GÜNDEM - 15 Ağustos 2024 Perşembe 09:47

Haksız fiyat artışına 3 farklı şikayet hattı

A
A
A

Son zamanlarda yaşanan haksız fiyat artışları 3 farklı iletişim kanalından yetkililere bildirebiliyor. Vatandaşlar, Ticaret Bakanlığı’nın E-devlet üzerinden uygulamaya aldığı "Haksız Fiyat Artışı Şikayet Bildirimi" formunu doldurarak, Alo 175 ve CİMER üzerinden şikayetlerini iletebiliyor. Haksız fiyat artışı yapan işletmeler ise 1 milyon liraya kadar cezai yaptırımla karşı karşıya kalabiliyor.

Fahiş fiyatla mücadelede vatandaşlar şikayet için 3 farklı iletişim kanalını kullanabiliyor. Fahiş fiyatı fark eden vatandaşlar Ticaret Bakanlığı’nın E-devlet üzerinden uygulamaya aldığı "Haksız Fiyat Artışı Şikayet Bildirimi" formunu doldurarak şikayetlerini bakanlığa iletebiliyor. Ticaret Bakanlığı’na ait Alo 175 Tüketici Danışma Hattı’nı arayarak da şikayet oluşturabilirken, Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) üzerinden de şikayet başvuruları alınabiliyor. Şikayetler, işletmenin denetlenmesini ve fahiş fiyat tespit edilmesi halinde cezai yaptırım uygulanmasını sağlayabiliyor.

Haksız fiyat artışına 3 farklı şikayet hattı

"Fahiş fiyatta bir takvim yılı içinde 3 kereden fazla bunu yaparlarsa 6 gün kapatma cezasıyla karşı karşıya kalıyor"

Aynı ürünün farklı yerlerde farklı fiyatlarda piyasaya çıkabildiğini anlatan Avukat Tutku Akman, "Bir yerde 10 lira olan bir ürün başka bir yerde 100 lira olabiliyor. İnsanlar da en uygununu bulmak için zaman kaybediyor oradan oraya sürüklenerek ama devletimiz bu konuda şöyle bir önlem alıyor. Eğer bir ürün için iki farklı fiyatta fahiş fiyat varsa, bunun için Alo 175 hattından arayarak bu fahiş fiyatı bildirebilirler ya da E-devlet üzerinden şikayetçi olarak bu fahiş fiyatı belirtebilirler. Hızlı çözüm olması amacıyla da CİMER’den bununla ilgili şikayetçi olabilirler. Vatandaşlarımız internet yok diye üzülmesin ya da işte ben buna giremiyorum diye evhamlanmasına gerek yok. Anında 175’i arayarak şu markette, şu bakkalda ya da şu kırtasiyede böyle bir fiyat artışı var. Bununla ilgili önlem alınmasını istiyoruz diye bildirmeleri yeterli. Çünkü devletimiz bununla ilgili 100 bin liradan 1 milyona kadar cezai yaptırım uyguluyor. Son uygulamalarda 1 milyona yakın cezai yaptırımlar yapılıyor ve aynı zamanda eğer bir takvim yılı içinde 3 kereden fazla bunu yaparlarsa da 6 gün kapatma cezasıyla karşı karşıya kalıyor. Bu da bizim vatandaşlarımız için aslında koruyucu bir önlem anlamına geliyor" dedi.

Haksız fiyat artışına 3 farklı şikayet hattı

"İndirim yaptım’ diyerek aslında uygun olan ürünle beraber aynı seviyeye getiriyorlar ve haksız bir rekabet oluşturuyorlar"

Eskiden fahiş fiyatla ilgili Tarım İl Müdürlüğüne ya da en yakın karakola gidildiğini belirten Avukat Akman, "İş yoğunluğundan dolayı bu söylediğimiz fahiş fiyatlar bir adım geriye atılıyordu önem sırasında. Şimdi yaşlılarımız zaten kendileri internetle haşır neşir olamadıkları için ama günümüzde telefon herkesin elinde mevcut, telefondan da 175’i tuşlayarak ’burada şöyle bir fahiş fiyat uygulaması var, bununla ilgili bir bildirimde bulunmak istiyorum ve şikayetçi olmak istiyorum’ demesi de yeterli artık. Bunun şöyle bir durumu da var, fahiş fiyatı ne kadar yükseltiyorsa sonrasında belli ürünlerde ’indirim yaptım’ diyerek aslında uygun olan ürünle beraber aynı seviyeye getiriyorlar ve haksız bir rekabet oluşturuyorlar. Bu da fahiş fiyatın getirdiği bir yaptırım. Çok fazla bir ürüne bedel yüklemezseniz indirim yapma gibi bir olanağınız da olmaz. Hatta bazı yerlerde dönemsel olarak indirimler mevcut oluyor. Bu da fahiş fiyatın getirisi. Ne kadar çok bir ürün için yüksek bedel belirlerseniz indirim yapmanız da bu kadar kolay. Reklamlar oluyor ama bu da fahiş fiyatın getirisi olan bir sonuç. Bu nedenle de ne olursa olsun göz yumulmaması gerekli. Vatandaşımız bir fahiş fiyat gördüğünde bununla ilgili bildirimde bulunursa o kadar çabuk ortalama bir fiyat belirlenebilir. Bu da bizim yararımıza olacak bir durum. Çünkü durumu olan var rahatlıkla alıyor olabilir ama gün geçiremeyen hatta bir sonraki gün ne yapacağız diye düşünen insanlar da var, bununla ilgili bunalıma giren insanlar var. Biz kendimiz için olmasa bile en azından o insanlar için de bu vatandaşlık görevimizi yapmamız gerekiyor. E-devlete girildikten sonra Ticaret Bakanlığı’nın düzenlediği ’fahiş fiyat artışı’ olan düzenlemelerle ilgili Haksız Fiyat Artışı Şikayet Bildirimi Formu var, bu formu doldurarak da insanlar şikayette bulunabilir" diye konuştu.

