KÜLTÜR SANAT - 07 Ekim 2017 Cumartesi 10:40

11 bin yıl önce ilk beyin ameliyatının yapıldığı Aşıklıhöyük tarihe ışık tutuyor

A
A
A
11 bin yıl önce ilk beyin ameliyatının yapıldığı Aşıklıhöyük tarihe ışık tutuyor

Kapadokya’ya açılan kapısı ve tarihi güzellikleriyle Türkiye’nin önemli kültür ve turizm merkezleri arasında yer alan Aksaray’da bulunan Aşıklıhöyük’te yapılan kazı ve temizlik çalışmalarıyla 11 bin yıllık tarihe ışık tutuluyor.

Günümüzden 11 bin yıl önce ilk beyin ameliyatının gerçekleştirildiği Aşıklıhöyük’te yapılan çalışmalarda o döneme ait hayvan ve tahıl fosilleri bulundu. Kazı ve temizlik çalışmalarının sürdüğü Aşıklıhöyük’te dönemin evleri ve kullandıkları malzemeler yeniden o dönemki orijinalliğe uygun inşa edildi.

“İlk üretim ve ilk yerleşik hayata Aşıklıhöyük’te geçildi”
Aşıklıhöyük’ün Orta Anadolu tarihinin başladığı yer olduğunu ifade eden İl Kültür ve Turizm Müdürü Mustafa Doğan, “Aşıklıhöyük Aksaray ili sınırları içerisinde Kızılkaya Köyü yakınlarında milattan önce 8 bin 500 yılına kadar uzanan tarihte Aksaray tarihinin ve hatta Orta Anadolu tarihinin başladığı yerdir. Burada yaşayan insanlar bölgedeki ilk üretim faaliyetlerini yapan, yerleşik hayata geçen, hayvanları evcilleştiren ilk medeni toplum bu bölgede kurulmuş ve teşkilatlanmış. Aşıklıhöyük milattan önce 8 bin 500, yani günümüzden 11 bin yıl öncesine tarihleniyor. Bölgedeki kazı çalışmaları 1989 yılından itibaren bilimsel olarak devam ediyor. Bölgede özellikle kazı başkanımız Prof. Dr. Mihriban Özbaşaran’ın başkanlığındaki kazılarda her yıl önemli veriler elde ediliyor. Bu elde edilen verilerde yine Aksaray Müzemizde sergileniyor” dedi.

"O döneme ait hayvan fosilleri ve tahıl fosillerine rastlandı"
Aşıklıhöyük’te yapılan kazılarda çok önemli bulgulara rastlandığını ifade eden Kültür ve Turizm Müdürü Mustafa Doğan, “Özellikle Aşıklıhöyük’te yapılan kazılarda o döneme ait hayvan fosilleri ve yine üretime dayalı bir takım tahıl fosillerine rastlandı. Bu da bölgedeki insanların yerleşik hayata geçmesi ile birlikte bir medeni toplumun oluşmasındaki bölgenin öncüleri, yani Aşıklıhöyük’ü Kapadokya’nın bir ön sözü olarak kabul edebiliriz ve Aksaray tarihinin, Kapadokya tarihinin başladığı yer olarak söyleyebiliriz. Bölgedeki ilk köy yerleşkesi olarak da kabul edebiliriz” şeklinde konuştu.

"11 bin yıl önce ilk beyin ameliyatı Aşıklıhöyük’te yapıldı"
Kültür ve Turizm Müdürü Mustafa Doğan, her alanda olduğu gibi 11 yıl öncesinde Aşıklıhöyük’te tıp alanında da gelişmeler sağlandığını belirterek, “Günümüzden yaklaşık 11 bin yıl önce bölgede yaşayan insanların her alanda olduğu gibi tıp alanında da gelişme sağladıklarını görebiliyoruz. Özellikle Aşıklıhöyük’te elde edilen bulgulardan bir tanesi de bir beyin ameliyatının yapıldığına dair emare. Kafatasına yapılan müdahalede bölgede bir ameliyatın gerçekleştiğine dair bilim insanları bununla ilgili farklı yorumlamalar yaptılar. Bu kafatası bugün Aksaray Müzemizde sergileniyor. Bu açıdan da baktığımızda Aşıklıhöyük gerçekten bölgedeki medeni toplumun oluşmasındaki en öncü yerleşim yerlerinden birisi olarak kabul edilebilir” dedi.

