EĞİTİM - 28 Haziran 2020 Pazar 09:02

Bitlis’te "Ben Astronotum ve Sınıfımız Yeşeriyor" projeleri

A
A
A
Bitlis’te "Ben Astronotum ve Sınıfımız Yeşeriyor" projeleri

Bitlis Bilim Sanat Merkezi sınıf öğretmeni Gamze Uyanık, öğrencileri ile beraber yürüttüğü "Ben Astronotum Uzay 2020" (I’M AN ASTRONAUT, SPACE 2020) ve "Sınıfımız Yeşeriyor" (LET’S GREEN OUR CLASSROOM) eTwinning projelerini tamamladı.

Bitlis Bilim Sanat Merkezi sınıf öğretmeni Gamze Uyanık, öğrencileri ile beraber yürüttüğü "Ben Astronotum Uzay 2020" (I’M AN ASTRONAUT, SPACE 2020) ve "Sınıfımız Yeşeriyor" (LET’S GREEN OUR CLASSROOM) eTwinning projelerini tamamladı.


Uluslar arası bir portalda öğrenci ve öğretmenlerin katıldı projeler geçerli olursa Avrupa ve ulusal kalite etiketleri alacak. Her iki proje hakkında bilgi veren Bitlis Bilim Sanat Merkezi sınıf öğretmeni Gamze Uyanık, "Ben Astronotum" projesinin öğrencilerine güneş sistemini, gezegenleri dünyanın hareketlerini eğlenerek, uygulayarak, araştırarak, çizerek, dinleyerek, söyleyerek, çalışarak keşfettirmeyi hedeflediğini ifade etti. Uyanık, "İtalya 2, Kuzey Makedonya 1, Portekiz 3 ve Türkiye’den 9 olmak üzere toplam 15 öğretmen ve 113 öğrenci ile çalışmalarını sürdüren proje uzaktan eğitim sürecinde de etkinliklerini başarılı bir şekilde sürdürmüştür. Bu süreçte öğrencilerin merkezde olduğu aktif katılım etkinlikler yapılmıştır. Proje ile öğrenciler etkinliklere zevkle katılım sağlarken hem eğelenme hem de birçok bilgiyi öğrenme fırsatı yakalamıştır. Tüm çalışmaları başarı ile bitirilen proje kalite etiketi almak için gerekli başvuruyu yapmıştır" dedi.


Sınıf Öğretmeni Gamze Uyanık, "Sınıfımız Yeşeriyor" eTwinning projesinin de tamamlandığını belirterek, sözlerine şöyle devam etti:


"Proje ile öğrenciler toprağa dokunmak, onu keşfetmek, toprağın önemini kavramak, üretim yapmak, tohumdan ve fideden ekim yapmak, büyüyen ürünlerin hasadını yapmak, beceri ile onlardan çeşitli yiyecekler yapmak, doğa ile iç içe olmak ve bunları yaparken işbirliği içinde olup çeşitli Web 2.0 araçlarını öğrenmek gibi hedeflere dersler ile entegre edilmiş bir şekilde ulaşmıştır."


