlerde olduğu gibi oldukça düşük. Yani 10-20 liralık bir yakıtla uzun saatler seyahat edebilirsiniz. Daha ileride pil ve batarya teknolojileri geliştikçe, elektrikli yapma hedefimiz var. Daha çok yerli olarak. Çevreden de çok fazla iyi tepki aldık. Her gören durduruyor, araçların kaç kilometre sürat yaptığını, ne motoru kullandığımız ve kaça mal olduğu gibi sorular ile karşılaşıyoruz. Biz kardeşimle beraber öğrenci olarak bu kadar ilerleyebildik, bu aşamalara geldik. Çünkü belli bir maliyet karşılığında yapılabiliyor ve bu kadar karşılayabildik. Daha ileride istenildiği takdirde, elektrikli versiyon ve daha farklı versiyonlar da oluşabilir. Biz kendi bütçemiz ile buraya kadar gelebildik, bunları daha ileriye taşımak ve daha da geliştirmek için yetkililerden destek bekliyoruz. Farklı türlerde, farklı tiplerde araçlarda oluşturulabilir” ifadelerini kullandı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul TFF, E-Bilet sistemi ihale sürecinin başladığını açıkladı Türkiye Futbol Federasyonu, Elektronik Bilet (E-Bilet) sistemi ihale sürecinin başladığını, tekliflerin 31 Mayıs 2024 Cuma gününe kadar alınacağını duyurdu. TFF, Bilet Sistem Entegratörü Seçimi İhalesinin yapılmasıyla ilgili resmi internet sitesinden yazılı açıklama yaparak şu ifadelere yer verdi: "6222 Sayılı "Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun’unun emredici hükümlerini yerine getirmek üzere en üst iki profesyonel ligdeki futbol müsabakaları kapsamında "E-Bilet Sistemi’ne konu Merkezi Yönetim Sistemi, Gözetim Sistemleri, Geçiş Kontrol Sistemi ve Saha Operasyonları" hizmetlerine konu donanım, yazılım ve operasyonel ihtiyaçlara yönelik olarak; 2025 - 2026 futbol sezonu itibari ile yeni dönem Sistem Entegratörü seçiminin önümüzdeki beş yıllık dönemde sürdürülmesi hedeflenmektedir. Bu nedenle açılacak olan ihaleye ilişkin olarak aşağıdaki hususların dikkate alınması gerekmektedir; Türkiye Futbol Federasyonu (TFF), TFF lokasyonları ve Türkiye’deki en üst iki profesyonel ligde mücadele eden kulüplerin futbol stadyumlarında E-Bilet Sistemi’nin teknik gereksinimlerin sağlanması, mevcut ekipmanlar ile operasyonların kesintisiz sürdürülmesi, raf ömrü tamamlanmış ürün ve ekipmanların yenilenmesi, yeni ve güncel teknolojiler dahilinde kurulumların sağlanması, yürütülmesi ve bakımı amacıyla uygun ve ön yeterliliğe sahip tüm katılımcıları/ortak girişimleri "Sistem Entegratörü" rolü ile hizmet sağlamak üzere teklifte bulunmak ve ihaleye girmek üzere davet etmektedir. İhale Şartnamesi 30 Nisan 2024 tarihinde TFF’nin resmi internet sitesinde belirlenen kriterler çerçevesinde ilgililere satışa sunulacaktır. Şartname’nin temin sürecinin tamamlanmasına müteakip, şartnameyi almış olan katılımcılar, Mayıs 2024 içerisinde TFF tarafından belirlenecek tarihte yapılacak bilgilendirme toplantısı için TFF Hasan Doğan Milli Takımlar Kamp ve Eğitim Tesisleri’ne davet edilecektir. E-Bilet Sistem Entegratörü Seçimi İhalesi’ne konu İdari ve Teknik şartnamesi, katılımcıların TFF’nin Denizbank TR30 0013 4000 0600 1423 8000 05 IBAN numaralı banka döviz hesabına ya da TFF Mali İşler Direktörlüğü’ne 3.000 (yalnız üç bin) Amerikan doları (USD) cinsinden elden ödeme yapılması akabinde, TFF Hasan Doğan Milli Takımlar Kamp ve Eğitim Tesisleri’nde E-Bilet Müdürlüğü’nden temin edilebilecektir. Şartname için yapılan söz konusu ödemenin hiç bir koşulda iadesi yapılmayacaktır. Şartnameye ek olarak hazırlanan ihale dokümanlarının tam setleri TFF tarafından oluşturulan ve şartnameye konu teknik stadyum çizimleri ve ekipmanlara ilişkin detayları içeren bilgiler ilgililere "e-Bilet Sanal Veri Odası" üzerinden ayrıca paylaşıma açılacaktır. Veri odasına erişim için, TFF tarafından hazırlanan Gizlilik Sözleşmesi’nin imzalanması gerektiğinden İdari ve Teknik şartname temini için İstekli’yi temsil ve ilzama yetkili ve İstekli adına sözleşme akdetme yetkisi içeren vekaletname ile yetkilendirilmiş kişinin hazır bulunması ve bu durumu gösterir belgenin de gününde dekont ile birlikte TFF’ye ibraz edilmesi gerekmektedir. Katılımcı teklifleri 200.000 (yalnız iki yüz bin) Amerikan doları (USD) değerindeki Türkiye’de faaliyet gösteren bankalardan alınmış geçici teminat mektubu teminatı ile birlikte sunulmalıdır. Geçici teminat mektubu koşulunu yerine getirmeyen teklifler değerlendirmeye tabi tutulmayacaktır. Teklifler, TFF Hasan Doğan Milli Takımlar Kamp ve Eğitim Tesisleri Riva/Beykoz/İstanbul adresine kapalı zarf usulü olarak E-Bilet Müdürlüğü’ne elden teslim edilecek olup, 31 Mayıs 2024 Cuma saat 17.00’a kadar gönderilmeyen hiçbir teklif kabul edilemeyecek ve değerlendirilmeye alınmayacaktır. Verilen teklifler İhale Komisyonu tarafından değerlendirilecek ve değerlendirme sonrası ihaleye katılım hakkı kazanacak katılımcılar ile ihale kapalı zarf teklifi değerlendirmesi sonrası, yeterliliği sağlayan Aday Firma / Katılımcılar ile açık eksiltme usulüyle tamamlanacaktır. Türkiye Futbol Federasyonu 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tabi olmadığı gibi tüm teklifleri reddetmekte veya ihaleyi iptal etmekte serbesttir."