GÜNDEM - 21 Ocak 2022 Cuma 11:20

AFAD’dan 'soğuk ve yağışlı hava' uyarısı

A
A
A
AFAD’dan 'soğuk ve yağışlı hava' uyarısı

Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), Balkanlar üzerinden gelmesi beklenen soğuk ve yağışlı havanın bugünden itibaren yurt genelinde etkili olacağını hatırlatarak, vatandaşlara Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün güncel hava tahmin ve uyarı raporlarını takip etmeleri önerisinde bulundu.

İçişleri Bakanlığına bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), yaptığı yazılı açıklama ile yurt genelinde soğuk ve yağışlı havanın etkili olacağını bildirdi. Açıklamada, Meteoroloji’den alınan bilgilere göre Balkanlar üzerinden gelmesi beklenen soğuk ve yağışlı havanın bugünden itibaren batı kesimlerden başlayarak yurt genelinde etkili olmasının beklendiği kaydedilerek, pazartesi gününden itibaren Türkiye’nin Karadeniz üzerinden gelecek daha soğuk ve yağışlı bir havanın etkisi altına gireceği ve tüm yurtta kuvvetli, yer yer yoğun kar şeklinde yağışlar beklendiği belirtildi.

Ayrıca Ege, Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde perşembe gününe kadar zirai don tehlikesinin bulunduğu ifade edilerek, yurdun doğu kesimlerinde kar örtüsü bulunan yüksek ve dik kesimlerde çığ tehlikesinin söz konusu olduğu vurgulandı.

Açıklamada aşırı soğuk hava, yoğun kar yağışları, çığ tehlikesi ve zirai don için vatandaşların ve yetkililerin Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün güncel hava tahmin ve uyarı raporlarını takip etmesinin önem taşıdığı aktarıldı. Açıklamada vatandaşların buzlanma ve don tehlikesi ile çığ tehlikesine karşı alabileceği önlemlere de yer verildi.

Buzlanma ve don tehlikesine karşı alınabilecek önlemler şöyle sıralandı:

“Zorunlu olmadıkça dışarıya çıkılmamalıdır. Dışarı çıkmadan önce hava tahmin raporları takip edilmelidir. Devam eden bir tedavi (diyaliz, doğum vb.) ihtiyacı bulunan vatandaşlarımız, durumlarını bağlı bulundukları illerdeki İl Sağlık Müdürlüğü ile sağlık kuruluşlarına bildirmelidir. Çatılarda oluşan buz sarkıtlarından uzak durulmalıdır. Vücudu sıcak tutacak elbiseler tercih edilmelidir. Kayarak düşme tehlikesine karşı yürürken eller cepte tutulmamalıdır. Küçük ve dengeli adımlarla yürünmelidir. Tabanı kaygan olmayan ayakkabılar tercih edilmelidir. Cep telefonları bataryası ve varsa mobil şarj ünitesinin şarjları dolu tutulmalı, radyo ve el feneri için yedek pil bulundurulmalıdır.”

Araç kullanırken buzlanma ve don olayından korunmak için alınabilecek önlemler ise şöyle sıralandı:

“Araçta gerekli ekipmanların (zincir ve çekme halatı vb.) bulunduğundan emin olunmalıdır. (Kar lastikleri kullanılmalıdır) Seyahat planları gözden geçirilmeli, alternatif yol planları hazırlanmalıdır. Seyahate çıkmak planlanıyorsa yol ve trafikle ilgili bilgi alınmalıdır. Aile ve yakınlara yer ve rota haber verilmelidir. Her zaman görülemeyen şeffaf ve kaygan bir buz tabakası olan siyah buza dikkat edilmelidir. Trafik kural ve sınırlamalarına mutlaka uyulmalıdır. Toplu taşıma araçları tercih edilmelidir. Farlar gündüz de açık tutulmalıdır. Araçta yeterli miktarda yakıt bulundurulmalıdır. Trafikte özellikle büyük araç kullanılıyorsa, yol şartları uygun hale gelene kadar güvenli bir yerde beklenmelidir. Eğimi yüksek olan sokaklara girmekten kaçınılmalıdır. Emniyet kemeri takmak unutulmamalıdır. Araçta da bir afet ve acil durum çantası bulundurmak ihmal edilmemelidir.”

