ÇEVRE - 24 Ağustos 2022 Çarşamba 09:46

Bursa’daki bu okul kendi enerjisini üretti

A
A
A
Bursa’daki bu okul kendi enerjisini üretti

Bursa Anadolu Kız Lisesi, kendi enerjisi ile yılda 844 bin kilowatt saat doğalgaz, 3 bin 500 kilowatt saat elektrik tasarrufu sağlayacak.

Bursa Anadolu Kız Lisesi, kendi enerjisi ile yılda 844 bin kilowatt saat doğalgaz, 3 bin 500 kilowatt saat elektrik tasarrufu sağlayacak. Ayrıca güneş panellerinden yılda 313 bin kilowatt saat enerji üretimi yapılacak. Bu uygulama Bursa’daki 17 okulda bu yıl içinde hayata geçirilmiş olacak.


Kamu Binalarında Enerji Verimliliği Uygulamaları Projesi (KABEV) ile Bursa Anadolu Kız Lisesi, hem kendi enerjisini üretiyor hem de kazanç sağlıyor. Dünya Bankası (DB) tarafından fonlanan, Hazine ve Maliye Bakanlığının mali garantörlüğünde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (ÇŞB) ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı (ETKB) iş birliğinde hayata geçirilen KABEV projesinin ilk geri dönüşü Bursa Anadolu Kız Lisesinden alınmaya başlandı.


Projeyle, kamu binalarında enerji verimliliği ile yakıt ve elektrik tüketiminin azaltılması, enerji giderlerinin azaltılması, bütçe tasarrufu sağlanması, enerji tasarrufu sonucunda ortaya çıkan karbondioksit emisyonlarının azaltılması, idari personel ve vatandaş arasında enerji verimliliği farkındalığının artması hedeflendi. Bursa Anadolu Kız Lisesinde uygulanan izolasyondan ısıtma sistemlerinin ve güneş panellerinden aydınlatma sistemlerinin yenilenmesi gibi uygulamalarla enerji verimliliğinin artırılmasıyla yılda 844 bin kilowatt saat doğalgaz, 3 bin 500 kilowatt saat elektrik tasarrufu sağlanacak. Ayrıca güneş panellerinden yılda 313 bin kilowatt saat enerji üretimi yapılacak.


Okulda yapılan çalışmaları inceleyen Bursa İl Milli Eğitim Müdürü Serkan Gür, “Dünya Bankası fonlarıyla birlikte bakanlıklarımız, özellikle kamu kurum ve kuruluşlarına enerji verimliliği sistemlerini kurmak üzere harekete geçti. Okul anlamında da Türkiye’de ilk defa Bursa Anadolu Kız Lisesine enerji verimliliği ile ilgili uygulama yapıldı. Enerji verimliliğine işaret eden bütün çalışmalara burada rastlayabiliyorsunuz. Çatılarda güneş enerjisi santrali (GES) panelleri var. Yaklaşık olarak 250 kilowatt enerji elde ediyoruz. Led aydınlatmalardan yoğuşmalı kazan sitemine, mantolamadan enerji verimliliğine işaret eden bütün sistemler bu okula uygulandı” dedi.



“Hem tasarruf edecekler hem kazanç sağlayacaklar”


Devletin kasasından bir lira çıkmayacağını ifade eden İl Müdürü Gür, “Çünkü hem okullarımızda hem de kamu kurumlarımızda bu sistemin uygulamasını yapacağız. Bu okuldan örnek verecek olursak, kendi sarfiyatının yanı sıra gelir kapısı da elde etmiş oldu. Temmuz-Ağustos aylarında yapmış olduğu sarfiyatın 2 katı gibi bir gelir de elde etmiş oldu. Devletin kasasından 1 lira çıkmadan, okuldaki enerjiyle ilgili bütün sarfiyatlar giderilirken kazanç da sağladı” şeklinde konuştu.



