TEKNOLOJİ - 08 Mart 2021 Pazartesi 10:44

Dijital çağın bilirkişisi YouTube

A
A
A
Dijital çağın bilirkişisi YouTube

YouTube, dünyada en çok tercih edilen arama motoru olan Google’dan sonra bireylerin sorularına en fazla yanıt aradıkları sosyal medya platformu haline geldi. Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç, ülkemizde 16-64 yaş arası internet kullanıcılarının ayda yüzde 98,8 oranıyla en fazla video içeriği tükettiğine dikkat çekerek, günümüzde video içeriklerinin bir numaralı bilgi edinme kaynağı haline geldiğini söyledi.

İnternet, sosyal medya, dijital, mobil, e-ticaret vs. gibi ana metrikler çerçevesinde global ve ülke bazlı analizlerin yer aldığı We Are Social 2021 raporunun Türkiye bölümü, önceki hafta yayınlandı. Raporu değerlendiren Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç, video içerik üretimi ve tüketimindeki artışa dikkat çekerek, buna paralel olarak YouTube’un ülkemizde en çok kullanılan sosyal medya platformu olma özelliğini koruduğunu ifade etti.
Türkiye’de YouTube kullanıcı sayısının yetişkin nüfusun yüzde 65’ine yakın olduğunu vurgulayan Alikılıç, "Ders içeriklerinden dizi-film izlemeye, yemek tarifinden aklınıza gelebilecek herhangi bir şeyin nasıl yapılacağına dair her soruya yanıt veren YouTube, Türkiye’de yüzde 94,5 ile en fazla kullanılan sosyal medya ortamı oldu. Ülkemizde 50,6 milyon kullanıcısı bulunan YouTube, bir medya paylaşım sitesi olmasına karşın arama motoru şeklinde kullanılarak, Google’dan sonra 2. sıraya yerleşti. Hatta YouTube, Google’da en çok aratılan kelimelerde de ikinci sırada yer alıyor. Rapora baktığımızda, artık Google ile birlikte YouTube’a sorar olduğumuzu görüyoruz. Videolu anlatımlar şeklinde, nedir, nasıldır, nasıl yapılır gibi tüm sorular YouTube’a soruluyor. Ders izleme, yemek tarifi, makyaj, otomobil ve teknoloji değerlendirme derken halkımız enformasyon almada video izlemeyi tercih etmiş. YouTube gerçekten inanılmaz bir enformasyon kaynağı haline gelmiş, yeni dijital kütüphanemiz, dijital bilirkişi olmuş durumda. Kullanıcıların internette tükettiği içerik türüne baktığımızda yüzde 98,8’i çevrimiçi video izliyor, yüzde 44,8’inin de VLOG izlediğini görüyoruz. Bu verilerin hepsi, izleyerek öğrenmeyi seçtiğimizi, bu dönemin videoların ve YouTube’un çağı olduğunu ortaya koyuyor. Artık yeni ’bilirkişi’imiz YouTube" dedi.

Dijital çağın bilirkişisi YouTube

"Alışveriş videoları ve ürün inceleme videoları ve bu videolara olan ilgi arttı"

"Maalesef birçok işletme ve marka video içerik üretmenin önemini halen fark etmiş değil" diyen Doç. Dr. Alikılıç, "Tüm dünyada mobil internet hızının artması, hızlı gelişen akıllı telefon pazarı, 5G teknolojisinin yaygınlaşması gibi faktörler, ileride de video içerik üretimi ve tüketiminin katlanarak artacağını gösteriyor. Tabi bütün bunlardan bahsederken odak noktası ister istemez videolar oluyor. Her ay 2 milyar kişi YouTube’a giriş yapıyor, her gün 1 milyar saatin üzerinde video izleniyor. YouTube toplam internet trafiğinin üçte birine sahip. YouTube canlı yayınlarda gerçekleştirilen sohbetlere başladı ve izleyicilerin bu akışlarını takip etme özelliğini geliştirdi. Canlı yayın videoları, pandeminin etkisiyle geçtiğimiz yıla oranla sekiz kat daha uzun süre izlendi. Alışveriş videoları ve ürün inceleme videoları ve bu videolara olan ilgi arttı. Nasıl yapılır kategorisi, tüm kategoriler arasında ilk sırada yer alıyor. Bu da çok ilginç bir bulgu aslında. Bu yıl da bu tür videoların ve hikaye anlatan videoların yükselişinin süreceğini tahmin ediyorum. Tabi Instagram’daki ve TikTok’taki videoları da unutmamak lazım. Bu iki platformda da canlı yayınlar, ürün detay videoları ile birlikte benzer kısa videoları daha fazla göreceğiz" diyerek gelecek öngörülerini paylaştı.

