KENT HABERLERİ - 03 Eylül 2018 Pazartesi 12:11

İşte youtube fenomenlerinin sırları

A
A
A
İşte youtube fenomenlerinin sırları

Akademisyenler Doç. Dr. Ferah Onat ve Dr. Göker Gülay, 10 Youtube fenomeninin videolarını inceleyerek yoğun etkileşim alıp ilgi görme nedenlerini araştırdı.


İnternet videosu izlemek, günümüzde televizyon izlemekten bile daha yaygın hale geldi. Özellikle son yıllarda, video paylaşım sitelerinden Youtube’da yüksek takipçi ve izleyici sayılarına ulaşan kullanıcıların, izleyicilerle olan etkileşimleri televizyondaki ünlülerle yarışır hatta onları geçer hale geldi. Youtube, 1,47 milyarı aşan izleyici sayısı, her dakika yüklenen 400 saatlik video, her ay izlenen 6 milyar saat videoyla ortalama 18-49 yaş aralığındaki 10 kişiden 8’inin izlediği, kendi fenomenlerini ortaya çıkaran bir mecra oldu.

10 YOUTUBE ÜNLÜSÜNÜ KISKACA ALDILAR 

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla ilişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ferah Onat ve Öğretim Görevlisi Dr. Göker Gülay, çok izlenen Youtube videolarında, izleyicilerin derin bağ kurdukları bu videoların nasıl özellikler taşıdığını ortaya çıkarmak için araştırma yaptı. Araştırmayla bu videolardaki para sosyal etkileşim öğelerinin belirlenmesi, sınıflandırılması ve ne kadar sıklıkla kullanıldığının ortaya çıkarılması hedeflendi. Bu kapsamda Türkiye’deki en az 100 bin takipçiye sahip ve son 1 yıl içinde en az 20 içerik paylaşmış 10 Youtube kanalındaki 85 video incelendi. Seyahat, makyaj, güzellik, moda, hobi, ürün inceleme, bilim ve teknoloji, sohbet, aile, çocuk kategorilerinde; Enes Batur, Orkun Işıtmak, Uras Benlioğlu, Merve Özkaynak, Danla Bilic, Meryem Can, Duygu Özaslan, Duygu Köseoğlu, Gurbetçi Aile ve İlkay Zaman Youtube kanalları ele alındı.

PEKİ İZLEYİCİLERLE NASIL ETKİLEŞİM KURUYORLAR? 

Araştırma hakkında bilgi veren Doç. Dr. Ferah Onat, "YouTube ünlüsü olarak adlandırılan dijital içerik üreticilerini ele alan bu araştırmada, ünlülerin izleyicileriyle kurdukları para sosyal etkileşimi neden ve nasıl oluşturmaya çalıştıklarını tespit etmeye çalıştık. Araştırma kapsamında en çok izlenen sekiz ve paylaşımlarıyla farklılık oluşturan iki Youtube ünlüsünün videoları para sosyal etkileşim unsurları açısından analiz edildi. Diğer bir deyişle, izleyicilerin çok izlediği, derin bağ kurdukları tipteki videoların nasıl özellikler taşıdığını ortaya çıkarmak için uğraştık" dedi. 

Araştırma sonuçlarından örnekler veren Dr. Göker Gülay, "Örneğin; bir Youtube ünlüsünün videolarında kişisel deneyimlerinden, geçmişinden bahsetmesi, duygularını dışa vurması gibi şeyler izleyiciyle olan etkileşimlerini ve bağlarını çok arttıran bir durum. İzleyicilerin çok izleyip derin bağ kurdukları videoların neredeyse tamamında, Youtube ünlülerinin yüzde 95,3 oranında duygularından söz ettikleri, bunları sözel, davranışsal ya da her iki biçimde birden dışa vurdukları gözlendi. Bulgularımızda, videoların yüzde 96,5’inde izleyicilerle doğrudan bir göz teması kurulduğu görülüyor. Yüzde 92,9 oranla konuşmalara gündelik bir sohbete başlar gibi başlanıyor, hal hatır soruluyor. En yüksek oranda kullanımın duygu paylaşımı, göz teması ve günlük dil gibi unsurların olması, Youtube ünlüleriyle yüz yüze konuşuyormuşçasına etkileşime girmeyi kolaylaştıran, destekleyen ve izleyicide bağımlılık haline getiren en önemli davranışlar olarak ortaya çıktı" diye konuştu.