“İlk beyin ameliyatı obsidyen ve kemik parçaları ile yapılmıştır”
Aksaray Müze Müdürü Yusuf Altın ise kazı çalışmalarının 1989 yılında başladığını belirterek, “1991 yılında yapılan kazı çalışmasında ilk beyin ameliyatının yapıldığı kafatasına ulaşılmıştır. Bu kafatası yaklaşık 10 bin yıl öncesine tarihlenmektedir. 25-30 yaşlarındaki bir bayana aittir. Bayanın kafatasının arka bölümündeki birleşim noktasından o dönemdeki obsidyen ve kemik parçalarıyla vücudundaki kötü ruhların çıkması inancıyla iyi olacağı düşünülerek bu ameliyat gerçekleştirilmiştir. Ameliyat gerçekleştirildikten sonra hastanın 10 gün daha yaşadığı gözlenmektedir. Bu da nedendir? Yaptığımız araştırmalarda ve antro bloklarda kafatasının iç kısmında yeni bir doku oluştuğu ortaya çıktığından yaklaşık 10 gün daha yaşadığı tespit edilmiştir. Buda literatüre ilk beyin ameliyatı olarak girmiştir” dedi.
Kazı alanı sorumlusu Ramazan Turgut ise evlerde o dönemde yaşananları ve yenilen yemekleri, kullanılan malzemeleri anlattı.
 