Bu projenin sadece sınıf ortamını değil çocukların tüm yaşantısını etkileyerek hayat boyu kullanabilecekleri olumlu izler bırakmasını sağladığını söyleyen Uyanık, "Proje uzaktan eğitim sürecinde de devam ederek çalışmalarını gerçekleştirmiştir. Projemizde hedeflediğimiz tüm etkinlere ve kazanımlara proje sonunda fazlası ile ulaştık. Öğrencilerimiz etkinliklerin her birinde aktif oldular, eksik etkinlik ve çalışma bırakmadılar. Projemizin öğrenciler üzerinde birçok olumlu görünür ve görünmez etkileri oldu. Çok boyutlu düşünebilme, olayın bütününü görebilme, sentez yapabilme gibi birçok beceriye sahip oldular. Bu proje ile öğrencilerimin sınıf içindeki performansları artarken sınıf ile arasındaki iletişimi artmıştır. Küçük yaşlarında bitkilerin bakımı ile ilgilenen öğrencilerimde sorumluluk bilinci geliştirirken, sınıfta yetiştirdikleri bitkiyi yiyecek olarak tüketmek öğrencilerimin üretim ve tüketim bilincini deneyim ile kazanmasını sağlayarak doğaya olan saygısını güçlendirdi. Doğa hakkında pek çok bilgiye ulaşan öğrencilerim, doğanın bir parçası olduğumuzu sınıfa her girdiğinde merhamet, mutluluk, emek, sabır gibi değerler ile yaşadılar. Bu proje öğrencilerime birçok yeni bilgi alanı oluştururken yeni ilgi alanlarının da artmasını sağladı. Birçok bitki üzerinde araştırmalar yaptılar. Bitkinin hangi durumda hasta olabileceğini, hangi sıklıkla sulamamız gerektiğini, hangi sıcaklığı sevdiğini öğrenmek zorunda kalarak birçok bilgiye ulaşırken, beslediği bitkiye zamanında suyunu vererek ilgi ve sahiplenme duygularını da güçlendirdi. Pandemi sürecine girmeden önce bir öğrencimin mantarların bitki olmadığına dair araştırmalar yaptığına ve teneffüste arkadaşlarına bilgiler verdiğine şahit oldum. Bunun yanında evlerinde bitki yetiştirmeye ve Web 2.0 araçlarını kullanmaya başladılar. Aslında bu proje sadece sınıf ortamını değil çocukların tüm yaşantısını etkileyerek hayat boyu kullanabilecekleri olumlu kalıcı izler bırakmasını sağladı. Projemizin sonunda öğrenci-veli-öğretmen değerlendirme anketleri yaptık ve analizlerden olumlu dönütler aldık. Tüm çalışmaları başarı ile bitirilen proje kalite etiketi almak için gerekli başvuruyu yapmıştır" şeklinde konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Yurtta hava durumu Yurdun kuzey, iç ve doğu kesimlerinin parçalı ve çok bulutlu, Marmara’nın kuzeyi, İç Anadolu’nun güney ve doğusu, Doğu Akdeniz, Karadeniz, Doğu ve Güneydoğu Anadolu ile Antalya’nın iç kesimlerinin sağanak ve yer yer gök gürültülü sağanak yağışlı, diğer yerlerin az bulutlu geçeceği tahmin ediliyor. Yağışların Orta ve Doğu Karadeniz, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu’nun kuzey ve doğusu, Sinop, Sivas, Kahramanmaraş ve Osmaniye çevreleri ile Adana’nın kuzey kesimlerinde yerel olarak kuvvetli olması bekleniyor. Meteoroloji Genel Müdürlüğünden alınan tahminlere göre, hava sıcaklığı yurt genelinde mevsim normalleri civarında seyredecek. Rüzgar, genellikle kuzeyli, güney ve doğu kesimlerde güneyli yönlerden hafif, ara sıra orta kuvvette, kuvvetli yağış beklenen yerlerde yağış anında yer yer kuvvetli olarak esecek. Bazı illerde beklenen hava durumuyla günün en yüksek sıcaklıkları ise şöyle: Ankara: Parçalı ve çok bulutlu, sabah saatlerinde kuzey ve doğu ilçeleri sağanak ve yer yer gök gürültülü sağanak yağışlı 21 İstanbul: Parçalı ve çok bulutlu, yerel sağanak yağışlı 16 İzmir: Az bulutlu, yer yer parçalı bulutlu 24 Adana: Parçalı ve çok bulutlu, aralıklı sağanak ve gök gürültülü sağanak yağışlı (Yağışların kuzey kesimlerinde kuvvetli olması bekleniyor) 28 Antalya: Parçalı ve çok bulutlu, öğle saatlerinde iç kesimleri yerel olmak üzere sağanak ve gök gürültülü sağanak yağışlı 26 Samsun: Parçalı ve çok bulutlu, aralıklı sağanak gök gürültülü sağanak yağışlı (Yağışların yerel olarak kuvvetli olması bekleniyor) 17 Trabzon: Parçalı ve çok bulutlu, aralıklı sağanak gök gürültülü sağanak yağışlı (Yağışların yerel olarak kuvvetli olması bekleniyor) 17 Erzurum: Parçalı ve çok bulutlu, aralıklı sağanak ve gök gürültülü sağanak yağışlı (Yağışların yerel olarak kuvvetli olması bekleniyor) 16 Diyarbakır: Parçalı ve çok bulutlu, aralıklı sağanak gök gürültülü sağanak yağışlı (Yağışların yerel olarak kuvvetli olması bekleniyor) 23
