GÜNDEM - 06 Aralık 2025 Cumartesi 13:17

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu; "Erzurum’un ben de ayrı bir yeri vardır"

A
A
A
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu; "Erzurum’un ben de ayrı bir yeri vardır"

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, AK Parti Erzurum İl Başkanlığı’nı ziyaretinde Erzurum-Rize karayolu üzerinde yapımı devam eden Kırık ve Dallıkavak tünelleri, Erzurum-Bayburt karayolu üzerinde yapımı devam eden Kop tüneli inşaatları ile ilgili değerlendirmelerde bulundu.


Beraberinde Erzurum milletvekilleri Selami Altınok, Mehmet Emin Öz, Abdurrahim Fırat, Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanı Mehmet Sekmen ile AK Parti İl Başkanlığında vatandaşlarla bir araya gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Erzurum’da yapımına devam edilen ulaşım yatırımlarıyla ilgili bilgi verdi.



"Erzurum’un ben de ayrı bir yeri vardır"


AK Parti İl Başkanı İbrahim Küçükoğlu’nun konuşmasının ardından partililere hitap eden Bakan Uraloğlu, kendisinin de Erzurum’da 5.5 yıl görev yaptığını hatırlatarak, "Suyunu içtik ekmeğini yedik. Ve hizmet etmeye de gayret ettik çok şükür. Onun için Erzurum’un ben de ayrı bir yeri vardır. Seksen bir ilimiz elbette kıymetli ama burada çalışmış olmak, buradaki insanlarla hemhal olmuş olma, onlarla beraber sohbet etmiş olmak benim hayatımda önemli bir parçadır" dedi.



70 bin nüfuslu bir şehre kadar su var tünelde


Erzurum programı kapsamında Kırık ve Dallıkavak Tüneli inşaatlarında incelemelerde bulunduğunu anlatan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Kırık Tüneli değerli kardeşlerim 7 bin yüz metre uzunluğundadır. Aşağı yukarı altı bin beş yüz metrelerini bitirdik. Geri kalan altı yüz, altı yüz elli metre, bir altı yüz seksen metre o kadar bir kalan işimiz var orada. Çok çok zor bir tüneli yaptığımızı bilmenizi isterim. Hani niye geciktik? Gerçekten Türkiye’nin en zor tüneli. Bakın oradaki çıkan su 70 bin nüfuslu bir şehre kadar su var tünelde maalesef. Bunu sürekli çekiyoruz. Ve ona rağmen çalışmaya gayret ediyoruz. İnşallah 2027 yılında biz burayı açalım istiyoruz. Arkadaşlarımızla, bütün heyetimizle valimizle bizle beraberdi. Bu çalışmayı yerinde gördük. Sonra geldik Kavak tüneli. 3 bin 500 beş metre uzunluğunda. Dallıkavak geçişini bypass edecek. Orayı aşağı yukarı bitirdik. Kış şartları ve tüneldeki ufak tefek bazı problemlerden önümüzdeki yılın ilk yarısına kaldı. Orayı bitirip açacağız inşallah. Bir problem gözükmüyor. Tabii diğer tarafında Ovit var biliyorsunuz. Biz bu güzergahı tam bitirdiğimizde değerli kardeşlerim inşallah 2027 yılında biz bunu bitirmiş oluruz. Buradan çıktığınızda 196 kilometreyle siz Karadeniz’e ulaşmış olacaksınız. Yani iki saat bile sürmeden bir, bir buçuk saatlerde oraya yaklaşık ulaşmış olacaksınız. Dolayısıyla bu hem Erzurum’un için kıymetli hem Rize’miz için hem de Karadeniz için kıymetli. Bir başka projemiz bizim meşhur Kop tünelimiz. Tabii çok eskisini de biz biliyoruz. Kar mücadelesinin ne kadar yoğun olduğunu biliyoruz. 6 bin 900 metre uzunluğunda, bakın bir insan normal yürüse Bir buçuk saatte yürüyebileceği bir mesafeyi konuşuyoruz. Şimdi içine bitti mi? Geçince birkaç dakikada geçince böyle büyüklüğünü bazen anlamlandıramayabiliyoruz. Orada da değerli kardeşlerim önümüzdeki senenin sonunda bitirmeyi hedefliyoruz. Belki biraz sarkarsa da onu da inşallah 2027 ‘de bitireceğiz. Orada çalışmalar devam ediyoruz. Devamını bitirmiş durumdayız, orayı da bitirdiğimiz zaman Trabzon ve Erzurum gibi iki tane büyükşehrimizi birbirine bağlamış olacağız. Burası aynı zamanda da tarihi İpek Yolu güzergahımızdır. Tabii bunlar ta sadece Erzurum’a sadece Rize’ye sadece Bayburt’a Gümüşhane’ye Trabzon’a hizmet eden projeler değildir. Bunu bilmenizi isterim. Bakın özellikle Erzurum Kars’tan başlayıp doğuya kadar devam edip batıya kadar devam eden bir taraftan da Karadeniz’e devam eden tarihi İpek Yolu’nun merkezinde olan ilimizdir" şeklinde konuştu.