“Bu okullardan mezun olan öğrenciler milli teknoloji üretecek”


Okulların bir ticari kuruluş olmadığını belirten Gür, “Bizler birer eğitim-öğretim kurumuyuz. Çocukların bugün dünyanın ilerlediği teknolojik altyapısı ve her gün bir buluşun gerçekleştiği bu dünyada enerji sistemlerinin okullarında olmasını biz çok daha fazla önemsiyoruz. Çünkü bu çocuklar mühendis olacaklar, Türkiye için milli teknoloji üretecekler ve çeşitli işletmelerde söz sahibi olacaklar. Bugünden itibaren enerji verimliliği ile ilgili önemli kazançlar elde ederlerse, Türkiye’nin bundan sonraki enerji kazanımlarını etkileyecek kafayla mezun olacaklar” diye ifade etti.



“Bursa’daki 17 ilçeye enerji dostu okul”


Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’in son dönemde temel eğitimde 10 bin okul çerçevesinde geliştirdiği "Çevre Dostu 1000 Okul" uygulamasının bu okuldaki bütün uygulamaları içine aldığını belirten Gür, “Biz enerji yönetimimizle birlikte Bursa’daki bütün okullara böyle bakmakla birlikte, bin tane çevre dostu okulun 17 tanesini Bursa’da dizayn edeceğiz. Bu okulları da inşallah 12 Eylül 2022-2023 eğitim öğretim yılına yetiştireceğiz. Bu okulları takip edip, Bakanlığımızın desteği ile bütün okullarımızda yapmayı hedefliyoruz. Bu 17 okulda hızlı bir dönüşüm gerçekleşiyor. Bu bütün ilçelerde birer tane var. Araç şarj istasyonlarından, yağmur suyu depolama uygulamalarına kadar hepsini uyguluyor olacağız” dedi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Düzce Öğrenciler sıfır atık için bir araya geldi Düzce Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Endüstri Mühendisliği Bölümü öğrencileri, “ENM306 Fabrika Yerleşim ve Tesis Planlama” dersinde, atıkların etkili bir şekilde yönetilmesi ve uygun altyapının oluşturulması amacıyla final projelerini geliştiriyor. Düzce Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. İrem Düzdar tarafından verilen 3. sınıf “ENM306 Fabrika Yerleşim ve Tesis Planlama” dersinde, Sıfır Atık Yönetimi Koordinatörlüğü tarafından talep edilen Mobil Atık Getirme Merkezi Yer Seçimi, Atık Toplama Rotasyonu ve Geçici Atık Depolama Merkezi Yerleşim Planlaması sorunlarına bilimsel çözüm geliştirmek üzere öğrenciler, Sıfır Atık Yönetimi Koordinatörlüğü ile bir araya geldi. Mobil atık getirme merkezi yer seçiminde, kampüs içinde atıkların çevresel etki, erişilebilirlik, toplumun ihtiyaçları ve yasal düzenlemeler gibi faktörler gözüne alınarak belirli bölgelerde güvenli bir şekilde ayrıştırılarak toplanması hedefleniyor. Atık toplama rotasyonunda atık toplama araçları için yakıt, sorumlu personel içinse zaman ve efor tasarrufu sağlanması, öğrencilerin ulaşılması hedeflenen diğer proje konusu olarak yer alıyor. Geçici depolama alanlarının tasarımında, atıkların geçici olarak depolanacağı alanlar, depolama şartları ve diğer çevresel gerekliliklere uygun şekilde tasarlanacak olup, atıkların sınıflandırılması, etiketlenmesi ve düzenli olarak boşaltılması gibi faktörler göz önünde bulunduruluyor. Bu çalışmalar ile Sıfır Atık Yönetimi Koordinatörlüğü ile Endüstri Mühendisliği Bölümü 3. sınıf öğrencileri akademik iş birliği halinde sıfır atık uygulamaları için çözüm önerileri geliştirecek ve Düzce Üniversitesi öğrencileri kampüste gerçekleştirilmekte olan sıfır atık uygulamalarında önemli bir yer edinecek.