Çığ tehlikesine karşı alınabilecek önlemler de şöyle sıralandı:

“Öncelikle çığ bölgelerinden uzak durulması, izinsiz doğa kampı ve yürüyüş yapılmaması önem taşımaktadır. muhtemel bir çığ durumunda çığın büyüklüğüne, hızına, patikanın genişliğine, etrafta bulunan araçlara dikkat ederek alan çok hızlı bir şekilde terk edilmelidir. Çığın daha yavaş ve yüksekliğinin az olduğu kenar kısımlarına ulaşmaya çalışılmalıdır. Bağırarak veya başka ses kaynaklarını kullanarak etraftaki diğer insanlar uyarılmalıdır. Eğer çığa yakalanma durumu kesin ise veya o anda kayak yapılıyorsa, kayak botları ve kayaklar çıkarıp atılmalı, sabit bir ağaç, kaya veya başka bir cisme tutunmaya çalışılmalıdır. Kırılmış ağaç ve kaya parçalarından uzak kalmaya veya korunmaya çalışılmalıdır. Yüzme hareketi yaparak akan karın üstünde kalmaya çalışılmalıdır. Ağız sıkıca kapatılmalı, mümkünse kafa karın altında kaldığı anda nefes tutulabildiği kadar tutulmalıdır. Çığ durmadan önce mutlaka el, ağız ve burnu kapatacak şekilde yüz üzerinde tutulmalı ve kar altında kalındığı süre boyunca hayati önem taşıyacak olan nefes boşluğu oluşturulmalıdır. Bu arada baş sağa sola çevrilerek boşluk büyütülebilir.”

Açıklamada özellikle Meteoroloji Genel Müdürlüğü tarafından sarı ve turuncu uyarı yapılan illerdeki vatandaşların tedbirli olmasının önem arz ettiği vurgulandı.