Hızlı tren projesinden vazgeçmiş değiliz


Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, mevcut demir yolunun rehabilitasyonunu devam ettirdiklerini anlatarak, "Ve yine yüksek hızlı tren projesini de önümüzdeki sene proje olarak bitireceğimizi ve onu da planlayıp yapacağımızı söyleyeyim. Bazen şunu duyuyoruz değerli kardeşlerim. Değerli kardeşlerim bundan asla vazgeçmiş değiliz. Ama öncelikle mevcut yolu hızlıca iyileştirmemiz lazım, demir yolunu. Onu da yapmış olacağız. Biz aynı zamanda bakın Kars’tan, Gürcistan’a BTK’yla bağlamıştık, çift katlı yapacağız. Bir taraftan da Kars’tan Iğdır üzeri bağlayacağız. Onun bir ucu yine Erzurum olmuş olacak. Yine kalkınma yolu koridoru dediğimiz, bakın Irak’tan gelecek olan koridoru da kara yollarıyla esasında Erzurum’a bağlamış durumdayız. Demiryollarıyla da güney taraftan inşallah bağlamış olacağız. Ya dolayısıyla bahsettiğimiz bizim Sadece bir ilin sadece bir bölgenin değil, hatta sadece Türkiye’nin projeleri değildir bunlar. Bunlar global projelerdir. Bir başka Erzurum’un gündeminde olan konuyu biliyorum değerli kardeşlerim. Erzurum’un bir hafif raylı sistem ya da buradaki tramvay hattı diye konuşulan, şimdi bakın değerli kardeşlerim, belediye olsun, bakanlıklar olsun, diğer bütün kurumlar olsun ağırlıklı olarak sizin verdiğiniz vergilerle biz görev yapıyoruz. Siz vergi veriyorsunuz, ondan sonra bize de talimat veriyorsunuz Görev veriyorsunuz, seçiyorsunuz, biz de size hizmet ediyoruz. Sizin o vergilerinizi de doğru kullanmamız lazımmış. Biz projemizi bitirdik. Erzurum’da. Tramvay yaptı projemiz, hafif raylı sistem projemiz bitti değerli kardeşlerim. Şimdi Burada şunu beraberce gözden kaçırmamamız lazım. Bu raylı sistem işletilmesi gerçekten çok ciddi bir yükümlülüktür. Yapımını bir tarafa koyuyorum. Onu yaparsınız. Bir şekliyle de onu ödersiniz, öderiz. Üstleniriz Bir sıkıntı yok. Ama bunun işletilmesi noktasında gerçekten şehir nüfusunun kütlesinin doğru tartılması lazım. Şu anda bir buçuk iki milyonluk şehirlerimiz bunu işletmekte zorlandıklarını size çok net bir şekilde söyleyebilirim. Bugün detaylı konuştum. Değerli Bakanımız Milletvekillerimiz, büyükşehir belediye başkanımız, il başkanımız detaylı konuştuk. Bunun takipçisi olacağız ama müsaadenizle doğru zamanlama diliminde bunu yapmamız lazım. Yoksa biz bunu yaptık da, işletemiyoruz. O zaman mahcup oluruz size karşı. Gündemimizden kalkmamıştır. Bunun da takipçisi olacağız" dedi.