Özlem Aşman Alikılıç, bu dönemde içerik üreticilerinin, canlı video yayınları ve bu sırada gerçekleştirdikleri anketler ve takipçileriyle yaptıkları anlık sohbet üzerinden gelen geri bildirimlerle çift yönlü simetrik iletişime geçtiklerini, bu açıdan bakıldığında da takipçilerin geri bildirimleri hızlıca içerik üreticisine gönderebildiği için takipçilerin güçlendiği ve karar verici konuma geçtiklerini söyledi.

Dijital çağın bilirkişisi YouTube

Doç. Dr. Alikılıç, "Google’a göre, milenyum kuşağının yüzde 67’si öğrenmek istedikleri bir konuyu YouTube’da bulabileceklerini düşünüyor. Akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 91’inin ise bir görevle karşılaştığında fikir almak için eli akıllı telefonuna gidiyor. Arama yapılan konular ve arama kısmına yazılan sorular değişse de bu rakamlar, sadece içerikleri ve yayıncıları değil, iletişim ve pazarlama dünyasını yakından ilgilendiriyor. Pew Araştırma Merkezi’nin 2019 yılında yaptığı araştırma kapsamında, YouTube’da yüksek abone sayısına sahip kanalların genellikle (hemen hemen 10 videodan yedisi) başka sosyal ağlara bağlantı verdiği görüldü. Bu YouTube’un, giderek tüm yolların, araçların buluştuğu ana terminal haline geldiği anlamına geliyor" dedi.
Google’ın, 2020’de Türkiye’de en çok aranan içeriklerin listesinde en çok aranan kelimenin uzaktan eğitim platformu ’EBA’ olduğunu da belirten Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç, "Korona virüsü, deprem, Zoom, HES kodu alma, sokağa çıkma yasağı, Sağlık Bakanlığı ilk sıralarda yer alıyor. Bu trendler aslında ülke gündemleri ile son derece alakalı. Google’ın arama sonuçlarında bir ilginç araştırma konusu da ’Nasıl’ sorusu. Bu ne anlama geliyor? 2020 yılında kullanıcıların Google’a ’nasıl yapılır’ diye çok yoğun sorular sorduğu anlamına geliyor. Yani ’bu nedir?’ sorusundan ’bu nasıl yapılır’ seviyesine geçildiğini görüyoruz. Bu da bence son derece önemli bir veri. Özellikle iletişim ve pazarlama dünyasının bu konuya dikkatini çekmekte fayda var" diye konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Trabzon Minibüs şoförleri özel servis kiralayan üniversite öğrencilerine kızdı, yol keserek darp etti Trabzon’un Sürmene ilçesinde Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği öğrencileri tarafından kiralanan öğrenci servisine kızan minibüs şoförleri aracın önüne kesti. Servis sürücüsü ve öğrenciler, ilçe hat minibüsü şoförleri tarafından saldırıya uğrarken, öğrencilerin şikayeti üzerine yapılan çalışmada şüpheli 4 kişiden 2’si gözaltına alındı. Edinilen bilgiye göre ilçenin Çarşı Mahallesi’nde meydana gelen olayda Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümü’nde öğrenim gören öğrenciler ulaşım sorunları nedeniyle özel bir servis kiraladı. Üniversite öğrencilerinin servis kiralamasına kızan minibüs şoförleri tarafından araçların önleri kesilerek durduruldu. Okul çıkışında durdurulan servis sürücüleri, öğrenciler ve minibüs şoförleri arasında yaşanan tartışmanın arbedeye dönüşmesiyle bazı öğrencilerin ve servis sürücüsünün saldırıya uğradığı öne sürülürken, öğrencilerin ihbarı üzerine olay yerine polis ekipleri sevk edildi. Darp raporu alan öğrenciler şikayetçi olurken, olayla ilgili soruşturma başlatıldı. 