ÇEVRE - 27 Şubat 2017 Pazartesi 10:34

Munzur Üniversitesi öğretim üyesi yeni bir bitki birliği tanımladı

A
A
A
Munzur Üniversitesi öğretim üyesi yeni bir bitki birliği tanımladı

Munzur Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Biyomühendislik Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mevlüt Alataş, yapraklı kara yosunu Vejetasyonu konusunda bilim dünyası için “Lewinskyetum affinis Alataş ve Uyar 2017" isimli yeni bir bitki birliği tanımladı.
Munzur Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Biyomühendislik Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mevlüt Alataş ve ekibi tarafından Abant Dağları’ndaki 67 bin 315 hektarlık alanda 3 yıl süren çalışmada bin 279 bitki değerlendirildi. Alanda bulunan çeşitli ağaç gövdelerinden 194 örnek alan ekip, bunları klasik Braun Blanquet (1964) metodunun yanı sıra Detrended Correspondance Analysis ve Two Way Indicator Species Analysis gibi multivaryete analiz yöntemleri ile fitososyolojik analize tabi tuttu. Analiz sonucunda, “Lewinskyetum affinis Alataş ve Uyar 2017" isimli yeni bir bitki birliği tanımlandı.
Yrd. Doç. Dr. Mevlüt Alataş, “Abant Dağları’nda 2012 yılında başladığımız bir çalışmaydı. Çalışmanın içeriği halk arasında kara yosunları olarak bilinen bryofit ve küçük bitkilerdi. Bunlar kaya, toprak ve ağaç üzerinde yetişen bitkilerdir. Biz, ağaçlar üzerinden kara yosunlarını içeren örneklik alanlar aldık. Bu örneklik alanları üş aşamalı analizden geçirdik. 194 ağaç üzerinden aldığımız örneklik alanın 38’inin birbirine uyumlu olduğunu gördük ve bitki birliğini tanımladık. Bu çalışma üç aşamalı analizle de doğrulandı. Üç analiz sonucunun birbirini doğrulaması neticesinde bu bitki birliğinin dünya için yeni olduğuna karar verdik. Yaptığımız çalışma TÜBİTAK kapsamında kabul görerek dünya literatürüne girmiş oldu. Birliğe, kendimin yanı sıra Gazi Üniversitesi’nde danışman hocamın soy ismini verdik” dedi.

"Amaç biyoçeşitlilik zenginliğini ortaya çıkarmak"
Türkiye’de bu alanda yapılan çalışmaların sınırlı olmasının çalışmayı önemli kıldığını kaydeden Alataş, “Türkiye’de 1976 yılından 2011 yılına kadar toplam 8 çalışma yapılmıştı. 2011 yılından itibaren bu sayıyı 30’a yükselttik. Bu alanda parmağın sayısı kadar araştırmacı sayısı var. Amacımız bu araştırmalarla Türkiye’nin biyoçeşitlilik zenginliğini ortaya çıkarmaktı. Dünyanın birçok ülkesinde bu çalışmalar tamamlanmış olmasına rağmen ülkemizde birçok alan bu yönde boş kalmıştır. Gerek Ardahan gerek Karadeniz gerek diğer bölgelerde yapılan çalışmalarda bu alanın eksikleri gidermeye çalışıyoruz. Abant Dağları’nın önemi ise Türkiye’deki 122 önemli bitki alanından birisi olmasından kaynaklanıyor. Abant Dağları’nın kara yosunu bakımından zenginliğini ortaya çıkarmış bulunmaktayız. Tanımlanan bu birlikle Türkiye’nin değişik platformlarda temsil edilmesi bu çalışmanın ülkemizden olması dünya literatüründe tanınan dergilerde basılmış olması bir nevi ülkemizin biyoçeşitliliğini tescillemek demektir. Türkiye, Avrupa içinde baktığımızda 12 bin bitkinin 9 bin çeşidini barındırmakta ve bunların 3 bini sadece ülkemizde yetişmektedir. Bu tür çalışmalarımızı devam ettireceğiz” diye konuştu.