Erzurum’da haftalık 178 uçuş var


Bakan Uraloğlu, Erzurum hava limanında da bakım ve tamiratlar yapıldığını söyleyerek, "Tabii havalimanı biz geldik havalimanına indik. Orada belli tamiratlarımız var. Şöyle notlarıma baktım. Haftada yüz yetmiş sekiz uçuş var. Yani demek ki günde yirminin üzerinde uçuş var. Bu gerçekten iyi bir rakam. Erzurum daha fazlasına layık mı? Kesinlikle layık. Ondan da asla biz taviz vermiyoruz. Sisli havalarda, Erzurum’a inemeyen uçaklar oluyordu. Kurduğumuz sistemle bunu çözdük. 200 metreye kadar biraz detay ama bilmenizde fayda var. İki yüz metre yaklaştıktan sonra pilotun görmesi lazım. Pilot eğer görmese iki yüz metre kalınca inmesi mümkün değildir. Riske atarız. Kimi? Oradaki kardeşlerimizin. Ama iki yüz metre dediğim gibi Türkiye’nin en uç sistemidir. Dolayısıyla bunu da kurduk. Bundan sonra çok çok istisnai durumlar haricinde sisten Erzurum’a inildi. Lafını biz artık kaldırmış oluyoruz. Bazı pilotlarının bir sertifikasyon ve havaalanını süreci var. Yine gelmeden önce konuştuk. Önümüzdeki günlerde onu bitirmiş olacağız. Bir problem yok. Ve bundan sonra inşallah rahatlamış olacağız. Ve Erzurum’un ihtiyacını biz bu şekilde beraberinde kullanmış olacağız. Şimdi bakın bütçe konuşmalarında on sekizi veya yirmisindeydi. Orada da gündem oldu. Dediler ki uçak biletleri çok pahalı. Şimdi benim çıkardığım nokta Erzurum’da. Ondan da bahsedeceğim size, şöyle değerli kardeşlerim. Bizim uçak biletleriyle ilgili bakanlık olarak bir yetkimiz yok. Yani şunu uçacaksın, buna uçacaksın, bunlar pahalıya uçamazsın diye resmi bir yetkimiz yok. Ancak biz buna rağmen şunu yaptık. Çağırdık hava yolu operatörlerinin işletmeci arkadaşlar bakın şimdi dış hatlarda para kazanıyorsunuz biliyoruz. İç hatlarda maliyetlerinizi çıkarın bize, maliyetlerinizi bakın maliyetlerimizi çıkarın. Çıkarttık onları. Onun üzerinden biz gerçekten üzerine neredeyse kar koymaksızın dedik Siz uçağın yüzde yetmişini, yüzde yetmişini yani nedir o? İki yüz kapasiteli bir uçağın yüz kırk biletini sizin satabileceğiniz rakam yanlış hatırlamıyorsam üç bin üç yüz lira civarındadır. Yılbaşında bir güncelleme yapacağız. Bunun üzerinde satamazsınız yüzde yetmişiyle, yüzde yüzü arası yani yüzde otuzu bu da yaklaşık altmış kişidir. Bunu da beş bin üç yüz lira civarında bir rakam olacak. Bundan yukarıya satamazsınız dedi. Dolayısıyla bunun üzerinde asla biz bilet sattırmıyoruz. Çok net olarak biriniz uçmuşsanız bu hariçtir. Eğer aktarma yapmışsanız bu hariçtir. Şimdi bakın değerli kardeşlerim siz eğer bir ay sonraya bilet alacaksanız bin liraya bilet bulursunuz. Altı yüz liraya da bilet bulabilirsiniz. Ama bu akşam alacaksanız, yarın sabah arkadaşlar artık o yüzde yetmişin üzerindeki bölümden siz bile kalıyorsunuz. O biraz yüksek oluyor. Dolayısıyla e acil durumlar alacağız. E ne yapalım? Ona katlanacağız ama vaktimiz varsa doğru zamanda alacağız. Bakın ben size şimdi çıkarayım. Değerli kardeşlerim Erzurum’dan, Erzurum’dan bu yılın başından itibaren uçulan biletlerin ortalama rakamlarını söylüyorum. Bakın ortalama. Yükseği, aşağısı Erzurum’dan İstanbul’un ortalaması iki bin altı yüz elli bakın iki bin altı yüz elli lira. Ortalama. Bunun içinde beş bin lira da var. Bunun için de bin lira da var. Yine İstanbul’dan Sabiha Gökçen iki bin dört yüz lira. Bütün bu yılın ortalaması mesela haftaya cuma günü bin üç Erzurum Sabiha Gökçen bin iki yüz elli. Bin iki yüz elli lira. Bak bakalım çıkardı. Haftaya Cumaya giderseniz bin iki yüz elli lira. Yine Erzurum’dan Ankara’nın bir gün sonra bin elli lira. Bir gün sonra bin elli lira. Elbette yazın birazcık daha pahalı olabilir. Bu da normaldir. Ama ortalaması da değerli kardeşlerim. İki bin üç yüz lira. Bugün Erzurum’dan Ankara’ya ve İstanbul’a otobüs kaç lira? Gerçekten onun için burada hiç kimsenin sizi yanlış yönlendirmesine prim vermeyin değerli kardeşlerim. Halep oradaysa arşın burada. Dolayısıyla biz bunu takip ediyoruz. Yeni terminal binasını diğer bir noktasında onu arkadaşlarımızla değerlendireceğiz" dedi.



Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu; "Erzurum’un ben de ayrı bir yeri vardır"

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kastamonu 500’den fazla kişinin istihdam edileceği organize tarım bölgesindeki çalışmalarda sona yaklaşıldı Kastamonu’nun Devrekani ilçesinde inşa edilen ve 500’den fazla kişinin istihdam edileceği Kastamonu-Devrekani Besi Organize Tarım Bölgesi’nde çalışmalarda sona yaklaşıldı. Devrekani Belediyesi’nin girişimiyle Tarım ve Orman Bakanlığınca ihale edilen, Kastamonu-Devrekani Besi Organize Tarım Bölgesi’nde altyapı ve üstyapı çalışmaları tüm hızıyla devam ediyor. Yüzde 80 gerçekleşmenin sağlandığı bölgede, 2026 yılının Mart ayından itibaren işletmelerin faaliyetlerine başlaması hedefleniyor. 95 parsele sahip bölgede, ilk etapta 45 parsel için başvuruda bulunan yatırımcılara tahsisler yapıldı. Tahsisi yapılan parsellerde yatırımcılar inşaat çalışmalarını sürdürüyor. "Bin 290 dekar alanda Organize Tarım Bölgesini oluşturduk" Kastamonu-Devrekani Besi Organize Tarım Bölgesi’ndeki çalışmalarla ilgili bilgi veren Devrekani Belediye Başkanı Engin Altıkulaç, "2018 yılında Organize Tarım Bölgemizin hikayesi başladı. 7-8 yıldan beri hummalı bir şekilde bu büyük mega yatırımın hem Kastamonu özelinde hem Batı Karadeniz özelinde Organize Tarım Bölgemizin devam eden hikayesi Allah’ın izniyle yılbaşı itibariyle sonlanmış olacak. Kurtşeyh Mahallemizin sınırları içerisinde bin 290 dekar alanda Organize Tarım Bölgesini oluşturduk. Yerinde gerçekleşmeye baktığımızda yüzde 80 aşamasındayız. 12 ay içerisinde yüzde 90-95 oranında altyapı programımız bitecek. Toplam işletme ve sanayi parselleri ile birlikte 95 tane parselimizin olduğu bir organize tarım bölgesi. Bunlardan şu ana kadar 45 tanesini biz işletmelerimize tahsis ettik. Tahsis ettiğimiz parseller fiili olarak an itibariyle 19 tanesinin inşa faaliyetleri başladı ve hummalı bir şekilde devam ediyor. Tarım ve Orman Bakanlığımızın Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Destekleme Programı kapsamında bu 19 tane yatırımımızın tamamı destek aldı ve yüzde 50 oranında desteklenecek" dedi. "Yol çalışmalarımız devam ediyor" Organize Tarım Bölgesinde altyapı çalışmalarının bittiğini söyleyen Başkan Altıkulaç, "Yağmur suyu, elektrik işleri, içme suyu hattı, parsellerin kota işlemleri tamamen bitti. Bir taraftan da parke döşeme ve kaldırım oluşturma işlemlerine devam ediyoruz. Sokak aydınlatmayla ilgili bütün iş ve işlemlerimiz bitti. Yüksek gerilim hattından alçak gerilim hattına indirgeyecek trafo merkezimizi de inşa etmeye başladık ve bu da öyle tahmin ediyorum ki bir ay içerisinde bitecek" diye konuştu. "Organik gübreyi ekonomiye kazandırmayı planlıyoruz" Tesisteki