GÜNDEM - 07 Ocak 2018 Pazar 22:44

Kanal İstanbul nereden geçecek? Kanal İstanbul güzergahı

A
A
A
Kanal İstanbul nereden geçecek? Kanal İstanbul güzergahı

Kanal İstanbul nereden geçecek? İstanbul'da ikamet eden bir çok insanın merakla beklediği çılgın projenin güzargahı belli oldu. Kanal İstanbul Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy'den geçecek projeye göre Kanal İstanbul 45 kilometre uzunluğunda olacak. İşte detaylar...

Kanal İstanbul nereden geçecek? İstanbul'un çılgın projesi Kanal İstanbul'un güzargahı netleşti. İstanbulluların merakla beklediği Kanal İstanbul Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy'den geçecek projeye göre Kanal İstanbul 45 kilometre uzunluğunda olacak. Hafriyat ile Marmara Denizi’ne 3 ada yapılacak.

Kanal İstanbul nereden geçecek?

Türkiye’nin 2023 hedefi yolundaki dev projelerden biri Kanal İstanbul için 1/100 bin ölçekli güzergah ve rezerv yapı planı tamamlandı. Türkiye’nin yüz akı projesinin tüm ayrıntıları tek tek belirlendi. Son plana göre; Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy’den geçecek Kanal İstanbul 45.2 km uzunluğunda olacak.

Türkiye'nin çılgın projesi Kanal İstanbul'un son planlarına ulaşıldı. Binlerce geminin tehdit ettiği İstanbul Boğazı'na alternatif oluşturma fikri artık hayal olmaktan çıkıyor ve hızla gerçeğe dönüşüyor. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 2011'de 'Çılgın Proje' adıyla tanıttığı Kanal İstanbul'un güzergahının 1/100 bin ölçekli rezerv yapı planıyla Türkiye'nin yüz akı projesinin tüm ayrıntıları tek tek belirlendi. Son plana göre; Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy'den geçecek Kanal İstanbul 45.2 kilometre uzunluğunda olacak. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın detaylarını açıklayacağı projenin ihale süreci de başlatıldı. Hazırlanan 5 alternatiften seçilen Kanal İstanbul'un güzergahı resmileşti. Ve sondaj çalışmaları kapsamında ilk kazma vuruldu. İşte detaylar: 

Kanal İstanbul için ilk kazma vuruldu

Marmara Denizi ve Karadeniz’i birleştiren yapay su yolu projesi ‘Kanal İstanbul’ için Küçükçekmece Sahilinde sondaj çalışmaları başladı. Büyük bir titizlikle yapılan çalışmaların, hafta içerisinde diğer güzergahlarda da yapılacağı bildirildi.

2011 yılından bu yana gündemde olan Kanal İstanbul projesi için ilk kazma Küçükçekmece Sahilinde vuruldu. Sabah saat 09.30 itibariyle sondaj çalışmalarına başlayan ekipler, büyük bir titizlikle çalışmalarını sürdürüyor.
Kanal İstanbul projesinin güzergah ve rezerv yapı planı tamamlandı. Son plana göre, Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy'den geçecek olan Kanal İstanbul projesi, 45,2 kilometre uzunluğunda olacak. 

HAFRİYAT ADASI

Sabah gazetesinde yer alan habere göre, projeden çıkan hafriyatla Marmara Denizi'ne 3 grup ada yapılması planlanıyor. Birinci grup ada 186 hektar olacak. İkinci grup ada 155 hektar olacak. Üçüncü grup ada 104 hektar alanı kaplayacak. Çıkan hafriyatın kalanı Karadeniz kıyısının doldurulmasında ve Terkos Gölü'nün olduğu bölgeye yeni kıyı yapımında kullanılacak.

KANAL İSTANBUL GEREKSİNİM

İstanbul Boğazı'ndan ticari gemiler Montrö Anlaşması'na göre geçiyor. Anlaşmanın yapıldığı dönemde Boğaz'dan yıllık 3 bin gemi geçiyordu. Ancak bu rakam günümüzde 50 bini buldu. 2030'da 65 bine, 2050'de ise 100 bine yaklaşacağı tahmin ediliyor. Oysa örneğin Suveyş Kanalı'ndan yılda 17 bin gemi geçiyor. Şehir hatları ve balıkçı tekneleriyle birlikte İstanbul Boğazı'nın günlük trafiği 2 bin 500.

