DÜNYA - 05 Kasım 2020 Perşembe 18:10

Berlin Havalimanı 9 yıl gecikmeli açıldı, sorunlar çözülemedi

A
A
A
Berlin Havalimanı 9 yıl gecikmeli açıldı, sorunlar çözülemedi

Almanya’nın başkenti Berlin’de temeli 14 yıl önce atıldığı halde açılışı geçtiğimiz ay gerçekleştirilen Berlin Brandenburg Havalimanı’nda (BER) sorunlar bitmiyor. Yolcular, havalimanının çatısından su sızdığını ifade ediyor.

Almanya’nın başkenti Berlin’de yapımına 2006 yılında başlanan Berlin Brandenburg Havalimanı’nın (BER) 2011’de tamamlanması planlanıyordu. Fakat inşasında yaşanan aksaklıklar nedeniyle açılışı zamanında gerçekleştirilemeyen havalimanı, 9 yıl gecikmeli olarak 31 Ekim’de açıldı. Hatalı sistemlerin birkaç kez yenilenmesi gibi sorunlar, açılış tarihini geciktirmenin yanı sıra yeni havalimanının maliyetini 3 kat arttırdı. 1 milyar 900 milyon Euro’ya mal olması planlanan havalimanı için yaklaşık 6 milyar Euro harcandı.

“Sırtımızdan büyük bir yük kalktı”

Almanya’nın eski Başbakanlarından Willy Brandt'ın adını taşıyan fakat kısaca BER olarak adlandırılan yeni havalimanı, Covid-19 salgını nedeniyle sessiz sedasız açıldı. Politikacılar, BER’in açılmasıyla üzerlerinden büyük bir yük kalktığını ifade etti. Federal Ulaştırma Bakanı Andreas Scheuer, açılışla ilgili konuşmasında, "Bu bir kutlama günü değil, sırtımızdaki yükün kalktığı bir çalışma günü" ifadelerini kullandı. Scheuer, çok sayıda teknik aksaklık ve güvenlik sorunu nedeniyle açılışı 6 kez ertelenen ve bu nedenle zaman zaman alay konusu olan BER ile ilgili şakaların sona ermesini umduğunu söyledi.

Berlin Havalimanı 9 yıl gecikmeli açıldı, sorunlar çözülemedi

Havalimanının çatısı su sızdırıyor

BER’in açılışıyla herkes rahat bir nefes aldı, fakat yeni havalimanındaki sorunlar bir türlü bitmiyor. BER yolcularından Markus Zimmer, sosyal medya hesabında havalimanının çatısının su sızdırdığını gözler önüne seren bir fotoğraf paylaştı. Fotoğrafta içi su dolu bir kovanın yanında “Dikkat! Kayma riski var” tabelası açıkça görünüyor. Zimmer fotoğrafı şu yorumla paylaştı: “BER, açılıştan sadece iki gün sonra. Misafir terasına çıkan merdiven boşluğuna çatıdan su damlıyor. Muhtemelen, yeniden düzeltilen yangın söndürme sisteminin bir parçası”

Bir şirket sözcüsü, konuyla ilgili olarak Berliner Morgenpost gazetesine yaptığı açıklamada, sızıntıyı doğrulayarak “Bu, görünüşe göre ziyaretçi terasına çıkan bir merdivendeki yanlış kapatılmış bir çatı penceresi. Ne yazık ki, büyük projelerde böyle şeyler her zaman olabilir" dedi.

Şimdiden Kapasite Sorunu Öngörülüyor

Berlin ve Brandenburg eyaletleri ile Federal Hükümetin ortak projesi olarak hayata geçirilen yeni havalimanının finansmanı; yüzde 26 oranında federal hükümet, geri kalanı ise Berlin ve Brandenburg eyaletleri tarafından ortak karşılandı. 14 milyon 700 bin metrekare alana kurulan ve 2 bin futbol sahası büyüklüğünde olan Berlin Brandenburg Havalimanı, yaklaşık 10 bin araç kapasiteli bir otoparka sahip. Başkente uzaklığı 28 km olan havalimanının etrafında, yolcuların kolay ulaşımını sağlamak için tren ve otobüs bağlantıları bulunuyor. 85 uçak için park imkanı bulunan BER’de, 15 uçak için de ilave yer planlaması yapılıyor. Birbirine paralel 1 milyon 700 bin metrekare alana sahip iki iniş ve kalkış pisti var. Yeni terminal binaları T1 ve T2 sabit hatlara hizmet verirken, tadilattan geçirilen eski T5 terminali ise tatil ve Charter uçuşlarına hizmet verecek. Ayrıca yolcuların iyi bir manzaraya sahip olması amacıyla 33 bin metrekarelik cam cephe kullanıldı.