gübrelerin ekonomiye kazandırılacağını dile getiren Altıkulaç, "İşletme sahiplerimiz bize telefonla ulaştıkları takdirde gübre çukurlarından gübreleri alacağız. Ön gübre toplama havuzunda biriktireceğiz. Biz, daha sonra bunu sıvı ve katı olarak birbirinden ayıracağız. Sıvı ve katı birbirinden ayrıldıktan sonra kompost işlemi yakma işlemi geliyor. Kompost ünitesini de kurduktan sonra o üniteden geçireceğiz. Paket haline getirip ülkemizde ihtiyacı olan işletmelere bunları satmayı planlıyoruz. Elde edilen gübrenin sıvı kısmını ise bölgedeki tarım arazilerine, mera alanlarına serperek zirai üretimde organik gübreyi ekonomiye kazandırmayı planlıyoruz. Bununla alakalı Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığımızın koordinesinde bir Avrupa Birliği projesi var. Yüzde 90 hibeli bir proje. Biz bakanlığımıza bununla alakalı projemizi yazdık. İleriki günlerde de onun onaylanmasının akabinde bu meselemizi de halletmiş olacağız" şeklinde konuştu. "İlk etapta 500’den fazla kişinin istihdam edilmesini hedefliyoruz" Organize Tarım Bölgesinin içerisinde 70 bin metrekarelik bir parselin olduğunu ifade eden Altıkulaç, "Kıymetli Bakanımız İbrahim Yumaklı sayesinde, Et ve Süt Kurumunun bir işleme ve entegre tesisini de Organize Tarım Bölgemize kazandırmaya çalışacağız. Gerek ilçemiz için gerek Kastamonu gerek bölge için önemli bir proje. Türkiye’deki 19 bölgeden Devrekani’de olması bizi çok mutlu ediyor. Organize Tarım Bölgesinin kurulması sadece orada işletme sahibi olan insanları ekonomik girdi sağlayacak hem istihdamı arttıracak. Minimum olarak ilk etapta biz, 500 kişinin orada istihdam edileceğini düşünüyoruz. İleriki günlerde bu istihdam sayısı kesinlikle artacaktır. Devrekani ilçemizin tarım anlamında ciddi toprakları var. Mevcut olan toprakların çok ciddi bir kesimi de sulanabiliyor. Bölge çiftçimizin de çarpan etkisiyle ekonomisinin bu anlamda buranın sayesinde Organize Tarım Bölgemizin sayesinde bayağı bir hareketleneceğini öngörüyoruz. Devrekanimize, Kastamonumuza, bölgemize ve ülkemize hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum" ifadelerini kullandı.
Kayseri Kadın muhtarlar, seçme ve seçilme hakkını müzik ziyafeti ile kutladı Kayseri Büyükşehir Belediyesi; kentte görev yapan kadın muhtarları Türk kadınının seçme ve seçilme hakkının 91. yıl dönümünde bir araya getirdi. Programda, Türk kadınının, seçme ve seçilme hakkını elde etmesinin 91’inci yıl dönümü halk ozanlarının sazlı sözlü müzik ziyafeti ile kutlandı. Büyükşehir Belediyesi Muhtarlık İşleri Daire Başkanlığı tarafından Türk kadınının, seçme ve seçilme hakkını elde etmesinin 91’inci yıl dönümü dolayısıyla program düzenlendi. Kayseri’nin çeşitli mahallelerinde görev