KÜLTÜR SANAT - 13 Kasım 2025 Perşembe 09:03

Siirt’in şal şepik kumaşının coğrafi işaretinin Avrupa Birliği düzeyine taşınması hedefleniyor

A
A
A
Siirt’in şal şepik kumaşının coğrafi işaretinin Avrupa Birliği düzeyine taşınması hedefleniyor

Siirt Olgunlaşma Enstitüsü’nde Güneydoğu’ya özgü doğal tiftikten üretilen şal şepik kumaşının coğrafi işaret tescilinin Avrupa Birliği (AB) düzeyine taşınması hedefleniyor.


Bölgede kışın sıcak, yazın serin tutması dolayısıyla dört mevsim tercih edilen şal şepik kumaşı, usta ellerde günlerce süren aşamalı uzun uğraşlar sonucunda birçok ürüne dönüşüyor. Türk Patent ve Marka Kurumunca iki yıl önce coğrafi işaretle tescillenen kumaşın daha geniş kitlelere ulaştırılması amacıyla Siirt Olgunlaşma Enstitüsü bünyesinde bu yıl "Şal Şepik Dokuma Atölyesi" kuruldu. Zorlu aşamalardan geçen bu sanat, 6 erkek usta tarafından saf tiftikten hazırlanan iplikler renklendirdikten sonra tezgahlarda elle dokunarak kumaş haline getirilip tasarımlara dönüştürülüyor. Ürünün tescilinin Avrupa Birliği düzeyine taşınması hedefleniyor.


Siirt Olgunlaşma Enstitüsü Müdürü Elif Bobuş, İhlas Haber Ajansı (İHA) muhabirine atölyede 6 tane çok kıymetli ustanın bu kadim sanatı sürdürmeye devam ettiğini söyledi. Ustaların bu sanatı en ince detayına kadar en güzel şekilde yaptığını belirten Bobuş, şal şepik kumaşındaki dokumada çözgünün hazırlanması, kaynatılması, preslenmesinin, her bir detayının çok önemli ve kıymetli olduğunu vurguladı. Bobuş, bu kadim sanatın enstitüde sürdürülmesiyle çok önemli bir görev yaptıklarını düşündüğünü belirterek, "Biz, bu kumaşımızı sonrasında kumaş olarak bırakmıyoruz, yeni ürünlere, yeni sektörlere de ürünler ortaya çıkartarak daha da ileri bir duruma taşımayı hedefliyoruz. Şu anda enstitümüzde şal şepik fular, yaka, manşet, broş, kravat pantolon, bluz gibi üretimlerimiz devam ediyor. Şu anda enstitümüzde özel sipariş ve satışlarımız devam ediyor. Hedefimiz, şal şepik dokumasının coğrafi işaretini uluslararası, Avrupa Birliği düzeyine taşımak ve bu kumaşı uluslararası platformlarda da temsil etmek" dedi.



"Kumaşın tamamıyla bitmesi 15 günlük bir süreçtir"


Ustalardan Osman Demir, 9 yıldır şal şepik ustası olduğunu ifade etti. Şal şepik kumaşını dokuyarak ürettiklerini kaydeden Demir, "Birçok aşaması bulunmaktadır. İlk önce masura sarma aşaması. Masura aşaması da çözgüye hazırlıktır. İkinci aşama da çözgü yapımıdır. Çözgü dediğimizde çaprazlama şeklinde oluşuyor. O da çirişleme dediğimiz üçüncü aşama için yapılıyor. Burada da iplerin pürüzsüz hale getirilip daha rahat dokuması, iplerin kopmasını engellemek için yapılıyor. Dördüncü aşama da gücüden ve taraktan geçirme işlemidir. İpler teker teker gücüden geçirilerek dokumaya hazır hale getiriliyor. Sonrasında ipler tezgaha atılarak kumaş dokunuyor. Bu dokuma süresi de 10 günü buluyor. Kumaşın tamamıyla bitmesi 15 günlük bir süreçtir. Dokuma bitikten sonra da kumaş güzelce yıkanır. Yıkandıktan sonra eğer boyama işlemi varsa boyanır. Eğer boyama işlemi yapılmayacaksa çelik levhalara sarılır, kaynadıktan sonra prese verilir. Bir gece preste kaldıktan sonra kumaşımız hazır hale gelmiş oluyor" şeklinde konuştu.



Siirt’in şal şepik kumaşının coğrafi işaretinin Avrupa Birliği düzeyine taşınması hedefleniyor