Ali Nargüner
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul İstanbul Havalimanı’nda faciadan dönüldü, uzman isim sistemin nasıl çalıştığını gösterdi: “Daha büyük olaylarla karşı karşıya kalabilirdik” İstanbul Aydın Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Pilotaj Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Salim Kurnaz, İstanbul Havalimanı’nda kargo uçağının gövde üzeri iniş yapmasıyla değerlendirdi, uçak iniş takımlarının çalışma sistemine yönelik bilgi verdi. Doç. Dr. Kurnaz, “Hidrolik borularda, kumandalarda bir tıkanıklık ya da mekanik sıkışma söz konusu olmuş olabilir. Sağ ve solundaki ana iniş takımları uçağın pistten çıkmasını biraz engellemiş gibi gözüküyor, daha büyük olaylarla karşı karşıya kalabilirdik. Pistten çıkarsa yolcuların zarar gördüğü değişik tarihlerde örnekler var, yaşanabilirdi. Dönem dönem yaşanabilen kazalar, daha kötü sonuçlananları var, genel olarak başarılı bir iniş, pilotlarımızı tebrik ediyorum” dedi. İstanbul Havalimanı’nda Paris-İstanbul seferini yapan FedEx Havayolları’na ait Boeing 763 tipi bir kargo uçağı, ön iniş takımlarının açılmaması üzerine gövde üzerine iniş yaptı. Ölen ya da yaralananın olmadığı olayda 2 pilot tahliye edilirken İstanbul Aydın Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Pilatoj Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Salim Kurnaz, yaşananları değerlendirdi. Doç. Dr. Salim Kurnaz, Hidrolik İniş Takımı Eğitim Seti’nde iniş takımlarının nasıl çalıştığı anlattı. “Bölgesel bir sıkıntı yaşanmış olabileceğini düşündürüyor” İstanbul Havalimanı’nda kargo uçağının ön iniş takımlarının açılmaması sonrası gövde üzeri iniş yapmasıyla ilgili konuşan İstanbul Aydın Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Pilotaj Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Salim Kurnaz, “Ana iniş takımlarının açılıp burun iniş takımlarının açılmaması sadece burun iniş takımında bölgesel bir sıkıntı yaşanmış olabileceğini düşündürüyor. İniş takımları hidrolik sistemlerle kontrol edildiği için öncelikle bölgedeki hidrolik borularda, kumandalarda bir tıkanıklık ya da iniş takımları mekanik sistemler olduğu için mekanik herhangi bir sıkışma ya da açılamama söz konusu olmuş olabilir. Kış şartlarında biraz daha buzlanma tarzı şartlar düşünülebilir. Özellikle uçakların çok yüksek irtifalarda -30, -50 derecelere varan sıcaklıklarda uçtuğu düşünüldüğünde buzlanma akla geliyor ama mevsimsel olarak biraz daha düşük bir ihtimal. O yüzden öncelikli olarak hidrolik sistemlerde bir arıza ya da kumandalarda bir arıza olarak düşünebilir. Teknik ekip yaptığı inceleme sonrası daha detaylı araştırmayı yapabilecektir, bunlar sadece ilk baştaki tahminlerimiz. Bakımsal olarak bir sıkıntı yaşandığını düşünmüyorum. Yazılımsal ve mekaniki olarak bütün sistemler kontrol ediliyor, uçuş öncesi, uçuş sonrası, günlük çekler, iniş takımları kontrolleri bunların yapılmış olması gerekiyor, bir hava aracının bunlar yapılmadan uçuşa çıkması imkansız” dedi. “Yolcu olmuş olsa belki daha sıkıntılı bir süreç olabilir” Pilotların yaşanabilecek olumsuzluklara karşı eğitimli olduğunu aktaran Doç. Dr. Kurnaz, “Pilotlarımız bir uçuş esnasında başlarına gelebilecek bütün emergence prosüdürler üzerinde full hakimiyete sahip olacak şekilde eğitiliyorlar. Derslerimizin geçme notu 100 üzerinden yüzdür, 99 alsalar bile başarısız kabul edilirler. O yüzden bütün prosedürlere hakimdirler, pilotsal bir sıkıntı olduğunu düşünmüyorum. Mekaniki olarak burun iniş takımında bir sıkıntı