İlk başlarda senede 27 milyon yolcuya hizmet vermesi beklenen BER’in orta vadede kapasitesinin sınıra dayanacağı tahmin edilirken, gerekli duyulduğu takdirde kapasitesinin artırılarak 45 milyon yolcuya hizmet verebilecek seviyeye getirilebileceği aktarıldı. Geçen sene Berlin havalimanlarından toplam 35 milyon yolcunun uçuş gerçekleştirdiği göz önünde bulundurulduğunda, BER’in kapasite sorunu yaşayacağına kesin gözüyle bakılıyor.

Mahmut Tosun
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Martı, 2026’da gelirde iki katın üzerinde büyüme ve pozitif FAVÖK hedefliyor New York Borsası’nda işlem gören Türk teknoloji şirketi Martı Technologies, 2025 yılına ilişkin finansal beklentilerini aşmayı öngördüğünü ve 2026 yılına yönelik büyüme hedeflerini açıkladı. Türkiye’nin önde gelen mobilite uygulamalarından Martı, 2026 yılı için 70 milyon dolar gelir elde etmeyi ve pozitif düzeltilmiş FAVÖK (Faiz, Amortisman ve Vergi Öncesi Kar) seviyesine ulaşmayı planlıyor. Bu öngörünün, şirketin yıllık bazda iki katın üzerinde gelir büyümesi yakalayacağına işaret ettiği belirtildi. Şirket, 2026 yılına yönelik öngörülen performansın temel faktörler tarafından destekleneceğini şöyle açıkladı: "Yolculuk paylaşımı (ride-hailing) hizmetlerinde sefer sayısının hızlı artışı, gelir elde edilen şehirlerde üyelik paketlerinin yaygınlaşması ve satış hacminin artması, 2025 yılında faaliyete geçen yeni şehirlerde üyelik paketlerinin kademeli olarak kullanıma sunulması, Martı’nın teslimat (delivery) hizmetlerinin hacim ve gelir katkısının artması." Artan yolculuk hacmiyle birlikte oluşan operasyonel kaldıraç, gelir elde edilen pazarlarda iyileşen birim ekonomileri ve teslimat hizmetlerinin ölçeklenmesiyle şirket, kârlılığa ulaşırken büyüme yatırımlarını da sürdürülebilir bir şekilde devam ettirmeyi amaçlıyor. Martı Kurucusu Oğuz Alper Öktem, konuya ilişkin değerlendirmesinde şunları söyledi: "2025 performansımız, güçlü operasyonel kabiliyetimizin ve Martı’nın önünde duran büyük potansiyelin somut bir göstergesi. Yolculuk paylaşımı hizmetlerimizde yakaladığımız ivme sayesinde 2025 yılı beklentilerimizi aşacağız. Türkiye’de yeterince hizmet almamış ulaşım ve son kilometre pazarında hızla büyürken, 2026 yılında gelirlerimizi iki katın üzerine çıkaracağımızı ve pozitif FAVÖK seviyesine ulaşacağımızı net bir şekilde öngörebiliyoruz. Teslimat gibi yeni servislerin devreye alınmasıyla da platformumuzdan daha yüksek değer oluşturmayı hedefliyoruz." Şirket, 2026 yılına ilişkin finansal beklentisini açıkladı. Martı’nın 2025 yılında 34 milyon dolar olan gelir beklentisi, 2026 yılında 70 milyon dolar oldu. Karlılık tarafında ise güçlü bir iyileşme öngörülüyor. 2025 yılı için Düzeltilmiş FAVÖK beklentisi eksi 17 milyon dolar seviyesinde bulunan şirket, 2026 yılında 18 milyon dolarlık pozitif katkıyla Düzeltilmiş FAVÖK’te artıya geçerek 1 milyon dolar seviyesinde pozitif Düzeltilmiş FAVÖK elde etmeyi hedefliyor.