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kocaeli Kocaeli ulaşım filosuna 68 yeni otobüs Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, kent içi ulaşımı rahatlatmak ve filoyu güçlendirmek amacıyla satın aldığı 123 yeni otobüsten 68’ini törenle hizmete aldı. Filoya katılan çevre dostu ve son model araçlarla birlikte Kocaeli’deki toplu taşıma araçlarının yaş ortalaması 5’e düşerken, kent "Türkiye’nin en genç otobüs filosuna sahip ili" unvanını kazandı. Kocaeli Kongre Merkezi otopark alanında düzenlenen tanıtım töreninde, 5 Aralık’ta hizmete alınan 10 tramvayın ardından 68 yeni otobüs de kamuoyuna tanıtıldı. Kalan 55 otobüsün alım süreci devam ederken, envanterde bulunan ancak yaş haddini dolduran 42 aracın düşülmesi ve yeni araçların tamamının gelmesiyle Büyükşehir Belediyesi filosundaki toplam araç sayısının 753’e ulaşacağı bildirildi. "Bizim derdimiz onların ekmeğiyle oynamak değil" Törende konuşan Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Büyükakın, toplu taşıma araçlarıyla günde 4 bin 357 sefer gerçekleştirildiğine dikkati çekerek, geçmiş yıllardan örnekler vererek, şöyle konuştu: "Eskiden bir iki tane otobüs almaya kalktığımızda ortalık ayağa kalkardı. Genel sekreter yardımcısı olduğum yıllardan hatırlıyorum. Bir hafta bir otobüs koymak istediğimizde çok büyük gürültüler kopardı. Belediyenin önüne gelirdi esnaf. Onlar belediye otobüslerini istemezdi, ’Biz taşıyoruz, siz niye otobüs alıyorsunuz?’ derdi. Onların gücü, vatandaşın daha çok hoşuna gidecek, gerçekten büyük kapasiteli araçlar almaya yetmezdi. Onları anlardık ama öbür taraftan vatandaşın talepleri vardı. Bunları birbirine denkleştirmek de son derece zordur. Bugün biz bu otobüs alım törenini gerçekleştirirken özel halk otobüsleri esnafımız da burada bizlerle birlikteler. Kavga gürültü de yok. Bizim derdimiz onların ekmeğiyle oynamak da değil. Bizim derdimiz bu kentin insanına en güzel şekilde o hizmeti götürmek." "Son 7 yıl içinde filomuzun sayısı ikiye katlandı" Büyükakın, bugün itibarıyla belediye iştiraki UlaşımPark bünyesinde 672 toplu taşıma aracı bulunduğunu belirterek, "Son 7 yılın içinde filomuzun sayısı ikiye katlandı. Bir yandan da raylı sistemler ağını genişletiyoruz. Yaklaşık 9 kilometrelik hattı 19 kilometreye çıkarmak için uğraşıyoruz" diye konuştu. "Otobüsler Euro 6 standartlarına uygun" Hizmete alınan araçların Euro 6 motor standartlarına sahip olduğunu ve şehrin hava kalitesini koruyacağını belirten Büyükakın, büyük otobüslerin yoğun hatlarda, küçük araçların ise tepe ve dar sokaklı hatlarda kullanılacağını kaydetti. Başkan Büyükakın, "Bu araçlarımızla birlikte filomuz yaklaşık 5-6 yaş ortalamasına sahip olacak. Bu anlamda da Türkiye’nin en genç filosu Kocaeli’de olmuş olacak" şeklinde konuştu. Güney yakasına "41G" hattı müjdesi Başkan Büyükakın, Körfez’den Köseköy’e uzanan 41K hattının bir benzerinin güney yakası için planlandığını da duyurdu. "41G" adı verilecek hatla ilgili çalışmaların sürdüğünü bildiren Büyükakın, şu ifadeleri kullandı: "41G hattının devreye alınması söz konusu olacak. O konuda da özellikle esnaf odalarını temsil eden arkadaşlarımızdan rica ediyorum, bir an önce yol almamız lazım. Bu, hem sizlerin hem de bizim daha verimli çalışmamızı, vatandaşlarımızın da bu toplu taşıma hizmetinden memnun kalmasını ve toplu taşıma yolculuk değerlerinin artmasını sağlamış olacak."
Eskişehir TEI, millî havacılık motorlarını öğrencilerle buluşturdu Türkiye’nin havacılık motorlarındaki lider şirketi TEI; Tutum, Yatırım ve Türk Malları Haftası kapsamında Eskişehir’de eğitim gören öğrencileri yerli ve millî teknolojilerle buluşturdu. 12-18 Aralık tarihleri arasında kutlanan Tutum, Yatırım ve Türk Malları Haftası çerçevesinde, TEI ve Eskişehir İl Millî Eğitim Müdürlüğü iş birliğiyle farklı etkinlikler gerçekleştirildi. Bu kapsamda, Eskişehir’in farklı liselerinden 300’e yakın öğrenci TEI Eskişehir yerleşkesini ziyaret etti. Düzenlenen etkinlikte, Eskişehir İl Millî Eğitim Müdürü Sinan Aydın, TEI yöneticileri ve öğretmenler yer aldı. Öğrencilere yönelik bir konuşma gerçekleştiren Aydın, eğitime sunduğu desteklerden ötürü TEI’ye teşekkür etti. Türkiye’nin millî havacılık motorlarını yerinde gördüler TEI Kariyer Geliştirme ve Eğitim Müdürü Özdoğan Turan, öğrencilere TEI’nin havacılık motorları alanındaki yetkinliklerini ve yürütülen millî projeleri anlatan bir sunum gerçekleştirdi. Sunumda, yerli ve millî teknolojilerin savunma ve havacılık sanayisinde taşıdığı stratejik önem vurgulandı. Tesis gezisi sonrası öğrenciler TEI Müzesi’ni ziyaret ederek Türkiye’nin millî havacılık motorları yolculuğunda TEI’nin geliştirdiği kritik teknolojileri yakından tanıdı. Öğrenciler, Türkiye’nin millî havacılık motorlarını yerinde görme fırsatı buldu. Öte yandan, TEI yetkilileri farklı okullarda 400’ün üzerinde öğrenciyle bir araya gelerek yerli ve milli motorlar hakkında bilgilendirmede bulundular.