EĞİTİM - 04 Aralık 2025 Perşembe 11:01

İletişim Buluşmaları’nda "Belgesel Sineması: Fikirden Festivale Yolculuk" konuşuldu

A
A
A
İletişim Buluşmaları’nda "Belgesel Sineması: Fikirden Festivale Yolculuk" konuşuldu

Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi (İBF) Frig Salonu’nda düzenlenen atölyede yapımcı ve yönetmen Esin Özalp Öztürk, belgesel sinemasında uluslararası stratejiler ve pitching süreçlerine ilişkin deneyimlerini paylaştı. Arş. Gör. Elif Akçakaya moderatörlüğünde gerçekleştirilen etkinliğe öğrenciler yoğun ilgi gösterdi.



Belgeselde stratejik yol haritası


TRT’deki 15 yıllık deneyiminin ardından kendi yapım şirketini kuran Öztürk, belgesel projelendirme sürecinin perde arkasını aktararak fon kaynaklarına erişim, uluslararası ağlara dahil olma, festival stratejileri ve proje sürdürülebilirliği üzerine bilgiler verdi. Genç sinemacılara şu tavsiyede bulundu: "Projelerinize güveniyorsanız önce yurt dışı stratejinizi oluşturun, ardından Türkiye pazarına açılın."



Yönetmen Özalp Öztürk: "Filminize ömür biçin"


Belgesel projelerinde planlamanın önemini vurgulayan Öztürk, festivallerin filmin gelişimi açısından kritik bir rol oynadığını belirterek şu ifadeleri kullandı: "Filminize ömür biçin; bence 1,5 yıl filminizi gezdirin ve jürilerden geri dönüş alın."


Pitching sürecinin yalnızca bir finansman aracı olarak görülmemesi gerektiğinin altını çizen Öztürk şunları söyledi: "Pitch sadece bir satış değil, bir ortaklık davetidir. Seyirciyi hikâyenin parçası olmaya, yapımcı ve fonları ise projenin riskini paylaşmaya davet edersiniz."



"Işığın Hasadı" MUBI’de yayına hazırlanıyor


Atölye kapsamında Öztürk’ün filmografisinden çeşitli örnekler de incelendi. Tarladaki emeği konu alan, yalnızca altı günde çekilen "Işığın Hasadı" (Harvest of Light) belgeselinin fragmanı katılımcılarla buluştu. İlk gösterimini Paris’te Avrupa Bağımsız Film Festivali’nde yapan filmin yayın haklarının MUBI’ye satıldığını belirten Öztürk, filmin Ocak ayında platformda izleyiciyle buluşacağını açıkladı.



Yeni projelerden örnekler


Atölyede ayrıca, kaba kurgu aşamasında olan "Cephe", 16. yüzyıl Topkapı Sarayı’nda kadın görünürlüğünü merkeze alan animasyon projesi "In the Margins" ve dans filmi "Göçer Zaman"dan seçilen bölümler eşliğinde vaka analizleri yapıldı.


Festival ve endüstri pitching forumlarının teknik yönlerini anlatan Öztürk, sunumların genellikle 5-7 dakika sürdüğünü belirtti. Başarılı bir pitching’in; proje dosyası, fragman ve sözlü sunumdan oluştuğunu aktaran Öztürk, bu sürecin bütçe, takvim ve ortak yapım yapısının test edildiği eşsiz bir alan olduğunu ifade etti.


Uluslararası başarı örneklerine değinirken Joshua Oppenheimer’ın "The Act of Killing" (Öldürme Eylemi) belgeselini hatırlatan Öztürk, "İşimiz gerçek insan ve gerçek hikâye. Belgesel, gerçeği olduğu gibi yansıtmalıdır" dedi.



Geleceğin belgeselcilerinden yoğun ilgi


Sinema ve Televizyon Bölümü öğrencileri başta olmak üzere belgesel yapımcılığına ilgi duyan birçok katılımcının sorularını yanıtlayan Öztürk, kapanışta şu mesajı verdi: "Pitch, yalnızca bir proje sunumu değil; belgeselcinin ve yapımcının hikâyeye duyduğu inancı paylaşma anıdır."


Etkinlik, Arş. Gör. Elif Akçakaya’nın Esin Alp Öztürk’e teşekkür belgesi takdim etmesi ve katılımcılara sertifikalarının verilmesiyle sona erdi.



İletişim Buluşmaları’nda "Belgesel Sineması: Fikirden Festivale Yolculuk" konuşuldu

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul İstanbul merkezli 5 ilde Siber dolandırıcılık operasyonu : 18 gözaltı Sahte banka reklamlarıyla dolandırıcılık yapan 18 şüpheli, İstanbul merkezli 5 ilde düzenlenen operasyonda yakalandı. Zanlıların, sosyal medya platformlarında sahte banka reklamları oluşturarak kredi kullanmak isteyen kişilerin kimlik ve iletişim bilgilerini içeren dataları topladıkları, bu bilgiler üzerinden, yabancı uyruklu kişiler adına kayıtlı açık hatları kullanarak vatandaşları tuzağa düşürüp vurgun yaptıkları ortaya çıktı. Edinilen bilgilere göre, bir şebekenin, sosyal medya hesapları üzerinden bankaların sahte reklam linklerini kullanarak dolandırıcılık yaptığı iddiasıyla İstanbul Anadolu Cumhuriyet Başsavcılığı’nca soruşturma başlatıldı. Yürütülen soruşturma doğrultusunda harekete geçen İstanbul İl Emniyet Müdürlüğü Siber Suçlarla Mücadele ekipleri, şebekenin, sosyal medya platformlarında sahte banka reklamları oluşturarak kredi kullanmak isteyen vatandaşların kimlik ve iletişim bilgilerini içeren dataları topladıklarını belirledi. Şebeke üyelerinin, elde ettikleri bu bilgiler üzerinden, yabancı uyruklu kişiler adına kayıtlı açık hatları kullanarak vatandaşları banka personeli gibi aradıkları; çeşitli ikna yöntemleriyle vatandaşların hesaplarından kredi kullandırdıkları ve çekilen tutarları, belli bir komisyon karşılığında banka hesaplarını kiraya veren üçüncü kişilere ait hesaplara aktararak büyük bir vurgun yaptıkları tespit edildi. Yapılan teknik ve fiziki takibin sonunda şebekenin tüm üyelerinin kimlik ve adres bilgileri tek tek belirlendi. Ardından bu sabah İstanbul başta olmak üzere 5 ilde eş zamanlı operasyon başlatıldı. Baskınlarda, haklarında yakalama kararı bulunan 18 şüpheli tevkif edildi. Gözaltına alınan şüpheliler ifadeleri alınmak üzere İstanbul Emniyet Müdürlüğü Siber Şubeye getirildi. Şebeke üyeleri ile ilgili gerçekleştirilen operasyon kapsamında başlatılan tahkikatın devam ettiği aktarıldı.