“Tunceli’de de çalışılacak”
Munzur Bölgesi’nde 1980 yılında kara yosunları konusunda bir çalışma yapıldığını belirten Alataş, şunları kaydetti:
“Bunu daha ileriye götürmek anlamında Munzur’a bir arazi planlamaktayız. Munzur’un, Tunceli’nin zenginliğini ortaya çıkarmak istiyoruz. Zaten Türkiye’de kara yosunları bakımından tüm alanların çalışılması gerekmektedir. Doğu ve Güneydoğu Anadolu’daki çalışmaları yaptığımız zaman birçok ülke bunu tamamlamış, biz de Türkiye’deki bu açığı çalışmalarımızla kapatmayı düşünüyoruz.”
Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Büyükçekmece’de kontrolden çıkan araç tırın altına girdi: 1 ölü, 2 yaralı Büyükçekmece’de gece saatlerinde kontrolden çıkan otomobil, seyir halindeki tırın altına girdi. Kazada araç içerisinde sıkışan 1 kişi hayatını kaybederken tırın ve kaza yapan aracın sürücüleri ise yaralandı. Kaza, saat 01.45 sıralarında Büyükçekmece E5 Karayolu Edirne istikametinde gerçekleşti. İddiaya göre kontrolden çıkan E.M. (42) idaresindeki 35 KH 1721 plakalı otomobil, E5 üzerinde seyir halinde olan S.G. idaresindeki 76 DE 334 plakalı tıra arkadan çarparak tırın altına girdi. Kazayı görenlerin ihbarı üzerine olay yerine polis, itfaiye ve sağlık ekipleri intikal etti. Kazada tır sürücüsünün yaralandığı öğrenilirken tırın altına giren otomobilin sürücüsü E.M. ve yan koltukta bulunan Ahmet Andırın (58) araç içerisinde sıkıştı. İtfaiye ekiplerinin kurtarma çalışmaları sonucu sürücü E.M. bulunduğu yerden yaralı şekilde kurtarılarak ambulansla hastaneye kaldırıldı. Sağlık ekipleri yan koltuktaki Ahmet Andırın’ın ise olay yerinde hayatını kaybettiğini tespit etti. Olay yeri inceleme ekipleri ve nöbetçi savcının incelemelerini tamamlamalarının ardından Ahmet Andırın’ın cenazesi ceset torbasına koyularak ambulansla en yakındaki hastane morguna götürüldü. İtfaiye ekiplerinin çalışması sonucu tırın altına sıkışan araç bulunduğu yerden çıkarılırken polis ekipleri kazayla ilgili inceleme başlattı.
Ankara AJet’in Ankara-Erzincan seferi yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara’ya geri döndü AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan uçağı bomba ihbarı nedeniyle Ankara Esenboğa Havalimanına geri döndü. Edinilen bilgilere göre AJet’in VF4150 numaralı Ankara-Erzincan seferini yapan Boeing 737 tipi uçakta bomba ihbarı yapıldı. Ankara Esenboğa Havalimanından saat 23.55’te kalkan uçak, ihbar nedeniyle yaklaşık 40 dakika sonra Ankara Esenboğa Havalimanına döndü. Yolcuları tahliye edilerek güvenli bölgeye alınan uçakta güvenlik güçleri tarafından arama yapıldı. Yarım saat süren incelemenin ardından ihbarın asılsız olduğu öğrenildi. Uçakta bulunan yolculardan Murat Bozdelen ise o anları, “AJet firmasından Erzincan için biletimizi aldık. Saat 23.55’te bindik. Biz 40 dakikada indiğimizi sandık. Bize bilgilendirme yapılmadı. İndikten sonra sadece, kadınlar ve çocuklar çıksın, dediler. Biz de internete girip öğrendik ki bomba ihbarı varmış. Sonra buraya geldik, mağdur olduk. Bana kalsa ben biletin parasını isterim ama öyle bir şey yapmıyorlar. 7 gün bekletiyorlarmış” şeklinde anlattı. Uçakta bulunan başka bir yolcu Ayhan Akkaya ise “Saat 12’ye beş kala bindik. Uçak Ankara’ya geri indi. Bize hiçbir şey söylenmedi. 2 saat uçağın içerisinde bekledik. Yetkililerden cevap alamadık. Biz neden beklediğimizi sorduk. Pilot bey bilgi verecek, dediler ama bilgi veren olmadı. Güvenlik güçleri silahları ile gelince biz tedirgin olduk zaten. İlk önce bayanları aldılar. Sonra bizi aldılar. Buraya getirdiler bizi ama burada da yetkili bulamıyoruz” dedi.