Kanal İstanbul nereden geçecek? Kanal İstanbul güzergahı

4 İLÇEDE 45.2 KİLOMETRE

Kanal İstanbul güzergahı Marmara Denizi'ni Küçükçekmece Gölü'nden ayıran kıstaktan başlıyor. Altınşehir ve Şahintepe mahallelerinden geçerek Sazlıdere Baraj Havzası boyunca devam edecek Kanal İstanbul, Terkos ve Durusu mahallelerinin yakınlarında Terkos Gölü'nün doğusundan Karadeniz'e ulaşacak. Proje alanı, Arnavutköy (28,6 km) Küçükçekmece (7 km), Başakşehir (6,5 km) ve Avcılar (3,1 km) ilçe sınırları içinde.

MALİYETİ 65 MİLYAR TL

Projenin 65 milyar TL yatırımla hayata geçirilmesi planlanıyor. İnşaat aşamasında 6 bin kişinin, işletme aşamasında bin 500 kişinin çalışması öngörülüyor. Kanal derinliğine bağlı olarak yaklaşık 1,5 milyar metreküp hafriyat çıkması bekleniyor. Deniz ve dip taramasından da 115 milyon metreküp malzemenin çıkacağı tahmin ediliyor.

LOJİSTİK MERKEZ

Proje kapsamında hem Marmara Denizi'ne hem de Karadeniz'e konteyner yük limanı inşa edilecek. Karadeniz'e yapılacak liman 4,8 kilometre uzunluğunda olacak. Bin 500 hektar alana lojistik merkez kurulacak. 3. havalimanı ve demir yolu ile entegresi sağlanacak. Küçükçekmece Gölü'ne 200, ile Sazlıdere'ye 860 tekne kapasiteli yat limanları yapılacak.

HAYVAN KÖPRÜSÜ

Kanal İstanbul'un üzerinden geçecek 6 köprü ile kara ve demiryolu ulaşımı sağlanacak. Yabani hayvanların geçişi için de ayrıca 6 köprü inşa edilecek. Köprüler dışında kanal içerisinde acil durum rıhtımları da olacak. Dalgakıranlar, fenerler ve Karadeniz ile Marmara Denizi'nde bekleme alanları inşa edilecek.

100 YIL ÖMÜR

Yatay mühendislik çalışmaları devam eden güzergâhın inşaatının 5 yılda tamamlanması bekleniyor. Proje tamamlandığında 350 DTW büyüklüğündeki gemilerin bile geçişi için uygun olacak. Ekonomik ömrü 100 yıl olacak.

YEŞİLE KORUMA

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın Kanal İstanbul ÇED raporu hazır. Plana yeşil alanlar, kentsel çalışma alanları, korunacak alanlar işlendi. Yapı sınırlaması getirilecek. Korunacak alanlar, sosyal altyapı alanları, afet tehlike alanları, su, atıksu ve atık sistemleri, sağlık, turizm, ulaşım, karayolları, demiryolları, denizyolları ve havayolları alanları işlendi.

KAMU PLANI

Güzergahın 12 kilometresi Sazlıdere, 8 kilometresi ise Küçükçekmece Gölü'nden geçiyor. Bir kilometrelik alan ise orman. Geri alan 23 kilometrekarelik alan kamulaştırılacak. Projeden en fazla etkilenecek alan 35 bin kişinin yaşadığı Şahintepesi.

5 alternatif arasından seçildi

1- Silivri-Çatalca-Karacaköy (Terkos Batı) Koridoru: Bu koridorun başlangıç noktası Silivri olup, Terkos Gölü’nün batısındaki Karacaköy’ün doğusunda yer alan Ormanlı Köyü Kuzey’inde sona eriyor. Yaklaşık 67 km uzunluğunda. Bu koridor Büyükçekmece Baraj Gölü’ne su sağlayan dereleri etkilediğinden Büyükçekmece Baraj Gölü’nün devre dışında kalmasına neden olacaktı.

2- Silivri-Çatalca-Durusu Koridoru: Başlangıç noktası Silivri olan bu güzergâh, Terkos Gölü’nün doğusunda yer alan Durusu Köyü yakınlarında sona eriyor. Toplam kanal boyu yaklaşık 57 km bu güzergah Sazlıdere ve Terkos Baraj havzasını olumsuz yönde etkileyecekti.

