GENEL - 22 Şubat 2023 Çarşamba 10:31

Müteahhit Koça: "Her inşaatta devlet kontrolünde mühendis zorunlu olmalı"

A
A
A
Müteahhit Koça: "Her inşaatta devlet kontrolünde mühendis zorunlu olmalı"

Kahramanmaraş merkezli 10 ilde yıkıma ve binlerce can kaybımıza neden olan depremlerin yaraları sarılmaya çalışılırken, depremde yeni binaların bile çökmesi inşaat sektöründe yeni önlemlerin alınması gerektiğini gündeme getirdi.

Kahramanmaraş merkezli 10 ilde yıkıma ve binlerce can kaybımıza neden olan depremlerin yaraları sarılmaya çalışılırken, depremde yeni binaların bile çökmesi inşaat sektöründe yeni önlemlerin alınması gerektiğini gündeme getirdi. Sektör temsilcilerinden iş insanı Fecri Koça, ek yönetmeliklerin ortak bir akılla bir an önce çıkarılması gerektiğini ifade ederek, "Her inşaatta mühendis denetiminin devlet kontrolünde zorunlu olması lazım" dedi.


Kahramanmaraş merkezli 10 ili vuran depremler tüm Türkiye’yi derinden etkiledi. Binlerce binanın çöktüğü, on binlerce vatandaşımızın can verdiği deprem felaketinde yaralar sarılmaya çalışılırken, yeni binaların bile çökmesi depreme karşı dayanıklı binaların nasıl yapılabileceği konusunu gündeme getirdi.



Sektörden acil ek yönetmelik çağrısı


Sektör temsilcilerinden iş insanı Fecri Koça, acilen inşaat sektöründe ek yönetmeliklerin çıkarılması gerektiğinin çağrısını yaptı. Koça, “Mutlaka; müteahhitler, sahada olan inşaat mühendisleri, harita mühendisleri, geoteknik mühendisleri, jeofizik mühendisleri, jeoloji mühendisleri, zemin firmaları ve yapı denetim firmalarının olacağı bir toplantı ile yönetmelik çalışmalarının yapılması, tüm sektör ve vatandaşları sağlıklı yapılara kavuşturmak açısından daha sağlıklı olacaktır” dedi.


Saha tecrübelerini paylaşan FGM Yapı A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Fecri Koça, inşaatların nasıl yapılması gerektiği konusuna da değindi.



“İnşaatların başında proje müdürleri ve şantiye şefleri yok”


Koça, “Zemin etütlerinde sondaj sayılarının artırılması çok faydalı olacaktır. İnşaat kontrollerinin mühendisler tarafından yapılması, bu sistemin geliştirilmesi ve zemin iyileştirmeleri zorunlu hale geldiğinde, çok minik hasarlarla bu afetleri atlatmış oluruz. Sistemin hata payını azaltma adına bugün baktığımızda, çoğu müteahhidin inşaatlarının başında proje müdürleri ve şantiye şefleri yok” şeklinde konuştu.



“Her inşaatta mühendis zorunlu olmalı” diyerek çözüm yolunu sundu


Fecri Koça, inşaatların büyüklüğüne göre her inşaatın başında devlet kontrolünde bir mühendisin bulunması gerektiğini söyledi.


Koça, “Çizilen, onay alan projelerin 2018 deprem yönetmeliğine uygun olsa bile, şantiyede kalfanın hata yapma durumu mümkündür. Bunun engellenmesi ve her inşaatın mühendis denetiminde sürdürülebilmesi için zorunlu hale getirilmesi lazım. Belediye ya da bakanlık inşaat ruhsatlarını verirken, yapılacak inşaatın büyüklüğüne göre inşaat mühendislerinin maliyetlerini, maaşlarını hesaplayıp, müteahhit firmadan ruhsat harcı ile birlikte tahsil etmeli. Mühendis maliyetini de peşinen alan devletimiz veya mülki idare, mühendisleri kendi bünyesinde istihdam edip bizzat kendi denetlemelerini yaptıracaktır. Böylece mühendis denetimi yapılmamış şantiye kalmayacaktır” diye aktardı.