DOĞAL VE GÜNDELİK MEKANLARDA VİDEOLAR ÇEKİLİYOR 

Videonun çekildiği yerin, dekorun doğal ve gerçekçi olmasının örneğin; videoyu çeken kişinin kendi evinden, yaşam alanından bir kesit içermesi samimiyet hissini arttırdığı için para sosyal etkileşimi de yükselttiğini ifade eden Dr. Gülay, şöyle devam etti: 

"Videoların yüzde 83,5’i videoyu çeken kişinin evinde, bahçesinde veya yaşadığı bölgeye çok yakın mekanlarda çekilmiş. Diğer yandan videoları izleyen kişilerin önerilerine, fikirlerine ve eleştirilerine değer verildiğinin hissettirilmesi videoların etkileşim düzeyini oldukça arttıran bir başka faktör. Sonuç olarak; izleyicinin kendini rahat hissedeceği, kendisiyle yüz yüze iletişimin tüm özelliklerini kullanarak iletişim kuran, keyif aldığı müzikler kullanan Youtube ünlülerinin, para sosyal etkileşim öğelerini etkin biçimde kullandıkları görülüyor. Bu da videoların izlenme, yorum vb. sayılarına olumlu olarak yansıyor." 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara Gençlerbirliği Başkanı yeniden Arda Çakmak oldu Gençlerbirliği’nin Olağanüstü Genel Kurulu’nda Arda Çakmak başkan seçildi. Gençlerbirliği Olağanüstü Genel Kurulu Ankara’da yapıldı. Genel kurulda Gençlerbirliği’nin mali planı ve denetim raporları da açıklandı. Mevcut Başkan Mehmet Kaya ile Çağrı Çetin’in yarışması beklenen genel kurulda Kaya’nın ve Çetin’in çekilmesinin ardından Arda Çakmak aday oldu. Tek aday olarak seçime giren Çakmak, açık oylama ile başkan seçildi. "Gençlerbirliği şeffaf bir kulüp olacak" Seçim sonuçlarının açıklanmasının ardından zafer konuşmasını yapan Arda Çakmak, "Her şeyi kulübü daha iyiye götürmek için yapacağım. Ben gerçekten Gençlerbirliği’ni yürekten seven bir insanım. 80’den beri bu kulübün içindeyim. Bilenler bilir. Harun Ağabey bilir, Osman Hocam bilir. Ben çocukluğumdan beri bu kulüpteyim. Elimden gelen her şeyi yapacağım. Bir tek şeyin sözünü size kesinlikle veriyorum, yarın sabahtan itibaren Gençlerbirliği şeffaf bir kulüp olacak. Kaç lira borcumuz var, kaç tane üyemiz var, kaç lira alacağımız var, ilk işimiz bu hafta içerisinde bunları bütün şeffaflığıyla Gençlerbirliği internet sitemizden açıklamak olacak. Elimden geldiği kadar yapacağım. Beceremediğim, bittiğim yerde de bunu rahatlıkla buraya çıkar söylerim. Arkadaşlar benden bu kadar genelgesini yapan yapsın diye. Ben Hacettepespor başkanı olduğumda ilk maçımızı deplasmanda Karagümrük karşısında oynadık. Yarın da Karagümrük maçımız var. İnşallah bu maçı yeneceğiz. Kulübü iyi yerlere getireceğiz. Hiç şüpheniz olmasın" diye konuştu.