olmuş olabilir. Ana iniş takımlarının açılması burun iniş takımlarının açılmaması merkezi bir problem değil de daha çok ilk bakışta burun iniş takımına yönelik bir arızayı düşündürüyor. Pilot inişe geçmeye başladığı, iniş takımlarını açtığı anda göstergesinde iniş takımlarının tam açıldığının sinyalini almak zorunda. Bunu alamadığı zaman kuleyle temasa geçip önce pass geçip iniş takımlarını kuleden fiziki olarak gözle kontrol ettirmesi gerekiyor. Gözle kontrol edildikten sonra kulede iniş takımının açılmadığını onayladığı anda acil durum prosedürler başlatılıyor. Normal olarak 2 iniş takımı da açılmadığı zaman pist bir köpükle kaplanıyor ki herhangi bir gövdeyi piste sürtmesi esnasında yangın çıkmasın diye. Arkada kargo da olsa yolcu olmuş olsa belki daha sıkıntılı bir süreç, yolcular arasında korkma tarzı bir şey olabilir ama pilotlarımız bu konuda eğitimli. Arkada kargo da yolcu da olsa uçağı gövde üzerine indirebilecek eğitimleri aldıklarını düşünüyorum. O yüzden başarılı bir iş olmuş, pilotlarımızı da tebrik ediyorum. “Daha büyük olaylarla karşı karşıya kalabilirdik, pilotlarımızı tebrik ediyorum” Sözlerini sürdüren Doç. Dr. Kurnaz, “Özellikle ana iniş takımları açıldığı için sağ ve solundaki ana iniş takımları bu olayda uçağın pistten çıkmasını biraz engellemiş gibi gözüküyor. Normalde ana iniş takımları da açılmasa gövde üzerine indiği için oval bir düzlem, muhtemelen pistin sağına ya da soluna kayma tarzı bir şey gerçekleştirebilir. Daha büyük olaylarla karşı karşıya kalabilirdik, büyük de şansımız olmuş herhangi daha büyük bir olay yaşanmamış. Bu tarz gövde üzerine iniş olaylarında özellikle hava aracı pistten çıkarsa yolcuların zarar gördüğü, değişik tarihlerde olaylar ve örnekler var yaşanabilirdi. Pilotlarımız ve kule operatörlerimiz havaalanı personeli gayet uygun bir şekilde davranmış, gerekli önlemleri alıp hava aracını indirmişler. Bunlar dönem dönem yaşanabilen kazalar, dönem dönem örnekleri var. Daha kötü sonuçlananları var ama genel olarak baktığımızda başarılı bir iniş” diye konuştu. İniş takımının nasıl çalıştığını anlattı Hidrolik İniş Takımı Eğitim Seti’nde süreci anlatan Doç. Dr. Kurnaz şöyle konuştu: “Pilot ve teknisyenlerin eğitimimde kullandığımız simülasyon cihazımız iniş takımın nasıl açıldığını ve kapandığını gösteren ve tamamen uçak sistemleriyle birebir aynı olan bir sistemimiz. Öncelikle bir gösterge sistemimiz var, uçak takımları tamamen kapalı ve kilitli pozisyondaysa pilot göstergesinden görebiliyor. Hareket ettirmeye başladığı zaman iniş takımları açılsın hareketi sonrası açıldığı göstergesi ve en sonda aşağıda kilitli pozisyona geldiği zaman açıldı ikazını alıyor. Eğer açılmazsa bu ikaz ışığı yanmıyor ve aynı zamanda sesli olarak uçak pilotu iniş takımları tamamen açılmadı diye uyarıyor. Muhtemelen bu olayda da pilot ikazı aldığı için kuleyle temasa geçip ‘iniş takımlarım açılmadı’ diye acil durum bildirmiş görünüyor” dedi.
Mardin Mardin’de DİKA desteğiyle kurulan tekstil fabrikalarında 5 bin kişi istihdam edilecek Mardin’de Dicle Kalkınma Ajansı (DİKA) desteğiyle kurulan fabrikalarda 5 bin kişi istihdam edileceği belirtildi. Projesi tamamlanan Derik ve Dargeçit ilçelerinde 265 kişi istihdam ediliyor. Çalışan ve Üreten Gençler Programı çerçevesinde desteklenen bir projeye imza atıldığını belirten Dicle Kalkınma Ajansı (DİKA) Genel Sekreteri Aykut Aniç “Mardin’de sekiz tane projemiz var. Bunlardan iki tanesi tamamlandı” dedi. Derik ve Dargeçit projeleri tamamlanmış ve faaliyete