3- Büyükçekmece-Yassıören-Durusu Koridoru: Bu güzergâhın başlangıç noktası, Büyükçekmece Baraj Gölünü Marmara Denizi’nden ayıran kıstak. Toplam uzunluğu yaklaşık 49 kilometre. Güzergah, Büyükçekmece ve Sazlıdere Barajlarını doğrudan; Terkos Baraj Gölü’nü de çok az etkiliyordu.

4- Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu Koridoru: Marmara Denizi’ni Küçükçekmece Gölü’nden ayıran kıstaktan başlayan kanal güzergahı, Küçükçekmece gölünü 8 km kadar kat ediyor. Devamında Sazlıdere Baraj Havzasını kullanan kanal yaklaşık 45 kilometre. Bu güzergahta ise sadece Sazlıdere Barajı iptal ediliyor.

5- Küçükçekmece-Başakşehir-Ağaçlı Koridoru: Bu güzergâh çalışması, Alibeyköy Barajı’nın devre dışı bırakılma ihtimaline göre hazırlandı. Bu koridorun geçtiği bölgenin tamamına yakını, taş ocaklarının bulunduğu sert zeminli bölge. Bu nedenle, yapımı en zor kanal koridoruydu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kocaeli TEM’de beyaz eşya yüklü tırın dorsesi alev alev yandı TEM Otoyolu’nun Kocaeli geçişinde beyaz eşya yüklü tırın dorsesi alev alev yandı. Dorseden geriye demir yığını kalırken, beyaz eşyalar kullanılamaz hale geldi. Yangın sebebiyle otoyolun Ankara istikametinde tek şeritten kontrollü araç geçişler sağlanıyor. Olay, TEM Otoyolu’nun Dilovası ilçesi Ankara istikametinde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, S.Ç. idaresindeki 41 EM 114 çekici plakalı beyaz eşya yüklü tırın dorsesinde bilinmeyen bir sebeple yangın çıktı. Alevleri fark eden sürücü tırı sağ şeritte durdurup, çekiciyi dorseden ayırdı. Sürücünün 112 Acil Çağrı Merkezi’ne ihbarda bulunmasıyla bölgeye itfaiye, sağlık ve polis ekipleri sevk edildi. Kısa sürede büyüyen alevler dorsedeki beyaz eşyalara sirayet etti. Kilometrelerce araç kuyruğu oluştu TEM Otoyolu’nun İstanbul istikametinden bölgeye ulaşan itfaiye ekipleri bariyer ve refüjü aşarak yangına müdahale etti. Ankara istikametinden de gelen ekiplerin çalışmasıyla yangın söndürüldü. İtfaiye ekiplerinin çalışması sebebiyle otoyolun İstanbul ve Ankara istikametinde kilometrelerce araç kuyruğu oluştu. Kullanılamaz hale gelen beyaz eşyalar dorseden indirilirken, itfaiye ekipleri soğutma çalışması gerçekleştirildi. Ankara istikameti trafiğe kapatılırken, araçlar D-100 kara yoluna yönlendirildi. Ekiplerin beyaz eşyaları kaldırma çalışmaları sürerken, polis ekiplerince otoyolun Ankara istikametinde tek şeritten kontrollü araç geçişler sağlanıyor. Yangınla ilgili inceleme başlatıldı.
Ordu Ordu’da Tuğçe Kandemir rüzgarı Ordu Büyükşehir Belediyesi, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı etkinlikleri kapsamında düzenlediği gençlik konseriyle ünlü şarkıcı Tuğçe Kandemir’i Ordulu hayranlarıyla buluşturdu. Gençlik konseri çerçevesinde Türkiye’nin sevilen sanatçılarından Tuğçe Kandemir, Altınordu ilçesi Kirazlimanı Mahallesi’nde bulunan Çamlı Köşk’te sahne aldı. Konsere gitmek isteyenler için Ordu Büyükşehir Belediyesi önünden saat 18.00 itibari ile konser alanına ücretsiz gidiş ve dönüş için servisler sağlandı. Konsere özellikle gençlerin ilgisi yoğun oldu. Erken saatlerden itibaren meydanı doldurmaya başlayan gençler, konser boyunca ünlü şarkıcının eserlerine eşlik etti. Tuğçe