ÇEVRE - 28 Ocak 2022 Cuma 15:52

Sürdürülebilirlik yavaş, iklim riskleri hızlı ilerliyor

A
A
A
Sürdürülebilirlik yavaş, iklim riskleri hızlı ilerliyor

Deloitte’un 2022 CxO Sürdürülebilirlik Raporu, dünya genelinde iş liderlerinin iklim değişikliği konusundaki endişelerinde hiçbir gerileme olmadığını gösterdi.

Deloitte’un hazırladığı 2022 CxO (Chief Experience Officer) Sürdürülebilirlik Raporu, iş dünyasında iklim krizi nedeniyle duyulan endişenin artarak büyüdüğünü ortaya koydu. Üst düzey yöneticilerin ve şirketlerin iklim değişikliği ve sürdürülebilirlik konularındaki endişelerini ve eylemlerini incelemek için hazırlanan araştırmaya 21 ülkeden 2 bini aşkın CxO katıldı.

Rapora göre, üstü düzey yöneticiler ya da CxO’ların yüzde 89’u iklim krizi yaşandığını kabul ederken, katılımcıların yüzde 63’ü de kurumlarının iklim krizi konusunda son derece endişeli olduğunu belirtti.

Atılacak her adım önemli
Raporu değerlendiren Deloitte Türkiye Risk Danışmanlığı Direktörü ve Sürdürülebilirlik Lideri Murat Günaydın, “İklim krizine karşı atılacak hiçbir adım önemsiz değil ancak bu konuda alınacak bazı kararlar ve yapılacak eylemler diğerlerinden daha önemli olabilir. İş dünyası iklim krizinin oluşturduğu tehditlerden endişe duymasına rağmen sürdürülebilirlikle ilgili adımları süreçlerine hızlı şekilde entegre etmekte zorluklar yaşayabiliyor. Bu noktada iş dünyasının atacağı cesur adımlara ihtiyaç var. İklim değişikliğinin oluşturduğu hasarı sınırlamak için hala zaman var. Bu noktada meydan okumaya hazır olduğumuzu kanıtlamanın zamanı geldi” diye konuştu.

Rapordan öne çıkan bazı satırbaşları şöyle:

Endişe de arttı, iyimserlik de
İklim değişikliğinin etkileri yöneticilerin gündeminde büyük yer kaplıyor. CxO’ların yüzde 79’u, dünyanın iklim değişikliğine yanıt verme konusunda dönüm noktasına geldiğine inanıyor. Bu oran 8 ay önceki ankete göre yüzde 20 artmış durumda.

Artan endişelere karşın CxO’ların yüzde 88’i, hızla harekete geçilmesi halinde, iklim değişikliğinin dünya üzerinde oluşturduğu olumsuz etkilerin sınırlandırılabileceği konusunda iyimserler. Bu oran bir önceki araştırmada yüzde 63 seviyesindeydi.

Şirketler olumsuz etkilendi
Katılımcıların yüzde 97’si, iklim değişikliğinin kurumlarını çoktan olumsuz yönde etkilediğini belirtti. Yüzde 50’si ise bu durumdan operasyonlarının (iş modelleri, tedarik zincirleri vs) olumsuz etkilendiğini vurguladı.
Katılımcıların yüzde 81’i, son 12 ayda yaşanan iklim olaylarından (aşırı sıcak, artan fırtınalar, orman yangınları vs) kişisel olarak etkilendiklerini söyledi. Katılımcılar, yasa düzenleyicilerin, hissedarların, tüketicilerin ve çalışanların da iklim krizine karşı harekete geçilmesi yönünde baskı yaptıklarını dile getirdi.

Birçoğu harekete geçti
CxO’ların üçte ikisi, şirketlerinin daha sürdürülebilir materyaller kullandığını ve enerji verimliliklerini artırdığını belirtirken, yarısından fazlası enerji verimliliği sağlayan, iklim dostu makineler, ekipmanlar ve teknolojiler kullandıklarını söyledi. Katılımcıların büyük bölümü hava yolu ulaşımını azalttıklarını vurgularken, çalışanlarına iklim değişikliği eğitimleri verdiklerini de kaydetti.