Antalya Dereye düşen araçta ölü bulunan kadının eşi: "Üç tane bebem var. Yeminle ölmüş, ben ne diyeceğim insanlara" Antalya’da gece saatlerinde otomobiliyle evinden ayrılan kadın, sabaha karşı dereye düşen araçta ölü bulundu. Olay yerine gelen eşi ise gözyaşları içinde, "Üç tane bebem var. Yeminle ölmüş, ben ne diyeceğim insanlara" diyerek feryat etti. Edinilen bilgiye göre, Hatice Doğan (39) gece saatlerinde 07 AKU 552 plakalı otomobiliyle evden ayrıldı. Sabaha karşı 05.00 sularında bir vatandaşın Muratpaşa ilçesi Yenigöl Mahallesi Kanal Sokak’taki dere içinde araç olduğunu bildirmesi üzerine bölgeye polis, sağlık ve itfaiye ekipleri sevk edildi. Ekiplerin çalışmasının ardından, araç çekici yardımıyla sudan çıkarıldı. Araç çıkartılırken, aracın camından aşağı doğru sarkan bir kadın kolu görüldü. Olay yeri inceleme ekiplerinin çalışmaları sonrası araçta bulunan kişinin Hatice Doğan olduğu belirlenirken, 39 yaşındaki kadının yaşamını yitirdiği tespit edildi. Doğan’ın cansız bedeni, otopsi işlemleri için Antalya Adli Tıp Kurumu’na gönderildi. "Ben ne anlatacağım insanlara?" Eşinin sudan çıkarılmasını bekleyen Gürsel Doğan (48), olay yerinde fenalık geçirme noktasına geldi. Çevresine dönerek, "Çekelim arabayı gözünü seveyim çekelim. Ben aracın içine gireceğim. Üç tane bebem var, 2 yaşında çocuğum var. Yarabbi, yemin olsun ölmüş. Eline bak kurban olayım. Ben ne anlatacağım insanlara?" sözleriyle feryat etti. Doğan, telefonla konuştuğu bir yakınına da "Ölmüş. Yeminle ölmüş, eli camdan sarkıyor. Ben ne diyeceğim?" diyerek acısını anlattı. Olayla ilgili soruşturma devam ediyor. (BA-SM-
Aydın AYTO’dan iş dünyasına İletişim ve Markalaşma Eğitimi Aydın Ticaret Odası (AYTO) Akademi ve Güney Ege Kalkınma Ajansı iş birliğiyle düzenlenen ’Yeni İletişim Stratejileri ve Markalaşma Eğitimi’nde, işletmelerin rekabet gücünü artırmaya yönelik güncel ve uygulanabilir yöntemler ele alındı. AYTO Akademi ile Güney Ege Kalkınma Ajansı iş birliğinde düzenlenen "Yeni İletişim Stratejileri ve Markalaşma Eğitimi", günümüz iş dünyasında giderek önem kazanan müşteri deneyimi, marka gücü ve etkili iletişim konularını oda üyeleriyle buluşturdu. Eğitim kapsamında, işletmelerin rekabet avantajı elde edebilmesi için iletişim stratejilerindeki güncel trendler, marka konumlandırma süreçleri, hedef kitle analizi ve dijital platformlarda etkili iletişim teknikleri detaylı şekilde ele alındı. Katılımcılara, markalarını güçlendirecek ve misafir memnuniyetini en üst seviyeye taşıyacak uygulanabilir yöntemler aktarıldı. Aydın Ticaret Odası Genel Sekreteri İlknur Kahraman, eğitimle ilgili yaptığı değerlendirmede, iletişim ve markalaşmanın işletmeler için artık vazgeçilmez bir ihtiyaç haline geldiğine dikkat çekerek, "Bu eğitimle üyelerimizin iletişim becerilerini güçlendirmeyi ve markalarını daha etkili şekilde konumlandırmalarına katkı sağlamayı hedefledik. AYTO olarak iş dünyasında üyelerimizin gelişimine yönelik çalışmalarımıza devam ediyoruz" ifadelerini kullandı. AYTO, düzenlediği eğitim ve bilgilendirme faaliyetleriyle üyelerinin değişen iş dünyası şartlarına uyum sağlamasına ve sürdürülebilir başarı elde etmesine katkı sunmayı sürdürüyor.