Kandemir, enerjisiyle ve sahne performansıyla adeta izleyicileri büyüledi. Kendisine özgü şarkıları ve sevilen eserleri seslendiren Kandemir, dinleyicilerine unutulmaz bir gece yaşattı. “Burası gökdelenlerin olduğu alandı, onları yıkarak halkımıza açtık” Konserde sevilen sanatçıya çiçek takdim eden ve açıklamalarda bulunan Ordu Büyükşehir Belediyesi Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler, “19 Mayıs Atatürk’ü anma, Gençlik ve Spor Bayramı münasebetiyle böyle kıymetli bir sanatkarı getirdik. Burada daha fazla güzel günler de yaşayacağız. Bilindiği gibi burada gökdelenler vardı, onları yıktık ve halka açtık, vatandaşlarımız için de bir yaşam alanı meydana geldi, güle güle kullanın” ifadelerine yer verdi. Sanatçı Tuğçe Kandemir ise Ordu’da olmaktan dolayı mutluluğunu dile getirdi. Binlerce hayranı sevilen sanatçıya eşlik ederken, konser sonunda ise havai fişek gösterisi yapıldı.
İstanbul Beşiktaşlı yöneticilerden Türkiye Kupası mesajı Beşiktaşlı yöneticiler Hüseyin Yücel, Onur Göçmez ve Feyyaz Uçar, Hatayspor maçının ardından yaptıkları açıklamadra, Ziraat Türkiye Kupası’nı kazanmak istediklerini söyledi. Trendyol Süper Lig’in 37. haftasında Beşiktaş, sahasında karşılaştığı Hatayspor ile 2-2 berabere kaldı. Maçın ardında Beşiktaş İkinci Başkanı Hüseyin Yücel, Beşiktaş Asbaşkanı Onur Göçmez ve Beşiktaş Kulübü Futbol Şube Sorumlusu Feyyaz Uçar basın mensuplarına açıklamalarda bulundu. Sözlerine alınan beraberlikten dolayı mutsuz olduklarını söyleyerek başlayan Beşiktaş İkinci Başkanı Hüseyin Yücel, “Tüm taraftarımıza geçmiş olsun diyorum. Sezonun son maçında buradan galibiyetle ayrılmak isterdik ama maalesef berabere kaldık. Geldiğimiz nokta artık devam edemeyeceğimiz bir nokta. Bir federasyonun meşruluğunun tartışıldığı noktada önümüzdeki hafta Türkiye Kupası final mücadelesine çıkacağız. Bugün yaşadıklarımız belli. Bir sezonu geride bırakıyoruz. Hakemlerimizin puanlaması belli. En iyi hakemleri Ziraat Türkiye Kupası final maçına vereceğimden şüphem yok. Bu sezon en iyi performans gösteren hakemleri atayacaklarını düşünüyorum” diye konuştu. Feyyaz Uçar: “Biz her zaman sahada kalmaya çalıştık” Beşiktaş Kulübü Futbol Şube Sorumlusu Feyyaz Uçar ise, “Maç öncesi hakemin istatistiklerine baktığımızda biraz sevindik. Kart göstermemeye çalışan, oyunu oynatmaya çalışan, avantaj kuralını gözetmeye çalışan bir hakem olarak söylediler. Ama maçın geneline baktığımızda sanırım en fazla sarı kart gösterdiği takım olarak yerimizi aldık. Maçın sonlarına doğru atağa çıktığımız pozisyonda Muçi’ye yapılan faul de avantaj kuralının uygulanmasını bekledik. Çünkü genç arkadaşımız orda topu almıştı ve ver kaç yaparak önemli bir pozisyon oluşturma şansı vardı. Fakat yanlış bir kararla atağımız kesildi. Yediğimiz golde VAR kararının gelmesi 10 dakikayı buldu. Penaltı pozisyonunda yine 7 dakika bekledik. Maçın sonuna eklenen süre ise sadece 7 dakika oldu. Bu kadar fazla sayıda hakemin neden pozisyonları bu kadar çok kaçırdıklarını merak ediyorum. Biz, Ziraat Türkiye Kupası’nda Allah’ımıza şükür hakkımızla final oynuyoruz. Lig için bir şey söylemek istemiyoruz. Beklentimiz federasyonun ve Merkez Hakem Kurulu’nun (MHK) hiç değilse bu