Tüm bu olumlu adımlara karşın CxO’lar, şirketlerinin kültürlerine iklim duyarlılığı konusunu eklemede ve üst düzey yöneticilerini daha anlamlı bir dönüşüme girmeye ikna etmede sorun yaşadıklarını ifade etti.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Balıkesir Başkan Yılmaz, “5 milyar lira yatırımla 100 milyar liralık değer kazandırdık” Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Yücel Yılmaz, 5 milyar lira yatırımla 100 milyar liralık değer oluşturup şehre yeni 51 fabrika kazandırdığını, yüzlerce iş insanının da Türkiye’de ilk 500’e girmesi yolculuğunda belediye olarak katkıda bulunduklarını açıkladı. Balıkesir ticaretine yön veren, Balıkesir iş insanlarıyla istişare eden ve katılımcı belediyecilik konusunda Türkiye’ye örnek belediye başkanı Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Yücel Yılmaz, “Başarısızlıklarını değil başarılarını anlatan bir hikayemiz var. Mutlaka eksiğimiz vardır. Tüm Balıkesir’e sesleniyorum; bizim niyetimiz halis. 24 saat esasıyla 365 gün çalışıyoruz. Yapılabilecek ne varsa ne yapma iradesi koyuyoruz. Her anne babanın, iş sahibinin bildiği bir şey var. Sınırsız talep, istek var, bu beklenti ve isteği sınırlı kaynaklarla karşılayabilme işine iktisat denir. Biz iktisadı da biliyoruz. Şehrimizi hızla geliştiriyoruz. 5 milyar lira yatırımla 100 milyar liralık değer oluşturup Balıkesir’de organize sanayilere 51 tane fabrika getirdik. 3 tane yeni organize sanayi açtık. Yüzlerce iş insanının Türkiye’de ilk 500’e girmesi yolculuğunda belediye olarak katkıda bulunduk. 100’lerce öğrenciyi mercek altına aldık Olimpiyat şampiyonları, Avrupa şampiyonları dünya şampiyonları yetiştiriyoruz. Biraz buna baksın arkadaşlar. Eline mikrofonu alıp ‘Şunu yapacam bunu yapacam’ diyorlar sanki hayat duruyor. 7 bin kişilik bir belediye var. Her gün insanlar çalışıyor. Bunların yapılma şartları da belli. Ben Cumhurbaşkanına gittiğimde ‘ben bu yatırımı yapmamız gerekiyor’ dediğim de asla hayır demiyor” dedi.
Artvin Artvin’de çökme riski bulunan tünelde tehlike her geçen gün artıyor Artvin-Yusufeli karayolu üzerindeki 39 tünelden biri olan T14 Tüneli’nde oluşan çatlaklar ve açılmalar artmaya devam ediyor. Çökmelere karşı tünel içinde çelik kafesle önlem alınsa da blok şeklinde dökülmeler yaşanıyor. Artvin’in Yusufeli ilçesinde Çoruh Nehri üzerinde inşa edilen Yusufeli Barajı ve HES projesi çerçevesinde ilçenin yeni yerleşimine ulaşım sağlayacak relokasyon yolları geçtiğimiz aylarda hizmete açıldı. Toplam 56,7 kilometre uzunluğundaki 39 adet tünelden biri olan Ahalt mevkiindeki T14 Tüneli’nde geçtiğimiz ay kayma meydana geldi. 2 bin 460 metre uzunluğundaki T14 Tüneli’nin son 200 metresinde çatlaklar ve açılmalar her geçen gün artmaya başladı. Çökmelere karşı tünel içinde çelik kafesle önlem alınsa da blok şeklinde meydana gelen açılmalar, her geçen gün artmaya devam ediyor. Son olarak büyük tünelde meydana gelen çökme sürücülere zor anlar yaşattı. Bölge halkından Kayhan Sazak, yolu sürekli kullandığını ifade ederek, “Bu yol tehlike arz ediyor. Bunu ilçede herkes biliyor, yetkililer de biliyor. Bu yol ilçenin can damarı, geçmek zorundayız. Hastamız olsun, en ufak bir şeyde bu yolumuzu kullanmamız gerekiyor. İlçenin tek bağlantı yolu. Biz kelle koltukta bu yoldan geçmek istemiyoruz. Bizim beklentimiz çalışmaların hızlandırılması" dedi. İlçe sakinlerinden Serhat İnce ise, "Tünelin yüz metresinde açılmalar meydana geldi. Asfalta açılmalar var, çatlaklar oluşmuş. Tünel içinde de blok olarak çatlama var. Malum doğa sıcakladı, toprakta gevşedi, süreç biraz daha hızlandı” ifadelerini kullandı.