Erzincan Türkiye’nin canlı ve minarel türleri bu müzede sergileniyor Türkiye’nin ilk doğa tarih müzesi olma özelliği taşıyan Erzincan’ın Kemaliye ilçesindeki Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi, başta Kemaliye olmak üzere Erzincan ve yurt genelinden canlı ve minarel türlerine ait yaklaşık 5 bin çeşit materyali sergiliyor. Erzincan Kemaliye’deki Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi, Kemaliyeli olan, Prof. Dr. Ali Demirsoy’un katkıları ile kuruldu. Müzeyle ilgili şu bilgilere yer verildi: “Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi, Kemaliye ilçesinde kurulan “Doğa Müzesinde Bilimsel Bir Gezinti” isimli proje kapsamında 2009 yılında kuruldu. Müzenin kuruluşuna Prof. Dr. Ali Demirsoy, Prof. Dr. Aydın Akbulut ve Öğ. Gör. Yusuf Durmuş öncelik etti. Bu müzede sergilenen örneklerin önemli bir kısmı 10 ayrı üniversiteden 48 bilim insanının görev aldığı “Kemaliye ve Çevresinin Biyoçeşitlilik Açısından İncelenmesi” projesi kapsamında bölgeden toplanan jeolojik ve biyolojik örneklerden oluşmakta. Kurulduğu tarihten bugüne bölge halkı, öğrenciler ve ekoturizm açısından önemli bir ilgi odağı oldu. Ülkemizin değişik bölgelerinden ve Kemaliye çevresinden alınan mineral, taş, toprak ve her türlü jeolojik materyal MTA’daki uzmanlara teşhis ettirilerek dolabların içindeki raflarda uygun kaplarda sergilenmekte. Türkiye’nin ve dünyanın çeşitli yerlerinden gelmiş mineral, kristal, toprak, kayaç örnekleri sergilenmekte. Kemaliye ve çevresinin Gastropad, Bivalvia ve Echinodermata gruplarına ait fosil örnekleri teşhis edilerek, raflarda sergilenmekte. Bir hücreli bitki ve hayvanların mikroskop altında görüntülerinin sunulduğu bir bölüm bulunmakta. Karasal ekosistemin ilk canlı gruplarından olan likenler doğal ortamına uygun habitat ortamları hazırlanarak sergilenmekte. Yine Kemaliye’den toplanan ve teşhis edilen karayosunu örnekleri sergi panolarına yerleştirilerek sunulmakta. Omurgasızların önemli bir kısmı formol ve alkol içinde kavanozlarda etiketleriyle birlikte sunulmakta. Böceklerin büyük bir kısmı, bilimsel örnek hazırlama yöntemine göre içi boşaltılıp tahnit edilmiş, özel böcek iğnelerine geçirilerek panolarda (müze görsel materyali olarak) ya da parazitlere karşı özel korumalı, çekmeli müze dolaplarında saklanmakta. Müzenin en ağırlıklı kısmını böcekler ve herbaryum materyali oluşturmakta. Bölgenin ve ülkemizin tatlısularında ve denizlerinde yaşayan balık örnekleri çeşitli kimyasal işlemlerden geçirerek (formolalkol) görsel malzemeye dönüştürülerek sergileniyor. Aynı işlem amfibiler için de yapılmıştır. Farklı türlerden oluşan amfibi örnekleri alkollü kaplar içinde ve sergi dolaplarında teşhir edilmekte. Birçok zehirli yılın türünün bulunduğu sürüngen örnekleri de aynı yöntemle görsel malzemeye dönüştürülmüştür. Özellikleri, zehirleri ve korunma önlemleri konusunda bilgiler verilmiştir. Çeşitli fırsatlarla elde edilmiş kuş örnekleri tahnit edilerek sunulmaktadır. Kemaliye ve çevresinden 200 yakın kuş türünün (bir kısmı göçücü, transit) varlığı bilinmektedir. Bu kuş türlerine ilişkin tanıtıcı resimler ve tahnit malzemeleri önemli bir eğitim malzemesi niteliği taşımakta. Türkiye’deki yırtıcıların büyük bir kısmını barındıran yörede, memeliler önemli bir yer tutmaktadır. Soyu tehdit altında olan ayı, kurt, vaşak, sansar, dağ keçisi, porsuk, sincap, yedi uyur, fındık faresi, yer sincabı, çok sayıda küçük memeli ve kemirici türleri yörenin fauna elemanları olarak müzede halkın ve eğitim camiasının hizmetine sunulmuştur. Çeşitli şartlar altında elde edilmiş olan büyük ve küçük memeliler tahnit edilerek üç boyutlu sergilenmiştir. Ayrıca bu memelilerin postları ve bazılarının iskeletleri de sergilenmekte ve tanıtıcı bilgi verilemekte. Kemaliye ve çevresinden teşhis edilen 1000 kadar bitkinin en az yarısı, özellikle soğanlı bitkiler görsel olarak sunulmuştur. Bitkiler müze materyali olarak preslendikten sonra kartonlara yapıştırılmıştır. Bu örneklerin hepsi herbaryum örnekleri olarak özel dolaplarda bilim insanlarının kullanımına açıktır ve sergilenmekte”