YEREL HABERLER - 15 Nisan 2012 Pazar 11:00

MESLEK SEÇİMİNDE YAPILAN HATALAR

A
A
A
MESLEK SEÇİMİNDE YAPILAN HATALAR

Malatya İnönü Üniversitesi (İ.Ü) Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı öğretim görevlisi Abdullah Atlı, "Meslek danışmanlığı hizmetlerinin "bireye uygun işi ara-bul ve öner" olmadığının farkına varılması gerekmektedir" dedi.
(İ.Ü) Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı öğretim görevlisi Abdullah Atlı, konuşla ilgili olarak yaptığı açıklamada, "İnsan yaşamının yüzde 70`ine yakının işyerinde geçtiği bilinmektedir. Bu gerçek meslek seçiminin bireyin yaşamında ne kadar önemli olduğunu göstermektedir.
Meslek seçimi aşamasında olan bireyin kendisi için doğru ve isabetli bir karar verebilmesi kendi yetenek, ilgi ve değerlerinin farkında olması gerekir. Bu özelliklerini nasıl kullanacağına dair öngörü ve profesyonel yardıma gereksinim duymaktadır ancak bu hizmetler yeteri kadar verilmemektedir. Çok ciddi değişimlerin yaşandığı çağımızda meslek seçimi eskisi kadar kolay değildir. Meslek sayısının çok az olduğu dönemlerde bir çocuğun hangi mesleği yapacağı yetenek, ilgi ve mesleki değerlere pek
bakılmaksızın babasının ya da yakın çevresinde bulunan birinin mesleğine yönlendirilmekteydi. Ancak şu anda bilindiği kadarıyla yaklaşık olarak 12 bin çeşit meslek bulunmaktadır. Bu kadar fazla alternatifin olduğu meslek içinde bireyin kendine uygun bir mesleği yalnız başına seçebilmesi zor gözükmektedir" ifadelerini kullandı.
"Ne yazık ki şuanda öğrenciler için meslek seçiminin tek değişkeni sınavlardan aldıkları puanlar olmaktadır. Bireyin meslek seçiminde yeteneği, ilgisi, mesleki değerleri ve diğer birçok faktörü yok sayarak sadece puan odaklı bir seçim yapılmaktadır. Hatta öğrencinin puanına göre meslek seçilirken söz konusu yöntemi bir uzmanlık olarak gören kişiler öğrencinin cinsiyetini dahi sorma gereksinimi duymamaktadırlar. Bireyin kişiliğinden, bireysel farklılıklarından soyutlanmış, cinsiyetsiz, anne-ve babasız
olan sınav puanları öğrencinin geleceğini belirleyen tek faktör olmaktadır. Sadece sınav puanlara göre seçilen meslekler çoğu zaman bireyin isteklerinden çok uzak olmaktadır. Freud`un "Sağlıklı birey, çalışan ve sevebilendir" ifadesinde yer alan çalışmak bireyin kendini ifade edebileceği etkinlikleri referans alırken puan sistemine göre yapılan meslek seçimi sonucu elde edilen iş ise sadece sayıları ifade etmektedir.
Son yıllarda meslek seçimi aşamasında bulunan gençlerin özellikle aile ve çevre beklentileri karşısında kendi özelliklerini keşfetmeyi ciddi bir şekilde engellemektedir. Aileler daha çok çocukları için iyi seçimleri kendilerinin yapabileceğini ifade etmektedirler. Çocuklarına "bu meslek senin için en iyisi" diyerek çocuğun meslek gelişim süreci içinde karar verme becerileri engellenmektedir. Son yıllarda aileler çocuklarının seçecekleri mesleklerde ekonomi ve iş güvencesi gibi mesleki değerleri ilk sıraya
koymakta ve meslek seçimi aşamasında olan gençleri bu iki değer üzerinde yönlendirmeye çalışmaktadır" diyet Atlı, daha sonra şunları belirtti:
"İlk olarak meslek seçiminin anlık bir karar olmadığı, bir süreç olduğu kabul edilmelidir. Yani öğrenci lise son sınıfa gelene kadar göz ardı edilen süreç üniversite sınavları arifesinde "Hadi gel bir meslek seçelim" anlayışının değiştirilmesi gerekmektedir.
İkinci olarak öğrencilerin kendi ilgilerini keşfedecek daha sonrada bu ilgilerini, yetenekleri ve mesleki değerleri ile pekiştirecekleri zengin bir yaşam ortamı sağlanmalıdır. Yaşam zenginliği olmayan bir kişiye hiçbir çiçeğin olmadığı bahçede "hangi çiçeği daha çok seversin" sorusunu sormaktan farksız bir durum ortaya çıkmayacaktır. Bu örnekten yola çıkarsak öğrencinin çiçekleri görmesi, dokunması, koklaması ve büyütmesi için fırsatlar tanınmalıdır."