Muş Tersine göç: Metropolden köyüne döndü, kurduğu fabrika ile gençlerin istihdam umudu oldu Metropoldeki yaşamını bırakarak Muş’un Kırköy beldesine dönen genç girişimci İsmail Baçaru, tarafından kurulan tekstil fabrikası, üç aydır sürdürdüğü üretimle başta gençler olmak üzere belde halkına istihdam umudu oldu. Metropollerden kırsala dönüşü ifade eden tersine göçün örneklerinden biri Muş’un Kırköy beldesinde hayata geçirildi. Büyükşehirdeki yaşamını geride bırakarak memleketine dönen genç girişimci İsmail Baçaru, Kırköy beldesinde kurduğu tekstil fabrikasıyla bölge gençlerine istihdam kapısı oldu. Belediyeye ait ek binada yaklaşık üç ay önce faaliyete başlayan tekstil fabrikasında, çeşitli markalar için üretim yapılıyor. Özellikle gençlerin ve kadınların istihdam edildiği tesiste, düzenli üretimle birlikte ekonomik hareketlilik de sağlanıyor. Fabrikanın faaliyete geçmesiyle birlikte beldede iş imkanlarının artmaya başlaması ile gençler, büyükşehirlere göç etmek yerine kendi memleketlerinde çalışma fırsatı buluyor. Bu tür yatırımların tersine göçü teşvik ederek kırsal bölgelerin kalkınmasına katkı sağlaması hedefleniyor. Beldede işsiz genç sayısının yüksek olduğunu belirten Kırköy Belediye Başkanı Rahmetullah Yaktı, her gün atölyeye geldiklerinde makinelerin çalıştığını, gençlerin cıvıl cıvıl iş başında olduğunu ve işletme sahiplerinin de üretim alanında gençlerin başında durduğunu görmenin kendilerini gururlandırdığını söyledi. Başkan Yaktı, "Gençlerimizin her gün Muş merkeze gidip gelerek çalışmaları hem ulaşım açısından zor oluyor hem de özellikle genç kızlar için aileler tarafından pek tercih edilmiyor. Bu nedenle gençlerimizin kendi beldelerinde çalışma imkânına kavuşması çok daha iyi oldu. İşletmeci kardeşlerimiz ihtiyaç duydukları sürece binanın tüm katlarını kullanabiliyor. Şu anda birinci ve ikinci kat aktif olarak kullanılıyor, üçüncü kat da tamamen kendilerine tahsis edilmiş durumda. Amacımız; köydeki ve beldedeki gençlerimize, kız-erkek ayrımı olmadan iş imkânı sunmak ve aile ekonomilerine katkı sağlamaktır. Bugün burada 35 civarında gencimiz çalışıyor. Gençlerimiz hem iş sahibi oluyor, hem ailelerine destek oluyor hem de meslek öğreniyor. Overlokçu, makineci, usta olarak işe başlayan gençlerimiz zamanla kendilerini geliştirerek ileride devlet desteklerinden faydalanıp kendi iş yerlerini açabilecek seviyeye gelebilecekler. Belediye olarak, belediye başkanı ve eğitimci kimliğimizle gençlere yönelik böyle bir projeyi uzun zamandır hayal ediyorduk. Bu yıl hayata geçirmek nasip oldu. Hayırlı, uğurlu olmasını diliyor; tüm gençlerimize başarılar temenni ediyoruz" şeklinde konuştu. İstanbul’dan göç ederek beldesine dönen İsmail Baçaru, teksil işini küçük yaşlarda öğrendiğini ve kendi evinde, tek bir makineyle pantolon ve gömlek dikerek işe koyulduğunu belirtti. Baçaru, "Kardeşlerimle birlikte kendi iş yerimizi Kırköy Belediyesinin ek binasında açarak iş başı yaptık. Kırköy Belediye Başkanı Rahmetullah Yaktı bize bu yeri tahsis edip bize destekte bulundu. Bu süreçte bizlere kolaylıklar nasip oldu. Yaklaşık 3 aydır burada üretim yapıyoruz. Şuanda 35 personelimizle faaliyet gösteriyoruz. Gençlerimiz işlerinin başında, çalışıyor ve ailelerine ekonomik olarak katkı sağlıyor. Biz de burada çalışmaktan son derece mutluyuz. Bu vesileyle tüm çalışma arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Hepsi işini severek, disiplinle yapan