2 kişi gözaltına alındı Trabzon Valiliği tarafından yapılan açıklamada şikayet üzerine 4 kişi hakkında başlatılan tahkikat neticesinde 2 kişinin gözaltına alındığı belirtildi. Açıklamada, "İlimiz Sürmene ilçesindeki KTÜ Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği bölümü öğrencilerinin dolmuşlarda yer bulamadıkları için servis kiraladıkları gerekçesiyle, kiraladıkları özel servisin önü dolmuş şoförleri tarafından kesilerek servis şoförü ve içindeki öğrencilere tehdit ve hakaret edilip darp edildikleri yönünde sosyal medyada yer alan haberlerle ilgili olarak; servis şoförü ve darp edilen öğrencilerin şikayetleri üzerine şüpheliler Ö.D., K.D., H.S., ve S.Y. hakkında cumhuriyet savcısının talimatıyla başlatılan tahkikat neticesinde şüpheliler Ö.D. ve K.D. gözaltına alınmıştır. Mezkur olayla ilgili valiliğimizce de çok yönlü inceleme başlatılmıştır" ifadelerine yer verildi.
Antalya Antalya’da Pakistanlı kadın kanlar içerisinde ölü bulundu, öğretmen oğlu gözaltına alındı Antalya’da 59 yaşındaki Pakistanlı asıllı kadın, yaşadığı evin mutfağında kanlar içerisinde ölü bulundu. Boynunda ve kol kısmında bıçak kesileri bulunan kadının birlikte yaşadığı İngilizce öğretmeni oğlu ise polis tarafından kelepçelenip gözaltına alındı. Olayla ilgili cinayet şüphesi araştırılmaya devam ediliyor. Olay, saat 23.00 sıralarında Kepez ilçesi Ahatlı Mahallesi 3188 Sokak üzerindeki 4 katlı apartmanın giriş katında meydana geldi. Alınan bilgiye göre, İngilizce öğretmenliği yaptığı öğrenilen Pakistan asıllı A. A. Q. (30), eve geldiğinde birlikte yaşadığı annesi Ashfaq Ahmad Qureshi’nin (59) mutfakta kanlar içerisinde olduğunu 112 Acil Çağrı Merkezine bildirdi. İhbarın ardından olay yerine polis ve sağlık ekipleri sevk edildi. Belirtilen adrese gelen sağlık ekipleri, Ashfaq Ahmad Qureshi’nin hayatını kaybettiğini belirledi. İngilizce öğretmeni oğlu gözaltına alındı Mutfakta kanlar içerisindeki cesedi inceleyen olay yeri inceleme ekipleri, Ashfaq Ahmad Qureshi’nin boynunda ve kol kısmında bıçak kesilerinin olduğunu tespit etti. Ekiplerin, evin mutfağında ve balkon kapısından parmak izleri örnekleri aldığı gözlendi. Olayla ilgili Cinayet Büro Amirliği’ne bağlı ekipler geniş çaplı araştırma başlatırken, sözlü ifadesini alınan kadının oğlu A. A. Q kelepçeleyerek gözaltına alınıp polis merkezine götürüldü. 8 Nisan’da yaşadıkları eve yeni taşındıkları öğrenilen kadının cenazesi savcı incelemesinin ardından otopsi için Antalya Adli Tıp Kurumu Morguna kaldırıldı. Olayla ilgili soruşturma sürüyor.