Yasin Can
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Zonguldak Torpille bomba düzeneği kuran genç adliyeye sevk edildi Zonguldak’ın Ereğli ilçesinde, eski kız arkadaşının sevgilisinin aracına torpil ile bomba düzeneği kurduğu iddiasıyla gözaltına alınan Serdar E., emniyetteki işlemlerinin ardından Karadeniz Ereğli Adliyesi’ne sevk edildi. İlçede yaşayan Batuhan Y.’nin babası, oğluna ait park halindeki aracı yağ kaçırdığı için Kışla Sanayi Sitesi’ne götürmüş, burada yapılan incelemede aracın altına torpil ile bomba düzeneği kurulduğu tespit edilmişti. Düzeneği kurduğu gerekçesiyle gözaltına alınan Serdar E.’nin emniyetteki işlemleri tamamlandı. Eski kız arkadaşının sevgilisinin aracına bomba düzeneği kuran ve mühendislik mezunu olduğu öğrenilen Serdar E., ifadesinin alınmasının ardından Karadeniz Ereğli Adliyesi’ne sevk edildi. “Patlasaydı dükkan bile havaya uçabilirdi” Sahibinin yağ kaçağı şikayetiyle getirdiği aracın altına baktığında bomba düzeneğini fark ettiğini anlatan usta Ercan Yılmaz, düzeneğe yağ döküldüğünü söyleyerek şöyle dedi: “Aracı bana müşterim getirdi. Yağ kaçırıyor şikayetiyle geldi. Aracı kaldırdım, yağ damlaması vardı. O anda üstten bir parça olduğunu tespit ettik. Far beyni zannettik. Tekrar baktığımızda iki torpil şeklinde fünyesi olduğunu, uzaktan kumandalı bomba şeklinde gördük. Parçayı alıp dışarı bıraktık. Arabanın sahibi polis ekiplerine haber verdi. Araç sahibi de şok tepki verdi. Gerekli yerlere bildirdiler. Yanık yağ da dökmüş muhafazanın üzerine. Yağ kaçağı falan yok. Isınmadan dolayı ateşleyeceğini düşünüyoruz. Patlasaydı sonuçta burada benzin boruları geçiyor. Büyük bir sıkıntıdan kurtulduk. Dükkan bile havaya uçabilirdi.”
Bursa Tarladan su motoru çalan hırsızlar yakalandı Bursa’nın Karacabey ilçesi Ova Esemen Mahallesi’nde bir çiftçiye ait çalınan su motoru Jandarma Suç Araştırma Timi (JASAT) ve İlçe Jandarma Komutanlığı’na bağlı ekipler tarafından bulunarak sahibine teslim edildi. Olaya karışan 4 şüpheli JASAT ekipleri tarafından yakalanarak gözaltına alındı. Edinilen bilgilere göre, Ova Esemen Mahallesi’nde oturan Fethi Atay (68) isimli çiftçiye ait su motoru, kimliği belirsiz kişi ya da kişilerce tarladan çalındı. Bunun üzerine JASAT ekipleri yaptıkları araştırmalarda bahse konu su motorunun 16 HDT 69 plakalı kasalı bir araca konularak çalındığını tespit etti. Jandarma ekiplerinin soruşturması kapsamında hırsızlık olayını gerçekleştirdiği belirlenen 4 şüpheli, önceki gün yakalanarak gözaltına alındı. Şüphelilerin emanet aldıkları araçla hırsızlığı gerçekleştirdikleri öğrenildi. Gözaltına alınan şüphelilerden A.A. (22) ve Ş.A. (18) isimli şahıslar adli kontrol şartıyla serbest bırakılırken, S.A. (18) ve E. Ç. (17) hakkında ise ev hapsi kararı verildi. Çiftçi Fethi Atay, çalınan su motorunu bularak kendisine teslim eden JASAT ekiplerine ve İlçe Jandarma Komutanlığı’na teşekkür etti. Öte yandan JASAT ve İlçe Jandarma Komutanlığı ekipleri, ekim sezonunun başlamasıyla birlikte tarlalarda yaşanabilecek hırsızlık olaylarına karşı devriyelerini sıklaştırdıklarını belirterek, çiftçilerin de bu konuda dikkatli olmasını istedi.
Bolu Bolu Dağı Tüneli 300 ton çelik kullanılarak 67 metre uzatılacak Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Bolu Dağı Tüneli’nin heyelanlara karşı güçlendirilmesine yönelik 2. etap çalışmalarının temmuz ayında başlayacağını açıkladı. Bakan Uraloğlu, tünel portalının İstanbul yönü tünel çıkışının çelik konstrüksiyon her biri 7 milimetre kalınlığında olan çift plakalı körüğe çelik yapı olarak ve 300 ton çelik kullanılarak 67 metre uzatılacağını aktardı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Anadolu Otoyolu Bolu Dağı Tüneli’nin İstanbul-Ankara istikametinde 2 Nisan 2022 tarihinde meydana gelen heyelanın ardından yaşanabilecek benzer durumların önlenmesi amacıyla tünel giriş yapısının betonarme temel üzerine çelik konstrüksiyon imalatı ile uzatılmasının projelendirildiğini belirtti. Uraloğlu, "Bu doğrultuda yapılan çalışma kapsamında Bolu Dağı Tüneli’nin her iki tüpünde portal uzatma çalışması yapılması planlandı. Projede bir tüpün 90 metre, diğer tüpün ise 67 metre uzatılması ile viyadüklerde 9 adet çelik genleşme derzi değişimi yer almaktadır" dedi. "Tünelin toplam uzunluğunu 3 bin 115 metreye çıkardık" Çalışmaların 1. etabı kapsamında tünel portalının Ankara yönünün tünel girişinin çelik konstrüksiyon, her biri 7 mm kalınlığında olan çift plakalı körüğe çelik yapı olarak ve 370 ton çelik kullanılarak 90 metre uzatıldığını hatırlatan Bakan Uraloğlu, "Böylelikle tünelin toplam uzunluğunu 3 bin 25 metreden 3 bin 115 metreye çıkardık. Yapılan bu çalışmayla söz konusu kesimde meydana gelebilecek bir heyelanın trafik güvenliği açısından tehlike oluşturmamasını hedefledik" diye konuştu. "5 çelik genleşme derzi değişimi yapıldı" 3 viyadükte depreme karşı özel tasarlanmış sigorta kutulu 5 çelik genleşme derzi değişimi yapıldığını da söyleyen Uraloğlu, trafiğe kapatılan kesimde ağır yük şeridindeki tekerlek izi oturmalarının giderilmesi amacıyla 3.2 kilometre üstyapı onarım çalışması, 3 kilometrelik kesimde de refüjdeki beton bariyerlerin yenilenerek 7 Kasım 2023 tarihinde otoyolun trafiğe açıldığını ifade etti. "2. etap çalışmaları temmuzda başlıyor" Bakan Uraloğlu, çalışmaların 2. etabı kapsamında Bolu Dağı geçişinin Kaynaşlı-Abant kavşakları arasında kalan ve Bolu Dağı Tüneli’ni de kapsayan 23 kilometrelik kesiminin İstanbul istikametinin temmuz ayında trafiğe kapatılarak çalışmalara başlanacağını söyledi. D-100 üzerindeki heyelan çalışmalarına bağlı olarak tarihin değişkenlik gösterebileceğini belirten Uraloğlu, söz konusu istikamette trafiğin Abant Kavşağı’ndan D-100 Devlet Yolu’na aktarılacağını ifade etti. Uraloğlu, sürücülerin otoyola Kaynaşlı Kavşağı’ndan tekrar katılabileceklerini bildirdi. 300 ton çelik kullanılacak Tünel portalının İstanbul yönü tünel çıkışının çelik konstrüksiyon her biri 7 milimetre kalınlığında olan çift plakalı körüğe çelik yapı olarak ve 300 ton çelik kullanılarak 67 metre uzatılacağını da aktaran Bakan Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: "Her iki tüp üzerine mühendislik dolgusu yapılarak çalışmalar tamamlanacaktır. Yapılacak bu çalışmayla söz konusu kesimde meydana gelebilecek bir heyelanın trafik güvenliği açısından tehlike oluşturmamasını hedefledik. Viyadük-1 ve Viyadük-4’de depreme karşı özel tasarlanmış sigorta kutulu 4 adet çelik genleşme derzi değişimi yapacağız. Ayrıca, trafiğe kapatılan kesimde orta refüjdeki beton bariyerler yenilenecek. Ankara ve İstanbul arasında ulaşımı sağlayan bu önemli güzergahı bakanlık olarak ihtiyaçlar ve talepler doğrultusunda güçlendiriyor ve yeniliyoruz. Söz konusu çalışmaların yaklaşık 50 gün sürmesi planlanmakta olup otoyol trafiğe açıldıktan sonra mühendislik dolgusu ve gabion yapısının tamamlanması için şerit daraltmaları olabilecektir."