arkadaşlarımızdır. Burada çalışan gençlerimiz merkeze gitmek zorunda kalmıyor. Sabah-akşam yolda geçen birer saatlerini kazanmış oldular. İş yerimiz evlerine çok yakın, neredeyse kapılarının önünde. Özellikle kızlarımız güvenli bir ortamda çalışıyor, aileleri de bu durumdan memnun. Ben buradaki tüm gençlerimize şunu tavsiye ediyorum. Çalışın, çalışarak ve öğrenerek bir yerlere gelirsiniz. Buraya sadece zaman geçirmek için gelmeyin. Masanın başına her geçtiğinizde, yaptığınız işten bir güç alın. Zamanın ve emeğin değerini bilin. Çünkü bugün öğrendikleriniz, yarın size çok lazım olacak. Ben çocukluğumdan beri bu işi yaparak bugünlere geldim. Sizler de aynı azim ve emekle bu seviyelere gelebilirsiniz" dedi.
Eskişehir Eskişehir cezaevlerinde 5 bin 742 hükümlü ve tutuklu bulunuyor Adli Kolluk Değerlendirme Toplantısı’nda, 24 Aralık 2025 tarihi itibariyle Eskişehir Ceza İnfaz Kurumları’nda 5 bin 26 hükümlü ve 716 tutuklu olmak üzere toplam 5 bin 742 kişi bulunduğu bilgisi paylaşıldı. Eskişehir Adliyesi Yunus Emre Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen toplantı, saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başladı. "Güçlü bir adli kolluk yapısı, güçlü bir hukuk devleti anlayışının en önemli teminatlarındandır" Ardından, Eskişehir Cumhuriyet Başsavcısı Üzeyir Karakülah tarafından açılış konuşması yapıldı. Karakülah, adli kolluğun, ceza adalet sisteminin temel unsurlarından biri olduğunu belirtti. Başsavcısı Üzeyir Karakülah, "Suçun aydınlatılması, delillerin hukuka uygun şekilde toplanması, mağdurun korunması ve şüphelinin haklarının gözetilmesi noktasında gösterilen her titiz çalışma, adaletin doğru ve zamanında tecellisine doğrudan katkı sağlamaktadır. Bu çerçevede, soruşturma ve kovuşturma aşamasında alınan kararlar, ancak sizlerin titizlikle yürüttüğünüz çalışmalar ile verilebilir. Unutulmamalıdır ki; güçlü bir adli kolluk yapısı, güçlü bir hukuk devleti anlayışının en önemli teminatlarındandır. Bu noktada, kurumlarımız arasındaki koordinasyonun artırılması, suçla mücadelede daha etkin olma yolunda büyük önem taşımaktadır. Adli kolluk ile Cumhuriyet Başsavcılığımız arasındaki koordinasyonun güçlenmesi, hem soruşturmaların hızını hem de hukuki güvenliği artırmaktadır. Elbette değerlendirme toplantıları, yalnızca başarıların konuşulduğu değil; eksikliklerin, yaşanan sorunların ve geliştirilmesi gereken alanların da samimiyetle ele alındığı toplantılardır. Gerçekleştirdiğimiz bu toplantıyla da yargı hizmetlerinin daha etkili ve verimli bir şekilde yürütülmesini amaçlamaktayız" şeklinde konuştu. Adli kolluk birimlerinin bir yıl boyunca yürüttüğü çalışmalar hakkında istatistikler paylaşılması sonrası basına kapalı şekilde devam eden programda, karşılaşılan sorunlar ve gelecek döneme ilişkin hedeflerle ilgili değerlendirmeler yapıldı. Programa; Eskişehir Cumhuriyet Başsavcısı Üzeyir Karakülah’ın yanı sıra İl Jandarma Komutanı Tuğgeneral Erhan Demir, İl Emniyet Müdürü Tolga Yılmaz, Gümrük Müdürü Muhammet Uçar, Orman Bölge Müdürü İsmail Çetin, Uludağ Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürü Vekili Mustafa Aşıcı, Cumhuriyet Başsavcı Vekilleri, Cumhuriyet Savcıları ve kolluk amirleri katıldı.