FATİH KEÇE-EJDER DİNLER/ADANA
Adana'da, 1990 yılında Safa Önal'ın eserinden uyarlanan yönetmenliğini Melih Gülgen'in yaptığı başrollerinde Kadir İnanır, Esin Moralıoğlu, Salih Kırmızı, Yaman Okay'ın oynadığı Tatar Ramazan filmi çevrildi. Dönemin ağalık dönemini ve cezaevi şartlarını ortaya koymak için çevrilen sinema filmi, Adana'da eski cezaevi şimdi Yüreğir Hali olarak kullanılan yerde çekildi. Filmde toprak sahiplerinden Abidin Ağa'nın oğlunu vuran Tatar Ramazan dört yıl hapis yatıp çıktı. Çıktığında Zeynep, ailesinin baskısına rağmen Tatar Ramazan'ı karşılar, köye dönerler. Ramazan evi satıp beraber İzmir ya da İstanbul'a gitmeyi planladığını söyler.
Fakat Abidin Ağa'nın oğlu Necmi yakasını rahat bırakmaz ve kısa bir süre sonra yağmurlu bir günde Hamdi'yle birlikte Ramazan'ı sıkıştırır, Ramazan yaralanır fakat bıçağıyla Hamdi'yi öldürür. Necmi kaçar. Bu olay üzerine 11 yıl hapis yiyen Ramazan tekrar hapishaneye düşer. Filmde tekrar hapishaneye düşen Kadir İnanır'ı (Tatar Ramazan) iki asker almaya gelir. Trenle Tatar Ramazan'ı Adana Cezaevine götürürler. İşte bu askerlerden biri olan Mehmet Yaşar (47) bir zamanlar setinde hem ışıkçılık yaptığı hem de figüran olarak oynadığı filmin çekildiği yerde şimdi ayakkabı boyacılığı yaptığını söyledi.
Diyarbakır'ın Dicle ilçesinden yıllar önce İstanbul'a iş bulmaya giden ve sinema filmlerinin setinde önce ışıkçı olarak başlayan daha sonra ışık şefliği ve set amirliği yaptıktan sonra filmlerde de figüran olarak oynayan Yaşar, şimdi perişan bir halde olduğunu anlattı.
Yaşar, Tatar Ramazan filmi dışında Ceylan'ın başrolde oynadığı "Ana kucağı", Yılmaz Duru'nun "Düşmanımın Türküsü" ve yine Kadir İnanır'ın başrolde oynadığı "Umut hep var" filmlerinde de oynadığını anlattı. Ancak, çalıştığı yerlerde sigortası yatırılmadığı ve düşük ücretle çalıştığı için bir süre sonra iş bulamayınca ekonomik sıkıntıya giren Yaşar, bu nedenle tiyatro yapmak ve daha kolay para kazanmak için Adana'ya geldi. Ancak umduğunu bulamayınca 21 yıl önce kendisinin de rol aldığı Tatar Ramazan filminin
çevrildiği yere gelerek 'belki de uğur getirir' diye ayakkabı boyacılığı yapmaya başladı. Film Sanayi ve Tüm Sanatçıları Güçlendirme Vakfı tarafından verilen Sanatçı Artist kimlik kartını da yanında taşıyan Yaşar, yıllar önce film setlerinde çalıştığı yerde şimdi ayakkabı boyacılığı yapmaya başladı.
40 YIL DÜŞÜNSEM AKLIMA GELMEZDİ
Mehmet Yaşar, Diyarbakır Dicle'den İstanbul'a iş bulmak için 1983 yılında yola çıktığını, birkaç işte çalıştıktan sonra 1983 yılında film şirketinde çalışmaya başladığını belirterek, "Orada ışıkçılık, ışık şefliği, set amirliği yaptım. 30 yıl öyle geçti. Bu arada filmlerde figüran olarak oynadım. İlk filmim Ceylan'ın başrollerinde oynadığı "Ana kucağı" filmiydi. Kadir İnanır'ın başrolünde oynadığı "Tatar Ramazan" filminde oynadım. Yılmaz Duru'nun "Düşmanın Türküsü" filminde oynadım. Tarık Akan'ın da filmlerinde sette çalıştım. "Beyoğlu'nun arka yakası" filminde setinde çalıştım" dedi.
İstanbul'da hayat şartları zor olduğundan ve bankalara da biraz borcu olduğu için Adana'ya geldiğini belirten Yaşar, şöyle konuştu: "Bu nedenle ayakkabı boyacılığı yapmaya başladım. İstanbul'da geçinemediğim için Adana'ya geldim. Tiyatro yapmak istiyordum ama yapamadım. Bu nedenle ayakkabı boyacılığı yapmaya başladım. Daha öncede işsiz kaldığım zaman ayakkabı boyacılığı yapıyordum."
Tatar Ramazan filminin çevrildiği yerde şimdi ayakkabı boyacılığı yaptığını anlatan Yaşar, şunları söyledi: "Geldim buraya şaşırdım. O zaman burası cezaeviydi ama şimdi hal olmuş. Burada eski günler insanın aklına geliyor. Sinema filminde oynadığım yerde ayakkabı boyacılığı yapacağım 40 yıl düşünsem aklıma gelmezdi. Ama İstanbul'da da zaman zaman ayakkabı boyacılığı yapıyordum. Kadir İnanır'ın Sarıkamış'ta çevrilen "Umut hep var" filminde de rol aldım. Tatar Ramazan filminde Kadir İnanır'ı cezaevine
getiren iki askerden biriyim."








