EKONOMİ - 24 Haziran 2019 Pazartesi 16:49

'Türkiye’de bireysel araç kiralama sektörü 4-5 kat büyümeli'

A
A
A
'Türkiye’de bireysel araç kiralama sektörü 4-5 kat büyümeli'

Dünyanın en araç kiralama şirketi Enterprise, Türkiye piyasasına girdiği 2014 yılından bu yana her yıl, sektörün 4 katı büyüdü.

Enterprise Türkiye CEO’su Özarslan Tangün, “Turizmin güçlü olması bizim için çok önemli ve kritik. Turizm birkaç senedir çok iyi gidiyor ve bu sene de rekor bekleniyor” dedi. Günlük araç kiralama sektörünün Türkiye’deki durumu hakkında da değerlendirmelerde bulunan Tangün, “Doğu Avrupa’da kişi başı araç kiralama harcaması Türkiye’nin beş katı. Avrupa ortalaması ise 15 katı. Türkiye’de 82 milyon nüfus var ve 50 milyon turist gelmesi bekleniyor. Bu anlamda Türkiye’de bireysel araç kiralama parkının 4-5 kat büyümesi gerekiyor” diye konuştu.

Dünyanın en araç kiralama şirketi Enterprise, Türkiye piyasasına girdiği 2014 yılından bu yana her yıl, sektörün 4 katı büyüdü. Bu büyümede yurtdışından gelen turistlerin önemli bir paya sahip olduğunu belirten Enterprise Türkiye CEO’su Özarslan Tangün, “Yurtdışı bizim için güçlü bir kaynak ve büyümemizde de ciddi bir faktör. Enterprise’ın 95 ülkede operasyonu var ve biz buralardan önemli miktarlarda rezervasyon alıyoruz. Onun dışında, brokerler, tur operatörleri ve online seyahat acenteleri gibi şirketler de bizi tercih ediyor. Yanı sıra THY gibi şirketler ile de önemli işbirlikleri yapıyoruz. Yurtdışından Türkiye’ye gelen misafirlerimizden elde ettiğimiz ciro 2018 senesinde bir önceki seneye göre 2 kat arttı” açıklamasını yaptı. 

“Araç parkının 4-5 kat büyüme potansiyeli var”
95 ülkede 2 milyonu aşkın araç ile hizmet veren Enterprise, geride bıraktığımız yıl globalde 24,1 milyar dolar satış geliri elde etti. ABD’de yüzde 50 pazar payı ile ilk sırada yer alan şirket, AB’de ise ikinci sırada bulunuyor. Özarslan Tangün, AB’de piyasaya girdiği 2012’den beri hızlı bir büyüme grafiği elde eden Enterprise’ın yakın gelecekte AB’de de ilk sırada yer alacağı öngörüsünde bulundu. 

Tangün, günlük araç kiralama sektörünün Türkiye’deki durumu hakkında ise şu bilgileri verdi: “Şu anda Enterprise Türkiye olarak pazar payımız yüzde 18-20 civarında. Ancak Türkiye piyasasında gidecek daha çok yol var. Günlük araç kiralama sektörü Türkiye’de hala yolun çok başında. Doğu Avrupa’da kişi başı araç kiralama harcama Türkiye’nin beş katı. Avrupa ortalaması ise 15 katı. Türkiye’de 82 milyon nüfus var ve bu yıl 50 milyon turist gelmesi bekleniyor. THY, 75 milyon yolcu taşıyor. Aslında bunlara baktığınızda sektörün büyüme açısından potansiyeli yüksek. Bu anlamda Türkiye’de bireysel araç kiralama parkının 150-200 bin adete çıkması çok zor değil. 4-5 kat büyümesi gerekiyor.” 

“Turistte kişi başı 750 dolar harcama bekleniyor”
Bu büyümede kişi başı harcamanın önemli bir faktör olduğunun altını çizen Tangün, AB’li turistte yaşanan artışın sektör açısından olumlu olduğunu anlattı. Tangün, “AB’li turistler daha fazla harcama yapıyor. Geçen sene turist sayısı oldukça yüksekti ama kişi başı harcama düşüktü. Bu sene kişi başı 750 dolar harcama bekleniyor. Olursa başarılı bir turizm sezonu olacak. Biz kendi rezervasyonlarımızda da bu trendi görüyoruz. Yurtdışı rezervasyonlarında haziran, temmuz, ağustos ve eylül aylarına baktığımızda geçen seneye göre ciddi artışlar var” diye konuştu.  