geçmiş durumda olduğunu belirten Aniç, “Bir kısmının yapımı tamamlandı şu an işlemleri devam ediyor. Faaliyete geçme aşamasında bir kısmı da yapımı devam ediyor. Bu çerçevede bölgedeki iş gücünün katma değer alanına çevrilmez edilmesini destekler. Buna aracılık ediyoruz. Bunlar şu aşamada da bölgede ön plana çıkmış. Atölyeye baktığımız zaman yüksek bir kısmı gençlerden oluşuyor. Kadın istihdamına baktığımız zaman çok sayıda kadın istihdamı var. Diğer projeleri düşündüğümüz zaman Dargeçit ile birlikte şu an 265 kişi istihdam edilmiş durumda. İlçelerimiz bir şu anda projelerimiz var bunları da dahil ettiğimiz zaman bölgemizdeki diğer illerle birlikte toplamda 26 tekstil atölyesinin faaliyete geçirmiş ve toplamda 5 bin üzerinde istihdam sağlamış olacağız bunlardan bir bir tanesi Derik ilçemizdir. Burada bir çok genç istihdam edilen bir tesistir” ifadelerini kullandı. İlçede kurulan tekstil fabrikasında özellikle kadın ve gençlerin istihdam edilmesinden memnuniyet duyduklarını belirten Derik Kaymakamı Evren Çakır, “Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan, Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Mehmet Fatih Kacır ve Gençlik Spor Bakanımız Dr. Osman Aşkın Bak iş birliğinde, il düzeyinde ise valiliğimiz, kaymakamlığımız ve Dicle Kalkınma Ajansının girişimleri ile 150 kişi istihdam ediliyor. Çalışan ve Üreten Gençler Programı çerçevesinde önemli bir işe imza atıldı. Bu çerçevede baktığımız zaman 9 dönüm üzerine kurulmuş bir tesisten bahsediyoruz. 3 bin metre kareye yakın kapalı alanı bulunmaktadır. Ve içerisinde sosyal alanları ile kadınlarımızın ve gençlerimizin istihdam edildiği, önceliklendiği, hem ilçe ekonomisi hem ilimizin ekonomisinde ve nihayetinde ülke ekonomisini önemli hizmetleri sağlayacağımızı düşündüğümüz, ülkemizin bilindik markalarının üretimini yapan bir tesis söz konusudur. Özellikle buraya geldiğimiz zaman bunun bir sosyal çıktısını görmek vatandaşımızın meslek edindiğini görmek bu anlamda biz de mutlu ediyor. Kamu kurum ve kuruluşlarının desteği ve ön açmasıyla beraber güzel bir hizmet sağladığımızı düşünüyoruz. Bu vesile de emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz” şeklinde konuştu.
Uşak Uşak’ta öğrencilere kırmızı düdük dağıtıldı Uşak’ta “Karayolu Trafik Güvenliği ve Karayolu Trafik Haftası” kapsamında 15 Temmuz Şehitler Meydan’ında program düzenlendi. Uşak İl Emniyet Müdürlüğü ve İl Jandarma Komutanlığı Trafik birimlerince Haftası etkinlikleri kapsamında 15 Temmuz Şehitler Meydan’ında etkinlik düzenlendi. Etkinlikte Uşak Valisi Turan Ergün, trafik ekiplerinden, trafikte kullanılan ekipmanlar hakkında bilgiler alırken, protokol üyeleri ile birlikte öğrencilere kırmızı düdük ile bilgilendirici trafik dergileri dağıttı. Burada konuşma yapan Uşak Valisi Turan, emniyet kemerinin önemine vurgu yaparak “Bu etkinliklerde özellikle vatandaşımızın dikkatini çekmek ve bu konuda bir farkındalık oluşturma gayreti içinde oluyoruz. Kıymetli vatandaşlarımızdan biz şunları istiyoruz, emniyet kemeri takmış olmak araç içinde meydana gelen ölümleri yüzde 45 ağır yaralanmalarda ise yüzde 50 oranında azaltıyor” dedi. Vali Ergün, trafik kurallarına uymanın zor olmadığını ve Uşak’ta trafiğin halen istedikleri düzeyde olmadığını dile getirerek “Aslında trafik kuralları zor kurallar değildir. Bütün dünyada kabul edilmiş, denenmiş herkes tarafından bu kuralların kaza riskini azalttığı yaşama şartlarının arttırdığı değerlendirilmiş ve bütün dünyada trafik kuralların standart işaretlenip