yapan toplam 33 kadın muhtarı bir araya getiren program Mimar Sinan Parkı içinde yer alan Kayseri Halk Ozanları Kültür Evi’nde gerçekleşti. Programda muhtarlara hitap eden Büyükşehir Belediyesi Muhtarlık İşleri Daire Başkanı Hikmet Ulusoy, "Türk kadınına seçme ve seçilme hakkı verilişinin 91’inci yıl dönümü. Ne kadar güzel bir gün. Kayseri’de tam 33 kadın muhtarımız var. Sizlerle gurur duyuyorum. Sizler güne mahallenin problemleriyle başlıyorsunuz, ardından şükürle işinizi bitiriyorsunuz. İyi ki varsınız. Güzel işlere imza atacağız" diye konuştu. Muhtarlık İşleri Şube Müdürü Asaf Yüksel de kadın muhtarları tebrik ederek, "5 Aralık 1934 tarihinde seçme ve seçilme hakkı verilen siz bayan arkadaşlarımızın aslında tarihi çok eski. Bu Cumhuriyet tarihinin bir seçme, seçilme hakkı. Dünya tarihinde, özellikle Türk tarihinde bizim asenalarımız çok" ifadelerini kullandı. Programda halk ozanlarının sazlı sözlü müzik ziyafeti ile unutulmaz bir gün yaşayan muhtarlar, 1934 yılında Türk kadınına seçme ve seçilme hakkı verilmesinden dolayı Gazi Mustafa Kemal Atatürk’e minnetlerini dile getirerek programdan dolayı Başkan Büyükkılıç ve Büyükşehir Belediyesi’ne teşekkürlerini iletti.
Diyarbakır Diyarbakır’da trafikte fermuar sistemi uygulamalı anlatıldı Diyarbakır İl Sağlık Müdürlüğü, Acil Sağlık Haftası’nda fermuar sisteminin önemini trafikte uygulamalı anlattı. 1-7 Aralık Acil Sağlık Hizmetleri Haftası kapsamında Diyarbakır İl Sağlık Müdürlüğü, ambulansların trafikte yaşadığı sorunları değerlendirmek amacıyla 112 Acil Sağlık personeliyle sahada incelemelerde bulundu. İl Sağlık Müdürü Uzm. Dr. Emre Asiltürk, ekiplerle birlikte yoğun güzergâhlarda ambulansların karşılaştığı trafik sıkışıklığını yerinde gözlemledi. Acil sağlık hizmetlerinde saniyelerin hayat kurtardığını ifade eden Asiltürk, sürücülerin trafik kurallarına özellikle ambulans geçişlerinde daha duyarlı davranması gerektiğini vurguladı. Sağlık Bakanlığınca uygulamaya alınan fermuar sisteminin, ambulans geçişini kolaylaştıran önemli bir yöntem olduğunu belirten Asiltürk, "Fermuar sistemi; siren duyulduğunda sürücülerin şeridin sağına ve soluna düzenli şekilde açılması, ambulansın ise tam ortadan ilerlemesi esasına dayanır. Araçlar iki yana açıldığında, tıpkı bir fermuar gibi güvenli bir koridor oluşur ve bu da acil müdahale için hayati dakikalar kazandırır. Toplum olarak bu kurala uymak zorundayız" dedi. Acil Sağlık Hizmetleri Haftası boyunca ambulans geçiş önceliği ve fermuar sisteminin doğru uygulanmasıyla ilgili farkındalık çalışmalarının artırılacağı belirtildi. İl Sağlık Müdürlüğü, 112 ekiplerinin sahadaki ihtiyaçlarını düzenli olarak değerlendirerek hizmet etkinliğini artırmayı sürdüreceğini bildirdi.