"Fotoğrafla denetim yapılıyor"


İş insanı Fecri Koça, mühendislerin devlet kontrolünde zorunlu olmasıyla iyi bir istihdamında sağlanacağını belirtti. Koça, şöyle devam etti:


“Aynı zamanda inşaat mühendislerine de iyi bir istihdam sağlanmış olacak ve ülkemizde mühendis altyapısı daha da gelişecektir. Bugün inşaat mühendisi gençlerimiz, okulu bitirdikten sonra iş bulmakta zorlanmaktadırlar. Çoğu işveren yaş sınırına dikkat etmektedir. Sistem oturduğunda inşaat mühendisleri okulu bitirir bitirmez, işe başlama imkânları olacaktır. Şuna dikkat etmek lazımdır ki; inşaatın büyüklüğüne göre bir yerde iki adet inşaat mühendisi gerekiyorsa birinin tecrübeli, birinin tecrübesiz olması gelişim açısından da daha doğru olacaktır. Mevcut yapı denetim sistemi havuz sistemi olarak atama yapılmaktadır. İnşaatta beton dökülmeden önce kontrollerin yapılması gerekirken, fotoğraf üzerinden onay ve denetimler yapılabiliyor. Fotoğrafla denetim ne kadar doğru olabilir? Yapı denetim sisteminin bir an önce değişmesi, İstanbul özelinde; inşaat hangi bölgede ise Anadolu yakasındaysa Anadolu yakasında, Avrupa yakasındaysa Avrupa yakasındaki yapı denetim firmaları atanmalıdır, denetleme mekanizması daha sağlıklı ilerleyecektir.”


Koça, son olarak sözlerini şöyle sürdürdü:


“Tüm bu sistemleri geliştirmek bizim elimizde. Bizlerse daha iyiye ulaşmak için birbirimize destek olmak durumundayız. Devletimiz ile halkımız mühendisimiz müteahhitlerimiz ile el ele vererek güzel gelecekler oluşturacağımıza olan inancımız tamdır. Müteahhitlik konusunda dünyanın 1. sırasında olan ülkemizin depreme yenilen yapıları kabul dilemez. Biz bunu yapabiliriz ve hazırız.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara Uçağın düştüğü gören vatandaşlar, o anları anlattı Libya Genelkurmay Başkanı Al-Haddad’ı taşıyan uçağın düşmesin ardından vatandaşlar o anları anlattı. Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al-Haddad’ı taşıyan 9H-DFJ kuyruk numaralı Falcon 50 tipi uçağın Haymana ilçesi Kesikkavak köyü yakınlarında düşmesi sonrası köylüler gördüklerini anlattı. Evinde istirahat ettiği sırada bir patlama sesi geldiğini ifade eden vatandaş, "İkinci patlama sesi gelince herkes sokağa döküldü. Biri trafo patlamış dedi. Sonradan uçağın düştüğünü durduk. Zaten parçaları hep görünüyordu. Sonra Jandarma ekipleri gelince bizleri oradan çıkarttılar. Oradan sağ çıkma ihtimalleri yok, kötü bir patlama oldu. Herkese geçmiş olsun" dedi. Gazi Özgür’se saat 20.00-21.00 sıralarında yüksek bir patlama sesi duyduğunu ifade ederek, "Bir de yoğun bir sis ve hafif bir yağmur vardı. Patlamanın neticesini bilemediğimizden dolayı anlık haberler yayılmaya başladı. Haberler yayılmaya başlayınca arabaya bindim. Bölgede Jandarma ekipleri dronlarla arama yapıyorlardı. Deprem oluyor ve depremden önce gelen patlama sesi gibi bir ses geldi. Kalıntıları ilk gençler görünce Jandarmaya haber vermişler. Jandarma da olay yerine geldi ve herkesi uzaklaştırdı. Uçağın enkazı bulundu" diye konuştu. Olayı anlatan Gökhan Tekin ise, "Otelde teknik servis olarak çalışıyorum. Bir patlama sesi duydum. Otelde doğalgaz patlaması oldu diye bizim otelin ismini verdiler. Bizim otelde öyle bir patlama olmadı. Sonra uçak düştüğünü söylediler. Uçak parçaları vardı, ceset vardı jandarma sokmadı bizi oraya. Ses büyüktü, deprem oldu ya da bomba patladı sandık ama sonradan uçağın düştüğünü öğrendik" şeklinde konuştu.
Ankara İletişin Başkanı Duran’dan düşen uçakla ilgili açıklama İletişim Başkanı Burhanettin Duran, Libya Genelkurmay Başkanını taşıyan uçağın düşmesi ile ilgili sosyal medya hesabından açıklama yaptı. İletişim Başkanı Duran, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, uçağın elektrik arızası nedeniyle acil durum bildirdiğini belirterek, "23 Aralık 2025 günü Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al Haddad ve maiyetindeki dört kişi ile üç mürettabatı taşıyan bir özel jet, 20:17’de Esenboğa havalimanından kalktıktan sonra 20:33’te hava kontrol merkezine elektrik arızasından kaynaklı acil durum bildirmiş ve acil iniş talebinde bulunmuştur. Uçak hava kontrol merkezi tarafından tekrar Esenboğa havalimanına yönlendirilmiş ve havalimanında gerekli önlemler alınmaya başlamıştır. Acil iniş için alçalmaya başlayan uçak 20:36’da radar ekranından kaybolmuş ve sonrasında irtibat kurulamamıştır" ifadelerine yer verdi. Olay yerinde gerekli çalışmaların devam ettiğini ve sadece resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalara itibar edilmesi gerektiğini vurgulayan Duran, "İçişleri Bakanlığımıza bağlı ekiplerce başlatılan arama faaliyetleri sonucunda düştüğü anlaşılan uçağa ait enkaza ulaşılmış olup, ilgili tüm kurumlarımızca gerekli çalışmalar titizlikle sürdürülmektedir. Bu süreçte başta basın-yayın kuruluşlarımız olmak üzere kamuoyumuzun sadece resmi makamlar tarafından yapılan açıklamalara itibar etmesi; bunun haricinde sosyal medyadaki teyitsiz bilgi, spekülasyon ve komplo teorilerini dikkate almaması, dezenformasyon girişimlerine prim verilmemesi adına oldukça önemlidir" ifadelerini kullandı.
Kars Masalsı yolculuğun son durağı: Turistik Doğu Ekspresi Kars’ta coşkuyla karşılandı Türkiye’nin en prestijli demiryolu rotalarından biri olan ve Ankara’dan yola çıkan Turistik Doğu Ekspresi, kış sezonunun en yoğun seferlerinden birini tamamlayarak son durağı olan Kars’a ulaştı. Yaklaşık bin 300 kilometrelik etkileyici bir parkuru geride bırakan tren, Kars Garı’nda büyük bir coşkuyla karşılandı. Yolcuları Kars Garı’nda karşılayan Vali Ziya Polat, yolculara hoş geldin dileklerini ileterek karanfil takdim etti. Kars’a Ankara’da geldiğini ifade eden İrem Büğrü, "Ankara’da Kars’a turistik tren ile geldik. Her şey çok güzeldi. Çok güzel karşılandık. Kars halkına teşekkür ediyorum" dedi. "Sevgi dolu sıcak bir karşılama ile bu ayazı hiç hissetmedik" Turistik Doğu Ekspresi ile Kars’a gelen TCDD Taşımacılık Genel Müdür Yardımcısı Şems Çakıroğlu, "Biz Kars’a trenimizi dün Ankara’dan 13.55’de yola çıkardık. Yüzlerce kişiyle beraber inanılmaz keyifli, neşeli bir yolculukla buraya kadar geldik. Öncesinde Erzincan’a uğradık. Erzurum’a uğradık. Kars’a geldik, inanılmaz sevgi dolu sıcak bir karşılama ile bu ayazı hiç hissetmedik. Çok teşekkür ediyorum" diye konuştu. Kars’ın marka şehir olduğunu dikkat çeken Vali Ziya Polat, "Kars’ın soğuk gecesinde sıcak bir karşılama ile Turistik Doğu Ekspresi Kars’a, Kars’ta Turistik Doğu Ekspresi’ne kavuştu. Tabi Kars’ın en önemli turizm markalarından biri olan Turistik Doğu Ekspresi buraya yolcu edenlere teşekkür ediyoruz. Gazi Kars’ımız Ani, Çıldır, Sarıkamış, Şehitler diyarı Baltık mimarisi ile bu bölgenin, ülkemizin en önemli turizm destinasyonlarından biri artık, bu turizm merkezi olma yolunda tabi ki Turistik Doğu Ekspresi başlangıç noktası, buraya çok büyük bir marka kattığını hepimiz biliyoruz. Kars’a gelen misafirlerimize hoş geldiniz diyoruz" şeklinde konuştu. Daha sonra gar binasına geçen yolcuları burada aşıklar türküleriyle karşıladı. Yolcular son olarak çıkıştı ateşle yakılan Kars yazısıyla otellerine uğurlandı. Öte yandan, Turistik Doğu Ekspresi’nin şehre gelişiyle birlikte Kars’taki otellerde doluluk oranları yüzde 100 seviyesine ulaştı. Geceyi Kars’ta geçirecek olan yolcular sabahın ışıklarıyla sırasıyla UNESCO Dünya Miras Listesi’ndeki tarihi şehir Ani Ören Yerini gezecek. Donmuş Çıldır Gölü üzerinde atlı kızak keyfi yapacak. Kars Mutfağının olmazsa olmazı Kaz eti ve gibi yöresel lezzetlerin tadına bakacak.