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Her yaştan çocuk, kanser hastası arkadaşları için koştu İzmir’de 4-15 yaş arasında 200 çocuk, ‘koşamayan kardeşlerim için koşuyorum’ sloganıyla hastanede tedavi gören kanser hastası arkadaşları için yarıştı. İzmir’de Hasta Çocuk Evleri Derneği, kanser hastası çocuklar için 23 Nisan çocuk koşusu düzenledi. Karşıyaka ilçesinde bulunan Semra Aksu Atletizm Parkı’nda düzenlenen etkinlikte; 4 ile 15 yaş arasındaki 200 çocuk gruplar halinde, hastanede tedavi gören ve dışarı çıkamayan kanser hastası arkadaşları için yarıştı. ‘Koşamayan kardeşlerim için koşuyorum’ sloganıyla düzenlenen yarışta, dereceye giren koşuculara madalya verildi. “Sağlıklı olduklarını anlatmamız gerekiyordu” Yarış hakkında bilgilendirmede bulunan İzmir Hasta Çocuk Evleri Derneği Başkanı Sevil Ozan, “23 Nisan çocuk koşusunun bu sene 5.’sini gerçekleştirdik. Çocuklar kanser tedavisi gören, hastanede yatan kardeşler için koşuyor. Sloganımız da ‘koşamayan kardeşlerim için koşuyorum.’ Sağlıkları yerinde olmayan çocuklar, hastane ortamlarından dışarıya çıkamıyorlar. Sağlıklı çocuklar koşarak onlara destek oluyor. Bir farkındalık oluşturmayı amaçlıyoruz. Hem veliye hem çocuğa kendilerinin sağlıklı olduğunu onlara anlatmamız gerekiyordu” ifadelerine yer verdi. Etkinlikte, 3-4, 5-6, 7-8, 9-10, 11-12 ve 15 yaşa kadar çocukların gruplar halinde koştuklarını aktaran Ozan, seslerini duyan herkesin koşuya gelerek kendilerine destek olduğunun altını çizdi. “Amacım kanserli çocukların iyileşmesi” Koşu için İstanbul’dan İzmir’e gelen 10 yaşındaki yarışmacı Levent Tekerciler, “Amacım kanserli çocukların iyileşmesi. Bunun için ben bağış topluyorum. Buraya kazanmaya değil kanserli kardeşlerim, arkadaşlarım adına koşmaya geldim. Umarım hepsi bir an önce iyileşir. Yapılan şey gerçekten çok anlamlı” diye konuştu.
Nevşehir Kapadokya’daki Sakuralar görsel şölen oluşturdu Kapadokya bölgesinde çiçek açan ve ’Japon kirazı’ olarak da bilinen Sakura ağaçları güzel görüntüler oluşturdu. Nevşehir’in Ürgüp ilçesine bağlı Mustafapaşa köyünde 90 dönümde butik otel konseptinde hizmet sunan Ajwa Otel’in yerleşkesine beş yıl önce 125 Sakura (kiraz çiçeği) ağacı dikildi. Sakura ağaçlarının baharın heyecanını yansıtan pembe çiçekleri, turistlerin gezi yollarını renklendirirken, görenlere de güzel bir görsel şölen sunuyor. Sakura ağaçlarının özel bakım gerektirdiğini söyleyen Ziraat Mühendisi Sami Kurtköylü yaptığı açıklamada; "Kapadokya otelin peyzaj ve bakımından sorumluyum. Şu anda Sakura ağaçlarının çiçek açma dönemindeyiz. Gördüğünüz gibi bu dönem Nisan’ın son iki haftası ve Mayısın ilk iki haftasını kapsayan bir dönem. Genelde bu bölgede de bu kadar yoğunlukta Sakuranın kullanıldığı tek tesis diyebilirim. Sakuralar eksi 15 dereceye kadar dayanım göstermekte ve artı 45 dereceye kadar da yüksek sıcaklıklara dayanabilmekte. Bizim buradaki zorluğumuz kışın sıcaklık yer yer eksi 15’inde altına düşebildiği için biz buralarda kışa girmeden ekstra besin takviyeleri ile Sakuralarımızı besliyoruz. Böylece soğuklara maruz kaldığı zaman da hayatta tutabilelim” şeklinde konuştu. 2 haftalık ömürleri var Ajwa Otel Müdürü Gamze Korkmaz da İhlas Haber Ajansına yaptığı açıklamada Sakura çiçeklerinin ortalama iki hafta ömrü olduğunu söyledi. Korkmaz; “Otelimizde yaklaşık 125 tane Sakura ağacı bulunmaktadır. Sakuralar Japon kiraz çiçeği olarak da geçiyor. Her yıl nisan ayının son döneminde açmaya başlıyorlar ve yaklaşık iki hafta ömrü var. Aslında bize yaşamla ölüm arasındaki kısa süreyi anlatıyor. Hikayesi bu. Biz de misafirlerimize bu şöleni yansıtmaya çalışıyoruz. Otelimizdeki restoran içerisinde sakuralardan yaptığımız ürünleri kullanıyoruz. Restoranda özellikle misafirlerimiz reçel ve şerbet, yapımına katılarak görüyorlar ve tatma fırsatı buluyorlar. Ayrıca Sakuradan bitki çayları da yapıyoruz. E vitamini açısından oldukça zengin olan Sakuralar ayrıca otelimizdeki spa merkezinde de kullanılıyor” dedi. Nevşehir Rehberler Odası Başkanı Özay Onur ise yaptığı açıklamada Sakura ağaçlarının Kapadokya’nın eşsiz güzelliğine güzellik kattığını söyledi. Onur; “Kapadokya bölgemiz bozkır ikliminin olduğu ve bozkır bitki örtüsü ile bilinen bir bölge. Bizler Kapadokya’yı üç şekilde geziyoruz. Kapadokya’nın altına iniyorsunuz, yerin yüzeyinde sizi başka bir dünya bekliyor ve gökyüzünde balona çıktığınız zaman bunu tamamlamış oluyorsunuz. Ama şu an bulunduğumuz yerde anavatanı Japonya olan Sakura ağacının bol miktarda olduğu ve Bozkır iklimin içerisinde yaşadığını görüyoruz. Bu çölün ortasında bir vaha var demek. Dolayısıyla Japon kirazı dediğimiz bitki bozkır ikliminde yetiştiriliyor. Bu özel bir emek ister, özel bir çaba ister. Toprak yapısı ona göre ayarlamak ister. Sakuralar şu anda da bizlere çok özel bir görsel sunuyor. Dolayısıyla özel bir yerdeyiz, burada sadece saklı ağaçları yok. Yaklaşık 100 dönüme kurulmuş özel bir tesis var. Kalite olarak da Kapadokya’nın üstünün kalite hizmetinin verildiği bir alandayız. Kapadokya’mıza böyle tesisler değer katıyor ve bu değeri de biz turistlerimize anlatıyoruz” ifadelerini kullandı.