Meslek danışmanlığı hizmetlerinin "bireye uygun işi ara-bul ve öner" olmadığının farkına varılması gerektiğine dikkat çeken Atlı, "Meslek danışmanlığı bir açıdan bakıldığında bireyin yaşadığı bir karar verme ve kişiliğin iş yaşamına aktarılması sürecidir. Bu sürece birçok zihinsel, duygusal ve psikolojik faktör eşlik etmektedir. Meslek danışmanın bu faktörleri bilen özellikle de bireysel psikolojik danışma pratiği olan kişiler olmalıdır."önerisinde bulundu.
Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bayburt ‘Hem Eğitim hem Üretim’ sloganıyla kurulan serada özel çocuklar toprakla buluşturdukları sebzelerin hasadını yaptılar Bayburt’ta özel çocuklar ektikleri sebze ve meyvelerin bugün hasadını yaptılar. Organik sebzelerin özenle toplandığı, öğrencilerin keyifli bir gün geçirdiği hasat şenliği, renkli görüntülere sahne olurken, yüzlerde tebessüm oluşturan anlar yaşandı. Bayburt Özel Eğitim Anaokulu öğrencileri, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesindeki serada öğretmenleri gözetiminde hasat yaptı. Yaklaşık 15 öğrenci kurulan serada dallardan topladıkları domatesleri, biberleri poşetlere koyup, evlerine götürdüler. Farklı ve özel etkinlikte bir araya getirilen çocuklar keyifli bir gün geçirirken, hem okulda öğrendikleri bilgileri serada uygulama imkânı buldular, hem de dallardan organik sebze toplamanın mutluluğunu yaşadılar. Hasat öncesi öğrencilere meyve suyu, kek, öğretmenlere ise fokur fokur kaynayan semaverden çay ikram edildi. Ardından öğrenciler seraya alındı, burada kızaran domatesler, olgunlaşan biberler, çilekler ve yeşil soğanlar toplandı. Öğretmenleri gözetiminde topladıkları ürünlerin tadımını yapan öğrenciler, kendi elleriyle toprakla buluşturdukları sebzelere tam not verdiler. Minik Elif Duru’dan muhabirden kamerayı aldı haberciliğini konuşturdu Öğretmen annesiyle birlikte serada hasat yapmaya gelen Elif Duru isimli minik, konuyla ilgili haber yapmaya gelen muhabirden kamerayı alarak, özel eğitim öğretmenlerine sorular yöneltti. Özel eğitim öğretmenlerine, "Burada ne yapıyorsunuz, ne toplayacaksınız?" soruları soran minik Elif Duru’nun sevimli halleri yüzlerde tebessüm oluştururken, özgüvenli hali kendine hayran bıraktı. Yaptığı röportajlarda, "Burada olmaktan mutlu musunuz" sorusunu sormayı unutmayan Elif Duru, röportajlarını tamamladıktan sonra kendisine yanıt veren öğretmenlere teşekkür etti. Mayıs ayında toprakla buluşturulan sebzeler hasat edildi Mayıs ayında ektikleri sebze ve meyvelerin bugün hasadını yaptıklarını söyleyen Bayburt Özel Eğitim Anaokulu Müdür Yardımcısı Evrim Kipel Ak, "Mayıs ayında çocuklarımızla beraber serada sebzelerin ekimini yapmıştık, sebzelerin toprakla buluşturulmasında yer almıştık. Şimdi de hasat zamanı geldi, hasat yapacağız. Çocuklarımızın derste öğrendiklerini, günlük yaşam becerileri gibi kazanımları biz burada uygulamalı olarak gerçekleştiriyoruz. Bu gibi faaliyetlerle günlük yaşam becerilerinin yanı sıra başka ortama uyum sağlama, devamlılık getirme, etkinliği sürdürme ve bitirme kazanımlarımızı da desteklemiş oluyoruz" dedi. "Hem Eğitim Hem Üretim" sloganıyla yola çıkarak bu serayı kurduk" Özel eğitim öğrencilerini serada ağırlamaktan mutluluk duyduklarını belirten Bayburt Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi Müdür Yardımcısı Arif Köprücü, ’Hem Üretim, Hem Eğitim’ sloganıyla yola çıkarak sera kurduklarını, kurulan serada birçok kez hasat yapıldığını bildirdi. Özel eğitim öğrencileriyle birlikte ekimi yapılan sebzeleri toplamak için hasat şenliği düzenlendiklerini ifade eden Köprücü, "Bayburt Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi ’Hem Eğitim, Hem Üretim’ sloganıyla bu serayı kurmuştuk. Mayıs ayında özel eğitim öğrencilerimizle birlikte fidelerimizi ekmiştik, bugün de hasat şenliğimiz var. Yine özel eğitim öğrencilerimizi davet ettik, bugün onlarla birlikte hasadımızı gerçekleştirdik" şeklinde konuştu.