maça gölge düşürmemeleridir. Kendilerinden tek beklentimiz budur. Biz Beşiktaş camiası olarak Türkiye’nin en büyük camialarından bir tanesiyiz. Biz bugüne kadar sahada her zaman mücadelemizi verdik ve sahada kalmaya çalıştık. Ama herkesin de bir sabrı var. Sezonu bitirirken en azından bir kulvarda doğru, düzgün, adil bir müsabaka olsun, hak eden kazansın istiyoruz” şeklinde konuştu. Onur Göçmez: “Müzemizde lekeli bir kupamız yok” Türkiye Kupası final maçı için federasyondan yabancı hakem isteklerinin olduğunu vurgulayan Beşiktaş Asbaşkanı Onur Göçmez, “Bazı şeyleri unutuyoruz. Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş ve Trabzonspor bu ülkenin çok önemli camialarıdır. Şu anda yapılanlar sonucu tüm kulüpler birbirine karşı bir savaştaymış gibi pozisyona düşürüldü. Herkes birbiri hakkında açıklamalar yapıyor. Bu camialar olmadığı zaman Türk futbolu olmuyor. Beşiktaş’ın bir lafı var. Şerefiyle oynar hakkımızla kazanırız. Biz Türk futbolunun ilerlemesini istiyorsak artık şapkamızı önümüze koymamız gerekiyor. Taraftarımızın da dediği gibi şampiyonluklar gelir, gider. Ama Türk futbolu ilelebet devam edecektir. Önümüzde kupa maçı var. Biz bu maçta da şerefimizle oynayıp, hakkımızla kazanmak istiyoruz. Bizim 2 saate yakın bir zamanda yaklaşık 40 bin biletimiz tükendi. Beşiktaş taraftarı olarak final müsabakasına büyük önem veriyoruz. Biz yönetim olarak, başka bir yönetimin kurmuş olduğu takımı bu seviyeye getirdik. İstemediğimiz sonuçlar oldu tabii ki ama neticede Ziraat Türkiye Kupası’nda bu takım final maçı oynayacak. Federasyon ve hakemleri uyarmak isteriz. Final maçında kim iyiyse o kazansın. Beşiktaş hiçbir zaman haksız bir kupa almamıştır. Müzemizde lekeli bir kupamız yok. Biz yine hakkımızla çıkarak kazanmak istiyoruz. Hiçbir şaibeye açık vermek istemiyoruz. Hakemin konuşulmayacağı güzel bir futbol maçı bekliyoruz. Federasyon sürekli olarak hakem atamalarında algoritmadan bahsediyor ama sonuç manuel oluyor. Sonuç olarak biz algoritmaya inanmıyoruz. Doğru olsaydı bizim durumumuz da başka kulüplerin durumu da böyle olmazdı. Mantık çerçevesinde en iyisi neyse o uygulansın. Biz her kulübün eşit şartlarda mücadele etmesini istiyoruz” ifadelerini kullandı. Hakem Halil Umut Meler’in performansıyla alakalı sorulan soruya da cevap veren Göçmez, “Halil Umut Meler, geçmiş yönetimleri sebebiyle iyi bir referans değildir. Halil Umut Meler her zaman şaibe altında maç yönetmiştir. O yüzden hep tepki almıştır. Beşiktaş eşit şartlarda oynanan bir final maçında her türlü kupayı müzesine getirir” dedi. “Mourinho ve 3-4 farklı teknik adamla görüşüyoruz” Göçmez, teknik direktör arayışında olan Beşiktaş Kulübü’nün Portekizli teknik adam Jose Mourinho söylentileri hakkında ise şunları söyledi: “Şu anda tek hedefimiz kupa finali. Biz Mourinho ve 3-4 farklı teknik adamla da görüşüyoruz. Bizim bir stratejimiz var. Bizim stratejimize uygun olan her hocayla görüşürüz. Beşiktaş ile alakalı her isim gündemdir. Herkes Beşiktaş’a gelmek ister. Biz başkanımız Hasan Arat önderliğinde yönetim kurulu olarak oturur günü geldiğinde karar veririz. Beşiktaş taraftarı rahat olsun. Mevcut hocamız Serdar Topraktepe’ye güveniyoruz. Hedefimiz kupa maçı.”