Kocaeli Kimsesi olmayan vatandaşlara sıcak yuva imkanı Kocaeli’de evi olmayan ve sokakta yaşamak zorunda kalan vatandaşlara hizmet veren Gündüzlü Bakımevi yoğun ilgi görüyor. Evsiz vatandaşlar, sadece yemek değil, sağlık başta olmak üzere çeşitli sosyal imkanlardan da yararlanma şansı buluyor. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, kış aylarında kalacak yeri ve kimsesi olmayan vatandaşlar için sıcak yuva imkanı sağlamaya devam ediyor. Sağlık ve Sosyal Hizmetler Dairesi Başkanlığı’na bağlı Sosyal Hizmetler Şube Müdürlüğü Barınma Hizmetleri Şefliği tarafından takip edilen Gündüzlü Bakımevi, yılın 365 günü sokakta yaşayan vatandaşlara kapılarını açık tutuyor. Kalacak yeri bulunmayan, gelir sahibi olmayan ve Barınma ve Konaklama Merkezi’nde konaklamak istemeyen bireyler, gün içinde bu merkezden temel ihtiyaçlarını karşılayabiliyor. Çamaşırhane, duş hizmetleri ile saç ve sakal tıraşı gibi öz bakım imkanları da sağlanıyor Yetkililer, soğuk havaların etkisini artırdığı dönemlerde daha fazla kişinin merkeze başvurduğunu ifade ediyor. Gündüzlü Bakımevi’nde vatandaşlara sabah saat 09.00’da sıcak çorba, öğle ve akşam olmak üzere günde iki öğün yemek sunuluyor. Gün boyunca merkezde vakit geçirebilen bireyler televizyon izleyebiliyor, kişisel hijyenlerini sağlayabiliyor ve ihtiyaç duydukları hijyen malzemelerine ulaşabiliyor. Bunun yanı sıra çamaşırhane, duş hizmetleri ile saç ve sakal tıraşı gibi öz bakım imkanları da sağlanıyor. Acil durumlarda kıyafet desteği verilirken, uzman ekipler ise kişilerin sosyal, ekonomik ve ailevi durumlarını takip ederek gerekli danışmanlık hizmetlerini sürdürüyor. Bireyin hizmete uygunluğu belirleniyor Merkezden yararlanmak isteyen vatandaşların kimlik bilgileriyle başvurması yeterli oluyor. Uzman personel tarafından yapılan sosyal inceleme sonucunda bireyin hizmete uygunluğu belirleniyor ve şartları sağlayan kişilerin kaydı gerçekleştiriliyor. Merkeze gelen her birey öncelikle barınma hizmetlerinden faydalanıp faydalanamayacağı değerlendiriliyor, uygun olmayan kişiler ise gündüzlü bakım hizmetlerine yönlendiriliyor. Ücretsiz ulaşım desteği Merkezde görevli personel, özellikle kış aylarında artan yoğunluğa rağmen hizmetlerin kesintisiz sürdüğünü ifade ediyor. Vatandaşlara yalnızca yemek sunulmazken, gün içinde ihtiyaç duydukları kişisel bakım ve sosyal destekler de düzenli olarak sağlanıyor. Merkezin birçok kişi için güvenli bir sığınak niteliği taşıdığına dikkat çekiliyor. Ayrıca hastaneye gitmesi gereken bireylerin uygun sağlık kuruluşlarına ulaşımlarının merkez tarafından organize edildiği ve başka bir şehre gitmesi gerekenlere ise ücretsiz ulaşım desteği verildiği belirtiliyor.