konulmuş. Uşak’ta halen trafik konusunda istediğimiz düzeyde değiliz. Bunu hep birlikte aşmamız lazım. Bu konuda sadece polis ve jandarma ekiplerin uygulaması yeterli değil. Bunun için bütün ve tek başına alacağımız tedbirleri de el birliği içinde konuya hassasiyet göstermesi ve bütün kurallara uyması önemlidir.” dedi. Vali Ergün sözlerine, “Kurallar çok basit ve bu kurallar trafik işaretlerine ve görevlilerin uyarılarına uymak, hız sınırlarına dikkat edeceğiz, kırmızı ışıkta geçmeyeceğiz, yaya ve bisiklete mutlaka dikkat ederek bunlara öncelik vermek zorundayız, araç kullanırken yorulmasak bile çok uzun süre araç kullanmayalım ve araç kullanırken yorgun olduğumuzu hissettiğimizde belli aralıklarla mola verelim ve araçta cep telefonu kullanmayalım çünkü cep telefonu bir şekilde dikkat dağıtarak kazalara sebep oluyor. Onun için bizde araçla trafiğe çıktığımızda hem kendimize hem karşıdakine hem de yayaya ne olur elimizden geldiği kadar son derece kibar ve nazik olarak acele etmeyelim. Çok acele etseniz de bir yere varacağınız zaman inanın yüzde 10 kazanç sağlıyorsunuz ama hayatınızı çok çok riske atmış oluyorsunuz. Ben vatandaşlarımıza şunu tavsiye ediyorum ki arkadaşlar lütfen kurallara uyalım çünkü ‘Hayatla Yarışılmaz’.” dedi. Düzenlenen etkinliği Uşak İl Emniyet Müdürü Mehmet Ali Kolcu, İl Jandarma Komutanı Kıdemli Albay Fahri Semiz, trafik ekipleri, öğrenciler ve vatandaşlar katıldı.
Isparta Başkan Başdeğirmen: "Yaşlı vatandaşlarımıza kucak açıyorsunuz" Huzurevi Derneği Başkanı Merdan Özkahraman, Huzurevi Vakfı Başkan Vekili Serap Özkahraman ve Huzurevi Müdürü Alperen Sözen ile yönetim kurulu üyeleri, Isparta Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen’i ziyaret etti. Huzurevi Vakfı Başkan Vekili Serap Özkahraman, Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen’e bugüne kadar hem huzurevine hem de Isparta’ya yaptığı hizmetlerden dolayı teşekkür etti. Özkahraman, “İnşallah bu dönemde yine birlikte güzel şeyler yaparız” dedi. Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen’in geçen dönemde huzurevinin soğuk hava deposu ihtiyacını giderdiğini ve destek olduğunu belirten Huzurevi Derneği Başkanı Merdan Özkahraman, “Şükrü başkanımıza teşekkür ederiz. Yeni döneminde de kendisine hayırlı olsun diyoruz. Huzurevimizin peyzaj gibi birtakım ihtiyaçları var, bunları da yapacağından kuşkumuz yok” ifadelerine yer verdi. Heyete ziyaretleri için teşekkür eden Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen de Huzurevi yönetiminin yapmış olduğu hizmetlerin çok kutsal olduğunu söyledi. Başkan Başdeğirmen, “Yaşlı ve engelli vatandaşlarımıza kucak açıyorsunuz, fedakârca yanlarında olduğunuzu hissettirerek onların güzel, sağlıklı, kaliteli yaşayabilmeleri için çok gayret gösteriyorsunuz. Hiçbir maddiyat beklemeden manevi güçle, sevginizden kaynaklanan güzelliklerle bu insanlarımıza güzel işler yapıyorsunuz. Böyle bir hizmetin yanında, yanınızda olmak sizlere destek vermek bizim için büyük bir onur oluyor. Yapmış olduğunuz güzel çalışmalardan dolayı sizlere çok teşekkür ediyorum. İhtiyacı olan bir insanın yanında olmak güzel bir şey. Sizler yıllarca fahri olarak buraya emek veriyorsunuz. Bunlar örnek alınacak çalışmalar. Bizler de bundan sonra da elimizden geldiğinden daha fazlasını yaparak dezavantajlı vatandaşlarımıza, yaşlılarımıza ihtiyaç sahibi olan herkesin yanında olmak için sizlerin yanında olacağız. Bizlere vermiş olduğunuz desteklerden dolayı da sizlere çok teşekkür ediyorum" görüşlerinde bulundu.