İbrahim Yetkin

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kayseri Kayseri’de komşuluk örneği: Ulaşamadığı komşusundan soğuk havada haber bekledi Kayseri’nin Kocasinan ilçesinde şeker hastası olan komşusuna ulaşamayan aile ekiplere haber verdi. Adeta komşuluk örneği gösteren aile komşularının evden sağ salim çıkması için dua ederken, soğuk havada umutla bekledi. Komşusundan iyi haberi alan yaşlı kadın derin nefes aldı. Edinilen bilgiye göre, ilçeye bağlı Barbaros Mahallesi Akgün Sokak’ta 3 katlı binada meydana gelen olayda, şeker hastası komşusu C.A.’yı art arda arayan komşusu Şemsi Erzurum, C..A.’nın telefonuna bakmaması üzerine telaşlanarak, 112 Acil Çağrı Merkezi’ni aradı. İhbar üzerine bölgeye polis, sağlık ve itfaiye ekipleri sevk edildi. Polis ekipleri çevrede güvenlik önlemi alırken, itfaiye ekipleri de C.A.’nın son kattaki evine platformlu merdivenle ulaştı. Pencereden eve giren ekipler C.A.’nın hareketsiz şekilde yattığını gördü. C.A. sağlık ekiplerinin olay yerindeki ilk müdahalesinin ardından tedbir amaçlı ambulansla hastaneye kaldırıldı. Ekiplerden iyi haberi alan Şemsi Erzurum ise komşusu C.A.’ya ambulansa kadar eşlik ederken, derin nefes aldı. "Vicdanen rahatsız oldum" Ekiplerin çalışması sırasında komşusundan iyi bir haber bekleyen Şemsi Erzurum, "Komşumuz şeker hastası ve kimsesi yok. Bende kendisini akşam saatlerinde hastaneye gitmesi için aramıştım. Çok kez aradım ve geceye kadar ulaşamadığım için vicdanen rahatsız oldum. Polisi ve itfaiyeyi aradım. İnşallah sağ çıkar inşallah bir şey olmaz. İyi bir komşumuz. İnşallah sağlığı, sıhhati yerinde olur. Komşum inşallah iyi olur. Bende mutlu olurum. Soğukta olsa ben vicdanen rahatsız oldum" dedi. "Çok şükür bulundu" Komşusundan gelen iyi haberi gülücüklerle karşılayan Erzurum, "Çok şükür bulundu. Sağ salim bulunduğuna çok sevindim. Bayılmış içeride ve şimdi de hastaneye götürüyorlar. İnşallah iyi olur. Geçmiş olsun" ifadelerini kullandı.
Kırıkkale Kırıkkale’de "kız meselesi" nedeniyle çıkan kavgada 3 kişi yaralandı: 5 gözaltı Kırıkkale’de iki grup arasında "kız meselesi" nedeniyle çıkan tartışmanın silahlı kavgaya dönüşmesi sonucu 3 kişi yaralanırken, olayla ilgili 5 şüpheli gözaltına alındı. Olayın ardından firar eden 3 şüphelinin yakalanmasına yönelik çalışma başlatıldı. Olay, Sanayi Mahallesi Alparslan Türkeş Bulvarı üzerinde meydana geldi. Edinilen bilgilere göre, O.D. (29), Y.K.K. (21), Y.Ö. (19) ile M.D. (19), T.C. (21), Y.K. (21), M.D. (17), M.K. (23), H.M.C. (23), U.K. (18) ve A.A.U. isimli şahıslar arasında "kız meselesi" nedeniyle tartışma çıktı. Kısa sürede büyüyen tartışmanın silahlı kavgaya dönüşmesi üzerine, O.D. tüfekle, Y.Ö. bıçakla, Y.K.K. ise darp edilerek yaralandı. İhbar üzerine olay yerine sevk edilen sağlık ekipleri, yaralılara ilk müdahaleyi olay yerinde yaptı. Yaralılar, ambulanslarla hastaneye kaldırılarak tedavi altına alındı. Hastanede tedavileri süren 3 yaralının da hayati tehlikesinin bulunmadığı öğrenildi. Saldırının ardından araçla kaçan şüpheliler, Asayiş Şube Müdürlüğü Cinayet Büro Amirliği ekiplerince kısa sürede yakalanarak gözaltına alındı. Olayla bağlantılı olduğu belirlenen H.M.C., U.K. ve A.A.U. isimli firari şüphelilerin yakalanmasına yönelik çalışmaların sürdüğü bildirildi. Silahlı kavganın yaşandığı bölgede Olay Yeri İnceleme ekiplerince yapılan çalışmada, bir adet tabanca ile 4 adet kovan ele geçirildi. Şüphelilerin yakalandığı araçta ise bir adet av tüfeği ve sentetik ecza hapı bulundu. Şüpheliler hakkında "kasten yaralama", "mala zarar verme" ve "genel güvenliğin kasten tehlikeye sokulması" suçlarından adli işlem başlatılırken, her iki tarafın da çeşitli suçlardan sabıkalarının bulunduğu öğrenildi.